[3dsMAX] met reactor een draaipunt maken

Pagina: 1
Acties:

• DJ-R
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 22:03
ik wil voor een animatie enkele tandwielen rond laten draaien. Nu heb ik met behulp van een motor een tandwiel aan het draaien gekregen, dik lukt echter pas nadat ik het tandwiel een gewicht heb gegeven. en je raad het al, dan valt hij dus naar beneden. ik heb geprobeerd om er 2 boxen onder te leggen waar de as van het tandwiel op licht, en bij de start het tandwiel er dus iets boven te leggen. dan valt hij naar beneden en rolt hij er af. 2e poging was om 2 halfronde inkepingen in de 2 boxen waar de as in licht. deze heb ik uiteraard iets groter gemaakt als de diameter van de as van het tandwiel zelf. Nu is het probleem dat de as er wel in ligt, maar niet op de bodem, er zit veel te veel ruimte tussen.

ik heb nog 2 andere oplossingen in gedachten, maar misschien denk ik wel veel te moeilijk dus wil ik eerst graag even hier om advies vragen.

optie 1 : een proxymesh gebruiken voor de boxen waar de as in licht met een groter gat dan in de box zelf, hierdoor zou het kunnen lijken of de as wel precies door het gat draait. probleem hierbij is dat ik waarschijnlijk veel zal moeten prutsen om de as precies in het midden te krijgen

optie 2 : ik weet niet of het werkt, maar misschien een scharnier (hinge constraint) gebruiken,, ik bne er alleen nog niet helemaal uit hoe dit werkt.

wat ik dus wil is dat de as ronddraait op een vast punt in de wereld en niet naar beneden valt.
of zijn er misschien betere oplossingen?

• DJ-R
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 22:03
niemand?

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ligt, niet licht. Maar met Reactor Cloth kan je in de clothmodefier bepaalde vertices 'vast' zetten. Dus voor een gordijn de bovenste. Misschien heb je ook wel zoiets voor die tandwielen. Dat moet haast wel, anders is het niet logisch.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Verwijderd

ik heb het even opgelost door een carwheel constraint (tandwiel als child) toe te voegen en een constraint solver (wel even de rigid body collection definen) en dus de motor om het wiel rond te laten draaien.. ik ga nog wel even door met uitproberen want het moet simpeler kunnen volgens mij..

• Splash
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 15:25
Eeuhm, mischien zie ik iets over het hoofd, maar kun je dit niet veel beter met simpele animatie doen? Dus gewoon reactor eruit laten.
Lees anders even de max tutorials over dit onderwerp door, maar volgens mij komt het hier op neer:

Auto key aanzetten: (sleuteltje)
tandwiel selecteren
tijdlijn x frames opzij schuiven
tandwiel zover roteren als je wilt

Klaar!

[edit] arg, zie net in de topictitel "met reactor" staan. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Splash op 23-02-2005 23:54 ]