[Apache] Restarten gaat niet zoals het hoort

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 07:34

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik begin een beetje thuis te raken in Linux en dus was het tijd om apache met php en mysql te installeren. Dat is inmiddels gelukt en werkt ook (ik vrolijk). Als ik echter apache wil restarten kan ik dat niet doen via /etc/init.d/apache .
Restarting apache/sbin/start-stop/deamon: stat /usr/sbin/apache: No such file or directory
failed
En dat klopt ook, daar is ook helemaal niets. Waar daarnaar verwezen word, geen idee. Als ik echter handmatig naar /etc/apache/bin ga en daar apachectl restart geef, werkt alles wel naar behoren en restart de server gewoon.

Als ik apache in /etc/init.d open zag ik daar toendertijd dirs staan die inderdaad niet klopten, waardoor apache uberhaupt niet wilde werken. In middels staan die goed, alleen die deamon staat dus niet waar hij zou moeten staan. Of in ieder geval de verwijzing er naar klopt niet. Hoe komt dit? Want nu oplossen is wel leuk, maar ik wil ook graag weten hoe het komt :)

De installatie van apache was heel simpel met ./configure, make, make install etc., evenals php.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Aan de stijl van dat stuk init script output te zien gebruik je debian, en idd, die heeft apache niet in /usr/local staan, maar in /usr met een FHS filesystem layout.
Je initscript is van apache zoals debian die levert, je apache op je systeem is gewoon een stuk ranzige zelfgecompileerde meuk, dat gaat zonder aanpassingen nooit werken.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Het werkt al... zoals gezegd werkt apache, werkt php en werkt mysql. Ik wil alleen graag weten hoe het bestand in init.d aan z'n waardes komt. Waar komen die dirs vandaan en moet ik dat inderdaad zelf aan zitten passen of moet zoiets automatisch gaan?

Er wordt namelijk nu gezocht op locaties waar helemaal niets over apache te vinden is...

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• _JGC_
  • Nu online
Je hebt ooit zelf eens apt-get install apache gedaan, en die init scripts heeft ie laten staan na het verwijderen van apache (je bent --purge vergeten :P).
Die init scripts zijn debian specifiek, die kunnen niet ruiken dat jij je hele systeem overhoop haalt met zelfgecompileerde rotzooi (volgende week nieuwe apache release omdat je huidige lek is en je mag overnieuw, heerlijk dat compileren, vind je ook niet? daarom hebben ze packages uitgevonden of ports/portage zoals BSD en Gentoo dat doen)

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Kaastosti schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 14:40:
Het werkt al... zoals gezegd werkt apache, werkt php en werkt mysql. Ik wil alleen graag weten hoe het bestand in init.d aan z'n waardes komt. Waar komen die dirs vandaan en moet ik dat inderdaad zelf aan zitten passen of moet zoiets automatisch gaan?

Er wordt namelijk nu gezocht op locaties waar helemaal niets over apache te vinden is...
Boven staande wat JGC al gezegd heeft is waar.

Op de manier waarop jij apache en php hebt geinstalleerd is niet netjes, je vernaggeld je package management op deze manier. Wat je beter kan doen en wat ook 10x simpeler is dan wat jij hebt gedaan:
apt-get install apache php4

and voila een werkende apache met php4 :)

Advies: Blijf altijd bij je package management -> als het echt niet anders kan dan is het een ander verhaal maar apache is al gepackaged en ik zie niet in waarom je het wiel op nieuw zou uitvinden :P

Edit:
om nog even terug te komen op je vraag:

Dit komt omdat je het configure script gerund hebt zonder parameters (of met verkeerde parameters) en waarschijnlijk heb je dus het init script ergens anders geplaatst waar die niet hoort, wat ook een mogelijkheid is, debian heeft zijn apache executable van naam veranderd, daarmee klopt het niet meer in het initscript... problemen verzekerd ;)

[ Voor 18% gewijzigd door active2 op 22-02-2005 14:53 ]

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Omdat ik het systeem van zelf compilen, maken etc. door wil krijgen. Dit leek me een mooi project :) Maar als ik gewoon apache met php4 en mysql apt-get werkt dat ook direct? Damned ... inderdaad een beetje dubbel werk zo. Maar hoe krijg ik het huidige 'werkende' gebeuren er dan netjes af?

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Dat zul je handmatig na moeten lopen.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Jup zeker.
Save ff je apache.conf of je httpd.conf en kijk of er een make uninstall is of zo.
Begin nou maar ff opnieuw..
Installeer alsjeblieft _zo veel mogelijk_ via apt!

Zoals al eerder gezegd.. als je dan een apt-get update && apt-get upgrade draait gaat je apache ook meteen mee de update in en zorgt ervoor dat je systeem veilig blijft.
Nu weet heel je package management niet eens dat je apache op je systeem hebt.

Als je ook een grafische schil gebruikt op je Debian systeem wil ik je bij deze synaptic aanbevelen.
apt-get install synaptic ;)

edit:
Kaastosti schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 14:51:
Omdat ik het systeem van zelf compilen, maken etc. door wil krijgen. Dit leek me een mooi project :) Maar als ik gewoon apache met php4 en mysql apt-get werkt dat ook direct? Damned ... inderdaad een beetje dubbel werk zo. Maar hoe krijg ik het huidige 'werkende' gebeuren er dan netjes af?
Ja, je was anders zonder zelf te compilen binnen een minuut klaar geweest :P
Helemaal top, apt. ;)

Enne idd.. nu kan je alles handmatig door gaan lopen.
Is wel ff klote werk.. maar ga ff die directory in waar je je make install hebt gedraaid en kijk of make uninstall oid ook wil werken.

[ Voor 40% gewijzigd door DeMoN op 22-02-2005 14:57 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
dus eigenlijk komt dat neer op 'locate apache' en alles wat hij vindt wegmikken :) Althans, het grootste deel waarschijnlijk. Hij zal ongetwijfeld zelf ook nog wel wat dingetjes nodig hebben...
Save ff je apache.conf of je httpd.conf
Naah, daar is toch bijna niets in veranderd.. kleine dingetjes, die doe ik zo opnieuw. Dan maar meteen helemaal goed proberen.

Ik neem aan dat dit de packages zijn die ik dan moet hebben:
code:
1
apt-get install apache php4 mysql-server

Die mysql-server weet ik niet... "server binaries"? Ik zie geen andere die het zou kunnen zijn

[ Voor 53% gewijzigd door Kaastosti op 22-02-2005 14:59 ]

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:50
Doe dan wel even voor de zekerheid eerst 'updatedb' voor je de locate gebruikt

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Kaastosti schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 14:56:
dus eigenlijk komt dat neer op 'locate apache' en alles wat hij vindt wegmikken :) Althans, het grootste deel waarschijnlijk. Hij zal ongetwijfeld zelf ook nog wel wat dingetjes nodig hebben...
Ja en het lijkt erop dat je al eens eerder wel apache via apt geinstalleerd hebt gehad dus je moet ook nog ff een apt-get remove apache --purge doen.
Die --purge zorgt ervoor dat hij ook de config files delete.

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Owkee... maar waarschijnlijk m'n systeem nu al niet schoon meer :| Damned. Maar goed, die apache, php4 en mysql-server zijn wel de goede packages? Niet dat ik daarna weer aan de gang kan met removen :)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

apt-get install php4-mysql
Probeer die eens :)
Zie je vanzelf welke deps erbij horen en meteen geinstalleerd worden :)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Owkee een show maakt ook veel duidelijk... kan je het tenminste rustig lezen :) Die installeerd ook meteen php4-common er bij, met mysql support dus. Als ik het goed begrijp heb ik op die wijze genoeg aan:
apt-get install apache php4-mysql
Dan wordt dus apache geinstalleerd met php en mysql support... alleen zit ik dan nog met mysql zelf, een mysql server wordt er niet geinstalleerd met die package als ik de "Depends" zo bekijk.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Kaastosti schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 15:16:
Owkee een show maakt ook veel duidelijk... kan je het tenminste rustig lezen :) Die installeerd ook meteen php4-common er bij, met mysql support dus. Als ik het goed begrijp heb ik op die wijze genoeg aan:
apt-get install apache php4-mysql
Dan wordt dus apache geinstalleerd met php en mysql support... alleen zit ik dan nog met mysql zelf, een mysql server wordt er niet geinstalleerd met die package als ik de "Depends" zo bekijk.
Dan installeer je die toch ook? :P

Kom op zeg, je bent Debian user nu dus je moet ook lui worden. :P
Het is geen Windows waar je eerst op internet moet gaan zoeken waar je het kan downloaden ;)
apt-get install mysql-server

[ Voor 18% gewijzigd door DeMoN op 22-02-2005 15:24 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
We gaan kijken wat er van komt :)
apt-get install apache mysql-server php4-mysql

Install klaar, maar m'n apache in init.d verwijst nog steeds naar rare dingen.. we gaan het uitzoeken :P

[ Voor 35% gewijzigd door Kaastosti op 22-02-2005 15:27 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Kaastosti schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 15:26:
We gaan kijken wat er van komt :)
apt-get install apache mysql-server php4-mysql

Install klaar, maar m'n apache in init.d verwijst nog steeds naar rare dingen.. we gaan het uitzoeken :P
Gooi dan ff al die scripts daar weg in installeer het dan ;)
Of doe na het weggooien ff dpkg-reconfigure apache

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Okee en toen had ik 'm weggegooid en toen kwam ie niet meer terug :|
Ik heb het idee dat ik deze hele testserver totaal op een hoop aan het gooien ben :P

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Kaastosti schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 15:35:
Okee en toen had ik 'm weggegooid en toen kwam ie niet meer terug :|
Ik heb het idee dat ik deze hele testserver totaal op een hoop aan het gooien ben :P
Heh.
Maakt niet uit. Gewoon lekker prutsen :Y)
En komt ie wel terug met een:
apt-get install --reinstall apache?
Anders gewoon ff:
apt-get remove apache --purge
apt-get install apache

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ah kijk dat ging beter :) In ieder geval werkt apache, ik kan 'm netjes restarten etc... nu PHP nog. Ik heb volgens de handleiding netjes neergezet dat alles wat op .php eindigd geparsed moet worden, maar hij vindt downloaden leuker :P Even zoeken of die installatie wel goed is gegaan.

• _JGC_
  • Nu online
Ik weet niet of je Debian stable gebruikt, maar bij stable zit een of ander vaag bugje in de postinstall van php waarbij de PHP module of niet aangezet wordt (mod_php.so wordt niet geladen, staat een leuke # voor in httpd.conf), of je addTypes niet gedaan worden (staat wederom een # voor in dat geval)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
mod_php.so komt uberhaupt niet voor in m'n httpd.conf... addtypes heb ik er zelf bij gezet, handleiding gevolgd. Je gaat me toch niet vertellen dat dat eigenlijk stiekum allemaal automatisch al goed had moeten staan he?

Pagina: 1