Onstabiel XP2000+ systeem, VGA of Proc probleem?

Pagina: 1
Acties:

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De Patient: :r
-Msi 6367 nforce 1 moederbord met geintegreerde geforce 2 maar wel een agp slot.
-Athlon xp 2000+ 1666mhz
-512mb vdata pc2700
-Maxtor 80Gb ide
-Enhance voeding, 300 watt, genoeg amperes iig.

De symptomen: 8)7
Blauwe schermen tijdens XP pro sp2 install, en tijdens XP sessie die al op een andere hd staat. Blauwe schermen van allerlei aard.
Vage streepjes door het beeld, van raar gekleurde pixels, soms 1, soms een paar. Snel daarna blauwe schermen.

Geprobeerde remedies B)
-memtest
-ander geheugen
-andere harde schijf
-bios update
-bus snelheid van 133 naar 100 gezet
-in bios allerlei dingen uit gezet.

Nu heb ik jammergenoeg niet de luxe om even een agp kaart te lenen of een processor, want ik verdenk 1 van deze 2. De rare streepjes door het beeld duiden naar mijn idee op de geforce 2 in het moederbord, maar omdat het geintegreerde zooi is, EN er op de processor een koeler zat die niet op de kussentjes ruste maar alleen op de core, en deze pc de laatste tijd mobieler dan de gemiddelde laptop is geweest, ben ik ook niet helemaal zeker van de processor. Wel heb ik er een andere koeler op gezet, de proc zag er optisch goed uit.

Wat moet ik nu gokken, AGP kaart kopen, of Proc kopen? Ik kies liever meteen de goeie (omdat ik de eigenaar ook al meer geheugen aangesmeerd had ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 22-02-2005 13:46 ]

specs

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:13
Ik weet niet of je een generic driver installeren voor je geforce zodat hij dus geen gebruik maakt van heftige feature's van je kaart zoals 32 bit kleuren enzo :+ . Mocht dat niet werken dan kan je misschien dat de hardware acceleratie uitzetten van je videokaart wat kan verduidelijken wat het is. Geen idee of dat veel helpt of invloed heeft maar je kan het in ieder geval proberen.
Anders misschien dat je nog ergens een pci videokaart hebt, neem aan dat je in je bios de onboard kan uitschakelen en pci als firstboot kan opgeven.

Heb je bsd's alleen bij vaste dingen zoals sp2 of heb je met die andere install ook random problemen.

• maratropa
  • Niet online
BSD's ook bij andere install. En daarvoor dus nu rare horizontale vage pixelstreepjes. Daardoor denk ik aan de geintegreerde videokaart, maar ik wil niet alleen op mijn eigen mening afgaan.

specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een kapotte CPU kan geen invloed hebben op de grafische output van de GPU. Dus ik verdenk het meest je videochip (op z'n minst het geheugen ervan). Heb je echt geen oud PCI videokaartje onder het stof liggen?

Ik zou iig een mobo-replacement doen (1e optie) of een AGP kaart erin steken :)

[ Voor 32% gewijzigd door BalusC op 22-02-2005 14:25 ]

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

BalusC schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 14:23:
Een kapotte CPU kan geen invloed hebben op de grafische output van de GPU.
Ik zou iig een mobo-replacement doen :)
Vergis je niet. Ik heb hier een athlon 850 liggen waarvan de core is beschadigd. Hij doet alles behalve DirectX. Alleen maar artifacts. Constant kriskras door het beeld.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Da's ook zo, HW-acceleratie. Maar dat wordt niet gebruikt bij het installeren/opstarten van Windows :)

• maratropa
  • Niet online
Nou goed gegokt! ;) Spanx, we hebben vanmiddag een agp kaartje gekocht en het loopt weer als een zonnetje. In de bios geen geheugen toegewezen aan de interne geforce, en hij wordt dan ook niet meer in windows gezien.

Ik hoop wel dat het afsterven van het moederbord blijft bij de videokaart. De tijd zal het leren. Mobo replacement is natuurlijk wel zo mooi, maar de eigenaar wilde toch al een dualhead kaartje.

specs

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 07:47

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

gladiool schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 18:50:
Ik hoop wel dat het afsterven van het moederbord blijft bij de videokaart. De tijd zal het leren.
Ik zou even je condensatoren tjekken op dat mobo. Als ze beginnen te lekken, toch een ander mobo halen en deze gebruiken als router, webserver of iets anders minder belangrijks. (Een router is _wel_ belangrijk natuurlijk, maar makkelijk te vervangen als het er op aan komt 8)7 )