ruis uit speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 9.027 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
ik heb een denonAVR2105 en 2 vincent SP996 eindversterkers. Als ik geen muziek luister komt er een heel zacht, vaag geruis uit de speakers, zelfs als de receiver uit staat. Het lijkt dus te komen uit de eindversterkers! (als ik die uit zet is het uiteraard verdwenen)

Ik weet niet of een of meerdere dingen van belang zijn, maar ik gebruik standaard netkabels, vdhul D102 interlinks, en vdhul The Teatrack Hybrid speakerkabels. De eindversterkers zijn tevens via een speciale kabel verbonden aan een REL strata III subwoofer.

Wat kan ik doen om die ruis er uit te krijgen? Het is niet echt storend, maar soms wel irritant. Als ik de eindversterkers uitzet is het wel over, maar die wil ik graag aan laten staan.

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Zijn je eindversterkers wel goed geaard? Klinkt als een aarde probleempje...

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
de eindversterkers zijn helemaal niet geaard, omdat ik op mijn kamer geen aarde heb. Je kan hem toch ook aarden via verwarming heb ik wel es gehoord?

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• Mishmash
Neeen doe dat maar niet :) Je zult ze denk ik toch moeten gaan aarden wil je van dit probleem af zijn... Aardedraad trekken naar je meterkast, daar zit 100% zeker een aarde-aansluiting...

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
oh das kut..

• Mishmash
Kunnen andere tweakers nog even mijn antwoord controleren? :) Straks gaat deze gozer met veel moeite een aarde kabel leggen terwijl dat helemaal de oplossing blijkt te zijn... :)

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Mishmash schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 15:07:
Kunnen andere tweakers nog even mijn antwoord controleren? :) Straks gaat deze gozer met veel moeite een aarde kabel leggen terwijl dat helemaal de oplossing blijkt te zijn... :)
pff heb ik net een aardekabel getrokken... O-)

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Is echt wel een aarde probleem denk ik . . .
High end audioapparatuur > altijd goed aarden!
Anders kun je het net zo goed aan mij geven . . . :D

Groeten

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Afterburner79 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 15:15:
Is echt wel een aarde probleem denk ik . . .
High end audioapparatuur > altijd goed aarden!
Anders kun je het net zo goed aan mij geven . . . :D

Groeten
waarom moet je dat altijd goed aarden dan? dat is toch in principe alleen maar voor de veiligheid??

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gemineye schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 15:26:
[...]

waarom moet je dat altijd goed aarden dan? dat is toch in principe alleen maar voor de veiligheid??
Ook, maar ook om hinderlijk brommende of zoemende aardlussen te verwijderen / uit te sluiten :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• You Go
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-12 19:57
Volgens mij heeft aarden helemaal geen zin, tenzij je voor je audioapperatuur een nieuwe aardepin in de grond slaat die minstens enkele meters verwijderd is van je andere. Is het niet zo dat je alleen maar extra brom krijgt als je je spul op de aarde van het stopcontact aansluit vanwege andere apparaten die er ook op aangesloten zijn?

homo sapiens non urinato in venti adversi

Verwijderd

Hé interessante discussie! Ik heb exact hetzelfde "probleem" met onze Denon AVC10SE. Een zachte maar constante ruis (wordt dus niet harder als je volume open draait) op alle speakers. Inderdaad ook geen aarde.
Hmm aard draad trekken gaat moeilijk worden, maar misschien toch maar proberen. Iemand nog slimme trucs/tools hiervoor?

Verwijderd

The_Eagle schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 15:34:
[...]

Ook, maar ook om hinderlijk brommende of zoemende aardlussen te verwijderen / uit te sluiten :D
Ah, kan dit wellicht verklaren dat als ik de versterker volledig uit zet (dus niet standby), de subwoofer een gigantische 50hz brom vertoont die verdwijnt als ik de versterker in standby zet?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 15:39 . Reden: Werkwoordsvaut... ]

Verwijderd

Heb zelf een AVR-1905 van Denon en ook deze is niet helemaal stil. Een beetje hetzelfde als met die AVC-A10SE. Heeft iemand een idee of dat ook met aarden opgelost kan worden?

• You Go
Voor zover ik weet is ruis (allerlei verschillende frequenties door elkaar) niet de oorzaak van een wel of niet aangesloten aardaansluiting. Het niet aansluiten van de nodige massa- of aardecontacten heeft altijd een brom (één bep. frequentie) tot gevolg. Haal beide tulpstekkers van je cd-speler (links en rechts) maar eens uit je reciever en steek er één weer half in, zodat alleen het signaal is aangesloten. Dan hoor je zeer waarschijnlijk een brom.
Aarden via de bestaande aardleiding is trouwens niet zo'n goed idee geloof ik. Waarom denk je dat hifi apperatuur nooit een geaarde stekker heeft? Juist. Leg de kast van je reciever maar eens aan de aarde van je stopcontact en zet een muziekje op. Zet dan je stofzuiger maar eens aan. Ik geloof niet dat je dan iets krijgt wat je graag hoort.

• Patten
  • Laatst online: 15-12 21:20
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 15:36:
Hé interessante discussie! Ik heb exact hetzelfde "probleem" met onze Denon AVC10SE. Een zachte maar constante ruis (wordt dus niet harder als je volume open draait) op alle speakers. Inderdaad ook geen aarde.
Hmm aard draad trekken gaat moeilijk worden, maar misschien toch maar proberen. Iemand nog slimme trucs/tools hiervoor?
Aarden:

Het beste kun je eerst testen met een kabelhaspel. Gewoon zo'n 20+ meter haspel in je keuken in de muur drukken en je versterker erop. Probleem weg -> aardprobleem.
Het wil ook nog wel eens helpen om stekkers om te draaien van de diverse apparaten die in je audio-keten zijn opgenomen.

Carpe Diem

Verwijderd

Patten schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 19:46:
Aarden:

Het beste kun je eerst testen met een kabelhaspel. Gewoon zo'n 20+ meter haspel in je keuken in de muur drukken en je versterker erop. Probleem weg -> aardprobleem.
Het wil ook nog wel eens helpen om stekkers om te draaien van de diverse apparaten die in je audio-keten zijn opgenomen.
Doh, dat ik daar niet zelf op gekomen ben 8)7 Maareh, nu het volgende probleem: waar sluit ik de aarddraad op aan? Geen van mijn apparaten heeft een aarde aansluiting...

• You Go
Meestal zit bij de phono- of fm/am ingang wel een 'ground' aansluiting, probeer deze eens. Maar kijk niet gek op als er alleen nog maar meer rotzooi uit je speakers komt.

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Dat lijkt mij een beetje nutteloos, via welke weg denk je dat die "ground" aansluiting ook echt "de grond "in gaat? :+

Juist ja, de stekker in het stopcontact.
Wat ons weer terug brengt naar de topicstart . . .
Of ben ik nou ff niet helemaal wakker?

LALALALALAAAAAAAAAAA :O

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
ik zou alle pluggen uit de achterkant van je versterker halen en dan nog eens luisteren. als ie dan nog ruist dan kan het geen aarding probleem zijn. dan heb je namelijk gewoon een slechte versterker... of je speakers zijn te goed :+

(is overigens wel serieus bedoelt, haal de kabels van je speakers los en sluit eens met een kort stuk kabel een andere speaker aan?)

[ Voor 36% gewijzigd door hilbren op 22-02-2005 22:54 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:39

GaMeOvEr

Is een hork.

Audio spul kun je beter juist niet aarden dan wel, geeft eerder kans op meer storing dan minder. Zoals ook al eerder opgemerkt : Er zitten niet voor niets GEEN aardaansluitingen op het spul...

Aannames zijn fataal.

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-12 14:00

Dexter

d((o_o))b

Ben ik niet met je eens, ik heb hier ook twee stuks Vincent apparatuur staan (beste investering ooit, samen met een set Xanadu DS14MG speakers), maar daar zitten gewoon "computer" stekkers aan die voorzien zijn van een randaarde. Ik heb vandaag een electriciën over de vloer gehad en omdat ik ook geen geaarde contacten op mijn kamer heb (en in een studentenhuis woon) hem gevraagd naar een oplossing voor de aarding van mijn apparatuur. Van alle opties was die van het aarden aan de verwarming de eenvoudigste. Dat mocht hij eigenlijk niet adviseren (omwille van de voorschriften), maar zo zou ik mijn devices kunnen aarden. Op mijn vraag of dat soms niet juist heel schadelijk is, heeft ie zijn meter gepakt en gecontroleerd of mijn verwarming voldoende aarde kon bieden. 229 V op het stopcontact en 230 via de verwarming en daarmee een meer dan prima aarding.

Het zal geen wet van meden en perzen zijn en voor elke situatie gelden (daarom zette ie ook even de meter erop om het te controleren), maar volgens hem was het prima in orde om het te doen.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Dexter schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 00:59:
Ben ik niet met je eens, ik heb hier ook twee stuks Vincent apparatuur staan (beste investering ooit, samen met een set Xanadu DS14MG speakers), maar daar zitten gewoon "computer" stekkers aan die voorzien zijn van een randaarde. Ik heb vandaag een electriciën over de vloer gehad en omdat ik ook geen geaarde contacten op mijn kamer heb (en in een studentenhuis woon) hem gevraagd naar een oplossing voor de aarding van mijn apparatuur. Van alle opties was die van het aarden aan de verwarming de eenvoudigste. Dat mocht hij eigenlijk niet adviseren (omwille van de voorschriften), maar zo zou ik mijn devices kunnen aarden. Op mijn vraag of dat soms niet juist heel schadelijk is, heeft ie zijn meter gepakt en gecontroleerd of mijn verwarming voldoende aarde kon bieden. 229 V op het stopcontact en 230 via de verwarming en daarmee een meer dan prima aarding.

Het zal geen wet van meden en perzen zijn en voor elke situatie gelden (daarom zette ie ook even de meter erop om het te controleren), maar volgens hem was het prima in orde om het te doen.
de vincent eindversterkers die ik hier heb staan zijn tevens voorzien van een aarde aansluiting..

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
maar ik zou dus in principe hier ook de verwarming als aarde kunnen gebruiken? Ik weet namelijk dat een verwarmingssysteem altijd geheel geaard is.. Ik kan daarom geen reden verzinnen waarom ik dat systeem niet als aarde zou kunnen gebruiken..

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:33

sphere

Debian abuser

Gemineye schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 12:32:
maar ik zou dus in principe hier ook de verwarming als aarde kunnen gebruiken? Ik weet namelijk dat een verwarmingssysteem altijd geheel geaard is.. Ik kan daarom geen reden verzinnen waarom ik dat systeem niet als aarde zou kunnen gebruiken..
Als jij graag wil dat je huisgeno(o)t(en) of de verwarmingsmonteur een optater krijgen als ze de verwarmingsbuis aanraken, goed idee... |:(

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• hilbren
Gemineye schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 12:32:
als je dat wilt doen moe je zeker weten dat de weerstand van het systeem laag genoeg is. en je moet er ook rekening mee houden dat het niet echt een schone aarde is, de cv ketel maakt er namelijk ook gebruik van en als je een gasfornuis hebt, dan zit die volgens mij ook op dezelfde aarde?? (die apparaten gebruiken hoogspanning voor de onsteking)

iig ik zou toch eerst even proberen (wat ik al eerder gezegd heb) om even alle apparatuur van je versterker ontkoppelen en even een andere speaker met een anders stuk kabel (liefts zo kort mogelijk) even te testen of je dan nog steeds last hebt van ruis. want als je dan nog steeds last hebt van ruis dan zal je het niet kunnen oplossen dmv aarding...

[ Voor 4% gewijzigd door hilbren op 23-02-2005 12:53 ]

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
ik heb geconcludeerd dat als ik de speakers rechtstreeks aansluit op de receiver, en dus de eindversterkers weglaat, het geruis over is.. Het lijkt hem dus echt in de eindversterkers te zitten! Een vriend van mij stelde dat ik misschien afgeschermde netkabels moest gebruiken omdat die vlak bij de speakerkabels en andere stroomkabels langs lopen.. Maar in dat geval zouden andere componenten er toch ook last van moeten hebben, want daarbij is dat ook zo.. misschien het proberen waard om bij iemand van die kabels te lenen? Dat moet niet zo moeilijk zijn..

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:39

GaMeOvEr

Is een hork.

Gemineye schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 22:27:
ik heb geconcludeerd dat als ik de speakers rechtstreeks aansluit op de receiver, en dus de eindversterkers weglaat, het geruis over is.. Het lijkt hem dus echt in de eindversterkers te zitten! Een vriend van mij stelde dat ik misschien afgeschermde netkabels moest gebruiken omdat die vlak bij de speakerkabels en andere stroomkabels langs lopen.. Maar in dat geval zouden andere componenten er toch ook last van moeten hebben, want daarbij is dat ook zo.. misschien het proberen waard om bij iemand van die kabels te lenen? Dat moet niet zo moeilijk zijn..
Lijkt mij niet dat dat gaat helpen... Kun je simpelweg testen door je eindtrap ff een stukkie aan de kant te halen (metertje ofzo) en met een verlengkabel op een ander stopcontact te prikken.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

hoe oud zijn deze versterkers? meschien zijn er wat Ctjes verlopen ondertussen. :*)

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 23:44:
[...]

hoe oud zijn deze versterkers? meschien zijn er wat Ctjes verlopen ondertussen. :*)
euhm, bijna een jaar oud inmiddels..

ik heb vanavond ff met mn oom gebeld en die maakt gebruik van Kemp netkabels, en die mocht ik wel even lenen om te proberen of het iets zou helpen.. Maar ik begreep ook van hem dat het afschermende principe van zo'n kabel ook weer gebaseerd is op aarde, die ik op mijn kamer dus niet heb..

Verwijderd

hmmm, maar is het ooit goed geweest? wat gebuert er als je de audio ingangen los gooit? en wat gebuert er als je ze kort sluit? als het er dan nog is dan zal ik me gaan af vragen of het niet een specificatie/defect is van deze versterker.

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 00:01:
hmmm, maar is het ooit goed geweest? wat gebuert er als je de audio ingangen los gooit? en wat gebuert er als je ze kort sluit? als het er dan nog is dan zal ik me gaan af vragen of het niet een specificatie/defect is van deze versterker.
WTF? Je geeft als tip dat ie z'n handel moet kortsluiten?? |:(
Lijkt me dat zoiets kan uitlopen op een hele dure grap!

Het kan wel degelijk een goed idee zijn om je speakerkabels zo ver mogelijk van de voedingkabels
te houden. Het KAN zelfs zo zijn dat als je "hoogpollig" tapijt hebt dat statische electriciteit de oorzaak is. Trek je speakerkabels anders door een pvc buisje. Of iig van de grond af halen. Dit is namelijk ook wel eens het geval bij problemen met PC's die niet geaard zijn.
Ik gooi maar een paar ideetjes op . . . B)

Groeten en succes

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Elke versterker heeft wat ruis, de vraag is hoe luid die ruis is. =)
Er zijn verschillende oorzaken, meestal is het :
- de versterker zelf (niks aan te doen)
- slechte bekabeling/verloopjes (betere kabels)
- storing uit andere apparatuur (andere apparatuur :P )
- verstoorde voedingsspanning (filter kan een oplossing zijn, zie toevallig ook dit topic : DIY netfilter)

Maar in de meeste gevallen komt het gewoon uit de versterker en moet je er maar mee leren leven.
Meestal luister ik naar muziek als ik m'n versterker aan zet. :P
Als je de pinnen van de ingangsstekker (signaal pen en aarde pen) met elkaar verbindt dan is het alsof er totaal geen signaal op de ingang staat. Daarmee kan je controleren in hoeverre de ruis uit de versterker komt.
Natuurlijk moet je dit niet bij uitgangen doen dan gaat de boel mogelijk kapot.

[ Voor 7% gewijzigd door -=bas=- op 24-02-2005 04:38 ]

Senile! Senile Oekaki

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Afterburner79 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 04:11:
[...]

Gewoon lezen, hij moet de inputs kortsluiten, niet de outputs.

Als je je uitgang zou kortsluiten is er vaak nog niet zoveel aan de hand, tenzij je versterker niet beveiligd is natuurlijk.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37

lier

MikroTik nerd

Experimenteer eens met een Netspanningsfilter.
Het kan zijn dat de eindtrap gevoelig is voor ruis/vervuiling van de netspanning.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:33

sphere

Debian abuser

_bas_ schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 04:34:
- verstoorde voedingsspanning (filter kan een oplossing zijn, zie toevallig ook dit topic : DIY netfilter)
Goeie tip, volgens mij had de TS anders nooit van het bestaan afgeweten :+
Maar in de meeste gevallen komt het gewoon uit de versterker en moet je er maar mee leren leven.

[...]

Als je de pinnen van de ingangsstekker (signaal pen en aarde pen) met elkaar verbindt dan is het alsof er totaal geen signaal op de ingang staat. Daarmee kan je controleren in hoeverre de ruis uit de versterker komt.
Natuurlijk moet je dit niet bij uitgangen doen dan gaat de boel mogelijk kapot.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
_bas_ schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 04:34:

slechte kabels kan het probleem niet zijn hier denk ik
Storing uit andere apparatuur zou kunnen, maar vaak blijft er nog enige ruis over die zich niks lijkt aan te trekken van andere apparatuur. Die is er gewoon zo af en toe, het is de ene keer ook erger dan de andere keer..

Ik luister ook meestla naar muziek, maar mn eindversterkers staan altijd aan en dan is dat geruis wel irritant als je wilt slapen ofzo..

Ik denk dat ik binnenkort ff zo'n netfiltertje ga maken, misschien helpt het wat!

[ Voor 13% gewijzigd door Gemineye op 25-02-2005 00:36 ]

Verwijderd

Gemineye schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 00:35:
[...]

slechte kabels kan het probleem niet zijn hier denk ik
Storing uit andere apparatuur zou kunnen, maar vaak blijft er nog enige ruis over die zich niks lijkt aan te trekken van andere apparatuur. Die is er gewoon zo af en toe, het is de ene keer ook erger dan de andere keer..

Ik luister ook meestla naar muziek, maar mn eindversterkers staan altijd aan en dan is dat geruis wel irritant als je wilt slapen ofzo..

Ik denk dat ik binnenkort ff zo'n netfiltertje ga maken, misschien helpt het wat!
Woon je toevalig in de stad? hier is het net namelijk zeer rommelig; ik heb het eens met de scoop gemeten en je kan er geen sinus in terug vinden meer een zaagtand. Wat je kunt doen is een UPS er tussen; deze vlakt eerst de netspanning af (gelijkrichten) dan zet hij de spanning naar 24V of een ander voltage waarmee hij de accu's oplaad maar met deze spanning word ook weer de uitgangs spanning van 230v opgewekt. hierdoor (bij een goede ups) is je net spanning super zuiver.

• hilbren
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 11:24:
[...]

Woon je toevalig in de stad? hier is het net namelijk zeer rommelig; ik heb het eens met de scoop gemeten en je kan er geen sinus in terug vinden meer een zaagtand. Wat je kunt doen is een UPS er tussen; deze vlakt eerst de netspanning af (gelijkrichten) dan zet hij de spanning naar 24V of een ander voltage waarmee hij de accu's oplaad maar met deze spanning word ook weer de uitgangs spanning van 230v opgewekt. hierdoor (bij een goede ups) is je net spanning super zuiver.
dan heb je wel een dure ups want normaal wordt het net gewoon doorgelust totdat het wegvalt, dan neemt de acuu het over.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het valt me op dat er nog niemand over valt, dus doe ik het even.

Je hebt je speakers dus op je receiver aangesloten, je receiver is, lijkt me dan, zonder versterker uitgerust want je hebt een losse eindversterker? Klopt dit?
Ja, dan heb je je speakers dus op een line-out uitgang aangesloten en is het wel heel erg logisch dat je geen ruis (of beter nog: niets, nah, bijna niets) hoort. 8)7

Wat je effe moet doen en dit advies is al eerder gegeven.
Koppel je eindversterker in zijn geheel af, sluit 2 speakers aan (of een hoofdtel) en maak kortsluiting op de ingang. Een "perfecte" versterker zal op dit moment heeeel stil moeten worden. Als ie nog ruist, dan is dat omdat je ermee moet leven, of omdat je er een netfilter tussen moet hangen.
Ruist hij nu inderdaad niet, dan is zijn er nog andere mogelijkheden.
Probeer dit ff en post je bevindingen.

Overigens, ik heb in de afgelopen jaren al heel wat high-end apparatuur door mijn handen gekregen en er zijn maar weinig versterkers die ruisvrij zijn. (of ruisvrij genoeg, zegmaar).

Alles kan stuk.

• hilbren
remco_k schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 15:12:
[...]

Je hebt je speakers dus op je receiver aangesloten, je receiver is, lijkt me dan, zonder versterker uitgerust want je hebt een losse eindversterker? Klopt dit?
Ja, dan heb je je speakers dus op een line-out uitgang aangesloten en is het wel heel erg logisch dat je geen ruis (of beter nog: niets, nah, bijna niets) hoort. 8)7

Koppel je eindversterker in zijn geheel af, sluit 2 speakers aan (of een hoofdtel) en maak kortsluiting op de ingang. Een "perfecte" versterker zal op dit moment heeeel stil moeten worden. Als ie nog ruist, dan is dat omdat je ermee moet leven, of omdat je er een netfilter tussen moet hangen.

Overigens, ik heb in de afgelopen jaren al heel wat high-end apparatuur door mijn handen gekregen en er zijn maar weinig versterkers die ruisvrij zijn. (of ruisvrij genoeg, zegmaar).
dat bedoel ik dus eigenlijk ook :)

maar gelijk even vraagje voor jou, hoeveel dB is voor jou ruisvrij?

• JasperE
  • Laatst online: 27-12 10:12
mijn gitaarversterker geeft aanmerkelijk minder ruis wanneer ik deze op een stopcontact met aarde aansluit.
Als jij graag wil dat je huisgeno(o)t(en) of de verwarmingsmonteur een optater krijgen als ze de verwarmingsbuis aanraken, goed idee...
Je kunt ook overdrijven... Bovendien is het waarschijnlijker dat de stroom door de verwarmingsbuizen weg zal lopen dan door iemand die deze aanraakt.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

hilbren schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 20:07:
[...]

dat bedoel ik dus eigenlijk ook :)

maar gelijk even vraagje voor jou, hoeveel dB is voor jou ruisvrij?
In dB's weet ik het niet, maar ruisvrij betekend voor mij, als ik in mijn woonkamer op de bank zit en en het is daar muisstil en mijn set staat aan (zonder muziek) dan wil ik geen ruis horen.
En helaas is dat lang niet het geval. Ook niet bij de dure merken/modellen.

Alles kan stuk.

• hilbren
maar ligt dat ook niet voor een heel groot gedeelte aan het redement van je speakers?

ik heb mn amp net voluit gedraaid zonder dat ik echt veel ruis hoor. ik hoor wel een heeel klein beetje maar dat mag best als de volume knop tot zn uiterste is verdraaid.

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
remco_k schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 15:12:
[...]

Nee de reciever heeft wel versterkers, ik heb echter voor de voorkanalen twee losse eindversterkers aangesloten via de pre-outs. Dus in dat geval kan ik best de eindversterkers weglaten, en gewoon aansluiten op de normale speakeruitgangen van de receiver. En toen was het ruisen dus over.

Ik ben op dit moment niet thuis, maar ik zal binnenkort zeker eens wat dingen proberen die in dit topic genoemd staan, waaronder het kortsluiten van de ingangen. Ik post mijn bevindingen..

Pagina: 1