[2003] Krijgt geen ip adres van de dhcp server*

Pagina: 1
Acties:

• reddevil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik heb gezocht op google en hier op GoT, maar volgens mij ben ik het nog niet tegengekomen.

Ik heb een win2k3 server draaien (standard edition) in een netwerk. Het ip adres krijgt hij van de dhcp server. Nu ishet een tijdje geleden gebeurt dat iemand een eigen dhcp server (jaja lekker slim idd) aan had gezet. Hierdoor verloor mijn server zijn ip (geen idee waarom, want ik had hem neit gereboot). Om nu het ip terug te krijgen, heb ik geprobeerd om ipconfig /renew te gebruiken, maar dat hielp niet. Dit was nadat de nieuwe dhcp weer uit was gezet.

Ook ipconfig /release , /flushdns, etc werkt niet.

Netwerkkaart uninstall en reinstall: werkt niet
Netwerkkaart eruithalen, ander pci slot: werkt niet
Vast ip erin zetten: werkt niet
Vast ip erin en daarna terug naar dhcp: werkt niet

Nog steeds geen ip van de dhcp server

Ik heb het toen opgelost door win2k3 opnieuw te installeren, maar nu is het weer gebeurd. Ik weet (nog) niet of er een andere dhcp server aanwezig is, maar het is toch raar dat van het een op het andere moment het ip adres weg is.

Ik heb weinig zin in nogmaals win2k3 te herinstalleren, dus hoop ik dat iemand hier idee-en heeft.

edit:
kleine update: het lijkt erop dat het geen extra dhcp server is, want andere pc's blijven gewoon hun ip behouden

[ Voor 6% gewijzigd door reddevil op 22-02-2005 11:26 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:21
punt 1 snap ik niet waarom je een server een dynamisch adres geeft :?

En je zult echt met sniffer programma's (zoals ethereal bijvoorbeeld) moeten kijken wat er aan de hand is.

Zijn er nog wel vrije adressen in de scope etc. etc. :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• reddevil
dynamisch ip heeft te maken met het feit da'k op een studentennetwerk zit en geen vast ip mag hebben... het dynamische ip is ook geen probleem...

ip adressen zijn er nog genoeg vrij, ik begrijp gewoon niet waarom van de een op andere seconde ineens win2k3 het ip kwijt raakt terwijl dat bij andere machines niet het geval is.

• Grolsch
reddevil schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:33:
dynamisch ip heeft te maken met het feit da'k op een studentennetwerk zit en geen vast ip mag hebben... het dynamische ip is ook geen probleem...

ip adressen zijn er nog genoeg vrij, ik begrijp gewoon niet waarom van de een op andere seconde ineens win2k3 het ip kwijt raakt terwijl dat bij andere machines niet het geval is.
tjah, mijn glazen bol is gisteren gevallen, en ik kan vanaf hier dus niet meer in je omgeving kijken ;)

Al geprobeert te sniffen met "ethereal" ?

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 07:47
Krijg je geen foutmeldingen bij het vernieuwen van je ip adres? kun je wel pingen naar dhcp server? DNS instellingen goed ingesteld? Als je het met een andere pc probeert, geeft dit dan dezelfde problemen?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• reddevil
nopes nog niet, ik zal daar naar kijken als ik terug ben @ home (zit nu op werk, remote desktop was zo mooi!)

Nog bepaalde dingen waar ik precies naar moet kijken ?

• Grolsch
EJVL schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:40:
Krijg je geen foutmeldingen bij het vernieuwen van je ip adres? kun je wel pingen naar dhcp server?
als hij geen ip heeft, lijkt het me nogal logisch dat hij niet kan pingen
DNS instellingen goed ingesteld?
DNS heeft niks te maken met het krijgen van een IP adres van de DHCP server.
Als je het met een andere pc probeert, geeft dit dan dezelfde problemen?
reddevil schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:33:

bij andere machines werkt het dus wel.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:09
Even een kleine titel edit zodat het iets duidelijker is waarover het nu werkelijk gaat. Heb je al een met net sh een reset gedaan op je interface?

• reddevil
leon1e schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:48:
Even een kleine titel edit zodat het iets duidelijker is waarover het nu werkelijk gaat. Heb je al een met net sh een reset gedaan op je interface?
Ik weet redelijk wat (al zeg ik het zelf), maar ... huh? ;)
edit:
Je bedoelt dus:
netsh interface ip reset
dit nog niet geprobeert, zal proberen vanavond.

Btw. ik heb wel ipv6 install gedaan mocht dat uitmaken.

En topic is iets beter, maar eigenlijk is mijn vraag waarom hij ineens ip verliest (terugkrijgen ook nuttig natuurlijk, maar verliezen is nogal nog vreemder)

[ Voor 15% gewijzigd door reddevil op 22-02-2005 11:55 ]

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 07:47
Grolsch schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:44:
[...]

als hij geen ip heeft, lijkt het me nogal logisch dat hij niet kan pingen

[...]

DNS heeft niks te maken met het krijgen van een IP adres van de DHCP server.

[...]

[...]

bij andere machines werkt het dus wel.
Ik bedoelde ook van een andere computer vanuit zijn plek.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• reddevil
andere pc op die netwerk aansluiting werkt wel (mijn pc thuis en de server staan beide aangesloten op een eenvoudige switch op dezelfde netwerk aansluiting, pc thuis heeft geen problemen)

• leon1e
reddevil schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:52:Ik weet redelijk wat (al zeg ik het zelf), maar ... huh? ;)
Je bedoelt dus:
netsh interface ip reset
dit nog niet geprobeert, zal proberen vanavond.
Jup
Btw. ik heb wel ipv6 install gedaan mocht dat uitmaken.
Waarom?
En topic is iets beter, maar eigenlijk is mijn vraag waarom hij ineens ip verliest (terugkrijgen ook nuttig natuurlijk, maar verliezen is nogal nog vreemder)
Als de lease time expired vraagt je dhcp client een nieuw ip aan, deze krijgt hij niet. Kwijtraken is een ander verhaal :). Maar krijg je niet gewoon Max. 1 ip per netwerk aansluiting in het studenten huis? :)

• reddevil
>:) ach je weet maar nooit of ipv6 iets kan betekenen :)
Als de lease time expired vraagt je dhcp client een nieuw ip aan, deze krijgt hij niet. Kwijtraken is een ander verhaal :). Maar krijg je niet gewoon Max. 1 ip per netwerk aansluiting in het studenten huis? :)
even over de lease time:

dus stel ik heb leasetime tot 13.00 uur vanmiddag, dan (ook al reset ik niet), vraagt ie opnieuw het ip aan aan de dhcp (om 13 uur dus) voor verlenging ? Dat kan natuurlijk verklaren waarom opeens het ip weg is.

Naah je krijgt genoeg ips per netwerkaansluiting, da's geen probleem >:)

Wat ik ook raar vind is dat na een reinstall ik nog steeds geen ip kreeg / krijg.. mjah dat zullen we ook maar windows gooien ?

Hopen dat de reset werkt dan ben ik u zeer dankbaar! Wel irritant omdat elke keer te doen als het fout gaat, want dan moet ik weer een monitor/keyboard/muis aansluiten :(

[ Voor 22% gewijzigd door reddevil op 22-02-2005 12:12 ]

Verwijderd

op 50% van de leasetijd, probeert de client de lease te verlengen. lukt dat om een of andere reden niet, dan gebeurt dat nog eens op 90%. daarna heb je pech...
Wat ik ook raar vind is dat na een reinstall ik nog steeds geen ip kreeg / krijg.. mjah dat zullen we ook maar windows gooien ?
lekkere conclusie weer. netwerk is veel logischer (kabels, switch, netwerk kaart).
al geprobeert naar je loopback adres te pingen?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 18:57 ]

• reddevil
Ok, gisteravond boel getest en nog wat op internet gezocht en oplossing gevonden!

TCP/IP stack bleek corrupt, oplossing was om het register de volgende sleutels te verwijderen:

localmachine -> system -> currentcontrolset -> services -> winsock
en
localmachine -> system -> currentcontrolset -> services -> winsock2

Daarna moest het TCP/IP protocol opnieuw geinstalleerd worden. Wanneer je naar je netwerkkaart gaat en daarvan de eigenschappen opvraagt (waar client voor microsoft netwerken, file & printersharing, tcp/ip etc staat), kan je TCP/IP niet verwijderen. Is geen probleem: gewoon het TCP/IP protocol nogmaals toevoegen. Daarna je windows opnieuw opstarten en het probleem was weg.

Nu natuurlijk wel de vraag hoe het komt dat de stack corrupt geraakt is. Liefst wil ik dit probleem in de toekomst natuurlijk voorkomen.

• StevenK
  • Laatst online: 16:18
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 18:55:
op 50% van de leasetijd, probeert de client de lease te verlengen. lukt dat om een of andere reden niet, dan gebeurt dat nog eens op 90%. daarna heb je pech...
50% -> renew via tcp bij de huidige DHCP server
87,5% -> broadcast renew (voor het geval van een ip wijziging van de server, of verhuizing van de scope naar een andere server)
100% -> vrijgave adres en broadcast om een nieuw adres

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

StevenK schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 09:29:
[...]

87,5% -> broadcast renew (voor het geval van een ip wijziging van de server, of verhuizing van de scope naar een andere server)
Om helemaal te gaan miereneuken...
op 50% van de lease tijd zal de machine een request voor renewal doen naar de originele server. Na 50% van de overgebleven tijd zal de server een broadcast doen naar een willekeurige reagerende server na de volle 100% zal de server een apipa adres aannemen. Staat toch echt in networking essentials ;)

Ik neem aan dat we het hier over een volledig legale 2003 server op studentlicense hebben 8)
Een server met DHCP adres is nooit goed maar wat ik vooral mis is de functie van je server.....zorgt deze voor jou internet connectie voor de overige werkstations?? etc. In de resource kits zitten genoeg tools om te zoeken naar andere roque DHCP servers ofwel niet geauthorizeerde DHCP servers op een netwerk. Verder ipconfig /flushdns flushed alleen je DNS cache en niet je DHCP adres. Soms wil het simpel disable / enable van een nic al voor een oplossing zorgen.

• reddevil
mutsje schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 11:41:
[...]

op 50% van de lease tijd zal de machine een request voor renewal doen naar de originele server. Na 50% van de overgebleven tijd zal de server een broadcast doen naar een willekeurige reagerende server na de volle 100% zal de server een apipa adres aannemen. Staat toch echt in networking essentials ;)

Ik neem aan dat we het hier over een volledig legale 2003 server op studentlicense hebben 8)
Een server met DHCP adres is nooit goed maar wat ik vooral mis is de functie van je server.....zorgt deze voor jou internet connectie voor de overige werkstations?? etc. In de resource kits zitten genoeg tools om te zoeken naar andere roque DHCP servers ofwel niet geauthorizeerde DHCP servers op een netwerk. Verder ipconfig /flushdns flushed alleen je DNS cache en niet je DHCP adres. Soms wil het simpel disable / enable van een nic al voor een oplossing zorgen.
tuurlijk studentenlicensie :P

functie van de server heeft niks mee te maken waarom ie z'n tcp/ip stack verkl**t. Disable/enable had ik al geprobeerd zoals je kan lezen, probleem is ook opgelost, maar ik wil de oorzaak weten zodat het in de toekomst niet meer voorkomt.

• StevenK
mutsje schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 11:41:
[...]

<koppig>
Het is toch echt 87.5% :) voor de rebinding-timer (ook wel t2 genaamd). Zie o.a. http://www.tcpipguide.com...ocationReallocationRe.htm en http://support.microsoft.com/kb/169289/EN-US/
</koppig>

Zo heb ik het tenminste altijd uitgelegd bij tcp/ip trainingen :)

Overigens worden de durations door de dhcp-server meegegeven en is het dus ook mogelijk dat een dhcp server andere intervallen kiest.

[ Voor 10% gewijzigd door StevenK op 23-02-2005 11:55 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• reddevil
nogmaals, wat kan de oorzaak zijn van een corrupt rakende tcp/ip stack?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

reddevil schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 12:11:
nogmaals, wat kan de oorzaak zijn van een corrupt rakende tcp/ip stack?
Zowel de virusscanner van McAfee als die van Norotn hebben het vermogen om je IP stack te corrumperen. Verders zijn er een aantal spyware programma's die dat ook doen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• reddevil
spyware al uitgebreid gecontroleerd, ik heb wel nav antivirus 9 draaien, volledig geupdate... zou wel irritant zijn als het daar aan ligt...

Anders een andere goeie virusscanner voor win2k3??? Iemand met goeie ideeen ?

• leon1e
functie van de server heeft niks mee te maken waarom ie z'n tcp/ip stack verkl**t. Disable/enable had ik al geprobeerd zoals je kan lezen, probleem is ook opgelost, maar ik wil de oorzaak weten zodat het in de toekomst niet meer voorkomt.
Mischien heeft de functie van de server wel heel veel te maken met het currupt raken van je tcp ip stack. Het lijkt me dus handig dat je even vermeld welke services deze server draait.

• reddevil
onder andere ftp, web, ventrilo. Echter heb ik deze (dezelfde versies op IIS na natuurlijk) ook gedraaid op win2k en daar had ik nooit problemen, maar wegens omstandigheden geupgrade naar win2k3.

FTP/Web van IIS met mysql en php erbij.

Dus services non-micrsoft:
Symantec AntiVirus 9
Ventrilo
mysql

Het vreemde is dat de stack pas na ongeveer een maand corrupt is geraakt en niet bijna direct.

[ Voor 38% gewijzigd door reddevil op 23-02-2005 12:42 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
reddevil schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 12:19:
Anders een andere goeie virusscanner voor win2k3??? Iemand met goeie ideeen ?
Trend Micro.

@ Dhcp wizards : Er is verschil tussen dhcp volgens de rfc, en dhcp op de microsoft manier. Vraag me niet precies wat, maar er is verschil.

En je kunt met Dhcp ook vaste ipadressen (reserveringen) uitgeven.
Of je dat wil met een server is weer een andere discussie.

Abort, Retry, Quake ???

• StevenK
aZuL2001 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 12:53:
[...]

Trend Micro.

@ Dhcp wizards : Er is verschil tussen dhcp volgens de rfc, en dhcp op de microsoft manier. Vraag me niet precies wat, maar er is verschil.
Er zijn verschillen, o.a. dat de rfc weliswaar defaults geeft voor de renewal en rebinding, maar ze volgens de rfc ook anders kunnen zijn. MS houdt die defaults aan en je kunt ze niet wijzigen.

Het is zeker niet zo dat MS andere intervallen gebruikt dan de RFC...

Hier staat trouwens de rfc: http://www.faqs.org/rfcs/rfc2131.html

[ Voor 7% gewijzigd door StevenK op 23-02-2005 13:00 ]

Verwijderd

StevenK schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 09:29:
[...]

i stand corrected (werkelijke waardes boeien ook niet zo :))
Pagina: 1