[Testcase] spoorbrug

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Ik heb weer een nieuw onderwerp uitgekozen om plaatjes van te schieten, ditmaal een spoorbrug vlakbij de plek waar ik woon (in Groningen). De foto's zijn zaterdag genomen en ik heb qua nabewerking een beetje met de kleuren gespeeld en de foto's hier en daar gecropped. Foto nr. 3 heb ik daarnaast ook nog geroteerd.

Over de composities ben ik zelf redelijk tevreden. De kleuren zijn wel erg grauw. Dat heeft voornamelijk ook met het weer te maken. Vooral op foto 1 en 2 is goed te zien (en ik vind zelf ook op een mooie manier) dat er een heel dreigende lucht hing. Foto 3 en 4 vind ik minder geslaagd qua kleuren, maar het lukt me niet om het in photoshop mooier te krijgen.

1:
Deze foto heb ik gekozen omdat de kleuren van de lucht hier heel indrukwekkend zijn, de compositie ben ik zelf minder tevreden over. Ik kon vanaf het standpunt waar ik stond niet de hele brug op de foto krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://flits101-224.flits.rug.nl/pics/spoorbrug/small1.jpg

2:
Persoonlijk vind ik dit overall de mooiste foto van deze serie.
Afbeeldingslocatie: http://flits101-224.flits.rug.nl/pics/spoorbrug/small2.jpg

3:
Geexperimenteerd met de compositie door de foto te draaien. Op deze manier staat de ene boog verticaal op de foto.
Afbeeldingslocatie: http://flits101-224.flits.rug.nl/pics/spoorbrug/small3.jpg

4:
Het aardige van deze foto is dat je kunt zien dat je recht op de Martinitoren afrijdt als je over de brug gaat met de trein.
Afbeeldingslocatie: http://flits101-224.flits.rug.nl/pics/spoorbrug/small4.jpg

Commentaar over compositie, kleuren, onderwerp, enz. zijn van harte welkom. Ook tips om kleuren te verbeteren in Photoshop zijn gewenst. Ik ben er al flink mee aan het experimenteren geweest, maar dat vind ik nog erg moeilijk. Misschien iemand die me wat concrete voorbeelden kan geven (bijvoorbeeld bij het bewerken van curves, doe je meestal RGB, of de kanalen appart? En wat voor aanpassingen zijn dan veel voorkomend in de curve?).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:31
Met Curves in RGB mode een "S" curve maken (onder omlaag trekken, boven omhoog. Zo kun je mooi extra contrast erin krijgen. Doe dit altijd dmv een "adjustement layer" dan kun je de sterkte nog aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38

Zoefff

❤ 

De foto's zijn een beetje donker. In de eerste foto is dat juist erg mooi, het contrast tussen de felle witte brug en de dreigende achtergrond maakt hem helemaal, maar in de rest van de foto's vind ik de brug niet voldoende naar voren komen. Als het lukt met curves of levels, zou ik proberen de brug wat witter en duidelijker te maken, denk dat je foto's daar behoorlijk van opknappen.

Maar, al met al vind ik ze niet slecht hoor. Jammer dat je bij foto 3 niet een klein beetje naar links stond, dan had de boog er namelijk helemaal recht op gestaan, nu zie je hem een beetje buigen.

offtopic:
Hoe kwam je trouwens op die plek, kan je daar zomaar oplopen? Is het niet levensgevaarlijk om daar door je lensje te gaan lopen turen? :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

1 vind ik juist de beste. Die donkere achtergrond met een felle brug op de voorgrond is spectaculair. Daarbij komt de vloeiende V vorm van de constructie goed uit. Door de spanning die dit opwekt vraag je je af wat er rechts nog meer te zien is. De rest van de foto's vind ik niet speciaal. Deels omdat het allemaal zo grauw is, deels omdat ik die brug helemaal niet fotogeniek vind. Jawel, architectonisch interessant, maar door de asymetrische vormgeving kun je er (vind ik) weinig mooie plaatjes van schieten.

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 22-02-2005 08:58 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Bedankt voor de reacties! (meer altijd welkom natuurlijk)

Ik zal eens kijken wat ik met curves nog kan aanpassen. Het lopen op de brug is niet echt gevaarlijk. Het zijn twee rustige sporen die eroverheen lopen en er loopt een fietspad naast (weliswaar een hekje ertussen, maar dat stelt echt niets voor). In geval van trein kon je overal ontsnappen via die trapjes die je ziet (of je kon natuurlijk op het andere spoor gaan staan). Verder kon je van ver zien of er een trein aan kwam. Uit voorzorg heb ik steeds even gewacht tot er een trein voorbij was ;)

@Maasluip:
Ik ben wel met je eens dat die 'v-constructie' in foto 1 wel interessant is en dat dit wellicht vragen oproept over wat er nog meer te zien is. Maar voor mijn gevoel was de foto eigenlijk verder een beetje nietszeggend...

The Flying Dutchman