Toon posts:

[Harde schijf] fitness achteruitgang

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog niet zolang geleden bij iemand een andere harde schijf (Hitachi 7K250 250GB) geinstaleerd.
De reden was dat z'n oude Seagate een redelijk aantal corrupte sectoren bleek te hebben, en dat er niet meer mee te werken viel. De PC viel zelfs uit wanneer je de schijf intensief gebruikte :X
Via speedfan gaf S.M.A.R.T aan dat de fitness nog maar 33% bedroeg.

Nu ben ik gisteren bij deze persoon langs geweest en tot mijn verbazing zag ik dat de fitness van z'n nieuwe harde schijf nu al terug gelopen is naar 92% :?
Nu is mijn vraag, waar kan dit aan liggen? Dit is niet echt normaal lijkt me, ik heb hier zelf nog oudere schijven die nog steeds 100% zijn.
Temperatuur? Hij heeft niet echt een airflow in z'n kast, maar temperatuur van de schijf komt niet boven de 45 graden. Of zou het aan de voeding kunnen liggen?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Met welke tool check je?

Bijv Speedfan (geloof ik) geeft op mijn splinternieuwe WD ook een fitness van ergens 80 a 90% terwijl die schijf gewoon 100% okay is. Direct na aansluiten gaf ie al die lagere fitness.
Dit terwijl tools als HD Tune enzo de schijf helemaal goedkeuren.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Heb alleen met speedfan getest. Allleen gaf deze na aansluiten wel 100% aan.
En nu dus nog maar 92 %. Misschien toch maar dubbelchecken met een ander tool.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ik zou me niet veel aantrekken van dat SMART ding.
Schijven die hier op sterven na dood waren kregen nog een perfect smartuitlezing terwijl schijven die perfect werkten een dramatische uitlezing hadden.
Schijven die volgens SMART dood zouden zijn werken hier nu nog.

Als het werkt dan werken, twijfel je aan je schijf dan gewoon even goed troubleshooten en dan weet je vanzelf of het ding wel of niet werkt.