[AMD 64 X2 3800] [Asus a8n-e] [2048mb Kingston] [nvidia 7300GS] [2*Seagate160GB s-ata] [WD 120GB 8MB] [Plextor px-708a] [nec 4550]
Verwijderd
Hoe kun je dan 2 schijven in raid 0 aansluiten op dezelfde connector?
Voor het geval je sata schijven bedoelt, waarschijnlijk heeft windows bij het installeren de ide driver gebruikt voor de promise controller en heeft deze key zich in je register genestelt
Omdat zowel de raid als de ide mode de zelfde manufactor ID hebben (is dezelfde chip) vind windows XP het dan niet nodig om nieuwe drivers te installeren en blijf je dus gewoon de ide driver laden, vandaar dat de Raid service niet gestart kan worden.
Handmatig weghalen en een nieuwe driver aanwijzen werkt niet want dan zegt windows dat er geen betere drivers gevonden zijn.
Ga in configuratie naar: nieuwe hardware > heb de hardware aangesloten > een nieuw apparaat toevoegen > zelf kiezen uit een lijst > SCSI en raid controllers > Plaats de floppy met de drivers (of wijs de driver aan)
Kies nu de raid controller die je wilt gebruiken.
Gooi in apparaatbeheer de oude driver weg en start de computer opnieuw op.
Er is nu nieuwe hardware gevonden, dit is de nieuwe Raid array.
Verwijderd
Dat werkt verbluffend eenvoudig. Een IDE-kabel heeft namelijk 3 connectors, 1 voor het moederbord en dan nog 2 over voor devices. Heb zelf een P4C800-E deluxe met dezelfde Promise-controller waarop ik 2x RAID0 draai (2x SATA Raptor en 2x ATA CAVIAR SE).Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 02:10:
Er zit toch maar 1 ide connector op de promise controller?
Hoe kun je dan 2 schijven in raid 0 aansluiten op dezelfde connector?
Voor het geval je sata schijven bedoelt, waarschijnlijk heeft windows bij het installeren de ide driver gebruikt voor de promise controller en heeft deze key zich in je register genestelt
Omdat zowel de raid als de ide mode de zelfde manufactor ID hebben (is dezelfde chip) vind windows XP het dan niet nodig om nieuwe drivers te installeren en blijf je dus gewoon de ide driver laden, vandaar dat de Raid service niet gestart kan worden.
Handmatig weghalen en een nieuwe driver aanwijzen werkt niet want dan zegt windows dat er geen betere drivers gevonden zijn.
Ga in configuratie naar: nieuwe hardware > heb de hardware aangesloten > een nieuw apparaat toevoegen > zelf kiezen uit een lijst > SCSI en raid controllers > Plaats de floppy met de drivers (of wijs de driver aan)
Kies nu de raid controller die je wilt gebruiken.
Gooi in apparaatbeheer de oude driver weg en start de computer opnieuw op.
Er is nu nieuwe hardware gevonden, dit is de nieuwe Raid array.
Verder prima uitleg.
Verwijderd
http://www.asuscom.de/pub...c20378/378raid_100137.zip
en dan met MakeDisk.exe een RAID pre-setup driverdisk aanmaken.
Voor ATA heb je een andere driver als voor RAID modus nodig.Omdat zowel de raid als de ide mode de zelfde manufactor ID hebben (is dezelfde chip) vind windows XP het dan niet nodig om nieuwe drivers te installeren
ATA modus: http://www.asuscom.de/pub...0378/378ata_100104528.zip
RAID modus: http://www.asuscom.de/pub...c20378/378raid_100137.zip
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 06:55 ]
De drivers van de sata had ik verwijderd in system32/(drivers) en de ata drivers geinstalleerd.
Bovenstaand topic heb ik doorgenomen, maar daar werkt het wel met de ata drivers, maar bij mij dus nog niet.
nu ben ik voor andere mobo's al tegen gekomen dat je moet booten met CTRL+F.
Ook voor de onboard via controller kun je tijdens het booten met TAB in een menu komen om de array aan te passen etc.
Hoe kun je (tijdens het booten) uberhaubt een array aanmaken?
[ Voor 33% gewijzigd door sturkel op 22-02-2005 09:35 ]
[AMD 64 X2 3800] [Asus a8n-e] [2048mb Kingston] [nvidia 7300GS] [2*Seagate160GB s-ata] [WD 120GB 8MB] [Plextor px-708a] [nec 4550]
Na heel veel uren proberen met drivers, jumpers, hd's te verwisselen en bios aanpassingen ben ik tot de volgende conclusie gekomen:
Wanneer in de bios geen ondersteuning voor firewire aanstaat zal de controller niet herkend worden.
Waarschijnlijk bij de mensen die de controller wel hebben draaien stond firewire aan.
Ik hoop dat er mensen zijn die wat aan deze post hebben, want zolang zoeken naar een oplossing is niet bepaald leuk.
Ik heb hier een mobo van asus (P4P800-E delux), waar ook deze promise controller op zit.
Op dit mobo heb je in totaal 4 sata aansluitingen, 2 gewone en 2 om de eventuele raid mee te maken. Op de eerste vd raid-sata aansluitingen (zeg maar), heb ik een SATA2 schijf van Maxtor gehangen (alhoewel mijn mobo maar 150 mb/s ondersteunt en de schijf 300 mb/s is, zou het toch moeten werken, niet??)
Na aansluiten en boot van windows, installeert XP zelf de WinXP Promise Fasttrak 378 Controller. Dit lijkt goed te gaan, en zonder re-boot kan ik gewoon mijn schijf benaderen. Reboot ik nu, is de schijf niet meer benaderbaar, en staat in devicemanager error code 10.
Op zich zou dit wel kunnen aangezien ik geen raid wil maken, maar gewoon die extra sata aansluiting nodig heb. Je zou zeggen dat je dan de WinXP Promise SATA378 IDE Controller nodig hebt. Deze kan ik handmatig installeren, maar deze blijft dan ook error code 10 geven. Na een reboot geven beide drivers error code 10, en is de schijf niet bereikbaar.
Kortom elke keer als ik de driver(s) weg gooi, en reboot, installeerd windows de Fasttrak en kan ik de schijf benaderen, na een reboot is hij weer weg.... Ik kan natuurlijk ELKE keer voordat ik reboot de driver uninstallen, maar dat vind ik geen blijvende oplossing.
Heeft iemand een oplossing?? Hoe krijg ik dus die SATA378 aan de gang.
euh...ja
ARME AOW’er
euh...ja
Tja, dat moet nu eenmaal, tenminste, bij mijn K8V Deluxe.Rfce schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 10:15:
aha, dat zal ik eerst eens checken... maar waarom een RAID-array maken, als ik die niet gebruik?
ARME AOW’er
euh...ja
ARME AOW’er
Het zou toch ook zonder moeten kunnen. Die schijf wat ik gebruik staat namelijk al 200G aan data op, als ik een raid aanmaak wordt deze leeg gemaakt, toch?
Maar goed als het niet anders kan, zal ik wel moeten..... zal eerst een ff op zoek gaan naar een backup-schijf.
euh...ja
Verwijderd
Vriend van mij heeft de P4C800 van Asus met daarop ook dezelfde 20378 controller van Promise.
Bij hem werkt het wel, de grap is om tijdens de setup van Vista deze drivers toe te voegen.
Net als bij XP met de F6 Optie, je gebruikt hiervoor de XP drivers als boven in deze threat.
Achteraf toevoegen middels een repair gaat niet. Je moet het op een clean install doen.
Dus eerst je partitie legen waar je al je Vista OS op hebt gezet. Ik heb nog een Raid0 vol met data dus ga weer even hobbyen vanavond.
Keep u posted.
b0r1z
[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2006 09:44 ]