Toon posts:

[XP] 2de harde schijf aansluiten met OS erop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn bedoeling is niet om een pc te maken met 2 schijven en 2 OS'en erop. Ik wil een extra harde schijf (die ik uit een andere pc gehaald heb) in mijn pc aansluiten, puur voor extra dataopslag.
Nou zijn er zoveel topic's over multi-boot, 2 OS'en, extra (lege) harde schijf aansluiten/installeren maar dat is dus niet wat ik bedoel.
Op de 2de harde schijf die ik wil aansluiten staat nog windows (ik dacht 98) op geïnstalleerd. Ik wil dus voorkomen dat hij gaat booten van die schijf maar ik wil hem wel vanuit windows (op de bestaande hd :P ) kunnen formatteren en gaan gebruiken voor opslag.
In bios staat alles op "auto", de tweede harde schijf zou als ik me niet vergis de primary slave worden.
Bij het opstarten met de 2de hd aangesloten vind hij de primary master (de originele maxtor hd) al niet eens meer, de primary slave ook niet, alleen de secundary's(mijn dvd-station's).
Ik heb al wat met de bios instellingen lopen pielen maar ik kom er niet uit, alle mogelijke zoekopdrachten op Google of GoT geven ook niet dé oplossing.
Iemand die dit eerder gefixed heeft?

(Ik vond het moeilijk om hier een subforum voor te vinden, als ik een move krijg is dat begrijpelijk ;) )

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:58

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

als hij de master en slave niet kan vinden staan waarschijnlijk alle twee hd's ingesteld op master of slave (of misschien cable select) zorg er dus voor dat een master is en een slave.

booten kan je in het bios gewoon instellen, boot volgorde oid, hdd0 of type nr.

dit heeft verder nog niet veel met windows te maken.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 01:13
Zo te zien staan allebei de schijven ingesteld op primairy master, aangezien je beide niet kan benaderen. Op een ide kable heb je een master en een slave. De tweede HD moet waarschijnlijk ingesteld worden als primairy slave. Ikzelf heb op m'n ide 1 hd (master) en brander (slave) op ide 2 heb ik hd (master) en DVD-rom (slave). Meer info hierover kan je vinden in de faq ;) Succes ermee.

cosmoOo je was me net voor :P

[ Voor 5% gewijzigd door Daacuso op 21-02-2005 19:17 ]

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Verwijderd

Topicstarter
Dan gis ik dat ik faq niet goed doorgelezen heb :P

Bedankt

• Daacuso
OM FAQ / Beleid

OM FAQ / Beleid

Omdat ik in een goede bui ben vandaag :)

Mocht er nog geen slotje op zitten, laat dan nog even weten of het is gelukt.

[ Voor 22% gewijzigd door Daacuso op 21-02-2005 19:24 ]

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal wel niet creatief genoeg zijn maar ik heb het precies zo aangesloten zoals in de faq, dan detecteerd ie helemaal niets. De instellingen van P10 kan ik mijn Award bios versie alleen instellen op "auto, mode0, mode1, mode2, mode3, mode4". De udma kan alleen op "auto" of "disabled". Nergens staat hoe ik dat in moet stellen bij het aansluiten van een tweede hd met (nog) een OS erop. |:(

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-04 11:35
Sluit die tweede hd dan eens aan i.p.v. je cd-roms en kijk of ie dan herkent wordt en of ie dan primary of secondary is.
Als je Maxtor altijd alleen heeft gestaan zit er dan nu een jumper op dat ie of master of slave of cable select staat?

Wat heb je allemaal al geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de schijf alleen aansluit detecteerd hij ook niets, ik alle opties kwa aansluiten praktisch wel gehad. Het maakt niet uit op welke manier ik het aansluit maar als die tweede schijd in het spel komt word er of niets, of alleen de dvd stations gedetecteerd.
Dit heb ik dus geprobeerd, die tweede hd hoort (het meest logische) op de 2de aansluiting(aan het einde van de kabel) waar de maxtor ook altijd al op aangesloten zit. Dit deed ik dus als allereerste maar dat werkt al niet, volgens mij zit het in iets wat ik nog niet geprobeerd heb/niet genoeg kennis van heb.(ja duh :P )

Edit: Als ik het nu zo aansluit als origineel dan geeft ie aan dat hij geen primary en secundary master detecteerd, de maxtor is dan als het goed is de primary master en windows wil ook gewoon opstarten...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 20:19 ]

• eRRoR.InSiDe
Mjah, als je er zo niet uitkomt is het misshcien handig om er iemand of een winkel naar te laten kijken. Want ik kan me niet voorstellen tenzij die disk kapot is dat ie op geen enkel kanaal herkend wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Nou dan lijkt het me toch in de bios te zitten want ik heb het een maandje terug ook al eens geprobeerd met een andere hd(waar ook nog een windows op stond)en ik heb toen ook alle manieren van aansluiten geprobeerd.
Misschien is er iemand die wegwijs is met Award bios v4.60? Tenminste met een beetje logisch redeneren denk ik>bios. Als het echt niet lukt zal ik iemand in de winkel er eens naar laten kijken.

• eRRoR.InSiDe
Als je hdd auto-detectie doet vindt ie dan wel wat?

• Daacuso
Oke, neem aan dat je de tweede HD al op een ide kabel hebt aangesloten zonder andere apparaten er op? Dus alleen de HD die je wil gebruiken voor data en verder niks. Zo ja en hij wordt nog niet herkend, dan lijkt het me verstandig dat je even wat specs van je systeem en van de schijven geeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Daacuso op 21-02-2005 20:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat heb ik beide geprobeerd, resultaat ;(

Een Intell Pentium III
675MHz

Originele schijf: Maxtor 20Gb
Extra schijf: Seagate type: st3120A

Maakt het echt niets uit dat er nog een OS op de extra schijf zit?

• Daacuso
Dat er nog een OS op staat maakt niet uit. Wat voor mobo heb je, ik krijg namelijk het vage vermoeden dat je schijf niet door je mobo ondersteund wordt. Wellicht dat een bios update uitkomst kan bieden.....

Verwijderd

Topicstarter
Een Award open AX64.
Ik heb de pc zonet weer even in de normale situatie opgestart maar hij liep vrij snel vast, vervolgens zag hij mijn maxtor niet meer 8)7
IDE primary master: Mixioz>e838l8((((((((((((

IDE primary master hard disk fail

lekker zeg...

Edit: Heb al een bios reset gedaan d.m.v. de batterij er even uit te halen.

Edit 2: De pc start nu weer normaal op nadat ik de hd weer op het eind van de IDE kabel heb aangesloten. Opzich ben ik altijd fanatiek in het uitzoeken van zulke dingen maar een 200gig schijfje aanschaffen, ik denk er nu wel over na :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 21:13 ]

• Daacuso
Mooie dingen die peecees :9 De enigste keer dat ik dat iets dergelijks heb gehad was met een Epox 8rda+ bordje. Die herkende af en toe spontaan me lite-on spullen niet meer. Bleek uiteindelijk aan het moederbord te liggen. Wat je kan doen is kabels nachecken, uitkijken naar breuken en kabels natuurlijk goed aandrukken. Kijken of de printplaat van de HD nog intact is (geen speling ed.) Anders even switchen van ide poort, met alleen de oorspronkelijke HD aangesloten. En als laatste wellicht een bios update proberen. Kijk ook op het moederbord of je geen rare plekken of lekkende condesatoren hebt (just to be sure). Je zal niet de eerste zijn bij wie het moederbord langzaam aan het overlijden is. Imho wel raar dat opeens je maxtor niet meer wordt herkend. Wellicht dat iemand anders nog een idee heeft :O

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord heb ik al gecontroleerd, hij geeft ook geen foutcode aan d.m.v. een ledje o.i.d.
Morgen tijd voor een biosupdate, werkt het dan nog niet met de 2 schijven die ik nog over heb en beide geprobeerd heb, dan ondersteunt mijn mobo het waarschijnlijk helemaal niet.(het zijn ook niet de nieuwste schijven, het moederbord ook niet>1998)
Bedankt voor de medewerking u allen :)

a.u.b.nog geen slotje, ik zal morgen het eindresultaat posten

Verwijderd

Topicstarter
Een biosupdate heeft niets geholpen, weer op alle manieren geprobeerd die 2de schijf aan de praat te krijgen.(overigens ook nog een ander IDE-kabel geprobeerd)
Bij nader besluit heb ik een nieuwe harde schijf besteld(wou ik stiekem al langer hebben, maja geld :9 ). Volgens mij is het zo niet echt netjes afgesloten zonder een goede oplossing van het probleem, volgende keer beter! Wat mij betreft een slotje.
Pagina: 1