Inscannen van figuren met rechte lijnen.

Pagina: 1
Acties:

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-08 15:33

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Wanneer je een figuur hebt die rechte zwarte lijnen bevat, zoals pijlen en vierkantjes en je wilt deze inscannen, dan zie je vaak dat die zwarte rechte lijnen niet meer helemaal gaaf zijn maar kartels bevatten c.q. inhammen. Echter de oorspronkelijke lijn is gaaf. Ik scan de figuren met canoscan 5000F (Canon)

Een aantal zaken die dit tot een minimum zouden moeten brengen zijn:

Waar dien je de DPI op te zetten ? (is 300 te hoog?)
Als welk bestand moet je hem wegschrijven? (.bmp lijkt me het best)
Moet je hem als zwart-wit bron laten inscannen?

Wat is de optimaalste instelling ?

Ik heb het weleens helemaal uitgezocht, maar ben er niet achter gekomen hoe het zo zuiver mogelijk kan !

[ Voor 9% gewijzigd door M. Mulder op 21-02-2005 17:22 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik scan dit soort zaken meestal in als zwart-wit (dus geen greyscale). Hierdoor is wit ook echt wit en niet lichtgrijs. Dit scan ik meestal hoog in, op 600 dpi bijvoorbeeld. Dan in een tekenprogramma de de afbeelding omzetten van zwart-wit naar greyscale. En hierna resizen naar een geschikte grootte. Dit klinkt wel een beetje omslachtig. Ik ben ook geen scan expert, maar ik ben wel zeer tevreden met het resultaat.

Het gebruik van BMP is prima. Gif/png/tiff is ook prima, jpeg zou ik niet gebruiken voor dit soort afbeeldingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Noork op 21-02-2005 17:27 ]

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Is het omzetten naar grey-scale niet een vermindering van het zwart-wit figuur m.b.t. de scherpte ervan?

Een hogere resolutie dan 300 levert bij meestal een minder scherp beeld op. Of is dit gewoon inherent aan een scanner dat lijnen niet exact kunnen worden gescand ?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij niet. Je moet bij verkleinen wel het aantal kleuren groter maken omdat anders de afbeelding juist slecht wordt.

Heb je zelf al wat dingen geprobeerd? Even wat verschillende scans geprobeerd?

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ik kwam toch uit bij het inscannen op de standaard 300 DPI, zwart-wit bron en sowieso een .bmp i.p.v. jpg.

Waarschijnlijk is de canoscan meer specifiek voor foto's. Het is niet superslecht maar bij het uitvergroten zie je gewoon dat de lijnen niet strak zijn. Wellicht manifesteerd dit probleem zich bij alle scanners, want een perfecte OCR bijvoorbeeld lukt vrijwel nooit, terwijl de letters en cijfers toch duidelijk scherp op papier staan wanneer ze zijn uitgeprint (origineel).

Zou de filter de zwart-wit scheiding in de drivers misschien te hard zijn gedefinieerd. Iets grijs is bijvoorbeeld gelijk wit maken? Of is de lens gewoon niet goed genoeg om dunnen lijnen scherp te scannen (de 9950F, heeft bijvoorbeeld een 'Super-Toric' lens).