Toon posts:

LCD of CRT als tweede monitor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil binnenkort een tweede monitor aanschaffen. Ik zit nu echter te twijfelen tussen een LCD of een CRT.
De CRT zal een Samsunf 797DF zijn(Zo uit mijn hoofd) met een doorsnede van 17" en een refresh rate van 85Hz bij 1280*1024
De TFT heb ik nog maar weinig specs van, maar hij mag niet al te duur worden. 200 euro is toch wel een beetje de top.
Ik heb nu een IIyama E431 17" met een native resolutie van 1280*1024.

Nu is mijn vraag, welke zouden jullie nemen?
Dit word mijn eerste dual monitor setup en ik heb er maar weinig ervaring mee.

Ik heb al aan het volgende gedacht:
De inkijkhoek van de TFT, als je schuin op je monitor kijkt word het beeld zwakker. Hoe sterk dit effect zal zijn weet ik niet echt, maar is het een issue bij jullie?

Het verschil in grootte van de monitoren. Hoewel dit bij beide zo is, is het bij de CRT kleiner. Ik weet niet of het storend is, maar ik kan me het voorstellen.

Het verschil in resolutie. De CRT zal op dezelfde resolutie draaien als mijn huidige TFT, de TFT zal dit niet kunnen(gezien de prijs).

Bij een TFT is de refreshrate erg belangrijk. Als je de TFT als tweede monitor gebruikt en maar weinig spelletjes speelt, maakt dit dan wat uit?

De extra uitgang van mijn videokaart is een D-sub(zoals bij de meeste) en mijn videokaart is dusdanig nieuw dat vervangen geen optie is. Ik weet niet hoeveel verschil dit uitmaakt, maar tijdens het testen op mijn huidige systeem(Mijn huidige monitor bezit beide uitgangen) merk ik dat de letters wat waziger worden.

Ruimte en energie zijn kleine punten die enkele doorslaggevend mogen zijn als de rest dat niet is.

Zoals jullie zien heb ik nogal wat vraagtekens geplaatst(Is het nou een D of een T?). Ik weet wel waar ik op moet letten, maar ik heb geen idee van schaal van de effecten.

Wat is jullie visie hierop?

EDIT: Nog iets, gezien de ergonomie is de planning om mijn primaire monitor recht voor me te hebben. Dus niet allebei de schermen een beetje schuin.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 17:21 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Als je al een TFT hebt dan zou ik er nog een TFT naast nemen, het verschil in scherpte tussen CRT en TFT maakt voor mij dat ik het teveel verschil vind om naar te kijken.
Ik heb zelf twee gelijke TFT's in dual monitor setup en heb ze onder een hoek ten opzichte van elkaar staan zodat ik er altijd recht naar kijk. Let wel op verschil in kleur en lichtopbrengst als je een tweede tft erbij neemt. In de ideale situatie zou ik er dus een IIyama bijkopen :)
Ik zie zelf overigens geen verschil tussen d-sub en dvi, maar dat kan aan mij liggen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op maandag 21 februari 2005 @ 17:25:
Ik zie zelf overigens geen verschil tussen d-sub en dvi, maar dat kan aan mij liggen ;)
Het kan dus ook placebo effect in actie zijn. Maarja, dat is misschien wel zo.
Mijn huidige monitor kost op dit moment 253 euro.
Misschien nog een extra vraag dan: Als de specs hetzelfde zijn, ziet het er dan ook hetzelfde uit?
Ik weet dat dit bij videokaarten niet opgaat, maar hoe zit het met monitoren?

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Ik heb zelf 2 CRT's als dual setup. Een Iiyama VMP452 (19"), en een Axion (17")

Ik gebruik ook primair mijn Iiyama. (simpelweg omdat ie hogere reso/refresh kan). De 2e af en toe bij bijv. wat surfen en andere dingen tegelijk. Eerder wilde het me ook wel schikken om op de ene ff tussendoor te CSen en op de ander rustig verder te gaan met waar ik mee bezig was. =)

Het verschil tussen de monitoren vindt ik niet direct storend, maar 2 dezelfde Iiyama's zou natuurlijk mooier zijn.

De hoogte van de onderkant van de ene monitor ten opzichte van de andere (muismuurtje aan de onder-/bovenkant kun je gewoon instellen bij je bureaublad instellingen. En een echte aanrader is natuurlijk Ultramon, ideaal programma. :)

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 17:18:
Ik wil binnenkort een tweede monitor aanschaffen. Ik zit nu echter te twijfelen tussen een LCD of een CRT.
De CRT zal een Samsunf 797DF zijn(Zo uit mijn hoofd) met een doorsnede van 17" en een refresh rate van 85Hz bij 1280*1024
De TFT heb ik nog maar weinig specs van, maar hij mag niet al te duur worden. 200 euro is toch wel een beetje de top.
Ik heb nu een IIyama E431 17" met een native resolutie van 1280*1024.

Het verschil in resolutie. De CRT zal op dezelfde resolutie draaien als mijn huidige TFT, de TFT zal dit niet kunnen(gezien de prijs).

Bij een TFT is de refreshrate erg belangrijk. Als je de TFT als tweede monitor gebruikt en maar weinig spelletjes speelt, maakt dit dan wat uit?

De extra uitgang van mijn videokaart is een D-sub(zoals bij de meeste) en mijn videokaart is dusdanig nieuw dat vervangen geen optie is. Ik weet niet hoeveel verschil dit uitmaakt, maar tijdens het testen op mijn huidige systeem(Mijn huidige monitor bezit beide uitgangen) merk ik dat de letters wat waziger worden.

Ruimte en energie zijn kleine punten die enkele doorslaggevend mogen zijn als de rest dat niet is.

Zoals jullie zien heb ik nogal wat vraagtekens geplaatst(Is het nou een D of een T?). Ik weet wel waar ik op moet letten, maar ik heb geen idee van schaal van de effecten.

Wat is jullie visie hierop?

EDIT: Nog iets, gezien de ergonomie is de planning om mijn primaire monitor recht voor me te hebben. Dus niet allebei de schermen een beetje schuin.
1-Er zijn al 17'TFT's van iets meer dan 200 Euro, deze hebben een resolutie van 1280x1024............
de kleurweergave is niet geweldig maar misschien voor jouw gebruik ook niet zo belangrijk.
2-De refreshrate is irrelevant, de responstime wel, diet zit wel goed bij de goedkopere TFT's aangezien die voorzien zijn van een TN paneel, zijn in dit opzicht goed genoeg voor 'n spelletje o.i.d.
3-Over DVI zou ik me niet druk maken ,is niet nodig.
4-Geplaatst is inderdaad met T (kofschip regel)