PC reset op moment dat inlogscherm van XP moet komen

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Heey,

mijn pc reset op het moment dat het inlogscherm moet komen, dit blijft ie continu doen. Heb veilige modus geprobeerd, het resultaat is, is dat er onder het starten een knipperent cursortje (linksboven)in beeld komt en even later reset ie zichzelf.
Toen ie nog wou opstarten hield NIS2003 er mee op, kreeg een of andere vage foutmelding en een melding dat NIS opnieuw geinstalleerd moest worden. Heb dat gedaan, NIS volledig geupdate, paar keer (verplicht) herstart. Alles werkte toen nog. (Heb trouwens wel NAV2005 naast NIS2003 omdat NIS2005 nog niet gebrand is, dus NAV heeft continu gedraaid)

Maar heb dat dat laatste tijd wel vaker, dat van die spontane resets. Soms meteen na het drukken op ENTER bij inloggen, soms <5 minuten nadat pc ingelogd is.

Memtest86 heeft niks opgeleverd. na 3 uur draaien --> 3 passes, geen fouten.
Default bios settings helpt ook niet.
HD's zijn toegankelijk onder dos na starten vanaf win98 bootdisk, dus die werken nog....

Waar kan dit aan liggen????? Mobo kaduuk? cpu? voeding??
Wie kan het mij vertellen??

AMD Athlon 1150MHz
Windows XP home, zonder SP2!
512MB SD-RAM, (2x 256MB)
HD1: seagate 40GB, FAT32
HD2: WD 160GB, FAT32
ASUS geforce 4 MX 440 64MB

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Helaas vermeld je nergens het merk/type moederbord. Het zou namelijk best een bord zijn, waarvan bekend is dat de condensatoren snel rot worden. MSI K7T bijvoorbeeld.

Maar je kunt jezelf al heel wat verder helpen door slechts de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter (die je via de FAQ/Beleid van dit subforum kunt vinden) te gebruiken als leidraad bij probleemoplossing. Daarin staat bijvoorbeeld de tip om in WinXP het automatisch rebooten bij een crash uit te schakelen. Ook staat er o.a. informatie over lekkende condensatoren.

Kortom gewoon stap voor stap de troubleshooter uitwerken, dan kom je er wel ;)

Verder hoef je echt niet te smijten met vraagtekentjes. Ééntje is echt genoeg ;)

[ Voor 39% gewijzigd door BalusC op 21-02-2005 15:23 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 21 februari 2005 @ 15:20:
Helaas vermeld je nergens het merk/type moederbord. Het zou namelijk best een bord zijn, waarvan bekend is dat de condensatoren snel rot worden. MSI K7T bijvoorbeeld.
sorry, vergeten. (te weinig caffeïnne gehad, sliep half) Het is een ASUS K7S5A
BalusC schreef op maandag 21 februari 2005 @ 15:20:
Daarin staat bijvoorbeeld de tip om in WinXP het automatisch rebooten bij een crash uit te schakelen.
ik zei dacht ik al in 1e post dat veilige modus ook niet werkt :P, dus kan niet eens in windows komen om dat te veranderen

[ Voor 39% gewijzigd door Raven op 21-02-2005 15:42 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een Asus bord of een ECS K7S5A :?
ik zei dacht ik al in 1e post dat veilige modus ook niet werkt
Maar ik lees dit in je topicstart?
soms <5 minuten nadat pc ingelogd is.
Waarbij ik aanneem dat je dus >5 minuten bedoelt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 21-02-2005 15:45 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
ben weer wakker hoor!

ecs k7s5a is het.

en met <5minuten bedoel ik minder dan 5 minuten.

Oscar Wilde

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Foute aanname 8)7

Maar in <5 minuten kan je wel snel de setting "Automatisch herstarten bij een crash" uitvinken :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 21 februari 2005 @ 15:53:
Maar in <5 minuten kan je wel snel de setting "Automatisch herstarten bij een crash" uitvinken :)
Die minder dan 5 minuten was voordat de pc helemaal nie meer opstartte, zoals je in 1e post kunt lezen heb ik (ok, mijn pc dan) al langer last van resets (daar is die <5 minuten van toepassing)
Nu is het zo dat op moment dat het inlogscherm moet komen de pc reset.
Dus geen volledig opgestartte pc!

edit: ben nu ff weg, begin honger te krijge

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 21-02-2005 15:57 ]

Oscar Wilde

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Klok de CPU zover mogelijk terug en probeer het nogmaals. Welke voeding hangt er trouwens in je PC? En ben je al een beetje opgeschoten met de troubleshooter?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 21 februari 2005 @ 16:01:
Klok de CPU zover mogelijk terug en probeer het nogmaals.
CPU terugklokken?!?! Hij is nie eens overgeklokt.
ps. hoe doe ik dat?
BalusC schreef op maandag 21 februari 2005 @ 16:01:
Welke voeding hangt er trouwens in je PC?
euhhh, maxpower, px. 300watt, ver 2.03, atx 12v , volgens sticker

ik neem aan dat deze voeding wel geschikt is voor mijn systeem (zie 1e post) waar trouwens ook 2 branders (nec 3500, en cyberdrive 32x/12x/48x cd-rewriter) + nodige usb aparatuur met voeding via pc, en lan-kaartje.

Oscar Wilde

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:20

sus

is druk :+

Maak een backup, formateer je schijf, installeer je PC opnieuw en laat de Norton zooi eens even achterwege. Kijken wat hij dan doet. Installeer SP1 in ieder geval, liefst SP2 (tenzij je hardware hebt waarvoor geen sp2-drivers zijn). Kijk dan of er nog steeds problemen zijn. Geen problemen? Begin dan 1-voor-1 met het installeren van programma's.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
SuspiciouS schreef op maandag 21 februari 2005 @ 16:11:
Maak een backup, formateer je schijf, installeer je PC opnieuw en laat de Norton zooi eens even achterwege. Kijken wat hij dan doet. Installeer SP1 in ieder geval, liefst SP2 (tenzij je hardware hebt waarvoor geen sp2-drivers zijn). Kijk dan of er nog steeds problemen zijn. Geen problemen? Begin dan 1-voor-1 met het installeren van programma's.
backup maken van 30GB aan bestanden??? hoe moet ik dat in dos doen, kan dan niet eens bestanden testen of ze goed overgekomen zijn.....
en dan nog, het is niet zeker of een herinstallatie van XP het reset probleem oplost.

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 21-02-2005 16:44 ]

Oscar Wilde

• sus

sus

De HD in een andere PC hangen en dan onder windows je data naar een 2e HD kopieren.

Mijn ervaring met Norton is goed, totdat ik van 2 programma's 2 verschillende versies op mijn systeem had, zoals jij nu. NIS2003 en NAV2005... Dat heeft bij mij ook heel wat problemen veroorzaakt die opgelost waren toen ik een reinstall heb gedaan.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
wie zegt dat een reinstall van windows de oplossing is, stel dat het de voeding is, dan heb ik alles voor niks zitten backuppen en reinstallen

ik wil eerst duidelijkheid over de oorzaak van het gereset

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 21-02-2005 18:26 ]

Oscar Wilde

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Een backup is nooit overbodig. ;)
bartgrefte schreef op maandag 21 februari 2005 @ 18:26:
stel dat het de voeding is

ik wil eerst duidelijkheid over de oorzaak van het gereset
Hoe wil jij erachter komen dat het de voeding is zonder het simpelweg te proberen? En als dát misgaat, komt een backup weer van pas.

[ Voor 84% gewijzigd door DrivinUCrazy op 21-02-2005 18:32 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• FacQ
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-11 19:36
Heb je de tip van BalusC al uitgeprobeerd (de CPU terugclocken)? Ik heb namelijk meerdere malen meegemaakt dat een moederbord aan het eind van zijn leven was en alleen nog werkte als je de FSB een eind omlaag bracht.
Heb je je moederbord ook al bekeken? Als de condensatoren bol staan ligt het waarschijnlijk aan je mobo.

18 sekúndur fyrir sólarupprás

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
FacQ schreef op maandag 21 februari 2005 @ 19:03:
Heb je de tip van BalusC al uitgeprobeerd (de CPU terugclocken)? Ik heb namelijk meerdere malen meegemaakt dat een moederbord aan het eind van zijn leven was en alleen nog werkte als je de FSB een eind omlaag bracht.
Heb je je moederbord ook al bekeken? Als de condensatoren bol staan ligt het waarschijnlijk aan je mobo.
ik weet niet hoe ik em moet terugklocken, dat zei ik paar posts terug al....
maar die condensatoren, kunnen die voor spontane resets zorgen? het is namelijk al langer aan de gang.....(zie 1e post)

Oscar Wilde

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:43

Thandor

SilverStreak

"AMD Athlon 1150MHz"

Een AMD Athlon 1150MHz bestaat niet :X.
Controleer dus even welke CPU je écht hebt. Volgens mij heb je de CPU niet overclocked aangezien je niet weet hoe je 'm terug moet clocken ;)

Kan het ook zijn dat je een AMD Athlon XP 1800+ hebt die met een 100MHz FSB draait i.p.v. een 133MHz FSB :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:37:
"AMD Athlon 1150MHz"

Een AMD Athlon 1150MHz bestaat niet :X.
Controleer dus even welke CPU je écht hebt. Volgens mij heb je de CPU niet overclocked aangezien je niet weet hoe je 'm terug moet clocken ;)

Kan het ook zijn dat je een AMD Athlon XP 1800+ hebt die met een 100MHz FSB draait i.p.v. een 133MHz FSB :?
Mijn cpu heeft voor zover ik weet geen getal met + derachter. Het is een 1150MHz, zo staat het ook op scherm na tellen ramgeheugen, er staat letterlijk: "AMD Athlon (tm) 1150MHz"
FacQ schreef op maandag 21 februari 2005 @ 19:03:
De condensatoren zien er goed uit....

[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 21-02-2005 21:42 ]

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Een AMD Athlon(tm) XP 1800+ met een 100MHz FSB word vaak aangegeven als een AMD Athlon(tm) 1150MHz ;)

Kijk eens met CPU-Z.
http://www.cpuid.org/cpuz.php

Post dan ff een screenshot ervan. Je kunt hosten op www.imageshack.us ;)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:46:
Een AMD Athlon(tm) XP 1800+ met een 100MHz FSB word vaak aangegeven als een AMD Athlon(tm) 1150MHz ;)

Kijk eens met CPU-Z.
http://www.cpuid.org/cpuz.php

Post dan ff een screenshot ervan. Je kunt hosten op www.imageshack.us ;)
screenshot van cpu?? wacht ff, als ik de koeler eraf haal, dan moet er toch nieuw, ach hoe heet dat spul, dat geleidingsmiddel tussen cpu en koeler, op???

en cpu-z, ik kan windows niet opstarten.... tenzij dat prog in dos werkt, kan ik er nie veel mee

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 21-02-2005 21:56 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

bartgrefte schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:55:
[...]

screenshot van cpu?? wacht ff, als ik de koeler eraf haal, dan moet er toch nieuw, ach hoe heet dat spul, dat geleidingsmiddel tussen cpu en koeler, op???

en cpu-z, ik kan windows niet opstarten.... tenzij dat prog in dos werkt, kan ik er nie veel mee
pasta ;)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Nee, een screenshot van CPU-Z ;)
Afbeeldingslocatie: http://img155.exs.cx/img155/2238/cpu7te.jpg
Zoiets bedoel ik ;)

En wat jij bedoelt voor tussen de CPU is warmte geleidingspasta. Word ook vaak koelpasta genoemd. (Wat eigenlijk een foute benaming is ;))

Als je op de CPU zelf kijkt is het natuurlijk betrouwbaarder dan met CPU-Z. Maar misschien kan ik a.d.v. CPU-Z ook wel zien wat voor CPU je hebt. Dat bespaard een hoop moeite :)

[edit]
Hmm, inderdaad ja. Geen Windows :X. Dan zou je toch ff op de CPU zelf moeten kijken om te zien wat voor CPU je exact hebt.
De eerste regel posten is genoeg. Dit zal lijken op:
AXDA1800DUT3C, AXDA1800DLT3C of op AX1800DMT3C ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Thandor op 21-02-2005 22:01 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
maar moet ik die koelpasta vervangen als de koeler eraf is geweest?

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ja, je moet de 'die' van de CPU goed schoonmaken en de koeler zelf ook goed schoonmaken.

Filmpjes bij www.amd.com :
Heatsink Installation
Heatsink Removal & Re-Use

Bekijk de filmpjes goed, je zal niet de eerste zijn die z'n CPU molt door het verkeerd installeren van een heatsink op een AMD Athlon(tm) (XP/MP) CPU.

[ Voor 66% gewijzigd door Thandor op 21-02-2005 22:03 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 21 februari 2005 @ 22:01:
je zal niet de eerste zijn die z'n CPU molt door het verkeerd installeren van een heatsink op een AMD Athlon(tm) (XP/MP) CPU.
eeeuh nu begin ik dus flink te twijfelen over het weghalen van de koeler, trouwens, heb geen nieuwe koelpasta en die koeler laten rondslingeren op mijn slaapkamer is ook niet verstandig, is nogal stoffig en rommelig....

......is er geen dos versie van CPUz

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Een DOS versie van CPU-Z bestaat niet zover ik niet weet.
Er is wel Syschk maar daar kun je niet genoeg info uit halen om te zien welke CPU je hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 21-02-2005 22:17 ]

• FacQ
Misschien heb je iets aan chkcpu? Hier te downloaden.

Uitleg staat hier

[ Voor 27% gewijzigd door FacQ op 21-02-2005 22:20 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

CHKCPU kan het misschien wel zien.
Start de Command Prompt door 'CMD' in te typen bij Start --> Uitvoeren.

Draait dan CHKCPU en kijk wat er bij :
"CPU Vendor and model" staat.

Ik heb niet helemaal 100% vertrouwen dat het programma alles lezen kan.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
FacQ schreef op maandag 21 februari 2005 @ 22:19:
Misschien heb je iets aan chkcpu? Hier te downloaden.

Uitleg staat hier
cpu vendor and model: AMD Athlon XP 1500+-2100+
Internal cpu speed: 1144,9MHz (using internal time stamp counter)
clock multiplier: 11.5
bus clock speed: 99,5MHz (DDR) !!(heb sdr, als hiermee de RAM wordt bedoelt)!
CPU-ID vendor string: AuthenticAMD
CPU-ID name string: AMD Athlon (tm) processor
CPU-ID Signature: 0662
Current cpu mode: Real
Internal (L1) cache: enabled in write-back mode

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Bus clock speed is de FSB (Front Side Bus)
Die draait nu op 100MHz. De FSB heeft DDR. Dat komt dus uit op 200MHz effectief.
Als je de FSB op 133MHz zet heb je 266MHz effectief :)

Ofwel de frequentie van het moederbord.
Ik zie dat er AMD Athlon XP staat. Jij hebt dus geen AMD Athlon(tm) 1150MHz maar een AMD Athlon(tm) XP 1800+ die op 1150MHz draait ;)

ECS K7S5A moederborden hebben wel eens het probleem dat de CMOS/BIOS gecleared wordt. Zomaar uit het niets. De FSB gaat dan automatisch op default, ofwel 100MHz.
Als je deze op 133MHz zet heb je weer een AMD Athlon XP 1800+ :).

Ik denk niet dat je daarmee hebt probleem verhelpt. Echter heb je wel een ander probleem opgelost (waar je niets vanaf wist) en dat is dat de CPU op de verkeerde frequentie liep.

Om het duidelijker te maken :
Je hebt de CPU al die tijd al ondergeclocked gehad!. Het verbaast mij wel dat niemand die 1150MHz was opgevallen. Een AMD Athlon(tm) 1150MHz bestaat nl. niet eens.

[ Voor 22% gewijzigd door Thandor op 21-02-2005 22:36 ]

• FacQ
Dan heb je dus een xp 1800+ die met een fsb van 100mhz draait. Ik zou in het bios de FSB op 133 zetten (ik neem aan dat je 133MHz geheugen hebt).
Het lijkt me vreemd dat de resets hierdoor komen, maar je weet maar nooit.

Edit:
Het lijkt wel of ik dubbel zie.

[ Voor 12% gewijzigd door FacQ op 21-02-2005 22:36 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 21 februari 2005 @ 22:33:
Bus clock speed is de FSB (Front Side Bus)

Ofwel de frequentie van het moederbord.
Ik zie dat er AMD Athlon XP staat. Jij hebt dus geen AMD Athlon(tm) 1150MHz maar een AMD Athlon(tm) XP 1800+ die op 1150MHz draait ;)

ECS K7S5A moederborden hebben wel eens het probleem dat de CMOS/BIOS gecleared wordt. Zomaar uit het niets. De FSB gaat dan automatisch op default, ofwel 100MHz.
Als je deze op 133MHz zet heb je weer een AMD Athlon XP 1800+ :).

Ik denk niet dat je daarmee hebt probleem verhelpt. Echter heb je wel een ander probleem opgelost (waar je niets vanaf wist) en dat is dat de CPU op de verkeerde frequentie liep.
verkeerde frequentie?????? 1144,9MHz ligt aardig dicht in de buurt bij de 1150MHz die die hoort te hebben, of ligt dat aan mij..., zal fsb in bios wel ff aanpassen.

edit: zit nu in bios, er staat nu 100/100MHz bij cpu speed, moet dit nu 133/133MHz worden of 100/133MHz??

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 21-02-2005 22:39 ]

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

1144,9MHz is ongv. 1150MHz.

Echter is zowel 1144,99 als 1150MHz verkeerd :P. Het moet op ongv. 1533MHz draaien, ofwel een AMD Athlon(tm) XP 1800+ :)

100x15 = 1150MHz
133x15 = 1533MHz (XP1800+)

[edit]
Als ik het goed herinner is het eerste getal voor de FSB.
Je moet dus 133/100 of 133/133 hebben.

Als je 133MHz geheugen hebt moet je 133/133 gebruiken.
Als je 100MHz geheugen hebt moet je 133/100 gebruiken. Het meest waarschijnlijke is 133/133 :)

[ Voor 41% gewijzigd door Thandor op 21-02-2005 22:41 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Nu staat er 1800+ bij opstarten!!!! maar gereset niet verholpen:(
maar als ik het goed begrijp is mijn pc nu zo'n 380MHz sneller????

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

In rauw MHz'en is hij 380MHz sneller.
Echter heb je meer prestatie winst dan alleen 380MHz extra. De FSB is nu ook hoger dus heb je meer "doorvoer" zegmaar.
Componenten op het moederbord (geheugen, CPU, Northbridge e.d.) kunnen nu sneller met elkaar communiceren.

Daarnaast werkt een AMD Athlon XP veel efficiënter met een hogere FSB. Een AMD Athlon XP op 2533MHz met een 133MHz FSB presteert aanzienlijk met games slechter dan een AMD Athlon XP op 2083MHz met een 166MHz FSB. Ondanks dat de CPU 450MHz minder heeft.
MHz'en zeggen nl. vrijwel niets over te prestaties van een computer.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
ok, bedankt voor het ophelderen van dit!
ps. wordt de cpu nog warmer dan?? hij zat eerst rond 46graden, (hoogst tot nu toe was 48)

maar nu ff weer terug naar onderwerp van bericht, het gereset, als het de voeding is...... hoe kan ik daar achter komen. want er zijn meerdere mensen die zeggen dat mijn voeding naar de "eeuwige jachtvelden" is.........

voeding: maxpower, px. 300watt, ver 2.03, atx 12v , volgens sticker

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Om het "echte" probleem nu te fixen :
Probeer een andere PSU (Voeding) of probeer een verse Windows XP install.

Je kunt Windows XP nl. opnieuw installeren en de data op de schijf bijna allemaal bewaren. Alleen de "Program files" zullen deels overschreven worden met de orginele Windows XP bestanden en de Windows directory zelf zal verwijderd worden. De rest van de data is later terug te vinden.

Het bureaublad van de "vorige Windows" staat dan gewoon onder \Documents and Settings\<<naam>>\Bureaublad

[ Voor 58% gewijzigd door Thandor op 21-02-2005 22:55 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 21 februari 2005 @ 22:52:
Om het "echte" probleem nu te fixen :
Probeer een andere PSU (Voeding)
is een gloednieuwe pentium4 voeding wat om mijn pc mee te testen???

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Een "gloednieuwe pentium4 voeding" zegt mij niets.
Je kunt het echter proberen. Welk merk en hoeveel Watt is de voeding :?

Over de warmte van de CPU.
Inderdaad, de CPU zal nu warmer worden. Als het goed is moet de CPU met 60 graden nog prima draaien.
De AMD Athlon XP 1600+ van mijn oom (met een ECS K75SA) werdt op z'n top 60 graden.
Stressen van een AMD K7 CPU moet je doen met BURNK7.EXE.
Deze kun je hierin vinden ';)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 21 februari 2005 @ 22:55:
Een "gloednieuwe pentium4 voeding" zegt mij niets.
Je kunt het echter proberen. Welk merk en hoeveel Watt is de voeding :?
FSP Group Inc.
Model no:FSP200-60ATV(PF)
kan wattage zo gauw nie vinden

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

FSP = Fortron Source
Deze voedingen zijn zeker niet slecht.

Echter heb je daar wel een 200W model (FPS200 = Fortron Source 200W PSU) dus de kans dat het te weinig is, is best groot.

Je kunt dan beter eerst proberen om Windows er opnieuw op te zetten, dan heb je meer kans van slagen. Daarnaast is het veiliger omdat de FSP200 voeding mogelijk niet sterk genoeg is voor jouw systeem.

Verwijderd

Hou gewoon op met kloten, maak een kopietje van je gegevens (zie maar hoe je dat doet), installeer je bak opnieuw ZONDER al die Norton meuk en pleur automatisch opstarten bij een crash uit... zeker weten dat jouw probleem dan opgelost is!!!

Edit: en reset je BIOS en zet je FSB goed...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 23:47 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 23:45:
Hou gewoon op met kloten, maak een kopietje van je gegevens (zie maar hoe je dat doet), installeer je bak opnieuw ZONDER al die Norton meuk en pleur automatisch opstarten bij een crash uit... zeker weten dat jouw probleem dan opgelost is!!!

Het is nog niet duidelijk of het wel of niet een hardware probleem is, dus ik wacht nog even met het reinstalleren van XP, ik probeer wel eerst die P4 voeding met zo min mogelijk hardware aangesloten.
Start de pc op, dan is mijn voeding naar de klote......

Oscar Wilde

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 07:57

silitek

Tubes Only

juist..dit is de oplossing. Ik heb dit ook ooit zonder duidelijke reden gehad..pc hing in een lus en starte telkens op!!..

oorzaak: onbekent
Opnieuw Install en reset..en gaan :9
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 23:45:

Tubes....It's what make music music!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Inderdaad, een reinstall is de meest makkelijke, voor de handliggende en meest waarschijnlijke oplossing ;).

Aangezien jouw PC al die tijd al ondergeclocked was is de kans een stuk kleiner dat het aam de voeding ligt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 12:51:
Inderdaad, een reinstall is de meest makkelijke, voor de handliggende en meest waarschijnlijke oplossing ;).

Aangezien jouw PC al die tijd al ondergeclocked was is de kans een stuk kleiner dat het aam de voeding ligt.
heb een voeding van school mee gekregen om te testen, zal dat straks ff doen, ook met de Pentium4 voeding uit de pc waarmee ik nu tijdelijk werk

Oscar Wilde

Verwijderd

Krijg je een BSOD?

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-11 17:57
Thandor schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:58:
Nee, een screenshot van CPU-Z ;)
[afbeelding]
Zoiets bedoel ik ;)

En wat jij bedoelt voor tussen de CPU is warmte geleidingspasta. Word ook vaak koelpasta genoemd. (Wat eigenlijk een foute benaming is ;))

Als je op de CPU zelf kijkt is het natuurlijk betrouwbaarder dan met CPU-Z. Maar misschien kan ik a.d.v. CPU-Z ook wel zien wat voor CPU je hebt. Dat bespaard een hoop moeite :)

[edit]
Hmm, inderdaad ja. Geen Windows :X. Dan zou je toch ff op de CPU zelf moeten kijken om te zien wat voor CPU je exact hebt.
De eerste regel posten is genoeg. Dit zal lijken op:
AXDA1800DUT3C, AXDA1800DLT3C of op AX1800DMT3C ;)
[offtopic]

met he cpu kom je makkelijk op de 200 mhz FSB , gooi je multi eens omlaag en probeer het eens :)

[/offtopic

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
een wat?!?!?! bedoel je zo'n berucht blauw scherm??
ben trouwens nog niet begonnen met testen met andere voeding

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

NomadTitan schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 16:48:
[...]
[offtopic]
met he cpu kom je makkelijk op de 200 mhz FSB , gooi je multi eens omlaag en probeer het eens :)
[/offtopic
offtopic:
Mijn moederbord heeft lekkende condensatoren. Ik draai nu 169MHz FSB met de strakste timings en een MP van 11,5x. Ik heb nu maar 1,475V nodig. De condensatoren worden nu niet zo zwaar belast.
Het gaat om een AMD Athlon XP 1700+ "T-Bred "B"

een BSOD is inderdaad een blauw scherm
BSOD staat voor Blue screen of death ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 22-02-2005 18:02 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 18:02:
[...]

offtopic:
Mijn moederbord heeft lekkende condensatoren. Ik draai nu 169MHz FSB met de strakste timings en een MP van 11,5x. Ik heb nu maar 1,475V nodig. De condensatoren worden nu niet zo zwaar belast.

een BSOD is inderdaad een blauw scherm
BSOD staat voor Blue screen of death ;)
blue screen of death.... wat een naam. laat me raden, deze naam komt NIET van microsoft.
of wel....

ff een edit:
dit komt uit de bios, wie kan hieraan zien of er iets mis is met de voeding?? (hoef ik em niet te vervangen om te testen...)
vcore: 1,728v
vcc2,5v: 2,448v
vcc3,3v: 3,248v
vcc5v: 4,919v
+12v: 12,096v
sb3v: 3,280v
-12v: -11,311v/-11,229 schommelt beetje met de genoemde waardes
sb5v: 4,892v / 4,865v / 4,838v schommelt beetje met de genoemde waardes
vbat: 3,296V

[ Voor 34% gewijzigd door Raven op 22-02-2005 19:14 ]

Oscar Wilde

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:40

TommyGun

Stik er maar in!

Lijnen vallen nog in de limiet zo te zien. Schommelen doen ze altijd wel een beetje.

Ik agree met Dr.Timo. En neem McAfee ipv Norton ;)

[ Voor 17% gewijzigd door TommyGun op 22-02-2005 19:19 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De -12V is iets aan de lage kant. Echter moet het systeem nog wel draaien zo ;)
Windows herinstalleren is dus de optie, de kans is erg groot dat de PC dan weer werkt.

Als het aan mij ligt neem ik ook geen McAfee ;), het kan aan mijn systeem liggen maar het draait werkelijk voor geen meter. F-Prot draait beter :)
Echter zie je ook anderer systemen met zelfs lagere specs die McAfee vlekkeloos draaien :?
T'zal wel aan de bepaalde hard & software liggen

[ Voor 48% gewijzigd door Thandor op 22-02-2005 19:26 ]

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-11 17:57
offtopic:

offtopic:
mijne draait op 10x200 op 1,6V kan makkelijk de 2500 halen :) maar doe ik niet ivm warmte :)

probeer windows eerst nieuw erop te zetten ;)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

offtopic:
En jij hebt ook een 1700+ :?. Of een mobile :?

Idd, Windows herinstall is toch de meest waarschijnlijke optie ;)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:40

TommyGun

Stik er maar in!

Thandor schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 19:24:
De -12V is iets aan de lage kant. Echter moet het systeem nog wel draaien zo ;)
Windows herinstalleren is dus de optie, de kans is erg groot dat de PC dan weer werkt.

Als het aan mij ligt neem ik ook geen McAfee ;), het kan aan mijn systeem liggen maar het draait werkelijk voor geen meter. F-Prot draait beter :)
Echter zie je ook anderer systemen met zelfs lagere specs die McAfee vlekkeloos draaien :?
T'zal wel aan de bepaalde hard & software liggen
Heb hier het een en ander van McAfee draaien op een, jawel, P1 bak met 200 MHz en 32 SD Ram. Werkt perfect. En draait ook perfect op m'n eigen station. (Zie signature.) Vroeger, met de oudere versies, van McAfee had ik veel kuren met dit progsel en heb dus een tijdje met Norton 2002 en 2003 gewerkt maar sinds Norton 2004 ben ik weer terug gegaan naar McAfee omdat Norton gewoon veels te traag is en teveel geheugen vreet. Maar ik moet zeggen, ik heb geen spijt van mijn overstap naar McAfee. Maar goed hier gaat het topic helemaal niet over en ik zal dus ook maar ophouden voordat ik een flame war start oid ;).

Ik zou toch gewoon ff een backup maken van al je belangrijke zooi of maak een image met Norton Ghost. Gewoon voor de zekerheid. Dadelijk is het wel je HDD ofzo en dan ben je alles kwijt. En je kan ook gewoon een schone installatie doen via je Windows CD zonder dat je alles kwijt bent. En wat iemand hier eerder zei over je Program Files, zelfs dat ben je niet kwijt. Alleen wat DLL's enzo uit je Windows map waardoor sommige programma's niet meer werken maar als je die her-installeert dan werken ze weer perfect en je oude instellingen houd je meestal ook wel. (Denk aan saved games enzo.) Verder houd je je documenten ook gewoon. Zijn gewoon op je schijf te vinden ergens rondom Mijn Documenten. (Geloof één dir terug.)

Succes :)

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 22-02-2005 22:05 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik zei dat over de Program Files ;)

Ik had er ook bij gezet "deels overschreven" omdat alleen de Windows onderdelen in de Program Files overschreven worden.
Dat zijn o.a. de directory's : 'Common Files', 'Internet Explorer' etc.

Al die standaard dingetjes van Windows dus :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 22:10:
Ik zei dat over de Program Files ;)

Ik had er ook bij gezet "deels overschreven" omdat alleen de Windows onderdelen in de Program Files overschreven worden.
Dat zijn o.a. de directory's : 'Common Files', 'Internet Explorer' etc.

Al die standaard dingetjes van Windows dus :)
en het register dan?? heb wat sleutels die ik wil houden

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Het register bevindt zich in de Windows directory. Het register zal dus ook verwijderd worden.
Als je de vorige installatie wilt behouden kun je beter Windows op een andere partitie of schijf installeren.
De vorige Windows blijft dan wél gewoon behouden :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
kwam net deze site na lange tijd weer eens tegen: http://www.jscustompcs.com/power_supply/
heb eens laten berekenen hoe zwaar mijn voeding minimaal moet zijn --> 270 watt.
ik neem aan dat deze: maxpower, px. 300watt, ver 2.03, atx 12v, zwaar genoeg is?
of is die 300watt een piekwaarde????

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Even wat anders, heb je Windows al opnieuw geinstalleerd :?
Hang er desnoods een andere schijf in of installeer Windows op een andere partitie.

Je kunt wel eeuwig theoretisch blijven zoeken naar een oplossing, op een gegeven moment is dat voorbij en is het tijd om iets uit te gaan proberen.

Dit topic heeft nu al een redelijk aantal posts en de meest voor de hand liggende optie is nog steeds dat jouw Windows XP niet helemaal lekker meer is. Als je die nu eerst opnieuw installeert weet je of het wél of niet aan Windows XP lag.

Je hebt een heel kleine kans dat het aan de voeding ligt en een grote kans dat het aan Windows ligt.
Je hebt 2 mogelijkheden :
• Je koopt een nieuwe dure voeding en moet die inbouwen met het risico dat je iets sloopt. Tevens heb je een grote kans dat het kopen van een nieuwe voeding overbodig was en je het geld beter had kunnen besparen
• Je gaat relaxed achter de PC zitten en installeert Windows. Na het installeren heb je een grote kans dat je weer in kunt loggen. Je kopieert de oude data terug en installeert hier en daar een aantal nieuwe progsels en klaar is kees.

Die 2e optie is écht de meest voor de handliggende toch ?

Overigens kloppen die reken-hier-uit-welke-voeding-ik-nodig-heb niet altijd. Ook wil het niet zeggen dat een 300W voeding ook écht 300W levert. De PSU kan van slechte kwaliteit zijn en maar 290W leveren. De PSU kan ook van goede kwaliteit zijn en in staat zijn om probleemloos 320W te leveren.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
een van mijn klasgenoten had het erover dat ik de bios op AUTO moest zetten voor het RAM-geheugen. Want het zou wel eens kunnen dat de resets begonnen vlak nadat ik er een 2e sd-ram module erbij had gekocht. Die klasgenoot had exact hetzelfde probleem met meerdere pc's en na lang puzzelen was zijn oplossing: de bios op AUTO zetten voor het ram-geheugen.
Meer weet ik er ook niet van maar ik ga vanavond als ik weer thuis ben wel even in de bios kijken en die oplossing proberen

Oscar Wilde

• sus

sus

Heb je inmiddels windows al opnieuw geinstalleerd? Want ik begin het vermoeden te krijgen dat je je blind zit te staren op een hardware probleem wat er zeer waarschijnlijk niet is. Bij problemen met hardware schiet winXP 9-van-de-10 keer wel in een BSOD met een IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL (zal vast net iets anders genoteerd worden, maar iedereen kent hem wel).

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
SuspiciouS schreef op maandag 28 februari 2005 @ 13:24:
Heb je inmiddels windows al opnieuw geinstalleerd? Want ik begin het vermoeden te krijgen dat je je blind zit te staren op een hardware probleem wat er zeer waarschijnlijk niet is. Bij problemen met hardware schiet winXP 9-van-de-10 keer wel in een BSOD met een IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL (zal vast net iets anders genoteerd worden, maar iedereen kent hem wel).
ik probeer eerst die bios instelling wel, bij mijn klasgenoot heeft dit het probleem bij meerdere pc's opgelost...

edit: enigste wat ik kan veranderen is de fsb, maar die kan niet op AUTO gezet worden..

nog ff een edit, heb een forum gevonden wat alleen voor het type mobo is wat ik heb.
Iemand vroeg mij daar de specs van de voeding en de Ampere waardes.
dit staat op mijn voeding:
+12V : 12A
-12V : 0.8A
+5V : 30A
-5V : 0.5A
+3.3V : 14A
5V&3V : 150watt
+5VSB : 1.5A/2A

dit staat in reply:
These are the minimum recommended in the AMD desktop builders guide from 2002.
+3.3V = 28A
+5.0V = 30A
+12.0V = 15A-18A
+5VSB = 2A-2.5A
you'll want something with around 20A on the +12V

lijkt me duidelijk toch??? of heeft iemand hier nog commentaar over...

[ Voor 40% gewijzigd door Raven op 28-02-2005 21:34 ]

Oscar Wilde

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:55
Had een Leadtek moederbord met Nforce 2 chipset. Resette zichzelf constant, vaak al bij het installeren van windows. Bleek uiteindelijk aan incompatible geheugen te liggen hoewel ik juist een hele dure reep had gekocht. Een no-name reepje van een andere computer bleek perfect te werken.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Memtest Proberen, als dat aantooont dat je geheugen niet kaduuk is, windows opnieuw installen, als echte tweaker (in wording ;) ) zijn dit toch wel standaard dingen waar je niet al teveel tegenop moet zien om uit te voeren :) Probeer anders eens een knoppix cd op te starten (dit is een volledige linux installatie op een cd) om te zien of je voeding dit kan trekken, probleem is natuurlijk dat je dan een pc nodig hebt om de knoppix cd te downloaden en te branden, maar waar een wil is, is een weg ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
blobber schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 22:21:
Memtest Proberen, als dat aantooont dat je geheugen niet kaduuk is, windows opnieuw installen, als echte tweaker (in wording ;) ) zijn dit toch wel standaard dingen waar je niet al teveel tegenop moet zien om uit te voeren :) Probeer anders eens een knoppix cd op te starten (dit is een volledige linux installatie op een cd) om te zien of je voeding dit kan trekken, probleem is natuurlijk dat je dan een pc nodig hebt om de knoppix cd te downloaden en te branden, maar waar een wil is, is een weg ;)
memtest al geprobeerd, 3 passes, geen fouten/resets.
Livecd van suse8.2 geprobeerd, werkt perfect!

Heb nu de HD in een andere pc (P4, 2,6GHz) gezet als secundary-master.
Kan ik met behulp van die werkende pc (heeft ook winxp home) registersleutels uit mijn nietwerkende xp backuppen??
Want als ik nu de regedit, van de nietwerkende xp, start (D:\windows\regedit.exe), dan krijg ik de registersleutels van de werkende xp (van de primary-master HD) te zien, niet die van de nietwerkende xp (secundairy-master). Iemand enig idee hoe ik toch het goede register kan inzien?

heb trouwens net NIS2005 de HD (met de nietwerkende xp) laten nakijken. 41 kwaadaardige codes gevonden. Allemaal spyware, niks wat de computer laat resetten. (heb alles ff opgezocht op symatec.nl)

Oscar Wilde

Pagina: 1