Is het draaien van een tip-een-vriend systeem illegaal?
Sommige ontvangers vinden dit namelijk spam en dat mag je immers niet versturen.
Sommige ontvangers vinden dit namelijk spam en dat mag je immers niet versturen.
Dat lijkt me net. Stel dat ik met mijn mailprogramma een mailtje naar je typ "hé, probeer dat en dat programma eens, dat werkt prima!", is het geen spam. Waarom zou het wel spam zijn als ik datzelfde doe maar mij hierbij laat helpen door zo'n pagina om het me wat makkelijker te maken?HielkeJ schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 12:07:
De ontvanger heeft er niet om gevraagt, het is dan dus spam.
Maar is het in Nederland ook verboden om spam te versturen eigenlijk?
[ Voor 23% gewijzigd door DeadMetal op 22-02-2005 12:13 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
[ Voor 35% gewijzigd door RobIII op 22-02-2005 12:33 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Spam en bluk hoeft niet samen te gaan. Zoals de van dale al zegt: ongevraagde e-mail, m.n. reclame => junkmail.RobIII schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 12:31:
Zolang je emailadressen van die "vrienden" niet bewaart (vind ik wel zo netjes) is dit gewoon een mail die een gebruiker ook zelf had kunnen sturen. Alleen doen ze het nu via je website...
Spam is ongevraagde BULK email, en ik neem aan dat je gebruikers niet in BULK hun vrienden gaan zitten lastigvallen
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Dan is letterlijk 99% van al mijn e-mail junk omdat ik zelden vantevoren vraag of men mij alsjeblieft een e-mail wil sturen.Bor_de_Wollef schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 12:36:
[...]
Spam en bluk hoeft niet samen te gaan. Zoals de van dale al zegt: ongevraagde e-mail, m.n. reclame => junkmail.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
[ Voor 21% gewijzigd door NBK op 22-02-2005 12:50 ]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
dus als ik jou een mailtje stuur dat je dit topic eens moet bekijken, en jij vindt dat ongewenst stuur je een mail naar abuse@chello.nl (ik zit bij chello) dat ik spam stuurInitial G schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 12:48:
@cyber nee, alleen als het ongewenst is.
Het is heel simpel, hou gewoon de definitie aan, iets waar je letterlijk en figuurlijk niet op zich te wachten is spam. Ook al komt het rechtstreeks van de de koningin.
Ik denk niet dat je voor dit soort zaken de Van Dale als leidend moet beschouwen. Hou liever de criteria aan die internetproviders, hostingproviders en spambestrijders hanteren. Inderdaad, dan heeft spam alles met bulkmail te maken.Initial G schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 12:48:
@cyber nee, alleen als het ongewenst is.
Het is heel simpel, hou gewoon de definitie aan, iets waar je letterlijk en figuurlijk niet op zich te wachten is spam. Ook al komt het rechtstreeks van de de koningin.
Wel gehashed dan?Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 12:56:
Wij houden overigens wel de email adressen bij in een database.
Doen we niks mee uiteraard.
Op deze manier kan een email adres maar max. 1 mailtje krijgen.
[ Voor 20% gewijzigd door Janoz op 22-02-2005 13:11 ]
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Die kans bestaat altijd. En dan krijg je situaties zoals funda.nl nog van de week had. Hash 't maar, da's altijd netter, niemand kan er iets mee en toch werkt hetVerwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 13:00:
Nee, denk je dat we gehackt worden dan ofzo?
[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 22-02-2005 13:14 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Over mij
En als je een vriend nu wilt tippen op meerdere producten oid? Mijn zus stuurt af en toe een tiental advertenties van marktplaats naar haar vriend op deze manierVerwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 12:56:
Wij houden overigens wel de email adressen bij in een database.
Doen we niks mee uiteraard.
Op deze manier kan een email adres maar max. 1 mailtje krijgen.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 14:42:
Dan krijg je potentieel een HELE grote database
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| TABLE Email_Hashes ============= EmHash_id int EmHash_HASH char(32) ...evt. andere data? TABLE Products ============= Prod_id int Prod_Title varchar(50) ...prod_price etc. etc. TABLE Product_Email ============= Prod_id //Welk product? Emhash_id //Naar welk email adres? US_ID //Welke user stuurde de email? ...andere data? (sent_date, sent_ip etc) |
[ Voor 30% gewijzigd door RobIII op 22-02-2005 14:59 ]
Over mij
Nee je zou dan serieus eerst een officiele waarschuwing van me krijgen! Vergelijkbaar met Jehova's die fysiek aan de deur komen spammen.Erkens schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 12:52:
[...]
dus als ik jou een mailtje stuur dat je dit topic eens moet bekijken, en jij vindt dat ongewenst stuur je een mail naar abuse@chello.nl (ik zit bij chello) dat ik spam stuur
kom op zeg, er is een verschil tussen ongewenste mail van een bekende en spam
I intend to live forever - so far, so good.
[ Voor 38% gewijzigd door Initial G op 22-02-2005 16:17 ]
Initial G schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:07:
Nee je zou dan serieus eerst een officiele waarschuwing van me krijgen! Vergelijkbaar met Jehova's die fysiek aan de deur komen spammen.
Wat denk je nu wat zo'n "tip een vriend" systeem is? juist een systeem om een "vriend" een mailtje te sturen over iets waarvan ik denk dat jij het nuttig zou vindenTrouwens informeren over iets wat redelijkerwijs NUT voor MIJ heeft, bijvoorbeeld dit topic () is niet ongewenst natuurlijk, dus dat is een slecht voorbeeld van je. Als je me nou een link naar lenen.nl ofzo stuurt, ben je wel degelijk aan het spammen. Ook al spam je maar met 1 mail in je hele leven, het blijft spammen.
dat is gewoon spam ja, alleen kunnen ze zich verschuilen achter het feit dat jij dan die mails stuurtBuzzin Hornet schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:10:
ok, vraagje. Hoe zit het dan met de prijsvraag op www.lowlands.nl. De persoon die de meeste mailtjes naar mensen verzend wint 2 kaarten! Dit is toch ook gewoon spam en mogen ze helemaal niet houden als actie?
[ Voor 14% gewijzigd door Buzzin Hornet op 22-02-2005 16:17 ]
ehm, de manier waarom maakt niet uit, anders kan ik ook iedereen spammen en zeggen dat chello's mailserver het deedBuzzin Hornet schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:17:
ik zou het voor kaartjes doen
maar serieus, ik zag het vandaag teovallig en vind het niet echt slim van mojo. Dit is idd aanzetten tot MAAR de mail komt van de server van mojo af en ze sturen zelf het mailtje, ik zou eventueel alleen een adres geven waar ze heen mailen
@Erkens: Ik stuur toch helemaal niets? Mijn naam staat erbij maar ik stuur niets
Ja maar ik geef alleen adressen. Het mailtje wordt verstuurd door hun script. Ik ga toch even mailen met wat mensen bij mojo want ik wil niet dat lowlands nog duurder gaat wordenErkens schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:18:
[...]
ehm, de manier waarom maakt niet uit, anders kan ik ook iedereen spammen en zeggen dat chello's mailserver het deed
[ Voor 14% gewijzigd door Buzzin Hornet op 22-02-2005 16:21 ]
bij mij blijven ze komen als waren ze junkmails in een hotmailaccount.Erkens schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:16:
[...]
offtopic:
Jehova's werken volgens het opt-out systeem, gewoon zeggen dat je niet meer wilt dat ze aan de deur komen en je hebt er nooit meer "last" van
ik had het niet over het tipsysteem, ik reageerde op de uitspraak van cyber dat niet alle ongewenste ongevraagde mail spam is.[...]
Wat denk je nu wat zo'n "tip een vriend" systeem is? juist een systeem om een "vriend" een mailtje te sturen over iets waarvan ik denk dat jij het nuttig zou vinden
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq