Toon posts:

geen geluid hi8 via dv camera naar pc

Pagina: 1
Acties:
  • 895 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Loop al dagen te zoeken (ook op het net) maar zonder resultaat.

Situatie:
Hi8 camera met oud bandje zet ik op play met svideo output --> pc110 dv camera met svideo input en dv output --> capturekaart pc

Tot zover werkt alles.
Maar ik mis zo (natuurlijk) het geluid.
Dus de twee tulpstekers (rood en wit) van de hi8 camera via een verloop naar jackplug in mijn geluidskaart van de pc gestoken (line-in).

Even gekeken met soundrecorder van Windows of het geluid wel aankomt van de Hi8 camera: Ja.

OK, nu de capture gestart (met Studio of Premiere maakt niet uit) even een klein minuutje opnemen, ik hoor zelfs het geluid via mijn pc tijdens het capturen, maar als ik de capture start en afspeel dan wel video maar geen geluid.

Hmmmm....
Wie kan mij helpen?

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

als premiere of wat dan ook captured van dv heeft de line in er natuurlijk helemaal niets mee te maken,
je moet de geluidsoutput van de hi8 camera op de mic in of line in van je dv camera aansluiten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door HKS-Skyline op 21-02-2005 22:59 ]

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 19:17

Caveman

whahoehaha

Kijk eens bij windows volume control - options - properties - en dan recording..... staat daar wel de line-in open ?

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

dat maakt niet uit, hij krijgt geluid via zn speakers, maar premiere captured geen line in audio als je dv captured, enkel het geluid dat via de dv stream binnenkomt, dus moet de audio ook via de dv camera lopen :)

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 16:33
Als je via DV captured en dan via firewire naar de PC, dan moet je naast je S-VHS signaal ook je audio (links+rechts) de DV cam inleiden. Dan 'mixed' de DV cam tijdens de signaalconversie de video en audio geluid naar een DV stream via firewire naar de PC.
DUS niet via een geluidskaart!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt,
dat IS de oplossing!

Wanneer je Hi8 bandjes wil converteren via een DV camera met als doel een MPG bestand te maken voor archief of het op een DVD te zetten werkt dit als volgt.

Sluit de s-video uitgang van de Hi8 camera aan op je DV camera (ik gebruik een Sony PC110E die een s-video ingang heeft).
Sluit je DV camera met een DV in/out kabel aan op je DV capturekaart (firewire/ilink/1394).
De videostream is dan geregeld.
Dan nog de audio. Dat gaat niet via s-video.
Vandaar dat je de audio uitgang van je Hi8 camera, dat zijn die witte en rode tulp plugjes voor links en rechts, aan moet sluiten op je DV camera.
Op mijn camera zit een "AV in/out" (audio/video) aansluiting. Die aansluiting gebruik je normaalgesproken met een bijgeleverd kabeltje om de DV camera rechtstreeks met de gele/rode/witte tulp aan te sluiten op je tv (eventueel met een tulp naar SCART verloopsteker). Met dit zelfde kabeltje kan je ook audio (en wellicht composite video -maar dat heb ik niet uitgebropeerd-) opnemen, een soort line-in voor audio. Voor de zekerheid: van het kabeltje wat je steekt in deze AV in/out steker moet je de witte en rode tulpsteker in de witte en rode stekers van de Hi8 camera steken. De gele (video) tulpsteker gebruik je niet (video gaat immers in dit geval via de s-video kabel).
De DV én Hi8 camera zet je op "VCR" dus niet opnemen maar afspelen.
Je start de DV capture software (Pinnacle studio, Ulead, Premiere), daarna start je de Hi8 camera en rollen maar!
Helaas krijg je geen timecode mee (datum tijd van de opname).

Heel belangrijk is nu na te denken wat je doel is.
Wil je de opname op een DVD zetten en dat zo laten of wil je de Hi8 bandjes archiveren op een ander medium en wil je later nog kunnen knippen en plakken met zo weinig mogelijk verlies?
Als je het laatste wilt moet je het naar mijn mening geen "echte DVD's" van maken met VOB bestanden enzo.

Ik wil de bandjes alleen maar archiveren om later te kunnen knippen en plakken en dáárna pas het op een DVD te plaatsen. Dus ik zit flink het net af te struinen.
Want dan lijken bepaalde instellingen tijdens de conversie van DV naar MPG (MPEG zo je wilt) erg belangrijk te zijn. Zo lijk ik een voorkeur te hebben om alleen gebruik te maken van I en P frames (en dus geen B frames) te vinden in de GOP structuur. Dit zou het knippen op willekeurige plekken mogelijk te maken. Ook het "sluiten" van GOP lijkt dan belangrijk.
Ik zal de komende tijd besteden om e.e.a. uit te zoeken en uit te proberen. Zodra ik daar mee klaar ben zal ik hier een bericht aan toevoegen en kan iedereen van die kennis gebruik maken.

Adviezen over de instellingen tijdens het DV naar MPG proces als het doel is om later gemakkelijk te kunnen knippen en plakken en dáárna pas een DVD er van te maken, zijn uiteraard zeer welkom!

Verwijderd

Wat ontzettend grappig. Ik ben hopeloos te laat met mijn reactie, maar aan je topic titel te zien dacht ik al dat je alleen de s-video gebruikte. Hehe, dat vergeet je in ieder geval ook nooit meer!
Pagina: 1