Toon posts:

Videokaart problemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef het nu echt op !!!!
Ik heb een systeem gekocht, een asus P5GD1 moederbord met een P4 3,0Ghz 800fsb processor, een Asus X300SE videokaart PCI-Ex, 2x 512Mb DDR400 Kingston en een Samsung 80Gb HDD
Op dit systeem moet het grafisch 3d programma SketchUp draaien, maar dit doet het dus niet !!
Zodra ik ontwerpen ga inzoomen of uitzoomen, gaat het nbiet echt vloeiend, en ook roteren is een drama aangezien dan de kleine details verdwijnen. Ook het tekenen is niet prettig aangezien er continue resten van het tekenatrribuut op het scherm achterblijven.
Op mijn laptop met 512Mb shared memory en een Radeon9000 on board kaartje draait het perfect, dus moet er echt iets met het systeem niet goed zijn. Memtest gedaan, en op het geheugen zitten geen errors.
De leverancier dacht dat het dan misschien aan de videokaart moest liggen, dat deze "te licht" zou zijn voor het programm, of misschien de ATI chipset ?. Dus andere videokaart erin. Nu een PCX5300 van Club3D (ook PCI-Express met 128Mb) en een nVidia chipset.
3x raden, hetzelfde probleem blijft bestaan !! :?
Leverancier is niet een van de slechtste, en snapt er ook weinig meer van. Misschien zou het aan de nieuwste structuur van de Socket775 processors kunnen liggen?
Dus, alles eruit en een nieuwe inhoud erin !!!
Dit keer werd het de Gigabyte IK1100 met intel875 chipset, een P4 3,0Ghz 800fsb processor socket478 en een FX5200 videokaart.
Ja hoor, wederom gaat het helemaal fout met het softwareprogramma. :'(
Een ander systeem wat op het bedrijf staat en ook een FX5200 videokaart erin heeft zitten kan het programma perfect gebruiken, en ik bij mijn 2e systeem ondertussen dus helemaal niet |:(
Ik weet het niet meer, en ook de leverancier weet nu niets meer te verzinnen.
Wat kan het nu zijn ???? Bios instellingen, toch een hardware probleem in de geheugens of harde schijf ? (ook al geven die na testen geen problemen).
wat moet ik nu nog meer doen ???????
HELLUUPPPPPPP

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:08

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Test je geheugen eens. Misschien is dat wel brak.

Verwijderd

Topicstarter
we hadden eerst OEM geheugen, en dat is vervangen door Kingston.
Het programma Memtest heeft 8 uur staan draaien en totaal geen fouten in het geheugen !!
welk merk zouden we dan nog moeten proberen ???
\we hebben er dus al twee verschillende gehad

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:36:
we hadden eerst OEM geheugen, en dat is vervangen door Kingston.
Het programma Memtest heeft 8 uur staan draaien en totaal geen fouten in het geheugen !!
welk merk zouden we dan nog moeten proberen ???
\we hebben er dus al twee verschillende gehad
Dan zal het geheugen het probleem niet moeten zijn. De video kaart lijkt me ook sterk als het met een 9000 wel werkt op je laptop. Het zijn idd geen topkaarten.

Probeer eens voor alles de nieuwste drivers te installeren. En ook je chipset drivers die willen je systeem nog wel eens een flinke boost geven.

Verwijderd

@ts:

Ik neem aan dat de hele pc ook elke keer opnieuw werd geinstalleerd met nieuwe inhoud?
Op je laptop is dat dan lijkt me niet gebeurd. Misschien is het de software zelf die een update nodig heeft, een die op jou laptop al wel gedraaid heeft? Ken het pakket verder niet?!

Probeer anders eens het pakket op je laptop er af te halen en die je op de andere machines hebt gezet daar opnieuw op de installeren. Kijken of het dan ook niet goed meer werkt.

Erg vreemd probleem :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 11:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij het moederbord van Asus (P5GD1) hebben we de allerlaatste drivers van internet gedownload en geinstalleerd, ook de ati drivers en naderhand de nVidia drivers, dus overal de laatst beschikbare versies van.
Nu bij het Gigabyte bordje hebben we hetzelfde gedaan, dus alle drivers vanaf de website gedownload en geinstalleerd. dit moeten dus ook de allerlaatste zijn.
Beide gevallen, geen enkel resultaat. !!!
Zou het soms liggen aan de TFT monitor, die enkel maar een 60hertz vernieuwingsfrequentie aangeeft ??
Kan een voeding soms dit veroorzaken ??
Vreemd was wel dat ik bij deze laatste socket478 processor, in de bios de hyper Threading moest uitzetten omdat we anders geen netwerkverbinding tot stand konden krijgen met de rest van de PC's (netwerkbeheerder zei dat windopws XP geen domeinnaam wilde accepteren met de hyper threading aan)
Helemaal frusterend is het dat een kollega een systeem heeft met een 2,8ghz processor en een FX5200 kaart en het programma heerlijk kan gebruiken, ik met een 3,0Ghz processor en notabene dezelfde chipste van videokaart (FX5200) dus niet !!!! :(

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Aan je tft scherm zal het zeker niet liggen. 60hz is normaal. Maar zet HT nu eens aan en kijk wat er dan gebeurd. En heb je de drivers e.d. wel van je pc gehaalt voordat je er een andere kaart in zette? Het zou wel moeten werken op jou systeem aangezien het bij je collega ook draait.

Dus de-installeer alle drivers zodat er echt niks meer inzit. Haal alles uit je apparatenbeheer en installeer alles opnieuw. Denk echt dat het in je drivers moet zitten.

Verwijderd

(Netwerkbeheerder zei dat windopws XP geen domeinnaam wilde accepteren met de hyper threading aan)

Daar zal ik Bill eens over bellen dan, want dat lijkt me HEEL erg sterk :)

Dan denk ik dat ik me bij madmark aansluit, en het echt een driver probleem is, maar dan niet per defenitie van je videokaart zelf.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 11:52 ]

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:50:
(Netwerkbeheerder zei dat windopws XP geen domeinnaam wilde accepteren met de hyper threading aan)

Daar zal ik Bill eens over bellen dan, want dat lijkt me HEEL erg sterk :)
Mij ook. Aangezien het hier helemaal geen problemen geeft.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SketchUp is een professioneel 3D ontwerp programma?
If so, dan is er vast wel een lijst, met welke videokaart gesupport (en dus goed werkt) word.
Soms staat er dan ook een lijstje bij, met welke drivers zij het getest hebben (en geen problemen hadden...)
Dus misschien kan je op de website van SketchUp even kijken?

Misschien ligt het wel aan de videokaart zelf, want een X300SE, is de traagste PCI-e variant die ik ken. Heeft volgens mij ook een minder bredere geheugenbus (128 bit, ipv 256) dus check de specs van de X300SE ook even... ;)

EDIT: Dit is de 64MB versie, maar ik denk, dat de 128MB versie precies hetzelfde is, op het grotere geheugen na:

Specs: ATI Radeon X300 SE 64MB Product Identification
Product Line ATI
Model Radeon X300 SE
Manufacturer Hewlett-Packard
General
Product Type Graphics adapter
Interface Type PCI Express x16
Graphics Processor and Memory
Graphics Processor ATI Radeon X300 SE
Graphics Processor Codename RV370
Graphics Core Clock Speed 325MHz
Pixel Pipelines 4
Texture Units Per Pixel Pipeline 1
Vertex Units 2
Pixel Shader Version 2.0
Vertex Shader Version 2.0
Installed Video Memory 64MB
Memory Technology DDR SDRAM
Memory Clock Speed 200MHz
Memory Bus Width 64-bit
Expansion and Connectivity
I/O Connectors VGA - 15 pin HD D-Sub (HD-15)
Compatible Slots 1 x PCI Express x16

Het vetgedrukte is niet al te best, als ik eerlijk ben...En is zelfs nog erger dan ik vermoedde...
Waarschijnlijk ligt het dus aan de kaart, omdat ie te weinig geheugenbandbreedte heeft...

EDIT2:
Volgens deze pagina, is zelfs een Radeon 9700 / 9800 sneller (qua geheugenbandbreedte) en niet zo'n beetje ook (Bijna 7x zoveel geheugen bandbreedte)

[ Voor 57% gewijzigd door CH4OS op 21-02-2005 12:11 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03:25
Draai je nu per ongeluk op SP 2 en voorheen niet? Er zijn wat achtergrond dingenuitgezet bij SP 2 etc... Dat is het schamele wat ik voor nu kan bedenken.

Verwijderd

Topicstarter
Hyper Threading verhaal was niet helemaal goed gemeld, excuses.
net even snel met de netwerkman gebeld en dat domeinverhaal was verkeerd.
het niet aanmelden kwam omdat er bij het installeren van windows XP SP1 wat leesfouten waren opgetreden waardoor sommige stukjes niet werden geinstalleerd.
het uitzetten van de Hyper Threading moest gedaan worden omdat het programma AutoCad steeds crashte als het aanstond. Nu werkt AutoCad wel met de hyper threading uit.
Het enige wat ik even gezien heb in beide systemen (de mijne en die van mijn kollega) is dat het wisselbestand in zijn PC op ongeveer 340Mb staat, en bij mij op 170Mb
Zou dat nog iets uitmaken ???

van videokaarten zin we dus helemaal afgestapt wat PCI-Express betreft en nu werken we met een GeForce FX5200 128Mb van Asus

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 12:11:
Het enige wat ik even gezien heb in beide systemen (de mijne en die van mijn kollega) is dat het wisselbestand in zijn PC op ongeveer 340Mb staat, en bij mij op 170Mb
Zou dat nog iets uitmaken ???

van videokaarten zin we dus helemaal afgestapt wat PCI-Express betreft en nu werken we met een GeForce FX5200 128Mb van Asus
Het wisselbestand zou inderdaad kunnen helpen, dus dat kan je ook nog even proberen. De FX5200 is (om eerlijk te zijn) ook niet zo'n al te beste kaart... Dus misschien dat je dan nog problemen blijft houden, maar dat kan je natuurlijk uittesten om het zeker te weten...

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 21-02-2005 12:17 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Als je een benchmark draait á la 3DMark2003 en 3DMark2005. Haal je dan wel de scores die je zou moeten halen :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

maak de swapfile grooter (wisslebestand), minstens 384mb, het liefst 768mb
Pagina: 1