Toon posts:

[Gentoo] hangt bij boot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs:

Asus A7N8X Deluxe Rev.2
AMD Barton 2500+ @ 3200+
2x 512mb DDR PC3200 Corsair dual channel
Sapphire Radeon 9800pro
80gb Maxtor Sata
160gb WD Sata
15gb Maxtor IDE

Op die maxtor 80gb sata schijf staat windows en al mijn programma's, en op de 160gb sata schijf staat al men data.

Ik heb gisteren ochtend er een IDE 15gb schijf ingestoken, gechecked op bad clusters/sectors enzo, allemaal perfect in orde. Staat op Master en men DVD writer op Slave.

Ik heb de Live CD van Gentoo geboot, Gentoo volledig geinstaleerd met de 2.6.10-r6 kernel. Als alles gedaan was heb ik Xorg-X11 geinstaleerd, daarna Gnome. Werktte allemaal perfect. Ik start Gnome, ik verken het een beetje, daarna log ik uit en reboot ik.

Als ik windows wil booten zet ik in Bios first boot device op SCSI, als ik Linux wil booten zet ik first boot device op IDE-0. Werkt perfect.

Vandaag wil ik nog eens wat gaan goed stellen, ik boot vanaf IDE-0, alles gaat correct totdat hij bijna aan het einde zit, namelijk aan Coldplugging PCI devices. Daar steekt hij compleet vast :|

Ik druk op de reset knop, maar wederom hetzelfde, hij blijft hangen bij Coldplugging PCI devices :'(

Ik heb helemaal geen PCI kaarten steken, (zie hierboven de specs), ik heb ook helemaal niets aan men config verandert.. :/ ;(

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 22:43
Asus A7N8X Deluxe Rev.2

Dit mobo heb ik vaker zien noemen in verband met problemen. Even zoeken hoor...

Euh, ja dus, typ eens in de search in 'A7N8X' en beperk de search tot NOS, en succes met de resultaten.

Misschien heb je wat aan deze tip:
Blaasvis schreef op maandag 26 juli 2004 @ 16:55:
Ik heb een ander voorgevoel over dit probleem, de A7N8X staat er op bekent problemen te hebben met de oudere 2.6 en 2.4 acpi enabled kernels .
De computer kan op de meest ongrijpbare momenten vast lopen op een acpi hickup.

probeer aan de kernel mee te geven deze opties :
noapic nolapic acpi=off

[ Voor 73% gewijzigd door Wilke op 21-02-2005 17:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat er wat problemen zijn met de drivers enzo, maar ik heb nog niets van drivers ofzo geinstaleerd

• Wilke
Er zijn zeg maar tig topics over problemen met dit mobo in combinatie met Linux, dus ik zou zeggen: blader eens rond en laat ff weten als je iets vindt wat het probleem oplost :P

zoekopdracht

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zo soort probleem had ik ook. Bij mij was het meer een resetting loop. Dus kwam toen ook niet echt verder. Maar ik heb het wel kunnen oplossen. Dus ik hoop dat deze oplossing ook voor jouw geldt.

Je hebt waarschijnelijk module-init-tools-3.1 ge-emerged.
Probeer eens weer de oudere versie te emergen. Dus
code:
1
emerge =module-init-tools-3.0-r2
.
Natuurlijk moet je eerst even booten vanaf je boot CD en je linux installatie chrooten.

code:
1
2
3
4
5
mount /dev/linuxhda /mnt/gentoo
chroot /mnt/gentoo
exit
reboot

Succes ermee!

[ Voor 3% gewijzigd door -Skyhawk- op 21-02-2005 17:58 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-02 14:38
Ik kon mijn Asus K8V rev.2 ook niet booten met ACPI support erbij (ook niet van de live CD) hoe ik dat heb opgelost weet ik eigenlijk niet meer, ik geloof ACPI uitgezet in de BIOS ofzoiets (maar misschien ook uit de kernel gehaald).

Ik heb ook problemen gehad met ACPI in de FreeBSD 5 kernel (maar geen idee welk moederbord dat was; eentje voor een AMD AthlonXP). Daar heb ik het opgelost door het uit de kernel te halen.

Mijn instelling is op dit moment dus: ACPI is gezeik, dus als je er problemen mee hebt gewoon uitzetten. Ik denk ook niet dat je ACPI support echt mist.

[ Voor 10% gewijzigd door Soultaker op 21-02-2005 18:10 ]

• Wilke
Je hoeft ACPI support er dus niet uit te slopen om het uit te kunnen zetten. Zie boven.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-02 14:38
Klopt ja, dat is ook de enige manier om 'm van de boot-CD te runnen, maar het is dus vreemd dat dat bij de TS juist wel werkte.

Als je een custom kernel gaat compilen (nogal gebruikelijk bij Gentoo) dan kun je 'm er net zo goed uitgooien, als je 'm anders toch at boottime zou uitschakelen.

Verwijderd

Topicstarter
Als je van de live CD boot kan je makkelijk typen 'no acpi' ofzo, maar nu gaat dat dus spijtig genoeg niet.

De Live CD ben ik ook voor aan dagje kwijt aan een vriend van me die het eens wou kopieren ipv te downloaden, maar kan ik in het BIOS ACPI uitzetten? En heeft dat nadelige gevolgen voor windows mss? Voorwat dient ACPI eigenlijk?

ACPI:

Short for Advanced Configuration and Power Interface, a power management specification developed by Intel, Microsoft, and Toshiba. ACPI, which will be part of the next version of Windows, enables the operating system to control the amount of power given to each device attached to the computer. With ACPI, the operating system can turn off peripheral devices, such as a CD-ROM players, when they're not in use. As another example, ACPI will enable manufacturers to produce computers that automatically power up as soon as you touch the keyboard.

Klopt dit?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 19:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Volgens mij bedoelen jullie APIC ipv ACPI?? Ik heb APIC uitgezet in BIOS maar probleem blijft.

Heb dan geprobeerd van de live CD te booten en dit te doen:

code:
1
2
3
mount /dev/hda /mnt/gentoo
chroot /mnt/gentoo

Maar vanaf die mount gaat het al fout, hij zegt:

code:
1
2
3
SQUASHFS error: can't find a SQUASHFS superblock on hda
FAT: invalid media value (0xb9)
mount: you must specify the filesystem type

Hij blijft dus nog steeds hangen tijdens het booten bij Coldplugging PCI devices...

Heb van iemand de tip gekregen om coldplugging en hotplugging te verwijderen en te zorgen dat alle devices in modules.autoload.d staan. Maar is dat wel handig die 2 verwijderen?

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mount /dev/hda
mount: you must specify the filesystem type
Is dat je enigste schijf hda? of heb gentoo op /dev/hda1 / 2 / 3?

Want volgens mij mount je nu de verkeerde schijfstation.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:00

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

sowieso moet je altijd een partitie cijfer meegeven, en als je de manual van Gentoo hebt aangehouden, heb je waarschijnlijk op hda1 je boot partitie, op hda2 de swap en op hda3 de rest.

Je moet voor om te kunnen werken het volgende doen:
code:
1
2
3
mount /dev/hda3 /mnt/gentoo
mount /dev/hda1 /mnt/gentoo/boot
chroot /mnt/gentoo

Je kan dan eerst proberen om met nano wat extra parameters aan de kernel mee te geven:
code:
1
nano -w /boot/grub/grub.conf

Je kernel regel wordt dan alsvolgt:
code:
1
kernel /kernel-2.6.10-gentoo-r6 noapic nolapic acpi=off root=/dev/hda3

Ik ga er hierbij dus vanuit dat je de installatie manual hebt aangehouden en Grub gebruikt om te booten. Zijn jou partitienummers anders, dan zul je die aanmoeten passen, en als je Lilo als bootmanager gebruikt, geldt ook dat je even zal moeten kijken hoe daar de opties meegegeven moeten worden (waarschijnlijk ook gewoon achter de kernel file-naam).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1