Toon posts:

7K250 deed vaag, wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik afgelopen zaterdagmorgen mijn PC aanzette, was hij ineens ontzettend tráág. Het Hitachi DFT-tooltje gaf aan dat er problemen waren met m'n 160GB Hitachi 7K250: "0x73 Excessive Shock". Dat vond ik vreemd: ik had de PC het weekend ervoor inderdaad wel vervoerd, maar die hele tussenliggende week waren er totaal geen problemen geweest.

Afijn, wegens andere verplichtingen heb ik de HD een paar dagen met rust moeten gelaten. Gisteren heb ik meteen een nieuwe HD gekocht, om zo snel mogelijk een backup te maken van de oude. Dat ging echter ineens zonder problemen en zonder snelheidsverlies. Toen ik daarna het DFT-tooltje weer losliet op de brakke HD, gaf dit aan dat er geen enkel probleem met het apparaat was, ook geen bad sectors.

Nu heb ik de FAQ al gelezen, en lees daar dat dergelijke problemen in veel gevallen het begin van het einde kunnen betekenen. Maar wat moet ik daarmee? Ik kan de HD niet terugbrengen naar de winkel en garantie claimen, lijkt me, als DFT aangeeft dat er geen enkel probleem met het ding is. Maar vertrouwen doe ik hem ook niet meer: ik heb nog zo'n brak apparaat (GXP60), dat (nog steeds) vage problemen geeft, maar ook niet definitief stuk wil gaan.

Mijn vraag aan jullie: wat is in dit geval wijsheid? Kan het ook een tijdelijke, onschuldige fluctuatie geweest zijn in het mechaniek of de electronica van het apparaat? Of moet ik me weldegelijk echt zorgen maken?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

We kunnen je geen zekerheid bieden. Sterker, dat kunnen we in principe met geen enkel stuk hardware. Die dingen gaan toch 1x stuk. Wat wijsheid is dat je even regelmatig backups maakt en de staat van de gezondheid regelmatig checkt. Backups maken is sowieso verstandig ;)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 09:45:
We kunnen je geen zekerheid bieden. Sterker, dat kunnen we in principe met geen enkel stuk hardware. Die dingen gaan toch 1x stuk. Wat wijsheid is dat je even regelmatig backups maakt en de staat van de gezondheid regelmatig checkt. Backups maken is sowieso verstandig ;)
Maar wat zou jij in zo'n geval doen? E.e.a. even afwachten, of meteen naar de winkel rennen om garantie te claimen, ook al geeft DFT aan dat er niks aan de hand is?

Een collega hier suggereerde dat ik hem maar op de grond moest laten stuiteren, zodat 'ie echt kapot gaat :{, en hem dan terug te brengen naar de winkel. Alhoewel ik niet zo'n voorstander ben van dat soort methoden, wil ik ook niet weer blijven zitten met een semi-brakke, onbetrouwbare HD, die zichzelf echter steeds weer fixt. Één zo'n brak apparaat vind ik wel genoeg.

Tsja, het blijft een beetje een lastige kwestie. Maar ik weet dat dergelijke vage klachten vaak voorkomen bij moderne harde schijven (de 'good old days' van de onverwoestbare Fireballs lijken definitief voorbij). En ik zou toch graag van anderen willen horen hoe zij hiermee om zouden gaan :).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 10:21 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou het enkele weken aankijken. Mocht zo'n euvel zich nog eenmaal voordoen, dan direct de DFT foutcode invullen en de HDD retourneren. In de tussentijd maak je natuurlijk regelmatig backups. Ook al ga je RAID5/RAID10 draaien, een backup van de belangrijkste data op een CD'tje danwel DVD'tje is nooit weg. De voeding zal maar eens doorslaan enzo ;)

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-03 04:34

Brazza

Byte me!

Dan mag je ook weer een backup van je CD's maken, want na 2 jaar zijn die ook weer "af".
Maar je zou hem kunnen stressen, veel gebruiken weet je zeker dat die eerder weg gaat.

En op de grond gooien is niet de goeie weg, ze kunnen soms uitlezen dat je meer als zoveel G (zwaartekracht) hebt uitgeoefend op je HD

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 10:29:
Ik zou het enkele weken aankijken. Mocht zo'n euvel zich nog eenmaal voordoen, dan direct de DFT foutcode invullen en de HDD retourneren. In de tussentijd maak je natuurlijk regelmatig backups. Ook al ga je RAID5/RAID10 draaien, een backup van de belangrijkste data op een CD'tje danwel DVD'tje is nooit weg. De voeding zal maar eens doorslaan enzo ;)
Dankjewel voor je snelle antwoord :). Precies zo had ik het zelf ook al in gedachten, maar je weet nooit of een ander misschien betere ideeën heeft :D.

Afijn, de echt belangrijke data heb ik inderdaad ook wel ergens op CD. Maar echt leuk is het natuurlijk niet om je gigantische, gedurende 10 jaar zorgvuldig opgebouwde en uitgezochte MP3-collectie te verliezen ;).

Verwijderd

Topicstarter
Brazza schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 10:38:
Dan mag je ook weer een backup van je CD's maken, want na 2 jaar zijn die ook weer "af".
Maar je zou hem kunnen stressen, veel gebruiken weet je zeker dat die eerder weg gaat.

En op de grond gooien is niet de goeie weg, ze kunnen soms uitlezen dat je meer als zoveel G (zwaartekracht) hebt uitgeoefend op je HD
Dat van die CD's klopt idd, dat moet je wel in de gaten houden.

Knap dat ze die G-krachten uit kunnen lezen. Afijn, op de grond gooien zou ik sowieso niet zo snel doen, maar ik kan me voorstellen dat mensen die al aardig wat HD's met vage klachten hebben gehad, daar op een gegeven moment toe geneigd zijn.
Pagina: 1