[XP] Kan na installatie hal.dll niet vinden

Pagina: 1
Acties:

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
${SUBJECT} kon ik via google op een aantal redenen traceren:
1. The Default value in the [Boot Loader] section of the Boot.ini file is missing or invalid.
2. Windows XP is not installed in the location specified in the Boot.ini file.
3. The Ntoskrnl.exe file is missing or damaged.
4. The partition path in the Boot.ini file is not set correctly.
5. General hardware failure.
Ik gok op 2 of 4 en sluit 5 uit omdat de hardware verder prima werkt (en deels al vervangen is, wat niet mocht baten).

Hier de details:

Ik probeer Windows XP professional op mijn systeem te installeren, booten van de CD en de installatie tot aan de eerste reboot gaat prima, daarna wordt de bootloader geladen die vervolgens de Windows installatie niet kan vinden.

Mijn systeem ziet er als volgt uit:
IDE disk aan primary IDE master (sec IDE master ook al geprobeerd)
Asus A8V moederbord
Hieraan hangen verder nog een DVD RW aan de primary IDE slave en twee SATA disks aan de betreffende controller. Het is de bedoeling dat Windows op de IDE disk op de eerste partitie komt te staan.

Mijn boot.ini ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Ik was van plan om hier maar eens multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS te proberen (ik begreep van wat mensen op IRC dat die eerder klopt dan de rdisk(2) die de installer ervan maakt. Ik heb dus de recoveryconsole van de CD opgestart, maar kon in de lijst met ter beschikking staande programma's niks vinden waarmee ik dat bestandje kan aanpassen. (Het command edit was me nog bekend, echter kent de recoveryconsole het niet.) Ik had - zoals in de FAQ gesuggereerd reeds geprobeerd om bootcfg te gebruiken, maar die verzint ongeveer hetzelfde voor de boot.ini, een entry die niet boot vanwege ontbrekende / brakke hal.dll.

Zoals boven al aangegeven heb ik het met verschillende disks geprobeerd, en ook verschillende ISOs gepakt, het probleem bleef hetzelfde.

Hier nu mijn vragen:

1) Hoe kan ik boot.ini editen?
2) Wat kan ik verder proberen om Windows te booten?

Ik vermoed dat ik iets heel stoms fout doe, maar heb helemaal geen ervaring met Windows, dus heb aub een klein beetje geduld met mij. :o

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:00
Heb je meerdere partities? Zoja, is de juiste partitie wel actief gemarkeerd?

• sebas
De partitie heeft de boot flag gezet. Bedoel je dat? Er staat een partitie op de disk en nog wat vrije ruimte.

• Dennis
Allright, ja boot flag voor linux gebruikers idd :). Maar die heb je dus ingesteld?

• sebas
Jep, staat aan. Ik zie net dat ik partitietype 83 (Linux) heb ingesteld, terwijl er eigenlijk de volgende logischer lijken:
code:
1
2
3
 07 HPFS/NTFS    
 86 NTFS volume set 
 87 NTFS volume set

Toevallig enig idee, welke hiervan de goede / optimale is? Kan dit uitmaken? (Ik ben onzeker, aangezien de installer er helemaal geen problemen mee heeft.)

• Dennis
sebas schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 00:17:
De partitie heeft de boot flag gezet. Bedoel je dat? Er staat een partitie op de disk en nog wat vrije ruimte.
Staat er nou maar één partitie op de disk of nog meerdere? Sowiezo zou ik lekker de Windows installatie je partitie laten maken, door lege ruimte te selecteren en vervolgens op enter te drukken.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:54

Reptile209

- gers -

sebas schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 00:12:
Mijn boot.ini ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Kan je je boot.ini niet op een USB-stick of een diskette mikken en op een ander systeem editen als dat in het recovery console niet wil? En doe dan meteen slim en maak een 10-tal regels aan (ik roep maar wat) met steeds andere waarden voor de partitieaanduiding. Zo kan je 'm één keer editen en meteen kijken welke combo nu de juiste is...

Zo scherp als een voetbal!

• sebas
Ik heb het nog een keer gedaan, en de Windows installer inderdaad de partities aan laten maken. Weer dezelfde error.

Ik kan mijn boot.ini wel editen op een ander systeem, maar hoe krijg ik hem weer terug? (Met de linux NTFS driver kan ik de partitie wel r/w mounten, maar toch verandert de inode size door die aanpassing, waardoor ik het bestand niet kan opslaan.)
Dennis schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 00:33:
[...]

Staat er nou maar één partitie op de disk of nog meerdere? Sowiezo zou ik lekker de Windows installatie je partitie laten maken, door lege ruimte te selecteren en vervolgens op enter te drukken.
Het is een 80GB disk, waar 1 partitie van 40GB opstaat.

[ Voor 34% gewijzigd door sebas op 22-02-2005 00:46 ]

• A1ex
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Had dit probleem pas ook. Je kan uiteraard in het bios kiezen om vanaf HD te booten, alleen hierbij kon ik ook nog kiezen WELKE hd, en een andere schijf waar windows niet op stond, stond als eerst gemarkeerd. Vandaar dat ik die melding kreeg.

Kan je trouwens wel in windows komen als je je windows cd in je systeem laat zitten?

Verder werkte bootcfg /rebuild bij mij ook niet, hopelijk staat jou hd lijstje met opstarten ook verkeerd anders zou ik het niet meer weten :/

• sebas
Ook dat heb ik geprobeerd, en ik kan er met geen mogelijkheid inkomen.

Ik zoek daarom naar een mogelijkheid om boot.ini (liefst via de recoveryconsole) te kunnen editen.

Verwijderd

Dit probleem had ik ook en verholpen,

Het is inderdaad een probleem met dual boot

start je computer op met F8 en dan veilige modes, dan kun je een keuze maken uit welke windows je wilt hebben. Daarna start de computer goed op en kun je de boot.ini wijzigen.

Let op dat default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS
deze zin ook naar de goed map verwijst als je je besturingssysteem niet in map windows hebt geinstalleerd
Pagina: 1