Pulldown menu moet popup openen

Pagina: 1
Acties:

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-05 13:40
Hoi, even vraagje... Ik ben bezig met een site waarin een pulldown menutje staat en nu is het de bedoeling dat wanneer een keuze van het pulldown menutje wordt gekozen deze keuze direct opent in een popup venstertje. Dit venstertje moet een gefixeerde grootte hebben en geen scrollbars etc.

Ik heb lang zitten zoeken en combineren maar zit nu ff vast.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<form> 
          <select name="selecter" onChange="window.open('routebeschrijving_amersfoort.htm', 'NAAM', 'height=610, width=440, menubars=0, toolbar=0')(document.forms[0].selecter[document.forms[0].selecter.selectedIndex].value)"> 
            <option selected>-- Selecteer richting --</option> 
            <option value="routebeschrijving_amersfoort.htm">Amersfoort / Apeldoorn</option> 
            <option value="...">Arnhem</option> 
            <option value="...">Utrecht</option> 
                                        </select> 
        </form>

Dit is het verste hoe ik kwam, natuurlijk werkt dit niet omdat je in de eerste regel al aangeeft welke waarde hij altijd moet hebben als er iets gekozen wordt uit het pulldown menutje. Maargoed, zo werkt optie 1 iig wel.

Maar waarschijnlijk moet ik bij elke optie dit regeltje ertussen prutsen:

code:
1
window.open('ADRES', 'NAAM', 'height=..., width=..., menubars=0, toolbar=0')

Maar dat krijg ik dus niet voor elkaar. Het moet hier dus tussen gebakken worden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<form> 
          <select name="selecter" onChange="window.open(document.forms[0].selecter[document.forms[0].selecter.selectedIndex].value)"> 
            <option value="routebeschrijving_amersfoort.htm">Amersfoort / Apeldoorn</option> 
            <option value="http://www.tweakers.net">Arnhem</option> 
            <option value="http://www.tweakers.net">Utrecht</option> 
                    </select> 
        </form>

Iemand een idee?!?!!

[ Voor 100% gewijzigd door Sjoerd001 op 22-02-2005 08:59 . Reden: Layout ]

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 09:43

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Waarom maak je er geen apparte functie van die je aanroept met FunctieNaam(this.value)

En dan in je FuntieNaam je window.open

Dit is trouwens /13 geen .14

en kijk eens naar
code:
1

[ Voor 10% gewijzigd door Jaspertje op 22-02-2005 08:51 ]

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Waarom wil je percé dat het een popup moet worden? Waarom is volgens jou de pulldown niet werkbaar? Als je naar mijn sig kijk, kan je kijken naar een W&G FAQ welke momenteel onder hande is, daar staat ook het nodige uitgelegd met betrekking tot: JavaScript, Popups en Formulieren...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 22:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Javascript hoort niet in Programming & Webscripting, maar in Webdesign & Graphics

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Sjoerd001
Woudloper schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 08:54:
Waarom wil je percé dat het een popup moet worden? Waarom is volgens jou de pulldown niet werkbaar? Als je naar mijn sig kijk, kan je kijken naar een W&G FAQ welke momenteel onder hande is, daar staat ook het nodige uitgelegd met betrekking tot: JavaScript, Popups en Formulieren...
Volgens mij begrijp je nog niet helemaal wat ik wil. Nog 1 keer:

Het komt op het deel 'Contact' te staan van de website. Hier wil ik dan iets neerzetten als: 'U komt uit de richting:' En daaronder dan een pulldown menu waarin je 3 richtingen kan aangeven. Als er 1 richting wordt geselecteerd moet hij een klein venstertje weergegeven met het door mij gemaakte plaatje van de route en een korte tekst. Hier wil ik geen scrollbalken of buttons bij in hebben.

Nu lukt dat allemaal als je het eerste deel gebruikt, maar dat is dus niet goed om dat dat 1e regeltjes ergens anders moet komen. Die FAQ heb ik naar gekeken, maar zag er zo 1-2-3 niet echt wat tussen staan. Ik zal zo nog eens goed kijken.

• Sjoerd001
Jaspertje schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 08:51:
Waarom maak je er geen apparte functie van die je aanroept met FunctieNaam(this.value)

En dan in je FuntieNaam je window.open

Dit is trouwens /13 geen .14

en kijk eens naar
code:
1
Wat bedoel je met /13?

Thnx voor de tip met om een code in te voeren, dat zag ik nergens staan, dus deed ik het op die manier ;)

Ik ga ff proberen wat te fixen met this.value ...

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Heb je al gekeken in de link welke ik jou gaf (uit mijn sig dus), daar staat namelijk een stukje over popups en kan je op het volgende uitkomen:
JavaScript:
1
window.open("bla.html", "_blank", "statusbar=0, width=600, resizeable=0", scrollbars=0);

• Sjoerd001
Ahh juist, dat staat hier:

http://www.rikkertkoppes.com/gotfaq/showbook.asp

Te snel overheen gebladerd, ik neem het ff door want ik ben er nog niet uit...

• Sjoerd001
Woudloper schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 09:51:
Heb je al gekeken in de link welke ik jou gaf (uit mijn sig dus), daar staat namelijk een stukje over popups en kan je op het volgende uitkomen:
JavaScript:
1
window.open("bla.html", "_blank", "statusbar=0, width=600, resizeable=0", scrollbars=0);
Mja het probleem zit hem ook niet in die pop up, die krijg ik wel naar voren, maar hoe zet ik dat in die dropbox. Telkens als ik daar wat aan verander werkt die dropbox niet meer...

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Als je wát verandert, doet 'ie wát niet meer, en wat wel :? . Persoonlijk kan ik niet helemaal volgend wat je nu precies bedoeld :) .

DM!

• Sjoerd001
Dan leg ik het nogmaals uit. Het is wel duidelijk wat ik wil bereiken denk ik? Een popup krijgen met de route als je een waarde selecteert uit een dropbox.

Nu wil ik eigenlijk gewoon weten hoe dit moet. Ik ben er namelijk mee aan de slag gegaan mbv google, tweakers en andere sites, maar ik kwam er dus niet uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<form> 
          <select name="selecter" onChange="window.open(document.forms[0].selecter[document.forms[0].selecter.selectedIndex].value)"> 
            <option value="http://www.tweakers.net">Arnhem</option> 
            <option value="http://www.tweakers.net">Utrecht</option> 
                    </select> 
        </form>
Het bovenstaande is zoals het werkt zonder dat het venster een gefixeerde breedte heeft en het venster is dan een volledig venster met buttons.

Met het onderstaande regeltje kan ik een popup laten verschijnen die een bepaalde maat heeft en geen buttons:
code:
1
window.open('ADRES', 'NAAM', 'height=610, width=440, menubars=0, toolbar=0')
Maar de vraag is dus HOE kan ik die twee combineren. Als ik deze twee nu combineer dan werkt mn dropbox niet meer, dus dat betekent dat ik het bovenstaande regeltje in de code voor de dropbox zet bij elke option. (dit doe ik dus fout)

Maar het kan ook niet in de eerste regel zoals hier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<form> 
          <select name="selecter" onChange="window.open('routebeschrijving_amersfoort.htm', 'NAAM', 'height=610, width=440, menubars=0, toolbar=0')(document.forms[0].selecter[document.forms[0].selecter.selectedIndex].value)"> 
            <option value="...">Arnhem</option> 
            <option value="...">Utrecht</option> 
                                        </select> 
        </form>
Dan werkt namelijk alleen de eerste optie, wat ook logisch is omdat je in de 1e regel dus al aangeeft welke waarde hij ALTIJD moet zijn. Maargoed, zo krijg je dus wel een dropbox die verandert in een gefixeerde popup!

Beetje verduidelijkt?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

javascript is een scripting-taal, waarbij je dus variabelen kunt opvragen en deze kunt laten behandelen door je scripting ..
Bedenk goed dat dat een basis is, die je eerst moet begrijpen, wil je wat bereiken, het komt nu een beetje over alsof je at random wat copy-paste code door elkaar heenzet, omdat je de basis van variabelen nog niet helemaal begrijpt ...

de beste oplossing voor je probleem

HTML:
1
<select name="selecter" onChange="openWin( this.options[this.selectedIndex].value)">

JavaScript:
1
2
3
4
function openWin( pagina ) {
   var newwin= window.open( pagina, 'nieuwvenster', 'height=610,width=440,menubars=0,toolbar=0')
   if ( newwin ) newwin.focus()
}

In de onchange roept hij nu een functie aan en passed de value van de geslecteerde optie mee aan deze functio als variabele pagina ..
ik roep die waarde op via het this-object, welke een veel optimalere manier is, this retoruneert het object welke het betreffende event aangeroepen heeft, hier dus het select-menu

[ Voor 11% gewijzigd door RM-rf op 22-02-2005 13:20 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Sjoerd001
Je hebt gelijk als je zegt dat ik de beginselen nog niet helemaal door heb. Ik ben daarom van mn beroep ook geen programmeur... Maar in ieder geval heel erg bedankt voor je antwoord, want hiermee is het gelukt. Ik zal even de totale code neerzetten (misschien handig voor iemand):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<B><I>Routebeschrijving</I></B>
<BR><BR>U komt uit de richting:
        </font>
        <form name="form1">
<select name="selecter" onChange="openWin( this.options[this.selectedIndex].value)">
<option selected value="routebeschrijving.htm">-- Selecteer richting --</option>
<option selected value="routebeschrijving_amersfoort.htm">Amersfoort</option>
<option value="routebeschrijving_arnhem.htm">Arnhem</option>
<option value="routebeschrijving_utrecht.htm">Utrecht</option>

</select>
</form>

<script type="text/javascript">
function openWin( pagina ) {
   var newwin= window.open( pagina, 'nieuwvenster', 'height=570,width=440,menubars=0,toolbar=0')
   if ( newwin ) newwin.focus()
}
</script type="text/javascript">

Nogmaals bedankt, ik ben eruit na lang zwoegen :o

[ Voor 122% gewijzigd door Sjoerd001 op 23-02-2005 10:16 ]

Pagina: 1