Canon S1IS verschillen A95

Pagina: 1
Acties:

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Ik hoop dat ik deze vraag mag stellen. Ik wil graag een nieuwe digicam aanschaffen, 1 van de vereisten is dat hij volledig manueel intestellen moet zijn. Naar lang zoeken hou ik er 2 over

De canon A95( € 288,- ), en de Canon PowerShot S1 IS (325,-).

Voordelen aan beide toestelen vind ik het roterende scherpje, en dus ook af te dekken en volledig manueel instellen.

De verschillen zit ik alleen even mee... de Canon PowerShot S1 IS heeft namelijk een "Primary Colour filter" maar heeft dit een toegevoegde waarde ? en de S1 heeft zelfs 10x zoom!!!

De a95 daarin tegen is 5 megapixel. en de S1 maar 3.2 megapixel.. Zoom weegt bij mij zwaar, maar kwaliteit ook! mijn vraag is dan ook! welke camera gaat kwalitatief betere foto's maken en heb ik die 5 megapixel wel nodig (grootste afdruk zal a4 worden) ?

Ik neig naar de S1 maar toch knaagt die 5 megapixel! ik hoop dat iemand mij meer kan helpen met de vraag wat een "Primary Colour filter" is en wat kwalitatief een sterker toestel is.

edit laatste vraag : de camera's verschillen in CCD grote, wat maakt dit uit ?
de a95 1/1.8” CCD op 5 mp
de s1 1/2.7” CCD op 3.2 mp

[ Voor 9% gewijzigd door mkanon op 21-02-2005 22:42 ]

I reject your reality and substitute my own!

Verwijderd

Potentieel heeft de A95 de betere beeldkwaliteit wegens de grotere sensor en zoomlens met beperkt bereik (minder zoom betekent meestal betere lens), of je daar iets mee doet mag je zelf gaan bepalen......

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:36
Tsja de sensor van de A95 is wel groter maar het gaat om grootte *in verhouding tot* aantal pixels, en de A95 heeft ook veel meer pixels. Meer mpixels geeft niet altijd een betere foto (alleen al vanwege ruis) en daarnaast brengt het ook andere nadelen (grotere / duurdere geheugenkaart, meer opslag etc). A4 kan je imho ook met 4 of zelfs 3 MPixels afdrukken.

Zelfde voor de zoom: als deze belangrijk is waarom dan vergelijken met een A95?!? Er zijn zat andere modellen van andere fabrikanten die een veel betere vergelijking opleveren. Denk aan Konica Minolta Z-serie (Z2 is 4 MP en 10x zoom) of Panasonic FZ-serie (FZ3 is 12x zoom, stabilisator en 3 Mpixel nieuwe modellen hebben meer pixels). Dus mijn vraag is, wat wil je nu? Wel of geen ultra-zoom. Als je veel zoom wilt hebben lever je wat kwaliteit in qua lens, dat is nou eenmaal niet anders. Heb zelf een Pana FZ20 en moet zeggen dat die een erg lekkere Leica-lens heeft en dat de kwaliteit daarvan zeker niet heel veel minder is.

Conclusie: wat vind je nu echt belangrijk aan een cam? Wat eigenlijk neerkomt op: wat wil je gaan doen met de cam? Ik heb zelf voor ultra-zoom gekozen omdat mijn vorige 3x zoom cam me soms toch tegenviel. Zo kun je met een langere zoom ook "macro-opnamen" op grotere afstand maken, handig bv. voor het fotograferen van vlinders. En ook portretten worden vaak mooier als je ze schiet met een langere telelens (achtergrond beter onscherp). Denk dus goed na over welke onderwerpen je wilt vastleggen.

//Edit: had ff te snel gelezen...

[ Voor 26% gewijzigd door Morrar op 21-02-2005 23:35 ]

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Maar hoe groter de megapixels, wil niet zeggen wat de kwaliteit van de foto's is.

Bij dit staatje lees ik dus dat de CCD van de S1 groter is ondanks het feit dat hij minder MP is. Dat betekend dat de gevoeligheid en de ruis op de S1 minder is toch ? Ook zit ik met het gevoel dat dat filter wat de S1 heeft ook een toegevoegde waarde geeftt, alleen wil ik dat graag bevestigd hebben!

Dan leeft bij mij ook het feit. Dat als je met de a95 een foto maakt je idd kan croppen naar bv 3.2 mp en dan ook "zoomt" en bij de S1 zoom je gewoon direct naar het object. Met zoals de post hiervoor de voordelen van een grotere lens!

I reject your reality and substitute my own!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Beide toestellen leveren kwalitatief goed foto's, zoals Morrar al aangeeft moet je kiezen of je telezoom wil of niet. De S1 heeft ook nog eens een IS (image stabelizer) wat je bij gebruik van telezoom een groot voordeel opleverd. Je hebt daardoor minder last van bewegingsonscherpte en/of kan iets langere sluitertijden mogelijk maken. De sensor zou ook iets minder ruisig kunnen zijn dan bij de a95. Bekijk daarvoor eens wat voorbeeldfoto's, op dpreview bijvoorbeeld.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Labman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-04-2024
mkanon schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 09:13:
Maar hoe groter de megapixels, wil niet zeggen wat de kwaliteit van de foto's is.

Bij dit staatje lees ik dus dat de CCD van de S1 groter is ondanks het feit dat hij minder MP is. Dat betekend dat de gevoeligheid en de ruis op de S1 minder is toch ? Ook zit ik met het gevoel dat dat filter wat de S1 heeft ook een toegevoegde waarde geeftt, alleen wil ik dat graag bevestigd hebben!

Dan leeft bij mij ook het feit. Dat als je met de a95 een foto maakt je idd kan croppen naar bv 3.2 mp en dan ook "zoomt" en bij de S1 zoom je gewoon direct naar het object. Met zoals de post hiervoor de voordelen van een grotere lens!
de sensor van de A95 is groter hoor (A95 is iets groter dan een halve inch, de S1 is iets groter dan één derde inch..)

...

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

http://www.dpreview.com/r...1is%2Ccanon_a520&show=all

Volgens Dpreview is de S1 IS trouwens recommended en de A95 highly recommended

Misschien is de 4 MP A520 wat voor je?

Verwijderd

mkanon schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 09:13:

1/1,8"is bijna 2 x zo groot in oppervlak als 1/2,7"
Vergeet dat filter, is reclame blabla

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MixingMastersM schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 13:19:
http://www.dpreview.com/r...1is%2Ccanon_a520&show=all

Volgens Dpreview is de S1 IS trouwens recommended en de A95 highly recommended

Misschien is de 4 MP A520 wat voor je?
Tot op zekere hoogte zijn deze camera's te vergelijken. Ligt er maar net aan wat je ermee wilt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Okee, grofweg hebben we het hier dus over meer megapixels tegenover meer zoom. Ja toch?

Even de 2 dingen met elkaar vergelijken

2592 pixels horizontaal met 3x zoom
2048 pixels horizontaal met 10x zoom.

STEL dat ik niet de S1 neem maar een camera wil hebben waarbij ik kan gaan croppen waarna een even grote foto overblijft als bij de S1 die volledig ingezoomd is. Weten wat voor camera je nodig hebt met 3x zoom?
Een camera met 3x zoom en 35 megapixels kan op grote afstand pas dezelfde informatie leveren als de S1. Wil je dus dingen op flinke afstand schieten dan wint de S1 het gewoon gru-we-lijk sterk qua detail. Vind je zoom belangrijk en 3x eigenlijk wat aan de weinige kant dan zie je dat je met de S1 een A95 vrij vlot voorbij streeft.

Anders gezegd: Zodra je met de S1 op 3,7x inzoomt heb je al gelijk detail als de A95 op volle zoom van 3x.

Verder is die IS gewoon goed. Een beetje langere sluitertijd? Maak daar maar rustig véél langere sluitertijd van. Je hoeft geen vaste hand te hebben om op volle zoom met een sluitertijd van 1/30e seconde een scherpe foto te schieten (los van bewegende voorwerpen uiteraard).

Als het gaat om grotere afdrukken:

Met een printer ziet 2,6 Mpixels op A4 er al goed uit (ik heb de Pro90IS). 3.1 Mpixels ziet er dan natuurlijk nog weer een stukje beter uit.

M'n vrouw heeft een 2.1 Mpixels Canon Digital Ixus (S100). Deze foto's op A4 afdrukken is wel wat minder van kwaliteit als je met je neus op de (ontwikkelde) foto zit.

Maar je kan natuurlijk áltijd van beide camera's een foto downloaden (van bijvoorbeeld dpreview) en die op A4 laten afdrukken, ook dan weet je meer.

[ Voor 33% gewijzigd door WFvN op 22-02-2005 20:16 ]

Verwijderd

Ik heb de S1 IS, echt een supercamera. De 10x zoom in combinatie met de image stabilisator is perfect. Had hiervoor een A70, ook een prima camera, helaas ten onder gegaan aan de e18-fout. .

Een factor de je wellicht in overweging moet nemen is het formaat, de S1 is aardig wat groter dan de A95. Maar ja, wat wil je met 10x zoom? De a95 is ook niet echt ultracompact natuurlijk...
Pagina: 1