[Excel] Kan geen grafiek maken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.808 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-07 21:09
Ik heb een dom probleem met Excel. Ik kan inmiddels wel redelijk overweg met excel dus ben niet helemaal onbekend. Ik maakt gebruik van Labview om data van een apparaat te lezen via de GPIB bus. Ik krijg de waardes allemaal netjes in een Excel sheet maar dan wil ik er ook nog een grafiek van maken. Het ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://62.234.163.86/Excel.jpg
Je kan dus zien dat van de hele tabel hij maar 1 waarde pakt en die in een grafiek zet. Heel erg raar dus. Ik kan er ook niet achterkomen wat die groene en blauwe en paarse lijnen nou precies betekenen. Het lijk net alsof ie een heel aantal cellen groepeerd :?
Wie weet wat er fout gaat met excel en een eventuele oplossing :?

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-07 13:00

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Volgens mij moet je gewoon dubbelklikken en kijken waar excel de waardes voor de x coordinaten vandaan haalt en waar de bijbehorende y coordinaten staan. Dit is niet zo heel lastig met de grafiek wizard die in excel zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Wat ook kan helpen is om even je grafiek opnieuw te creëren en headers aan de kolommen mee te geven. Als je dan vervolgens je X en Y as correct zet moet je een normale grafiek krijgen. Vaak helpt het gewoon om met de wizard te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Jah ik werk dus met de wizard... Alleen de waardes komen allemaal uit een ander programma die ze met een activeX component op de juiste plek in excel zet. Die grafiek die je hierboven ziet is gemaakt met die wizard, en als ik naar de coordinaten kijke dan krijg je dus die groene paarse en blauwe kolommen. Het rare is, dat als ik zelf die waardes die voor de tijd staan invul de wizard wel een normale grafiek kan maken. Het lijkt er dus op dat ie de hele kolom waar de waardes instaan niet meeneemt in de grafiek :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Kan je dat ook niet aanpassen, wanneer je 'rechtermuis --> properties' doet en zo de brondata aan past voor de grafiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Dat heb ik dus ook al geprobeert. Ik krijg dan netjes een "lege grafiek" waarvan de X-as wel goed staat (de Tijd dus). Verder geeft ie aan dat er geen waardes bij de "tijd" horen. Hij weet dus de Y-waardes niet..
[edit]
Afbeeldingslocatie: http://62.234.163.86/Excel1.jpg
Dit dus...

[ Voor 19% gewijzigd door IJnte op 22-02-2005 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

Dat is ook wel behoorlijk logisch. Bij een enkele x-waarde kan maar 1 y-waarde horen. Zorg dus dat je "tijden" verschillend zijn en je krijgt een mooie grafiek.
Aan de plaatjes te zien staat de brondata niet goed. Kijk naar het plaatje van Cardinal, daar zie je een paars en een blauw blok.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 17926 op 22-02-2005 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:41
Anoniem: 17926 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:22:
Dat is ook wel behoorlijk logish. Bij een enkele x-waarde kan maar 1 y-waarde horen. Zorg dus dat je "tijden" verschillend zijn en je krijgt een mooie grafiek.
Onzin. bewijs komt eraan :P

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~roest210/excel.jpg

Daarnaast valt me op dat er in het plaatje van de TS een rode balk voorkomt. Dat betekend dat er een incosistentie zit in de colomn. kijk even na of de data wel accuraat is.

Daarnaast moet je gewoon de rijen selecteren die je wilt hebben en daarna op chart drukken, dan werkt het ook

[ Voor 46% gewijzigd door Cardinal op 22-02-2005 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
cardinal808 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:25:
[...]
[knip]
Daarnaast valt me op dat er in het plaatje van de TS een rode balk voorkomt. Dat betekend dat er een incosistentie zit in de colomn. kijk even na of de data wel accuraat is.

Daarnaast moet je gewoon de rijen selecteren die je wilt hebben en daarna op chart drukken, dan werkt het ook
Mmm hoe kom ik erachter dat de data inconsistent is :? Ik pleur gewoon mijn meetwaardes vanuit Labview via een ActiveX component in excel. Is het ergens te zien in Excel oid dat je je waardes verkeerd hebt ingevoerd :? Het rare is dat de waardes ook bijvoorbeeld niet "reageren" op typeverandering. Als ik bijvoorbeeld selecteer dat in die cel valuta moet komen te staan dan zal er normaal een dollar of euro teken voorkomen te staan. Bij mij gebeurt dat ook niet.. Het lijkt net of die cellen beveiligd zijn :X

[Edit]
Ik kan er b.v. ook geen formule aan vast knopen. De simpelste SUM formule zegt dat de uitkomst 0 is 8)7 . Ik vat em niet meer...
De excel File met het probleem omschreven: Test3.xls.

[ Voor 13% gewijzigd door IJnte op 23-02-2005 09:38 . Reden: Formule geneuzel erbij. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
Bij mij (Excel 2003) komt er voor de gekopiëerde waardes een teken (vierkantje) en volgens mij moet je die punten vervangen door komma's (of dat als standaard instellen in Windows bij je landinstellingen).

Ik heb geen idee wat je labprograma misdoet, maar misschien kun je alles laten exporteren naar een CSV (comma separated values), want die kun je met Excel wel geïmporteerd krijgen (als hij niet werkt, moet je de CSV openen in een teksteditor en alle puntkomma's vervangen door komma's of omgekeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 09:35

CoRrRan

Don't Panic!!!

Deze formule plaatsen in kolom C levert waarden op, waar Excel (en de grafiek functie) iets mee kunnen:
code:
1
=VALUE(RIGHT(B12;LEN(B12)-1))
Als je dit gebruikt, werkt het dan zoals je wilt?

Want netzoals bij ILusion, krijg ik een vierkantje voor de waarden in kolom B. Met bovenstaande formule kun je dan de text (want zo ziet Excel het dan) in kolom B omschrijven naar een waarde, waar je dan weer een grafiek van kunt maken.
edit:
Excel heeft van de ingevoerde waarden 'text' gemaakt, dit kun je ook zien, doordat de waarden in kolom A van het plaatje in de Start Post aan de LINKER kant staan. Default wordt text links uitgelijnd en waarden rechts uitgelijnd door Excel.

[ Voor 23% gewijzigd door CoRrRan op 23-02-2005 17:25 ]

-- == Alta Alatis Patent == --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
CoRrRan schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 17:20:
Deze formule plaatsen in kolom C levert waarden op, waar Excel (en de grafiek functie) iets mee kunnen:
code:
1
=VALUE(RIGHT(B12;LEN(B12)-1))
Als je dit gebruikt, werkt het dan zoals je wilt?

Want netzoals bij ILusion, krijg ik een vierkantje voor de waarden in kolom B. Met bovenstaande formule kun je dan de text (want zo ziet Excel het dan) in kolom B omschrijven naar een waarde, waar je dan weer een grafiek van kunt maken.
edit:
Excel heeft van de ingevoerde waarden 'text' gemaakt, dit kun je ook zien, doordat de waarden in kolom A van het plaatje in de Start Post aan de LINKER kant staan. Default wordt text links uitgelijnd en waarden rechts uitgelijnd door Excel.
:X Neej werkt niet (heb even op me laten wachten). Hij geeft aan dat er een fout in die formule zit.. Ik kijk even wat precies de bedoeling is van die formule en probeer em zelf even aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91341

Ik heb naar je test3 file gekeken.

Dat vierkantje betekend meestal een binaire null.
Het klinkt raar, Ik zou het dus toch in je copy script zoeken en kijken of de instellingen niet kan veranderen. Je activeX component of je GPIB bus geeft de waarden door vooraf gegaan door een binarire
"null". Als je die namelijk weghaald werkt het wel, maar dat had je waarschijnlijk al gezien.

succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:59

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

IJnte schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 15:38:
[...]

:X Neej werkt niet (heb even op me laten wachten). Hij geeft aan dat er een fout in die formule zit.. Ik kijk even wat precies de bedoeling is van die formule en probeer em zelf even aan te passen.
Gebruik je een nederlandse versie? Dan even de functies vertalen!! Die worden ook in andere talen aangeroepen. |:( |:( Eén van de grote blunders in Excel versies.

Dus Value=waarde
right =rechts
len=weet ik even niet uit mijn hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Yes ik heb em :). Ik heb de formule gewoon iets verandert. Hij is nu zo geworden:
code:
1
=VALUE(B4).

Dit doet wat ie moet doen. Kheb dus erg veel aan de tip gehad!
Thnx daarvoor ;)

[ Voor 7% gewijzigd door IJnte op 28-02-2005 09:33 ]

Pagina: 1