Toon posts:

Welke versterker bij subwoofer?

Pagina: 1
Acties:
  • 604 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik kan een subwoofer krijgen van iemand aan een zacht prijsje en hij is nog gloednieuw! :)
Nu is mijn vraag; welke versterker moet ik hier voor kopen?

Het liefst niet duur, heb een zeer klein budget om er aan uit te geven i.v.m nieuwe aankoop van speakers. De sub gaat vooral dienst doen om games mee te spelen via de pc.
Mijn kamer is 3m x 3m niet echt groot maar genoeg, het moet er natuurlijk niet gaan scheuren in de muren ofzo. En ik moet ook niet echt een BONK-BAS krijgen (hou ik niet van :P )

Kan ik dan de sub aansluiten op de subwoofer-uitgang van mijn soundcard?

De specs;

Basluidspreker met een polyprolyeen conus met rubber ophanging

*Diameter: .................300mm
*Power RMS: .............150W
*Power MAX: ..............300W 8)7 :?
*Frequentie bereik: ......20-5k Hz
*Impendatie: ................8 ohm
*SPL (1W/1m): ............91dB
*Magneet gewicht: .......50oz
*Spreekspoel: .............2.5 inch

En wie kan me het volume van de kist uitrekenen, ik heb namelijk geen prog. om dit te doen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Met die specs kunnen we helemaal niets helaas. Heb je geen zinvolle parameters?Wat is je budget voor de amp? post eens een picje van het ding?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry,

Ik kan geen pics van de sub maken, ik krijg em pas als ik ne amp heb.
Welke parameters bedoel je dan want meer dan ik de startpost staat heb ik niet?

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:59
Thiele/Small parameters, die geven o.a. electromechanische aspecten van de speaker aan. Belangrijk als je een goed presterende kast erom wil bouwen.
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/products/0/k4010.jpg
Velleman K4010 300W mono MOSFET versterker.

[ Voor 65% gewijzigd door WEBsel op 21-02-2005 20:38 . Reden: plaatje + link ]

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• Davitos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04-2025
kijk eens in dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1007662/0
en met winisd kun je je kist berekenen, is een gratis programma.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Davitos schreef op maandag 21 februari 2005 @ 20:09:
kijk eens in dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1007662/0
en met winisd kun je je kist berekenen, is een gratis programma.
Niet zonder parameters... en die heeft ie dus niet...

Heb je misschien merk en type nummer?

Btw, linken naar velleman gaat nooit goed :P Geef liever type nummer. Wat beterft amp met big bang for you buck: Powersound XXL voor 49 euro :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Bedank al voor de vele reacties

- Die versterker van velleman is iets te duur, maar toch bedankt.

- Dat XXL versterkertje lijkt me wel wat maar is deze goed voor mijn "eisen".

-Sorry maar nogmaals ik heb dus niks van die sub, ik bedoel dus typenummer, merk (ik weet dat
het geen superwoofer is, geen echt merk). Degene waar ik hem van krijg weet ook niet meer dan wat ik opgegeven heb.

Mijn exuces hiervoor.

Wat moet ik nu doen? Nog even over die foto wat gevraagt werd, hij ziet er heel normaal uit, dus gewoon zwart zonder enige speciale futures.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Zonder enige parameters kom je niet ver. Stel, het is een speaker met een rendament van 85dB en de maximale uitslag is 3mm, mag jij uitrekenen bij hoeveel Watt de speaker over z'n nek gaat :P Ook zou ik niet eens de moeite nemen om de speaker eerst passief te testen. Bij dat soort testen is de kans namelijk groot dat de speaker ''goed uit de bus'' komt. Maar als je 'm eemaal aktief maakt, valt 'ie als een baksteen door de mand. Een van de oorzaken is de flinke versterking in de lagere regionen.

Ik zou voor een ''eerlijke'' (lees: T/S vrijgegeven!) woofer gaan. Bijvoorbeeld, de AXX1010 van Raveland. Deze speaker doet het heel goed in een gepoorte behuizing!

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Wat je daar juist zij vertond ik niet veeel van ik ben namelijk nog een n00b in dat soort zaken als het over de parameters enzo gaat van woofers en luidsprekers.

Het is voor me pc, niet dat ik het verschil hoor tussen een woofer van JBL en een non-merk woofer.
Bij wijze van een echt verschil te horen tussen de verschillende laaggangen van een woofer.

Als een woofer bij mij maar goed de explosies en andere geluidseffecten voldoende hard en voelbaar kan weergeven is het voor mij al meer dan voldoende.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Barry|IA schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:18:
Zonder enige parameters kom je niet ver. Stel, het is een speaker met een rendament van 85dB en de maximale uitslag is 3mm, mag jij uitrekenen bij hoeveel Watt de speaker over z'n nek gaat :P Ook zou ik niet eens de moeite nemen om de speaker eerst passief te testen. Bij dat soort testen is de kans namelijk groot dat de speaker ''goed uit de bus'' komt. Maar als je 'm eemaal aktief maakt, valt 'ie als een baksteen door de mand. Een van de oorzaken is de flinke versterking in de lagere regionen.

Ik zou voor een ''eerlijke'' (lees: T/S vrijgegeven!) woofer gaan. Bijvoorbeeld, de AXX1010 van Raveland. Deze speaker doet het heel goed in een gepoorte behuizing!
Actief klinkt vrijwel altijd stukken beter dan passief. Overigens gaat die speaker bij 30w over z'n xmax (uitgaande van een q.707 afstemming met een f3 van 50hz.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Barry|IA
In dat geval, wat heb je nu staan? Dan kan ik me de mogelijkheden beter realiseren... En wat valt er tegen aan het huidige geluid?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Barry|IA
m.m schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:31:
[...]

Actief klinkt vrijwel altijd stukken beter dan passief.
Ik denk dat wij het daar nooit over eens zullen worden :P
Overigens gaat die speaker bij 30w over z'n xmax (uitgaande van een q.707 afstemming met een f3 van 50hz.
Een f3 van 50 Hz? Als we daar al vanuit gaan, kan 'ie beter zo'n rood kijkshop geval nemen. Overegins is 30 Watt @ 50 Hz weinig gezien de geluidsdruk die dan behaald wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 21-02-2005 21:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een of ander goedkoop woofertje van MS-tech ooit eens van een kennis gekregen, er komt meer bas uit de luidsprekers van JVC dan van dat woofertje. Je voelt ze namelijk ook niet als hij bijna helemaal open is gedraaid en je zet je voet erlangs voel je soms een HEEL zacht dreuntje.

Model: MS-TECH nr. A-826B???

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze vraag al gesteld, maar als ik die XXL amp koop, kan ik deze dan aansluiten op de sub-uitgang van mijn soundcard?

En is er echt geen goedkopere oplossing voor versterker en woofer? Het hout blijft hetzelfde en volgens mij heb ik nog genoeg liggen.

• Davitos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04-2025
als het goed is kan dat ja. als je al cinch pluggen op je soundkaart hebt moet je even een cinch->cinch kabeltje kopen en als je gewone jackpluggen hebt een jackplug->cinch kabeltje

een goekopere oplossing om die woofer als subwoofer te gebruiken is er denk ik niet.
dit is al de goedkoopste versterker.

[ Voor 28% gewijzigd door Davitos op 22-02-2005 18:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan er dan niet een andere woofer bij die amp?
Ik weet nu zeker dat ik die XXL amp ga kopen? Ik weet alleen nog niet wanneer. :?
Want ik vind 100€ voor woofer en amp nog altijd duur. (Ik kan zeiken ja :P ).

Het is trouwens ook maar een tijdelijke oplossing :+ (voor een jaar of twee, drie).

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen want ik ga morgen de speakers halen :9~ en zonder subwoofer gamen vind ik niet fijn.

edit: die 100€ zijn voor de XXL amp en de Raveland woofer van 12"(AXX1010) , deze set had ik op een site zien staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 19:51 ]

Verwijderd

100 euro voor een sub en amp (www.mijnhometheater.com diy sectie AXX/XXL sub) is echt allerminste bedrag ooit voor die kwaliteit. Goedkoper kan maar dan blijft er niks over. De XXL is de allergoedkoopste subampmodule op de markt. De AXX serie geeft de meeste Xmax voor de centen.
Barry actief is in principe altijd beter dan passief of je moet een Eton passief aangestuurd door een bryston vergelijken met een actieve bose module dan snap ik wat je bedoelt maar de vergelijking gaat niet op.

Verwijderd

Topicstarter
Die amp vind ik ook niet duur als je goed gelezen hebt, want ik ga die ook kopen.

Maar als er geen goedkopere woofers zijn met goede kwaliteit dan zit er niks anders op dan die te kopen.

Bedankt iedereen!!!

Groeten Caster.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Barry|IA schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:36:

Een f3 van 50 Hz? Als we daar al vanuit gaan, kan 'ie beter zo'n rood kijkshop geval nemen. Overegins is 30 Watt @ 50 Hz weinig gezien de geluidsdruk die dan behaald wordt.
Mijn rekenvoorbeeldje ging uit van jouw voorbeeld, voor hem kan ik het niet berekenen omdat ik niet genoeg gegevens heb. Overigens is een f3 van 50hz best netjes (de shiva haalt ook maar 40hz).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Sorry je word er misschien gek van, van al die vragen maar ik heb gewoon zeer veel intresse. Ben namelijk pas 16 jaar dus het is ook niet effe om te zeggen dat ik al veel weet maar ik ben me er wel aan het in verdiepen.

Die f3 50Hz is dat wat de woofer afgeeft? Of zit ik verkeerd. En hoeveel wat geeft die AXX1010 daarbij af?

• Barry|IA
m.m schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 20:27:
[...]

Mijn rekenvoorbeeldje ging uit van jouw voorbeeld, voor hem kan ik het niet berekenen omdat ik niet genoeg gegevens heb. Overigens is een f3 van 50hz best netjes (de shiva haalt ook maar 40hz).
offtopic:
Nogmaals, (ik heb het al eens in een ander topic gevraagd :9 ) wat voor fronts heb jij?

Pagina: 1