Versterker gooit troep op z'n output

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
M'n pa kwam laatst naar me toe met z'n Sony TA-A200 versterker. Hij wist te melden dat 't ding op willekeurige momenten een enorme herrie over de luidsprekers gooide.

Dit heb ik kunnen reproduceren, zonder ook maar één apparaat aan te sluiten op de versterker. Het lijkt mij dus duidelijk dat het probleem binnen de versterker zelf ligt. Na deze dmv perslucht uitgebreid schoon te hebben gemaakt, bleef het probleem nog steeds bestaan. De input selector maakt niet uit en de volume knop kan op 0 staan, de troep blijft maar komen.
Toen ik de multimeter aan de uitgang zette, bleek dat deze af en toe DC op de uitgang zette. Ik heb pieken van 25 volt gezien :/

Het rare is, dat de versterker tussen deze troep door wel gewoon werkt. De versterker is in weze een chip amp op basis van de STK4162II. Deze chip is waarschijnlijk nog wel ergens te krijgen. Probleem is dat ik niet weet of het probleem verholpen is als ik de chip vervang.

Ik hoop via deze weg misschien nog wat tips te krijgen en erachter te komen of repareren de moeite is :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-02 08:28

Gwannoes

Solderen moet je leren

Ik denk gelijk aan een slecht contact. waarschijnlijk valt *ergens* een voedingsspanning weg. Als je pech hebt is dat IN de STK-chip, als je mazzel hebt ergens anders.

Kun je de datasheet van die STK-module ook ergens vinden? Dan kun je kijken welke de output-pin is en of op daar het verschijnsel zich ook voordoet. Probeer zo het hele signaalpad af te gaan. Evt. ook de voedingsspanning nameten.

Je kunt ook met de soldeerbout alle soldeerpunten eens langsgaan en kijken of dat verbetering oplevert.

Doet de versterker het trouwens op beide kanalen (links en rechts)?

edit: En wanneer treed het op? zomaar at random, of na opwarmen?

[ Voor 9% gewijzigd door Gwannoes op 22-02-2005 14:21 ]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Gwannoes schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 14:19:
Ik denk gelijk aan een slecht contact. waarschijnlijk valt *ergens* een voedingsspanning weg. Als je pech hebt is dat IN de STK-chip, als je mazzel hebt ergens anders.

Kun je de datasheet van die STK-module ook ergens vinden? Dan kun je kijken welke de output-pin is en of op daar het verschijnsel zich ook voordoet. Probeer zo het hele signaalpad af te gaan. Evt. ook de voedingsspanning nameten.

Je kunt ook met de soldeerbout alle soldeerpunten eens langsgaan en kijken of dat verbetering oplevert.

Doet de versterker het trouwens op beide kanalen (links en rechts)?

edit: En wanneer treed het op? zomaar at random, of na opwarmen?
Beide kanalen hebben er last van, het treed al meteen na het aanklikken van het relais op.
http://www.remcomplekt.ru/datasheet/ic/STK4162.PDF daar is de datasheet, helaas geen pinconfig.
ik ga eens zien of ik de printplaat loskrijg zodat ik op gebroken contacten kan zoeken :)

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Atgast schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 14:26:
[...]

Beide kanalen hebben er last van, het treed al meteen na het aanklikken van het relais op.
http://www.remcomplekt.ru/datasheet/ic/STK4162.PDF daar is de datasheet, helaas geen pinconfig.
ik ga eens zien of ik de printplaat loskrijg zodat ik op gebroken contacten kan zoeken :)
Op pagina 2 van de datasheet staat wel een pinout hoor! Bij het equivalent circuit staan pinnummers. Meet eens op pin 10 en 13. Dat zijn de outputs. Is de storing daar ook te meten? (ik ben bang van wel, dus meet de voedingsspanning maar eens na op de chip!)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ik heb inmiddels een loszittende voltage regulator gevonden :)
Volgens jou zou dit dus een boosdoener kunnen zijn ?

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Dat zou heel goed kunnen! Kun je hem weer vast zetten? En heb je de versterker daarna geprobeerd?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Hij zit weer vast, maar het relais gaat niet meer om, beetje rare toestand...

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Atgast schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 14:57:
Hij zit weer vast, maar het relais gaat niet meer om, beetje rare toestand...
Da's wazig. Weet je zeker dat je hem op de goede manier hebt vastgezet? En geen kortsluiting hebt veroorzaakt?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ja, het was trouwens een gewone tor, die loszat in z'n contactjes, ik heb de 3 contactpunten kortstondig verwarmd met de soldeerbout en that's it. erg wazig dat ie nu niet wil starten...

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Weet je wat voor'n tor het was? Weet je waar die voor diende? Stond hij in directe verbinding met de STK? Of schakelde hij de uitgangs-relais?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
het is een NEC d1585 tor, hij kwam direct na de gelijkrichter en is waarschijnlijk onderdeel van de inschakelverstraging. Des te meer snap ik niet waarom hij het nu niet meer doet...

Verwijderd

Wellicht omdat de stk stuk is en de beveiliging nu weer goed is....
Maak pootje 10 en 13 eens los en kijk eens of het speakerrelais dan wel aanklikt.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 17:40 ]

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 17:39:
Wellicht omdat de stk stuk is en de beveiliging nu weer goed is....
Maak pootje 10 en 13 eens los en kijk eens of het speakerrelais dan wel aanklikt.
Dat zou inderdaad wel eens kunnen. Heb je dit al geprobeerd, Atgast?

Verwijderd

Wat vaak gebeurt bij sony zijn lekkende ontkoppel elco's meestal is het gevolg dat de vloeistof die eruit lekt de pootjes van bijv. een naast liggend torretje opvreet(pootjes groen en soms doormidden). hierdoor ontstaat slecht contact (elco's en torretjes etc. vervangen alles ZEER goed reinigen).

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
zodra ik weer thuiszit (zondag) ga ik weer wat proberen, thanks voor de input so far!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Any progress???

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ja en nee, ik moet het hele ding uit elkaar draaien om bij de contactpunten van de chip te komen, dat gaat bij deze amp helaas niet erg goed, ik zal proberen even een foto van het geheel te maken :)

Pagina: 1