Toon posts:

PC Start niet op?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensûh,

ik heb een PIII 533Mhz met 81MB geheugen, 2,5GB HD. Als ik hem opstart loopt hij probleemloos door het bios (POST), maar hierna gooit hij 'm gewoon op pauze. Nou ja, zo ziet het eruit :)
Welke boot sequence ik ook kies, floppy / cd rom, wat ik er ook in doe.. Hij boot maar niet, van níks.
Het enigste wat hij laat zien is een knipperende "_"..

Ik vroeg me af, of dit nou net hardwarematig of softwarematig ligt, toch vond ik dat hij eerder in dit forum thuis hoorde.

Ik heb al het een en ander gezocht @ Tweakers, maar dit probleem is toch moeilijk te omschrijven en lastig te vinden. Hopend iemand te hebben die ooit hetzelfde probleem had!!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:48

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Start je pc eens op met zo min mogelijk hardware.
Test je geheugen/hdd eens op fouten.
Probeer in veilige modus te komen en installeer je drivers opnieuw.
Probeer het eventueel eens met een linux-live cd.

Verwijderd

81MB geheugen? Hoe kom je aan een oneven getal RAM? Gooi d'r eens een memtestje overheen...

Verwijderd

(offtopic: Met welke combinatie van geheugen kom je aan 81Mb, ik vind dat een raar getal :) )

Als je verder alle hardware er uit haalt, op CPU, mem, flopyydiskdrive en videokaart na.. blijft ie dan nog in pauze hangen, of kun je dan wel van floppy booten?

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik zal het eens proberen :)

Omdat ik 80,896MB heb, en ik dat makkelijk afronden vond :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:44:

2x 32 en 1x 16, kijk nu is het ineens logisch ;)

Verwijderd

Topicstarter
Haha, nee 1x64MB en 1x16MB :X

Hmmz.. LAN en Audio kaart eruit getrokken.. Nog steeds hetzelfde :(

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 12:00 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:44:

Je hebt waarschijnlijk 80.898 KB, deel dat door 1024 en je krijgt 80 MB :)

Verwijderd

Topicstarter
Haha, ja daar heb je natuurlijk wel gelijk in. Maarja, dat was even off-topic, hebben jullie misschien enig idee hoe ik hem toch laat opstarten?

EDIT:
Ik heb nu ook 1 geheugen chip eruit gehaald, plus de hardeschijf eruit, batterij eruit en er weer in.. Maar nog steeds hetzelfde :(

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 13:07 ]

Verwijderd

Bolle elco's op het moederbord? Rotte voeding (test met een andere, maakt niet uit wat voor een!)

Verder: controleer eens met een andere floppydrive! Haal de hele HDD los, op zo'n manier dat alléén de floppydrive er aanhangt (rode ader aan beide kanten op Pin1 zetten!). Reset vervolgens de CMOS, en doe er dan een 100% zeker weten goede flop in waar vanaf geboot kan worden. Een Memtest86 flop, ofzo.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 14:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik zal het allemaal eens uitproberen! Maar wat zijn bolle elco's ?!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:48

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Dat zijn die "kleine tonnetjes" op je moederbord. Als deze bol staan of prut uitkomt dan is je mobo stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Aha.. Nou gelukkig zien die tonnetjes er nog prima uit!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
bios al gereset met het jumpertje op het mobo? En in bios zelf al 'load defaults' gedaan?

En kijk ook es of je 'reset dpmi' (oid) kan vinden. Dat op yes zetten. Dat heeft bij mij ook wel es geholpen toen ie bleef hangen bij booten.

Verwijderd

Topicstarter
Ehrm.. Zoals ik al eerder beschreef, ik heb de batterij eruit gehaald en er weer in gedaan. Dat is toch een dikke reset of heb ik dat mis?

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 20:51
Je kunt de bios (meestal) resetten met een jumpertje op je mobo, staat wel in de handleiding die ik allang kwijt zou zijn met zo'n oudje :|

Je hebt dus al geprobeerd om te booten zonder de hd en andere ide apparaten aangesloten en alleen een floppy?

Waar ik nu aan denk is een kapot mobo (ide controller? oid) of heel misschien een hele brakke voeding (maar lijkt me niet)

Je kunt nog kijken of je in de bios de hd kan zien (of bij de boot, ik weet niet precies wanneer hij blijft hangen)
Als je wel in de bios komt

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

De batterij moet je d'r zeker een paar minuten tot een kwartier uit houden wil je d'r effect van hebben (niet spanning op de PC houden, stekker d'r ook uit!). CMOS-reset jumper opzoeken is veel effectiefer.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz.. allemaal hartstikke bedankt, het werkt eindelijk! Met behulp van het loaden van de setup defaults in het BIOS boot ie weer. Er zat blijkbaar toch echt iets goed mis in dat BIOS. Bedankt!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 09:02:
Hmmz.. allemaal hartstikke bedankt, het werkt eindelijk! Met behulp van het loaden van de setup defaults in het BIOS boot ie weer. Er zat blijkbaar toch echt iets goed mis in dat BIOS. Bedankt!!
Mooi zo dat-ie het weer doet, want dan kan ik de tips in deze topic uitproberen op mijn PC, want ik kreeg gisteren precies hetzelfde probleem. Zou dit toeval zijn of is er een nieuw virus dat heel BIOS naar de klote helpt? In ieder geval, ik zal thuis (ben nu op school) eens kijken of ik mijn PC weer aan de praat krijg en dan zal ik mijn bevindingen hier posten.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 09:48:
[...]

Mooi zo dat-ie het weer doet, want dan kan ik de tips in deze topic uitproberen op mijn PC, want ik kreeg gisteren precies hetzelfde probleem. Zou dit toeval zijn of is er een nieuw virus dat heel BIOS naar de klote helpt? In ieder geval, ik zal thuis (ben nu op school) eens kijken of ik mijn PC weer aan de praat krijg en dan zal ik mijn bevindingen hier posten.
Naar mijn weten is het BIOS nog altijd ROM en dus kan er niet naar geschreven worden (wel geflashed worden maar dat is wat anders)

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Hoi, ik heb de oorzaak gevonden waarom mijn PC niet bootte. Blijkt dat de harde schijf opeens kapot was gegaan. Ik heb al een nieuwe gekregen, maar ik vrees dat ik al mijn data kwijt ben. Dus een goede tip: maak regelmatig backups en niet alleen voordat je iets aan je PC gaat veranderen, want een HD kan zomaar kapot gaan zonder enige voortekenen
Pagina: 1