Waterkoeling ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stealth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 07:35
Ik heb dus een Athlon 900@1050 lopen met een Chrome Orb en Arctic Silver ertussen.
Hij wordt nu iets van 50 graden. Nu zag ik dat iemand hier op het forum een TB 900 op 1313 heeft laten posten.
Nu wil ik dus ook wat verder gaan met water... :9~
Ik heb gekeken in een technical information sheet van AMD en een TB 900 @ 1.75V geeft maximaal 50W warmte af.

Vraag 1:
Als ik er 1.9 tot 2.0 volt doorheen jaag stijgt dit wattage dan relatief?

Vraag 2:
Ik weet dat je een peltier moet hebben minimaal het wattage wat de proc afgeeft en nog liever wat hoger. Waar haal ik zo'n peltier vandaan.

Vraag 3:
Hoe kan ik dit handeltje het beste isoleren?

Ik wil mijn pomp, coldplate en peltier bij de oc-shop bestellen.(Goede ervaringen mee dus waarom niet)
Maar daar hebben ze niet zo zware peltiers...

Mijn koelblok bouw, boor, zaag ik zelf omdat ik nog twee dikke blokken heb liggen ter grote van een Athlon Slot processor. Deze was bedoeld voor mijn vorige systeempje (K7 700 met VOS32+ met verbeterde airduct) wat nu al weg is.
Ik heb tools, dremel kolomboor en een hardwarestore om de hoek. (Nee, ik woon niet in Amerika, kwam alleen niet op het nederlandse woord)

WIE HELPT MIJ?

PS als alles werkt zal ik er een uitgebreidde site over/voor bouwen

Asus A7V -=- Athlon 900@1200 - 2,2V

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 15:52
jij mag mij helpen :)

ik had graag de URL ofzow naar die datasheet gehad.

• stealth
ff zoeken post em zo, help jij mij dan? hehe

• stealth

• stealth
Dit zijn trouwens all technical docs van voor de Thunderbird:

http://www.amd.com/products/cpg/athlon/techdocs/index.html

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:21

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

ik was degene die een 900@1313 post. maar krijg het tot nu toe alleen stabiel in windows op 1150, hoop volgende week 1200 toch wel te halen.

met een programma genaamd radiate (kan je vinden in de news sectie van oc-shop) kan je kijken hoeveel watt een tb op 2.05V geeft bij 1200mhz (geloof iets van 90W)

ik heb mijn 123W peltier van conrad (is wel een 50x50mm formaat dus een standaard coldplate past niet goed)

isolatie is bij mij nog niet nodig omdat de temp van mijn cpu niet onder de 24 graden zakt. (misschien toch teveel vermogen voor mijn simpele koelblokje)

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 15:52
stealth > thanx! ik ga ze dadelijk ff bekijken.

eenuh, sorry dat ik je niet kan helpen met waterkoeling, want daar heb ik dus echt geen verstand van.

• stealth
zeg cosmoOo,

wat voor koelblok heb jij?

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

ik gebruik het koperen koelblok van ned-cool en 2coolcomputers

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Je bent een kneiter als je een 123 Watt peltier hebt. Er zijn bijna geen voedingen die daar iets mee kunnen. Hier in m'n melcor-bijbel staat dat je dan 4Volt en 60 ampere nodig hebt. Een atx voeding heeft 8Amp |:(

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

ik gebruik 2x een aopen 250W voedingen (per stuk 13.8A op 12V lijn) peltier trekt iets van 7.5A

• stealth
Ik ben van plan een tweede voeding aan te schaffen. ik kan goedkoop een nieuwe Aopen 250watt krijgen dus dat zit wel goed.

Is een 800 liter/uur goed genoeg?

Verwijderd

verkoop je huidige cpu en koop een 1.2 veel goedkoper :)))))))))

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

ik gebruik zelf een gardena pompje van 240 liter/uur dus 800 lijkt me ruim voldoende.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

800 l/uur is wel genoeg ja hoor..ik heb zelf 400 l/uur en ben er wel tevreden over (alleen nog niet getest wat er gebeurd als ik 800 l/uur doe..helaas kan ik dat ook niet testen want ik heb niet zo'n pomp)

• stealth
montieken, een ding ben je nieuw hier?
Hier zijn mensen met tweakers-bloed!!!!
Een 1.2 GHz probeer ik net zo hard weer op te fokken.

Dit heet een vicieuze cirkel...

Verwijderd

stealth ik was ff aan het grappen he ;)
ik ben ook druk bezig met overclocken en andere cool technieken uit te testen :)
maar als je ff een rekensommetje maakt zie je al vlug hoe duur overclocken wordt :)

• stealth
Oke, ik weet al wat meer.

Dit is de bedoeling:

Ik maak een koelblok van 52 bij 52 mm en 2 cm dik. Ik heb nog 2 blokken liggen welke ik trouwens best wil verkopen:
55 x 120 x 24 mm
55 x 120 x 15 mm
allebei puur alluminum

Ik koop bij de oc-shop:

-Complete Neo- Gasket / Neo-Stuffer / Cold-Plate kit voor PPGA / FC-PGA
voor 27,-
-SICCE NOVA Waterpump (800l / hour)
voor 46,-
-Hold Down Clip for FCPGA/370/Socket A
voor 14,-
-Arctic Silver Thermal Compound
voor 45,- (kan ik een poosje vooruit)
-Finger Guards 80mm
voor 5,-

Ik maak zelf:

- het koelblok
- een spacer omdat ik al wat van mijn core heb afgebrokkeld
- de radiator

Ik koop in de stad:

- een sunon fan voor op de radiator

Ik koop in het dorp:

- slang, koppelstukken, hand-draadeind-tapper

Maar waar haal ik een zware peltier vandaan?

<edit>Oja, wacht pak de Conrad er ff bij</edit>

• stealth
Daar heb je gelijk in montieken, als je het puur economisch bekijkt is het gewoon superlopm wat hier allemaal gedaan wordt. Dit hoor ik ook vaak van vrienden/familie...
Maar het gaat mij gewoon meer om de kick en de fun

• stealth
Ik zie in de Conrad 2001 blz 582 rechts onderaan:
- 79,1 watt 50x50x4,5 voor 89,95
- 123,5 watt 50x50x3,9 voor 109,95
Er zit niets tussenin :(

Bij de OC-Shop hebben ze deze:
- Kryotherm ICE-7180 watt 40x40x3,9 voor 99,-
Deze is geen 50x50 wat zonde is omdat dat ongeveer de grootte is van de socket.

• stealth
Ik kan het topic niet vinden over amerikaanse online-shops.
Weet iemand van jullie er nog een??

Ik kan wel met creditcard bestellen, ik heb ook nog een blueorb nodig en wat spullen dus...

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

www.coolerguys.com
www.plycon.com (is mij niet helemaal duidelijk of ze naar nederland versturen)
www.overclockershideout.com (shipping kost iets van $50,-
www.3dcool.com (ken ik niet echt)
www.peltec.f2s.com

Verwijderd

steatlh hier verkopen ze allerlei dingen het is in belgie en ze sturen het op via post als je wilt :) http://www.loveno.be/

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

die holddown clip van oc-shop lijkt mij niet echt super. Ik heb er zelf een gemaakt met draadeind, een gordijn-rolhangertje-rails-systeem-dingetje (tsja, hoe moet je het noemen), een reepje alluminium en een 2 moertjes..dit werkt vrij heel erg goed, en het kostte me om precies te zijn 0 gulden.

• stealth
oke bedankt ik zal ff rondkoekeloeren?
Ik zat denken over het ontwerp van mijn koelblok?

Moet ik zo weinig metaal over houden zodat zoveel mogelijk water de hitte opneemt?

Moet ik de kanalen zo glad mogelijk maken zodat er veel water doorheen kan of moet ik ervoor zorgen dat de kanalen ruw zijn zodat het oppervlak groter is en het water zo meer hitte op kan nemen?

Heeft iemand met een van die dingen geexperimenteerd of weet iemand dat gewoon met zijn slimme ape-kop?

Verwijderd

ik denk dat het best is het zo gladmogelijk te maken en ervoor zorgen dat de koelblok nie te dun is zodat de warmte goed opgenomen wordt door het blok en dat het water de warmte zo goed mogelijk meeneemt.. ik heb er geen ervaring mee maar dit passen ze ook toe op automotoren :)
ik heb trouwend hier ergens gezelen op je peltiers extern te zetten op apart blokje zodat je van die vervelende condens afbent, je gaat dan wel minder koelen dan rechtstreks op je cpu maar toch veel koeler dan alleen waterkoeling :)

Verwijderd

denk dat je blok zo glad mogelijk moet zijn en nie te dik zodat warmte zeer goed afgevloeid kan worden door water, en ik denk dat het ook belangrijk is dat er genoeg water volume door je blok loopt zodat je water nie snel kan opwarmen...je kan ook peltiers op een apart blokje voor de radiator zodat je water beter gekoeld raakt :) dan heb je die klote condens niet op ja cpu, maar dat is mijn opninie :)

Verwijderd

sorry voor de dubbele post, dacht dat de post nie doorwas gegaan en zie ik nu dat er al een 2de pagina is lol
sorry.............. :)

• stealth
Bedankt, Montieken.
Ik heb gelezen over die externe peltiers.
Nu ik hier alles een beetje bij elkaar optel wordt het toch nog vrij duur. Ik hoef het koelblok wel niet te betalen maar een peltier met nieuwe PSU kost ook al gauw 200,-
Heeft iemand ervaring met waterkoelen zonder peltier of heeft dat net zoveel effect als een chrome orb?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Hier een andere apekop.

Waterkoelen zonder peltier is ook behoorlijk veel effectiever dan luchtkoeling. Zeker icm een goede radiator.

Maak een koelblok wat veel water kan bevatten, ik heb ook een blok gehad wat niet zoveel water kon bevatten, en minder presteerde. Zoek ook eens wat plaatjes van de Senfu blokken, zijn voor hun afmetingen (zijn super klein) erg effectief, effectiever dan menig groot blok.

Die clip van OC-Shop bevalt mij trouwens prima. Makkelijke montage, grote klemkracht op goede plek.

800 liter is zat voor een enkel koelblok. Ik heb hier dual, en heb een lichte verbetering gehaald (4 graden of zo) bij gebruik van een 1300 liter pomp (Sicce Idra)

Ik zou trouwens lekker een auto (kachel) radiator helen ipv zelf maken. Zo effectief krijg je zelf geen radiatro gemaakt.

Succes, en ik zie graag beelden.

Herman

• stealth
Bedankt Herman

Ik zat er eigenlijk al op te wachten tot jij op dit topic kwam want bij ieder waterkoel-topic ben jij bijna wel te vinden.

Mijn planning is veranderd:
Ik ga een waterkoelblok maken zonder peltier
en ik denk ook zonder coldplate.
Maar als ik nu een core van 117mm2 heb en een koelblok van 52,4x52,4 mm (handig, die AMD technical data sheets :7) heeft dit dan effect of moet ik een kanaaltje perse boven de core uit laten komen, zou dit schelen??

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

het koelblok is denk ik toch van koper dus dat geleid de warmte (of koudte) wel naar de core. een koperen coldplate ertussen lijkt mij niet zo veel zin hebben (koelblok is ook van koper). ik geloof dat je met een silveren coldplate iets beter koeld maar dat weegt zeker niet op tegen de prijs die je daarvoor moet betalen.

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05 17:27

DaOverclocker

Overclocker for life...

Op zondag 07 januari 2001 19:36 schreef stealth het volgende:
montieken, een ding ben je nieuw hier?
Hier zijn mensen met tweakers-bloed!!!!
Een 1.2 GHz probeer ik net zo hard weer op te fokken.

Dit heet een vicieuze cirkel...
Heb ik ook Tweakers bloed?
dat ik mijn celly 2 566 op 2,2 volt draai met een duf orbje?
dat heeft echt NIEMAND HIERO

systeem specs

• stealth
Mijn koelbok gaat van alluminium worden.
Ik wil het zo gaan maken dat ik 3 gaten boor, 2 horizontaal en 1 vertikaal.
Dan houd ik 1 gat over waar ik schroefdraad in maak en daar een aflsuitdop in draai.
Het water loopt dan zo:
_____
|      |
|      |
in     uit

• php
  • Niet online

php

Boor dan 2 gaten dwars, heb je een 2Cool blok.

Een coldplate is niet nodig, een kanaal boven de core is wel gewenst, tenzij de bodem van je blok dik is. het is tenslotte wel de warmste plek.

Het is niet nodig de inlaat van het water boven de core te plaatsen, de temperatuur binnen het blok (verschil in en uit) verloopt nauwelijks.

Succes allemaal!

• stealth
herman de tekening van me is liggend voorgesteld ik heb dus al 2 kanalen toch?

• php
  • Niet online

php

_____
| |
_____
| |
in uit

Zo bedoelde ik.

• php
  • Niet online

php

Hmmm, enigzins verneukt, maar bedoeling is duidelijk, denk ik.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Je moet een zo groot mogelijk oppervlak bij je water hebben, je stroming moet wel turbulent zijn en je moet ervoor zorgen dat de pomp net niet teveel weerstand ondervindt om zijn werk normaal te kunnen doen.

Verder wil je dat je water zo langzaam mogelijk vooruit stroomt ten opzichte van de zijwaarste wervelingen als gevolg van turbulentie.

Ook wil je dat je koelblok goed aansluit op je peltier en dat je waterinvoer horizontaal en waterafvoer vertikaal op je blok zit.

Leuk verhaal, hoe je het precies aan moet pakken weet ik niet. Als ik tijd vind om er over na te denken post ik het hier wel.

Zo, genoeg gelult, hoop dat je hier wat aan hebt. :)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• php
  • Niet online

php

Waarom moet de wateinvoer horizontaal, en de afvoer vertikaal?

• stealth
horizontaal en vertikaal?

Herman, ik snap nu wat je bedoelt, het water wordt gesplitst, maar is het niet dat het water zoveel mogelijk de kortste weg neemt?
En op deze manier vorm je natuurlijk veel turbelentie. Hoe dik moet ik de bodem eigenlijk maken het blok is iets van 2,4 cm dik. Best wel dik dus. Moet ik het restant boven de kanalen over houden?

PS Zijn er technische tekeningen van professionele waterblokken zoals de Danger Den of de 2cool?

• stealth
Weet iemand trouwens de beste manier om zo'n blok alluminium door de midden te zagen?
Ik dacht een ijzerzaag gewoon, zijn er nog andere manieren?

Slijptol ofzo?

Verwijderd

cross drilled water blokken zijn niet effectief koelen om de core. geef een paar tientjes meer uit en koop een dangerden blok
komt bijna uit alle testen het best of als een van de besten eruit zit je meteen goed

2 dingen waar je niet op moet bezuinigen zijn pomp en koelblok

water kun je altijd nog in een koelkast en of vrieskast als je auto koelvloeistof gebruikt dat tot -26 graden gaat

succes met je project hopen dat mijn nieuwe setje snel binne komt word gek van dat vliegtuig naast me

Verwijderd

Als ik jou was zou ik een koperen blok maken.

Is een stuk effectiever dan aluminium en scheelt al gauw 5 graden.

Zelf heb ik ook het dangerdan blok uit amerika laten komen. Duurde 6 dagen en koste me toen 126 piek. Dit zal nu goedkoper zijn omdat de dollar lager staat. Dan kun je gelijk bij dangerdan een peltier en arctic silver mee laten komen.

Wat je ook kunt doen is bij dangerdan een blok koper bestellen en dan het blok zlef maken.

Kortom: gewoon eerst ff alles doorrekenen en niet overhaasten. Anders kan het je nog wel eens meer geld gaan kosten als de bedoeling is :(

• stealth
Ik wil het low-cost gaan doen:

-Ik heb alluminium voor vier koelblokken, dus...
-Een pompje voor 45,- kopen
-Slang, tules/pilaren, enz. voor 10,-
-Van koperen buizen zelf een radiator solderen

Verwijderd

koop die radiator 2de hands ruk hem uit je pa zijn auto ofzo ;) want die dingen kun je nu eenmaal niet zo goed zelf maken zoals je ze vind in auto's frigos etc , een radiator van bvb een autoverwarming werkt zeer goed of 1je van je frigo bvb, laat het slopen beginnen ;)

• php
  • Niet online

php

Ga naar een autosloop voor een radiator. Aan koperen onderdelen ben je ook zo 25 gulden kwijt, wellicht kan je met een goed verhaal een heerlijk incourante radiator lospraten (Opel Ascona 1980 of zo)

Technische tekeningen van 2Cool blokken?

Ik denk niet dat die er zijn.

Is een blok van 3/4" bij 2" bij 2" (19x51x51mm)

In 1 zijde zijn twee gaten geboord van ongeveer 9mm (niet helemaal door). De ingangen hiervan zijn voorzien van 1/4" gasdraad. Hierin zitten slangpilaren.
En in een andere zijde zijn twee gaten geboord van ongeveer 5-6mm, tot in de tweede boorgang van de eerste boor-actie. De ingangen zijn voorzien van schroefdraad (wellicht 1/8" gas) en met inschroefdoppen afgedicht.

Het geheel even polijsten, en voila. Een 2Cool blok. (is trouwens niet gelapt, en helaas ook niet helemaal vlak)

Dangerden:
Neem een stuk koper van ongeveer dezelfde afmetingen als de 2Cool, frees hierin een gangenstelsel (te zien op diverse foto's, bezoek o.a.www.oc-shop.nl). Neem een plaatje koper van 50x50x3mm en soldeer dit erop. Naar keus gaten in bovenkant of zijkant boren en slangtules erin draaien. Lappen en klaar. Een Dangerden blok. (Deze zijn standaard gelapt)

Versie 1 (2Cool) is te doen met relatief goedkope gereedschappen (tappenset is wel duur, ongeveer 50-60 gulden)
Voor een Dangerden heb je een freeskolom nodig.

De Dangerden is echter wel effectiever. Deze heeft een veel groter opervlakte aan de binnenkant, waardoor er veel meer warmte wordt opgenomen.
Pagina: 1