[Auto]Subwoofer en versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 341 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-02 19:20
Op het gebied van auto's ben ik echt een flying noob, dus even een vraag.

Eergisteren kwam ik tot de conclusie dat mijn linkervoorspeaker het niet meer deed. Als mijn muziek maar wat hard ging, dan kraakte die als een gek.

Vandaag ga ik dus twee nieuwe voorspeakers halen. Alleen leek het mij ook handig om gelijk een subwoofertje erbij aan te schaffen. Ik heb naar de specs van mijn radio gekeken en die heeft al een subwoofer aansluiting. Zo een geintegreerde versterker ding.

Belangrijkste specificaties
• Geschikt voor afstandsbediening op het stuur
• Uitgangsvermogen: 4 x 50 W
• 1-bits DAC (24-bits resolutie)
• Geschikt voor CD/CD-R/CD-RW
• Geschikt voor MP3
• cEQ
• Vergulde lijnuitgangen (2 paar)
• Subwoofer aansluiting met instelbaar niveau
• Multi-Colour display
• DAB Basic Control II
• Kantelfront
• Rotary Encoder Multi-Control
• Ovale, draadloze afstandsbediening

Versterker
• Hoog/laag instelling
• Balance/Fader regeling
• Verlaging van het volume
• Loudness regelaar

Ik snap alleen iets niet. Gisteren keek ik naar de achterkant van mijn autoradio en dan zitten er twee van die zwarte blokjes in mijn radio. Één onderte blokje dat voor mijn stroomvoorziening etc is en het bovenste blokje waar al mijn speakerdraadjes inzitten. En dan nog helemaal rechts een draad voor mijn radio ontvangst.

Tot mijn verbazing valt dan op, dat er nog vier van die dingen achtererop zitten die ongebruikt zijn. 2 rode en 2 witte aansluitingen (je kent het wel). Waar is dit voor?

En dan nog één gaatje waar ook iets in kan. WTF is dit voor?

Waar moet ik die subwoofer opaansluiten, als ik die aanschaf? En is het aan te bevelen om de versterker van mijn radio te gebruiken of kan ik beter een losse versterker aanschaffen?
Ik wil alleen hard mijn muziek zonder gekraak kunnen draaien.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-02 18:11
Die 2 rode en witte aansluitingen zullen je lineouts wel zijn. Verder, als je een sub koopt gaat je radio het nooit trekken om een beetje fatsoenlijk vermogen te leveren. Ik zou er zeker een versterkertje tussen gooien.
En dan nog één gaatje waar ook iets in kan. WTF is dit voor?
Goede duidelijke omschrijving: "een gaatje waar iets in kan". Kan van alles zijn.... Puntenslijper, sleutelgat,...

[ Voor 31% gewijzigd door sig69 op 21-02-2005 11:33 ]

Roomba E5 te koop

Verwijderd

geintegreerde subwoofer versterkers bestaan helemaal niet, en je moet gewoon een losse sub + versterker een leuke raveland set van conrad. Die ene subwoofer plug is een line out die je kan doorverwijzen naar een versterker

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 11:33 ]

• PacinoAllstars
sig69 schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:32:
Die 2 rode en witte aansluitingen zullen je lineouts wel zijn. Verder, als je een sub koopt gaat je radio het nooit trekken om een beetje fatsoenlijk vermogen te leveren. Ik zou er zeker een versterkertje tussen gooien.

[...]
Goede duidelijke omschrijving: "een gaatje waar iets in kan". Kan van alles zijn.... Puntenslijper, sleutelgat,...
Een zwart gaatje wat een vrouwtje is. Geen idee wat er in kan. En waar zijn je lineouts voor?

• sig69
Je lineouts kan je een versterker aan hangen. Kan je niet ff merk/type van je autoradio posten? Of in het boekje kijken?

Roomba E5 te koop

• PacinoAllstars
sig69 schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:38:
Je lineouts kan je een versterker aan hangen. Kan je niet ff merk/type van je autoradio posten? Of in het boekje kijken?
KD-LH70R vav jvc heb ik. Er staat toch echt bij productbeschrijving dat er een versterker opzit 8)7

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 19:40

Rum

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:32:
geintegreerde subwoofer versterkers bestaan helemaal niet, en je moet gewoon een losse sub + versterker een leuke raveland set van conrad. Die ene subwoofer plug is een line out die je kan doorverwijzen naar een versterker
Ik denk dat de sub-versterker dan ook niet geintegreerd is in de autoradio, maar dat integratie in de subwoofer bedoeld wordt! En dan kun je ze gewoon rechtstreeks aansluiten! Daar zijn genoeg uitvoeringen van.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PacinoAllstars schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:25:

[...]

Tot mijn verbazing valt dan op, dat er nog vier van die dingen achtererop zitten die ongebruikt zijn. 2 rode en 2 witte aansluitingen (je kent het wel). Waar is dit voor?
In je specs noem je het al:
• Vergulde lijnuitgangen (2 paar)
Ze zijn waarschijnlijk goudkleurig?
Waar moet ik die subwoofer opaansluiten, als ik die aanschaf?
In je specs staat ook:
• Subwoofer aansluiting met instelbaar niveau
Ik neem aan dat daar ook een aansluiting voor is? Staat daar niks van in de gebruiksaanwijzing?

Signatures zijn voor boomers.

• PacinoAllstars
Rum schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:41:
[...]

Ik denk dat de sub-versterker dan ook niet geintegreerd is in de autoradio, maar dat integratie in de subwoofer bedoeld wordt! En dan kun je ze gewoon rechtstreeks aansluiten! Daar zijn genoeg uitvoeringen van.
Dus alleen subwoofer erin prikken zit er niet bij?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De extra aansluitingen zijn voorversterker uitgangen als ik mij niet vergis. Hier kun je een extra versterker op aansluiten voor als je zwaardere speakers en/of een subwoofer wilt gaan gebruiken.

Bij een subwoofer kun je kiezen tussen een passiefe en een actiefe subwoofer. Bij een passiefe subwoofer heb je nog een extra versterker nodig. Een actiefe subwoofer heeft al een versterker ingebouwd. Beide kun je aansluiten op die extra uitgangen van je radio.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• PacinoAllstars
_Dune_ schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:58:
De extra aansluitingen zijn voorversterker uitgangen als ik mij niet vergis. Hier kun je een extra versterker op aansluiten voor als je zwaardere speakers en/of een subwoofer wilt gaan gebruiken.

Bij een subwoofer kun je kiezen tussen een passiefe en een actiefe subwoofer. Bij een passiefe subwoofer heb je nog een extra versterker nodig. Een actiefe subwoofer heeft al een versterker ingebouwd. Beide kun je aansluiten op die extra uitgangen van je radio.
Laatste vraag. Als ik een actieve subwoofer op mijn radio aansluit. Blijven mijn speaker draden enzo dan ongewijzigd?

Ik moet dus alleen draden van mijn subwoofer naar mijn radio trekken?

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
PacinoAllstars schreef op maandag 21 februari 2005 @ 12:45:
[...]
Laatste vraag. Als ik een actieve subwoofer op mijn radio aansluit. Blijven mijn speaker draden enzo dan ongewijzigd?

Ik moet dus alleen draden van mijn subwoofer naar mijn radio trekken?
Nee, de subwoofer moet van spanning worden voorzien, dus je moet naast de signaal kabels 3 extra draden trekken:
Één draad van de accu (+) naar de subwoofer, één van de subwoofer naar het chassis (-), en één draad die de subwoofer aanzet van de radio naar subwoofer (Meestal een blauwe draad op je radio).

• PacinoAllstars
KILLorBE schreef op maandag 21 februari 2005 @ 12:54:
[...]

Nee, de subwoofer moet van spanning worden voorzien, dus je moet naast de signaal kabels 3 extra draden trekken:
Één draad van de accu (+) naar de subwoofer, één van de subwoofer naar het chassis (-), en één draad die de subwoofer aanzet van de radio naar subwoofer (Meestal een blauwe draad op je radio).
Dan houd ik het voor gezien. Koop mijn boxjes en verder laat ik het over een tijdje wel door iemand doen. Ga er zelf dus echt niet aan beginnen....

• sig69
Ach, als je iemand hebt die je ermee kan helpen zit het er zo in. Heb in mijn auto ook in een paar uurtjes speakers voor, achter, een sub en een versterker ingebouwd. Als je een vrij nieuwe auto hebt is het wel wat lastiger, dan zit alles wat beter in elkaar.

Roomba E5 te koop

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Ga voor de active subwoofer in jou geval. Lijkt me slim, makkelijker aansluiten.
En dat "extra gaatje" is waarschijnlijk voor het on/of signaal voor evt. versterker.
Als het meerdere "pinnetjes" bevat lijkt het me een aansluiting voor een cd wisselaar.

Zorg er ook voor dat je een sterke accu hebt!
Ik heb mijn accu vervangen voor een zwaardere "dieselauto" accu van 63A.
Anders krijg je er straks een gratis lichtshow bij (knipperende lampen). :P

Groeten

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

Pagina: 1