APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.
APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.
Tja, ik bedoelde ook niet COUNT, maar het moet natuurlijk SUM zijn, wat je kan doen is het volgende:tHe_BiNk schreef op maandag 21 februari 2005 @ 15:00:
Hoe bedoel je dit, ik begrijp het niet?
1
| =IF(SUM(A1:K1)>=0;"Eerste 11 gelijk aan 0";"Niet gelijk aan 0") |
Kan je daar niets meer?
Dus inderdaad een stukje VBA (geen VBScript). Een FOR loopje per regel die loopt tot er een <> 0 langs komt en pakt dan de eerste 12.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
[ Voor 9% gewijzigd door tHe_BiNk op 21-02-2005 15:55 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Verwijderd
1
| =SUM(OFFSET(A1;0;COUNTIF(1:1;0);1;12)) |
1
| =SUM(OFFSET(A2;0;COUNTIF(2:2;0);1;12)) |
Dit werkt natuurlijk alleen als er verderop in de regel geen nullen voorkomen. (zoals in je voorbeeld)
Ik wil de werking trouwens wel uitleggen als je er zelf met behulp van de Excel-help niet uitkomt.
Eerst verzin je een functie die de eerste waarde uit je lijst kan ophalen:
1
| [veld J2] =MATCH(0;A1:Z1) |
Waarbij A1:Z1 de gehele range is
Vervolgens ga je een sum doen van 12 kolommen:
1
| =SUM(A1:L1) |
Zoals je ziet is die range hier opgebouwd uit een begin en eindpunt. Wat ik bedacht: als je begintpunt met 7 opschuift (jouw voorbeeld regel 1), dan moet het eindpunt ook opschuiven (met offset dus)
1
| =SUM(OFFSET(A1;0;MATCH(0;A1:Z1)):OFFSET(L1;0;MATCH(0;A1:Z1))) |
Belangrijk:
A1 is het beginpunt
L1 is de twaalfde kolom (default wil je dus 12 kolommen optellen).
Wellicht kan je met deze leiddraad je probleem oplossen
HTH
Als het goed is wordt die offset juist verplaatst, waardoor je altijd 12 kolommen optelt
Enige
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Verwijderd
Jouw oplossing zal niet werken, want je moet niet beginnen te tellen bij de cel met de eerste "0", maar de eerste cel met een grotere waarde dan "0". Verder in grote lijnen is het het zelfde idee als het mijne.
Weet je wel wat match doet?Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 16:31:
@BTM909:
Jouw oplossing zal niet werken, want je moet niet beginnen te tellen bij de cel met de eerste "0", maar de eerste cel met een grotere waarde dan "0". Verder in grote lijnen is het het zelfde idee als het mijne.
En als we het dan toch hebben over 'de andere werkt niet'. Die van mij telt wel netjes aaneengesloten 12 cellen
[ Voor 17% gewijzigd door BtM909 op 21-02-2005 17:11 ]
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
Verwijderd
Ik dacht het tenminste te weten. Die functie van jou zoekt de eerste "0" in het rijtje A1:Z1 en geeft dan de relatieve positie van die "0" in het het rijtje.
Dat doet die van mij ookBtM909 schreef op maandag 21 februari 2005 @ 17:10:
En als we het dan toch hebben over 'de andere werkt niet'. Die van mij telt wel netjes aaneengesloten 12 cellen
Offtopic: voor de volledigheid: het was zeker niet lullig of afzeikerig bedoelt toen ik beweerde 'dat die van jou niet werkt'. Ik geloof alleen echt niet dat hij werkt en dan zijn de TS en jij er zeker bij gebaat als ik een verbetering post. Als ik ernaast zit en jij kunt me uitleggen waarom, zal ik de eerste zijn om dat toe te geven en heb ik weer wat excel kennis opgedaan. Om een lang verhaal kort te maken: No Offence
1
| =VERGELIJKEN(">0";BB4864:FQ4864;1) |
Geeft de 'error' #N/B en lijkt niet te werken.
Er zitten wel nullen verderop in, geen sales, of als het product uit het assortiment gaat.Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 16:10:
Dit werkt natuurlijk alleen als er verderop in de regel geen nullen voorkomen. (zoals in je voorbeeld)
1
| =SOM(VERSCHUIVING(BB4869;0;AANTAL.ALS(BB4869:FQ4869;0);1;12)) |
Deze werkt alleen als er vanaf het eerstepunt geen nullen meer voorkomen. Maar dit is zeer vaak niet het geval. Hoe los ik dit op, bvd?
[ Voor 188% gewijzigd door tHe_BiNk op 27-02-2005 14:03 ]
http://www.xs4all.nl/~ahzwal/excelnerd.xls
tabel 1 omzet gegevens
tabel 2 indien er omzet in die maand is geweest krijgt de cel waarde 1
tabel 3 tabel 2 kan je optellen de eerste maand zal altijd waarde 1 hebben.
tabel 4 met een voorwaardelijkesom/matrix formule tel je tabel 1 de maanden indien die betreffende maand in tabel 3 de waarde 1 heeft.
hmm denk dat het voorbeeld duidelijker is dan mijn kromme uitleg
In dit voorbeeldje heb je dan de omzet van de eerste 3 maanden..
Zonder vb scripting
als je nooit met voorwaardelijke som hebt gewerkt moet je ff zoeken in de help..(control enter enzo bij invoeren)
[ Voor 15% gewijzigd door Thijs B op 21-02-2005 20:42 ]
Werkt perfectThijs B schreef op maandag 21 februari 2005 @ 20:37:
Oke kon het niet laten uit te proberen.
http://www.xs4all.nl/~ahzwal/excelnerd.xls
Alleen is het niet echt mooi, zeker in mijn very big datafile (meerdere tabbladen), waardoor het ook niet echt dynamisch kan blijven, maar gelukkig kan ik alles in one go doen, dus who cares!. Thanks a 1.000.000!!!
Problem solved, thanks all for ya help!
[ Voor 7% gewijzigd door tHe_BiNk op 21-02-2005 21:16 ]
Nope, daarom zeg ik beter oplettenVerwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 17:39:
[...]
Ik dacht het tenminste te weten. Die functie van jou zoekt de eerste "0" in het rijtje A1:Z1 en geeft dan de relatieve positie van die "0" in het het rijtje.
Waarom zeg je dan dit[...]
Dat doet die van mij ook
Wat die van mij dus wel netjes doet!Dit werkt natuurlijk alleen als er verderop in de regel geen nullen voorkomen. (zoals in je voorbeeld)
Nope, maar vind het iets te kort door de bocht door zonder te testen gaat aannemen dat andermans code fout is. Denk je dat het fout is, dan wil ik best met je in discussie. Het wordt alleen een raar verhaaltje als jij niet hebt gechecked of het uberhaupt werktOfftopic: voor de volledigheid: het was zeker niet lullig of afzeikerig bedoelt toen ik beweerde 'dat die van jou niet werkt'. Ik geloof alleen echt niet dat hij werkt en dan zijn de TS en jij er zeker bij gebaat als ik een verbetering post. Als ik ernaast zit en jij kunt me uitleggen waarom, zal ik de eerste zijn om dat toe te geven en heb ik weer wat excel kennis opgedaan. Om een lang verhaal kort te maken: No Offence
Even voor de duidelijkheid (en daarin hebben we beide dezelfde mening): ik wil jou niet afzeiken en zag jouw post niet als afzeikmateriaal. Ik probeer alleen m'n steentje bij te dragen
Zonder te pochen over mijn oplossing of die van plevuus ;): waarom probeer je het niet met een relatief simpele formule, bij onze oplossingen heb je een veld extra nodig. Voor zover ik zie heb je in de ExcelNerd iets meer cellen nodigtHe_BiNk schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:14:
[...]
Werkt perfect![]()
Alleen is het niet echt mooi, zeker in mijn very big datafile (meerdere tabbladen), waardoor het ook niet echt dynamisch kan blijven, maar gelukkig kan ik alles in one go doen, dus who cares!. Thanks a 1.000.000!!!
Problem solved, thanks all for ya help!
[ Voor 18% gewijzigd door BtM909 op 21-02-2005 21:24 ]
Als jij het ExcelNerd idee, wat werkt, in een formule kan zetten, ben je een held. Ik ben geen excel expert, dus ik ben al enorm blij, dat ik nu weet hoe ik het kan doen, kost een dag maar dan heb je ook wat.BtM909 schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:22:
Zonder te pochen over mijn oplossing of die van plevuus ;): waarom probeer je het niet met een relatief simpele formule, bij onze oplossingen heb je een veld extra nodig. Voor zover ik zie heb je in de ExcelNerd iets meer cellen nodig
je kan de tabellen om het uit te rekenen ipv onder elkaar ook naast elkaar maken, en dan wat slimmer indelen waardoor je het dan met kopieren makkelijker op meerdere tab bladen enzo kan toepassen.
Wat wel een probleem kan zijn is dat de matrix formule bij 10.000+ regels ofzo aardig wat rekenkracht gaat verbruiken.....
En misschien kan je met een combinatie van bovenstaande voorbeelden en deze de boel wat efficienter maken.
Verwijderd
1
2
| ={SUM(INDIRECT(ADDRESS(0;MATCH(TRUE;A1:S1<>0;0);3;FALSE) & ":" & ADDRESS(0;MATCH(TRUE;A1:S1<>0;0)+11;3;FALSE);FALSE))}
={SOM(INDIRECT(ADRES(0;VERGELIJKEN(WAAR;A1:S1<>0;0);3;ONWAAR) & ":" & ADRES(0;VERGELIJKEN(WAAR;A1:S1<>0;0)+11;3;ONWAAR);ONWAAR))} |
edit:het lijkt me dat deze formule exact doet wat de TS vraagt.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 12:20 . Reden: kleine verbetering (+11 ipv. +12) +vertaling ]
Verwijderd
Je hebt gelijk!! Match geeft inderdaad de laatste 0 en niet de eerste 0. Ik had in eerste instantie zelf ook wat zitten rommelen met Match en toen leek hij de eerste 0 te geven. Blijkbaar toch iets te rommelig liggen rommelen.BtM909 schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:22:
Nope, daarom zeg ik beter opletten. Match geeft in dit geval de laatste 0 weer;
Die formule van mij telt ook 12 aaneengesloten kolomen. Het gaat alleen mis als je een rijtje in de volgende vorm hebt:Waarom zeg je dan dit
- Dit werkt natuurlijk alleen als er verderop in de regel geen nullen voorkomen. (zoals in je voorbeeld)
1
| 0 0 0 0 0 12 45 78 0 89 56 45 ....... |
dan telt hij vanaf de 45 ipv vanaf de 12 en telt hij de 0 tussen 78 en 89 ook mee terwijl dat niet moest. Als ik nu jouw formule wel goed begrijp, gaat het daarmee ook mis in zo'n situatie.
Ik had het dus wel getest. Alleen had ik dat niet goed gedaan.Nope, maar vind het iets te kort door de bocht door zonder te testen gaat aannemen dat andermans code fout is. Denk je dat het fout is, dan wil ik best met je in discussie. Het wordt alleen een raar verhaaltje als jij niet hebt gechecked of het uberhaupt werkt
MooiEven voor de duidelijkheid (en daarin hebben we beide dezelfde mening): ik wil jou niet afzeiken en zag jouw post niet als afzeikmateriaal. Ik probeer alleen m'n steentje bij te dragen
Kijk zijn we het weer met elkaar eens.. TS wil nl. dat die 0 tussen 78 en 89 meegeteld wordtVerwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 11:26:
[...]
Die formule van mij telt ook 12 aaneengesloten kolomen. Het gaat alleen mis als je een rijtje in de volgende vorm hebt:
code:
1 0 0 0 0 0 12 45 78 0 89 56 45 .......
dan telt hij vanaf de 45 ipv vanaf de 12 en telt hij de 0 tussen 78 en 89 ook mee terwijl dat niet moest. Als ik nu jouw formule wel goed begrijp, gaat het daarmee ook mis in zo'n situatie.
pfew, nu de TS nog even overtuigen
Verwijderd
je zei net dat jouw voorstel naar de laatste nul zoekt. van zodra dat er een nul ergens in het bereik staat zal hij dus vanaf daar beginnen te tellen (89 ipv 12 in het voorbeeld), wat foutief is. ook wanneer er lege cellen zijn achteraan het bereik, zal het foutlopen.BtM909 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 11:27:
[...]
Kijk zijn we het weer met elkaar eens.. TS wil nl. dat die 0 tussen 78 en 89 meegeteld wordtDus beide oplossingen werken
pfew, nu de TS nog even overtuigen![]()
Verwijderd
NEE! Beide oplossingen werken niet. Het gaat mis in het genoemde voorbeeld rijtje:
1
| 0 0 0 0 0 12 45 78 0 89 56 45 ....... |
Mijn formule zal beginnen bij de 45 en vanaf daar 12 kolommen tellen. Jouw formule zal (als ik hem goed begrepen heb) bij de 89 beginnen en vanaf daar 12 kolommen tellen. Beide niet wat de TS wil. Onze formules werken (zoals ik gelijk al had aangegeven) aleen goed als geen tussenliggende nullen zijn. BV:
1
| 0 0 0 0 0 12 45 78 65 89 56 45 ....... |
De formule van Heretic zou wel eens kunnen werken. Ik heb nu helaas geen tijd om me te verdiepen in matrixformules om het goed te kunnen controleren.
1
| ={SUM(INDIRECT(ADDRESS(0;MATCH(TRUE;A1:S1<>0;0);3;FALSE) & ":" & ADDRESS(0;MATCH(TRUE;A1:S1<>0;0)+12;3;FALSE);FALSE))} |
Deze werkt, alleen met je +12 gebruiken en niet +11.
[ Voor 54% gewijzigd door tHe_BiNk op 27-02-2005 15:22 ]
ik heb in rij 1, kolom A t/m Q de volgende waarden gezet:
0 0 0 4 5 0 5 4 3 12 2 3 6 7 2 8 9
het aantal cellen aan het begin dat 0 heeft, kun je dan als volgt vinden: =MATCH(0;A1:Q1;1)
deze formule geeft het hoogste volgnummer waar het getal exact 0 is in de gegeven range, in dit geval 3
Hiermee kun je dan OFFSET gebruiken: =SUM(OFFSET(A1:L1;0;MATCH(0;A1:Q1;1)))
neem de som van A1 t/m L1, dit zijn twaalf cellen, en schuif dat 3 (de gevonden waarde op)
Kort, simpel en zonder hulpcellen
Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt
Verwijderd