Houdoe
E-Developing
Wat je wel kan doen is zelf een functie maken, die steeds een opeenvolgend nummer als resultaat geeft. Deze functie roep je aan in de query en dan heb je een nummer-kolom.
Mag ik vragen waar die nummers voor nodig zijn? Misschien is er nog wel een makkelijkere oplossing dan.
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Deze maak je, met als eerste kolom een identity kolom en vervolgens de kolommen die in het eindresultaat moeten zitten. Daarna insert je de tijdelijke tabel met je echte gegevens en tot slot selectteer je alle gegevens van de tijdelijke tabel.
Vraag blijft inderdaad waarom je een volgnumemr zou willen hebben...?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Huh, hoe zou ik dat voor elkaar moeten krijgen?Boss schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 13:28:
Wat je wel kan doen is zelf een functie maken, die steeds een opeenvolgend nummer als resultaat geeft. Deze functie roep je aan in de query en dan heb je een nummer-kolom.
Waarom?
Een voorbeeld:
* Een klant heeft 3 contactpersonen. Dus, in de tabel contactpersonen staat bij deze klant 001, 002, en 003.
* Vervolgens haal ik voor deze klant het hoogstenummer op: 003 dus.
* Dan de toevoegquery aan de contactpersonenkaart; deze moet genereren 003 + 1 = 004, 003 + 2 = 005 etc. Daarom heb ik het volgnummer nodig.
Helaas moet ik dat handmatig doen. De database is een informix-database zonder automatische nummering etc.
Natuurlijk kan ik met tussentabellen werken, en met VBA zelf in deze tabel nummertjes invullen.
[ Voor 28% gewijzigd door Witte op 22-02-2005 17:19 ]
Houdoe
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Maar wat als de toevoegquery meer dan een resultaat oplevert?
Dan krijgt resultaat 1 DMAX + 1, resultaat 2 DMAX + 2 etc. (of is het zo dat in een toevoegquery dan per toevoeging DMAX dynamisch verandert???)
Het gaat dus om die volgnummertjes!
Maar ik denk dat ik helaas toch met een tussentabel en VBA aan de slag moet gaan. Persoonlijk hou ik niet zo van tussentabellen. Dat maakt de database vaak zo onoverzichtelijk. Zeker als je veel tabellen definieert of koppelt. Het zou fraai zijn als je een 'mapje' van tabellen zou kunnen maken.
PS. Ik gebruik Access-97.
Edit: dit werkt niet. DMAX update zich niet per toevoeging! Hij voegt ze toe, met allemaal hetzelfde volgnummer.
[ Voor 19% gewijzigd door Witte op 24-02-2005 10:32 ]
Houdoe