Toon posts:

[MCE 2005] Technisch mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst misschien een algemene schets,
binnenkort starten wij met verbouwingen aan ons huis. Dat is dus de uitgesproken kans om eindelijk eens alles onzichtbaar te maken (er liggen al 3 jaar 2 utp-kabels + isdn-kabel door de hall bvb) en het huis verder te mediatiseren. Cost no object zolang het binnen de perken blijft natuurlijk.

Op dit moment hebben we al staan: server 2003 + exchange en wat computers/portables.

Wat zouden we willen: Een Media Center dus waar alle muziek opstaat (bijna al de cd's die we hebben, heb ik al digitaal omgezet) en die verbonden wordt met een Bose multiroom systeem.
Het is eigenlijk de bedoeling dat in kamer1 iemand naar Mozart kan luisteren terwijl in kamer2 Bryan Adams speelt en in de tv-kamer iemand naar het opgenomen journaal kijkt. Verder ook de inkomende telefoons bekijken (werkt dit ook met isdn? Nu gebruiken we daarvoor een simpel programmatje nimclient, maar dat kan niet geïntegreerd worden met MCE)

Meer concrete vragen: hier zijn waarschijnlijk extenders voor nodig, maar daarmee ga ik waarschijnlijk niet kunnen bewerkstelligen dat er 2 mensen naar verschillende mp3's luisteren in verschillende kamers. Alhoewel, als ik in elke kamer een extender zet met kleine touchscreen en op aparte input van de Bose (of de aparte roomversterker van dat merk) zou het wel moeten gaan. Da's een idee. Welke extenders zijn er al te krijgen?
Kan ik meer dan 2 TV-tuners installeren? Ik denk in het bijzonder aan 2 of 3 Hauppauge MCE500's. Dan zijn er meteen ook meerdere radio-tuners. Het is niet zozeer de bedoeling de tv-tuner te gebruiken om tv te bekijken (behalve dan in de keuken of bureau of zo), maar eerder om op te nemen (nu hebben we ook 2 hd-recorders omdat het soms voorvalt dat ik twee nieuwsuitzendingen tegelijk moet opnemen voor m'n vader). Elders zal de ingebouwde tuner van de tv worden gebruikt, wat natuurlijk 2 afstandsbedieningen met zich meebrengt (of is de mce-remote programmeerbaar ?).

Het zou ook plezierig zijn moest er een plugin bestaan voor MCE waardoor je je kan aanmelden bij de exchange voor email/agenda enz zonder daarvoor outlook of ie te starten. Maar daar vrees ik voor.

Is dit allemaal te doen met een Microsoft-product of zijn er betere alternatieven ?

Alvast bedankt voor het meedenken ;)

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Heel verhaal :) om even contreet in te gaan op een aantal punten:
Wat zouden we willen: Een Media Center dus waar alle muziek opstaat (bijna al de cd's die we hebben, heb ik al digitaal omgezet) en die verbonden wordt met een Bose multiroom systeem.
Het is eigenlijk de bedoeling dat in kamer1 iemand naar Mozart kan luisteren terwijl in kamer2 Bryan Adams speelt en in de tv-kamer iemand naar het opgenomen journaal kijkt. Verder ook de inkomende telefoons bekijken (werkt dit ook met isdn? Nu gebruiken we daarvoor een simpel programmatje nimclient, maar dat kan niet geïntegreerd worden met MCE)
Je kunt op een computer meerdere mediaspelers (wmp, winamp, foobar, bsplayer, radlight, etc) gebruiken en indien ze bestaan, kun je in ieder programma een eigen 'mixer' meegeven. (een mixer is de plaats waar een programma zijn audio naar toe stuurt, maak daar voor het gemak de geluidskaart van). Dat laatste zal wel per programma moeten worden ingesteld. afaik kan MCE geen devices aan software koppelen. Ik ben zelf niet bekend met dit bose systeem, maar zolang je genoeg uitgangen hebt, (of beter, geluidskaarten), kun je voor elke kamer aparte muziek gebruiken.

Mogelijk denk ik nu te moeilijk en heeft je bose systeem dit al ondervangen

Over afstandsbedieningen: Of MCE zelf iets heeft om daar mee om te gaan weet ik niet; zelf maak ik al een tijd gebruik van uICE, om mijn afstandsbedieinging in xp aan te sturen; het zal vast geen probleem zijn om een programma te vinden dat aan je eisen voldoet.

Ik zie geen probleem met meerdere tvtuners, maar spreek niet uit ervaring. Ook heb ik mce zelf nog niet onder mijn vingers gehad, dus ik hoop dat de volgende gebruiker je daar wat meer over kan vertellen.

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem met de afstandsbediening zou ik kunnen oplossen door Pronto's van Philips. 'k Heb daar redelijk wat ervaring mee en die zijn learnable, dus dat mag geen probleem vormen.

Het bose systeem (het huidige dan, met de doorlussing) heeft nu een groot voordeel: je kan in elke room een SA2-versterker plaatsen die zelf een input heeft die voorrang heeft op de rest. Als je daar dus een media-extender op aansluit is het probleem opgelost, vermits de media extender z'n gegevens (audio en video) via ethernet binnenhaalt. Zo vermoed ik het toch.

Verwijderd

Mischien een idee om per kamer een thin-client neer te zetten, en d.m.v een drivemapping alle mp3's op het netwerk sharen? touch screen eraan en blazen die handel

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:26:
Mischien een idee om per kamer een thin-client neer te zetten, en d.m.v een drivemapping alle mp3's op het netwerk sharen? touch screen eraan en blazen die handel
Dat is idd een mogelijke oplossing. Máár, dan vervalt wel het gebruiksgemak om overal gemakkelijk de opgenomen tv-beelden te bekijken via de media center.

En gebruiksgemak zou zeer belangrijk moeten zijn, aangezien m'n ouders niet meer van de jongste zijn en dus ook niet zo technologisch aangelegd zijn als wij ;)

Verwijderd

je moet het toch in de extenders zoeken (daarmee kun je wel meerdere verschillende dingen tegelijk afspelen vanaf 1 PC) Punt is dan dat elke extender (die trouwens nog niet in NL verkocht worden) z'n eigen set boxen nodig heeft. Hoe je dat dan moet rijmen met dat bose-multiroom-systeem van je weet ik ook niet.

Als je meer dan 2 tuners (dat is dus maximaal 1 pvr-500) wil zul je echter voor meerdere MCE-PC's moeten gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 16:37 ]

Verwijderd

MCE ondersteund maar 2 tuners tegelijkertijd. Twee PVR-500's gaat dus niet werken, hij zal altijd maar 2 tuners zien.

Ik meen dat de Xbox 2 ingebouwde MCE-extender-functies zou krijgen. Ik vind het zelf nog steeds zonde dat de Media Center Extender voor de Xbox (1) niet in Europa uitgegeven wordt.

MCE gebruik laten maken van gesharede folders op andere machines werkt niet optimaal. Sowieso doet MCE 2005 niet aan gecachde credentials, dus je zult mappings met password aan moeten laten maken door een startup-script. Maar MCE is ook best lang bezig met zoeken naar nieuwe media op z'n locaties, en als dat dus netwerkshares zijn, dan wil dat best traag gaan (bij mij althans, met 20Gb aan muziek en 10Gb aan foto's via het netwerk).

Ik zit zelf te denken om een klein scriptje te bouwen wat gewoon op afroep (eventueel vanuit MCE via het Programs menu) de server doorzoekt op nieuwe foto's en/of muziek, en die lokaal kopieert.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 16:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:34:
je moet het toch in de extenders zoeken (daarmee kun je wel meerdere verschillende dingen tegelijk afspelen vanaf 1 PC) Punt is dan dat elke extender (die trouwens nog niet in NL verkocht worden) z'n eigen set boxen nodig heeft. Hoe je dat dan moet rijmen met dat bose-multiroom-systeem van je weet ik ook niet.
Is toch geen probleem, de extenders hebben een audio-out en de SA2's (dit zijn kamerversterkers die aangesloten worden op het multiroom-systeem) hebben een audio-in.

Maar als je bedoelt: waarom dan nog multiroom systeem van Bose. Wel, simpelweg omdat je als je een zeker aantal kames van kleine luidsprekers moet voorzien, de prijs niet veel hoger ligt als je de boses linkt dan wel apart laat.

En dat er niemand begint over de kwaliteit van Bose. Ik ken de beperkingen ervan, maar voor achtergrond is dat meer dan voldoende. Voor voorgrondmuziek hebben we wel wat anders staan 8)

edit: en ik ben een zuiderbuur, van België dus ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 16:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is misschien een oplossing: blijkbaar kan je een 2e mediacenter laten zoeken naar de opgenomen tv-beelden/audio/... van een ander media center in je netwerk.

http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php/topic,19.0.html

Dus eigenlijk zou je in elke kamer waar muziek nodig is, een klein pc-tje met media center kunnen zetten ?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik weet niet of je perse MediaCenter wilt gebruiken maar ik denk dat MythTV meer doet wat jij wil.

Met MythTV is het namelijk mogelijk om een "server" te maken dit is dan je Mythbackend en op andere systemen je frontend te draaien, hij ondersteund meerdere tuners maar ik weet niet hoeveel maximaal, als mythfrontend is het mogelijk om een xbox te gebruiken of thin clients. MythTV ondersteund caller id maar MediaCenter doet dit ook.

http://www.mythtv.org/modules.php?name=MythFeatures

Ik speel nu ook met MythTV en mijn frontend haalt de mp3s gewoon van een Windows 2000 server af via een netwerkshare

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de suggestie ;)

Werkt MythTV met de EPG-gids in België ?

En werkt die CallerID ook server-client ? Meer concreet: nu zit in m'n server een capi2-isdn-kaart en de nim-serverversie ( http://www.langguth-web.de ). Op de werkstations zit de nimclient. Dit systeem werkt perfect maar kan niet geïntegreerd worden met MCE of Myth.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
MCE kent wel Caller ID

Mischien kan je die nim client (heb hem zelf ook een tijdje gebruikt) als externe applicatie in mediacenter gebruiken?

Ik heb net weer wat gevonden voor Caller-ID

http://www.cbuenger.com/tapirex/
http://www.cbuenger.com/tapirex/mceaddon.php

Jammer dat m`n Eicon Diva Server kaart ook gelijk alle lijnen oppakt als ik capi aanzet :-(

[ Voor 44% gewijzigd door raymonvdm op 08-03-2005 22:46 ]

Pagina: 1