SMARTmonitoring ATA133/100 HPT-raid

Pagina: 1
Acties:

• Jersey
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-01-2024
Ik heb een Maxtor Diamondmax Plus 9 7200 rpm op de HPT raidcontroller van mijn Abit KR7A-Raid aangesloten.
Dit om het maximale uit de snelheid van de ATA133 schijf te kunnen halen.
Maar omdat ik me wat zorgen maak over de temperatuur van de schijf wou ik hem met speedfan oid laten SMARTmonitoren.
Helaas dat werkt niet, de software herkent geen schijf die werk via de Raidcontroller.
Nu is er natuurlijk de mogelijkheid om de schijf maar weer aan een IDE poort te hangen en te laten draaien op ATA100, dan is die SMARTmonitoring wel mogelijk.
Zal er in de praktijk performanceverlies merkbaar zijn of is het verschil verwaarloosbaar?

Of is er toch een oplossing om die schijf op de Raidcontroller te SMARTmonitoren?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ATA100 <-> 133 performanceverschil is verwaarloosbaar :)

Overigens vreemd, is dat een specifiek probleem met die Highpoint (HPT370/372 ??)... zou je eens op kunnen zoeken qua Speedfan of meer in het algemeen.
Bijv temperaturen en SMART info uitlezen via Promise RAID controllers werkt perfect met Speedfan.
Heb je ook nog andere tooltjes geprobeerd? Kan een specifiek probleem zijn natuurlijk, check bijv even HD Tune.

[ Voor 19% gewijzigd door roelio op 22-02-2005 13:57 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-03 08:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

limoentje schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 13:56:

Overigens vreemd, is dat een specifiek probleem met die Highpoint (HPT370/372 ??)... zou je eens op kunnen zoeken qua Speedfan of meer in het algemeen.
(okee, verkapte bookmark)
Ik heb precies hetzelfde. Tot nu toe heeft geen enkele Speedfan een HD op mijn HPT372 raid controller (op een Epox bordje) herkent. Zo gauw ze aan de gewone IDE controller hangen worden ze wel herkent.

Signatures zijn voor boomers.

• Jersey
Okay, iedereen bedankt, ik weet de oplossing al.

Ik hang de schijf aan een IDE poort en ga hem SMARTmonitoren.
Zo krijg ik wel een vrij redelijke indicatie over de temperatuur en kan hem daarna gekoeld of ongekoeld weer aan de HPT raidcontroller hangen.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Dat kan idd ook :)
Als je de RAID functionaliteit niet gebruikt en de poorten van de HPT niet perse nodig hebt, is de harddisk op de ATA100 controller zetten qua performance dus geen probleem :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Jersey
limoentje schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:03:
Dat kan idd ook :)
Als je de RAID functionaliteit niet gebruikt en de poorten van de HPT niet perse nodig hebt, is de harddisk op de ATA100 controller zetten qua performance dus geen probleem :)
Ik zal met SiSoSa eens testen wat het verschil in performance is. :)

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:14

oCe

aka Dookie.

HPT 370/370A/372 ondersteunen geen SMART, dit zal dan ook op geen enkele manier via die controller gaan werken. Helaas, heb d'r zelf ook 2 van, maarja.

-I am Jack's wasted life.

Pagina: 1