DV op een verouderd systeem

Pagina: 1
Acties:

• TheShadow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 23:34

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Topicstarter
Beste mensen.
Op mijn oude trouwe systeem wil ik binnenkort mijn DV camera met firewire aansluiting gaan aansluiten.
Ik ben alleen bang dat m'n systeem dat niet gaat trekken.

Mijn specs:

Asus p2b
Celeron 500
384mb RAM
20 Gig HD
TNT videokaart (binnenkort Asus geforce FX 5200 TV-out)
Creative SB live value
meer specs op aanvraag.

Ik ben van plan om een Pinnacle Studio DV kaart + software te kopen.

Mijn vraag is: Gaat dit probleemloos werken? Heeft iemand hier ervaring mee? Het maakt niet zoveel uit als het lang duurt om de zooi te verwerken maar het gaat dus alleen om de vraag of mijn systeem de verwerkingssnelheid heeft om DV om te zetten via die kaart in bijvoorbeeld SVCD of DVD.

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Hoewel het moeilijk is een concrete uitspraak te doen, denk ik dat het 'net' zal lukken. Wel heel erg traag, maar dat geef je zelf al aan. Ik ken iemand met een AMD Duron 700 die daar ook DV-video op omzet. Ook langzaam, maar het werkt. Als je echt geen nieuw systeem wil kopen zou je op zoek kunnen gaan naar een tweedehands slot 1 Pentium 3 . Met een beetje geluk is die voor een paar €-tientjes of zo te vinden. Zie Asus cpu support. 20 GB harddisk is trouwens ook erg mager voor videobewerking.

[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 21-02-2005 21:51 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Ja, het kan... alleen of je het wil....

Celeron 500 is ERG langzaam. Het hoort te werken, alleen vooral het renderen zal een (paar)dagentaak zijn. Preview... ook dat wordt al krap.

Daarnaast moet je wel WinXP of 2k draaien ivm filelimieten van FAT32.

Tenslotte is DV avi groot: DV AVI is iets van 25Mbit/sec, iets van 200Mb per minuut. Voor 1 uur film heb je dan dus 12Gb nodig, dus je 20 gb schijfje is niet echt handig ;)

Trouwens: Laat die pinnacle DV kaart achterwege, koop voor een 15 eur ofzo een losse firewire kaart en studio 9 als je die software wilt gebruiken, en stop de rest bij een harddisk ofzo

[ Voor 19% gewijzigd door DJSmiley op 21-02-2005 22:15 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zou er eigenlijk niet aan beginnen met dit systeem. Je CPU is erg traag, je harddisk absoluut te klein. Ik doe zelf ook aan videobewerking (zie specs) en gebruik een 200GB schijf. Een beetje capture kost je zo 12GB per uur. En dan nog eens het dubbele voor bewerken en tijdelijke opslag. Het uiteindelijke rendere is een cpu intensief process. En met een 500Mhz CPU kan je wel op een dagje rekentijd rekenen. En zoals DJSmiley al aangeeft, het werken met een pakket zal ook niet echt vloeiend gaan. Over wat je zoal nodig hebt heb ik in het verleden vaker op gereageerd. Als je even zoekt zal je vast wel wat topics vinden hierover.

Advies: eerst een modernere PC kopen en dan fijn gaan bewerken. Anders ga je je toch maar ergeren. ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-02 18:32
Het systeem is echt volledig in staat om dat te doen wat je wilt, zolang je de grens van 20 GB qua data niet hoeft te overschrijden. Probleemloos wordt het derhalve mogelijk niet door de relatief grote omvang van DV bestanden: circa 13 GB per uur speeltijd. Ik ken de specificaties van de genoemde Pinnacle kaart niet, maar omzetting van DV naar mpeg-2 voor dvd en/of svcd is een arbeids-intensief klusje, hetgeen je met de genoemde processor zeker niet in real-time kunt doen (circa 1,7 GHz is nodig bij volle pal/dvd resolutie), mogelijk wel met de hardware ondersteuning van de Pinnacle kaart.

• TheShadow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 23:34

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Topicstarter
Ik denk dat ik inderdaad maar eerst een ander systeem koop voordat ik aan het videobewerken ga. Bedankt voor de adviezen. _/-\o_

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.

Pagina: 1