Scsi experts hier ? Lvd schijf Terminate

Pagina: 1
Acties:

• woodddy22
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hoi,

Vanmiddag de zolder opgeruimd , daar kwam ik nog een Quantum Atlas 5 Scsi schijf tegen.
Dit is de 80 pin uitvoering, de SCA.

Dacht dat is een fijne schijf die ik in de server kan gebruiken als Pagefile schijf.
Dus heb mijn Adaptec 2940uw maar weer eens uit de kast getroken.

Op de 50 pins interne insluiting een adaper stukje van een Sun server geprikt , en daar de Atlas 5 schijf op.

Werkt perfect. Als ik in het menu van de Scsi kaart ga herkent ie hem en kan ik hem low-level formateren en controleren.
Maar hij wil niet doorstarten na het scherm van het scsi overzicht.

Nu denk ik dat ie de schijf niet kan Terminate , probleem is dat ik dit dus niet hardware matig kan doen... zitten namelijk geen jumpers op
Alleen die van de SE of LVD in te stellen (staat nu op SE).

Dit moet toch ook mogelijk zijn via de Scsi kaart.? iemand tips.???

Verwijderd

Geen jumpers maar wel een rij pinnen, aan de 'voorkant' ?
Check deze pagina eens

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Vermeldt ook even wat voor kabel je gebruikt en of deze kabel een terminator op de kabel heeft zitten.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Staat je SCSI BIOS enabled, en het ID# van het te booten schijfje juist ingesteld?
Check verder of iets als INT13 enabled staat.
Verder kan het zijn, afhankelijk van je mainboard BIOS, dat je daar 'boot from SCSI' of 'Other' moet instellen, of zelfs de schijf te zien krijgt. En de juiste volgorde.
Weet niet of je dit bedoelde, maar misschien heb je er wat aan.

[ Voor 70% gewijzigd door _XipHiaS_ op 22-02-2005 17:39 ]

• woodddy22
  • Niet online
Nee , is een LVD drive , daar zitten totaal geen jumpers op...

Het is niet echt een kabel , het komt uit een Sun server.

Zal ff kijken als ik ff een fotoje kan maken.

Het is een 50 pins connector, die overgaat in 2 stekkers , (soort kleine scsi stekkers)
en 1 van die prik je dan op een klein printje met 2 80 pins aansluitingen waar de schijf op wordt geprikt.
En op het printje kan ik niets instellen....
Dus ik zou niet weten hoe ik het hardware matig krijg geterminate....
dus ik zal het via de bios moeten doen....
Aangezien ik niet al te veel scsi kennis heb komt ik er dus niet uit... :'(

• woodddy22
  • Niet online
oja , ik hoef niet vanaf de scsi schijf te booten , moet hem alleen ik windows zichtbaar hebben zodat ik er de pagefile op kan zetten.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-03 11:57

TheBorg

Resistance is futile.

Hardwarematig terminaten gaat natuurlijk alleen door er een terminator op te prikken...
Die moet je wel eentje hebben dan hé. :P

• woodddy22
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/audi20vt/Schijf.JPG

• woodddy22
  • Niet online
Dit is wat duidelijker denk ik....

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

theoretisch gezien hoor je zo'n schijf te terminaten, maar atm heb ik in m'n server ook 5 LVD schijven zitten (seagates) zonder terminator, het meestal werkt het wel zonder, maar het is uiteraard niet aan te raden ;)
Meestal zit er trouwens wel een vorm van diagnostics op zo'n raidkaart ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• woodddy22
  • Niet online
Klopt , in het menu van de scsi kaart herkent ie hem ook goed,
Maar als ik hem laat doorstarten blijft ie hangen.
Nu heb ik in de scsi kaart een instelling veranderd ,scsi bios enabled naar "scan bus only" of zo iets , dan start ie wel door , maar geeft ie aan , "scsi bios not instald."
maar ik kan hem dan nog steeds in windows niet zien...

Verwijderd

De AHA2940UW (auto)termination kun je instellen in de SCSI bios.
Aan de andere kant van de kabel:
The Quantum Atlas V Ultra160 SCSI hard disk drive cannot be configured to provide bus termination. Therefore, be sure to properly terminate the SCSI bus on which this drive is installed.
Nu heb ik in de scsi kaart een instelling veranderd ,scsi bios enabled naar "scan bus only" of zo iets , dan start ie wel door , maar geeft ie aan , "scsi bios not instald."
Dat is normaal: SCSI bios gebruik je om van die drive te kunnen booten, door te zeggen 'scan bus only' schakel je daarmee de bios van de kaart uit en zeg je dat hij naar bootzut op de SCSI-bus moet zoeken. Ongeacht die instelling zou Windows hem iig moeten kunnen vinden als je de drive als extra drive gebruikt (mits de terminatie correct is).

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 21:05 ]

• woodddy22
  • Niet online
De bios staat nu op auto terminate, zal straks eens kijken als ik hem ook op handmatig kan zetten...
Maar als ik het goed begrijp moet windows hem dan direct zien?

Is het dan normaal dat windows hem niet ziet als ik "scan bus only" doe?

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Jij gebruikt een backplane. Veruit de meeste backplanes terminaten zelf. Sommige systemen kunnen de backplane in tweeen splitsen (meestal een backplane met 6 of 8 SCA connectoren zodat je het splitst in 2 x 3 of 2 x 4). Voor deze splitsing heb je dan een terminator nodig, maar dit PCBtje is meer dan alleen een terminator omdat hij ook de backplane splitst.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Pagina: 1