Toon posts:

Vervormd en vaag beeld onder DOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een -inmiddels niet meer zo nieuwe- CTX 17" CRT monitor, die sinds hij een jaar of 2 oud was een vreemd probleem geeft:

Wanneer ik de PC (diverse PC's en Video kaarten getest) opstart, een duidelijk beeld geeft, tot het opstartscherm van de bios voorbij is (waar je nog de bios in kan, niet het "opsommingsscherm") daarna wordt het beeld bijna onzichtbaar (geen contrast en helderheid) en vervormd (diabool) tot en met het windows bootscherm. Vanaf het inlogscherm van XP is het beeld weer okee, maar bij sommige spelletjes heb je het probleem weer. Het heeft dus denk ik met de grafische modi te maken. Iemand een idee of hier wat aan te doen is?

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Probeer eens tijdens het vervormde beeld de pauze-toets in te drukken op je keyboard en dan vervolgens met de menuutjes van je monitor deze opnieuw in te stellen.

Misschien is het handig vooraf eens te kijken of je de monitor weer in fabrieksinstellingen kan krijgen.

Wat er volgens mij aan de hand is is dat een van de 'instellingen' van de monitor verstierd is. Per schermformaat houdt deze monitor de instellingen bij, vandaar dat het de ene keer goed is en de andere keer niet.

Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Deze monitor (uit mijn hoofd een 1760D) heeft nog geen menutjes. Helderheid en contrast gaan met potmeters en voor de rest aparte knopjes. Een "default'" knop is er niet. Ik vermoed eigenlijk dat het probleem ergens elektronisch zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 11:15 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Het lijkt er meer op dat de monitor de resolutie & Hertz'en niet aankan.

Wat gebeurt er als je hem op een oude videokaart aansluit :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al van alles geprobeerd, en had oorspronkelijk ook een oude VGA kaart, waarbij het eerst wél goed ging en later niet meer.
Vandaag de kast eraf gehaald, en ontdekte op het printje van de druktoetsen nog een contactpaar dat niet van buitenaf was te bedienen..... en Voila!
Dit is het ontbrekende "recall-knopje"
Dus voor niets op mijn werk 2 gebruikte monitors besteld voor € 8.00- per stuk om mee te knoeien....

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Handig dan dat het Recall-knopje aan de binnenkant zit ;).

Wees echter wel voorzichtig met de binnenkant van een monitor. Deze bevat hoge voltages. Ook als de stekker eruit is kan er nog veel stroom op staan.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

waarschijnlijk draai je op een ati kaart?

Heb ik ook last van. Om een vage reden stopt mijn ati maar 50hz in mijn monitor en is het beeld dus heel gaar tot aan xp, komt ook omdat er een tv aan gekoppeld is en die detecteerd ie, 60hz is voor die tv ook geen probleem. Ik geloof dat je vroeger ook jumpers had dat je van pal --> ntsc kon , en ntsc is ook 60hz. Helaas kan ik die bij mij niet vinden.
Pagina: 1