UPS & automatisch rebooten

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:16
Gisteren heb ik een UPS besteld (van apc, de CS500) voor m'n mail/webserver. Ondertussen heb ik er nog wat over zitten nadenken en 1 vraag blijft nog onbeantwoord...

Ik heb in elk geval al getest en m'n server start spontaan weer op als de netspanning van het apparaat af is geweest en er weer op komt - da's goed dus. Maar goed, stel dat ik de UPS tussen het electriciteitsnet en de server hang en het volgende scenario vindt plaats:

1) Electriciteitsnet gaat down;
2) UPS blijft nog een aantal minuten spanning leveren aan de server;
3) Batterij van UPS is bijna leeg, UPS zegt tegen server dat 'ie uit moet gaan;
4) Server gaat uit; zolang de batterij van de UPS nog spanning kan leveren doet 'ie dat ook
5) Electriciteitsnet gaat weer up voordat de UPS batterij leeg was!

Omdat het electriciteitsnet weer 220 leverde voordat de UPS leeg was, is volgens mij de server nooit spanningsloos. De server heeft zichzelf echter wel op commando van de UPS uitgeschakeld.
Het resultaat is dus dat de server zelf nooit spanningsloos geweest is maar wel uitgeschakeld is en blijft.

Zie ik iets over het hoofd? Heeft de UPS een systeem dat de server onder bovengenoemde situatie weer aanschakeld, bijvoorbeeld via USB?

(Uiteraard kan ik binnenkort bovengenoemde situatie zelf testen, maar zou het wel leuk vinden vooraf te horen hoe het zit...)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 19:34

TommyGun

Stik er maar in!

Ben een totale UPS n00b maar geeft de UPS niet gewoon een seintje terug zodra de UPS weer genoeg stroom kan leveren / geleverd krijgt? Als de UPS kan zeggen dat de server moet afsluiten dan kan hij deze toch ook wel weer laten opstarten / rebooten?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• vanaalten
Lijkt mij niet, eigenlijk:
De UPS kan een seintje aan de server geven via de USB poort dat 'ie moet down gaan - en als de server werkt, dan zit er op de server iets te luisteren naar die USB poort en dan zal de server ook down gaan.

Echter, als de server uit staat, dan zit er op die USB poort toch niets actief naar dat signaal van de UPS te luisteren?

Tenzij de server 'wake-on-USB' of zo iets heeft. Mmmmmm... zou dat het zijn?

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 07:40

jappo

eens een prutser altijd ....

de UPS die ik heb heeft een netwerkkaart en geeft een wake-up via het lan netwerk.

ook hier is het niet helemaal zeker of de server dan weer herstart ofniet...
in alle gevallen zal je in moeten stellen dat je een mailtje krijgt of een andere waarschuwing mocht er zoiets gebeuren..

zo kan je als admin al lang van te voren antisiperen. B)

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Wat je zou kunnen proberen is om in je bios de power recovery state to zetten dat power on moet gebeuren elke keer dat power gerestored is. De meeste moderne biosen hebben voor "AC recovery" de opties; On, Off, en Last. In principe zou "On" de power moeten restoren als deze volledig weg was. In het geval waar jij het over hebt dat power terug is voordat de batterij in de UPS leeg is (maar de server al down is), denk ik dat je server inderdaad niet opnieuw automatisch aangaat.

Je zou kunnen zoeken in de handleiding van de UPS, of de producent kunnen vragen. Nog iets anders is dit: Wat als je server zichzelf heeft uitgezet, maar de UPS is nog niet leeg. Op dit moment wordt de batterij niet echt meer gebruikt (of in ieder geval heel weinig). De batterij zou het wel eens heel lang uit kunnen houden zonder dat de server merkt dat hij weer aanmoet wanneer electra terug is.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• vanaalten
@jappo: de UPS die ik heb besteld heeft geen netwerkkaart - hey, het moet wel betaalbaar blijven he... ;)

@Device Manager: die power recovery staat in elk geval al goed ingesteld, maar het is het tweede punt waar ik mij zorgen om maak. Goeie opmerking wel, dat de batterij niet echt veel leger meer zal worden als de server uit staat. Mag ik toch aannemen dat de UPS fabrikanten daar wel over nagedacht hebben.

Ik heb in elk geval nog even de handleiding van het moederbord doorgelezen en hij heeft in elk geval een mogelijkheid tot 'USB Resume', ofwel USB devices kunnen het ding uit de 'suspend state' halen. Hopelijk is dat de manier waarop de UPS het probeert te doen.

Ach, verder verwacht ik dat de server het ruim een uur volhoudt op een volle accu (ik schat zo'n 25W als 'ie idle staat te webserven), zulke lange spanningsonderbrekingen komen zelden voor.

Ik ga het in elk geval even goed uittesten zodra ik het apparaat binnen heb!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56
Toevallig, ditzelfde zat ik me ook af te vragen, laatst ook een UPS besteld (ok, goedkoop sweex dingetje dan, maar het principe blijft hetzelfde :P)

Ik geloof dat sommige UPS'en zo zijn in te stellen dat ze als de PC uitstaat en de netspanning terugkomt toch de spanning op de outlet even uitschakelen en terugzetten... dit moet in jouw geval werken.

Echter, mijn BIOS heeft bij "Power State After Power Failure" alleen de opties "Off" en "Former State"... even benieuwd hoe dat gaat werken :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 16:20

Super_ik

haklust!

bij mijn ups (compaq, serieel aan een linux bak) zit t zo:
de ups deamon detecteerd t signaal dat je server moet afsluiten. t allerlaaste programmatje wat ie afsluit is de deamon zelf. mocht er weer stroom komen, zorgt de deamon ervoor dat de shutdown wordt afgebroken en dat hij teruggaat naar de normale runlevel. mocht de stroom wegblijven, dan wordt net voordat t programma wordt afgeloten de ups softwarematig uitgezet. de ups gaat dan pas weer aan zodra er stroom is. dit is wel handig, zodat je bak niet pas reboot als de batterij leeg is.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:07
Met seriele UPS maak je misschien nog kans met Wake On Ring, mocht zo'n UPS dat ondersteunen :P

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mijn victron UPS uit 1892 schakelt zichzelf na een in te stellen periode uit, nadat hij het shutdown commando naar de server gestuurd heeft.

1: stroom weg
2: ups neemt over op de accu
3: battery low, ups stuurt shutdown naar server
4: ups gaat X seconden na 3 helemaal uit
5: stroom komt terug up
6: ups gaat aan
7: server krijgt weer stroom en start op

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

little_soundman schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 02:48:
Mijn victron UPS uit 1892 schakelt zichzelf na een in te stellen periode uit, nadat hij het shutdown commando naar de server gestuurd heeft.
1892? retro-apparatuur 8)

Een moederbord kan van veel dingen booten, wake-on-lan en door een modem (serieel apparaat) wakker schudden zijn de meest voorkomende.

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 22-02-2005 03:10 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 16:20

Super_ik

haklust!

moet je wel een atx voeding hebben :P en mijn server heeft een at voeding ;)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Super_ik schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 21:00:
moet je wel een atx voeding hebben :P en mijn server heeft een at voeding ;)
Met een AT voeding werkt het zelfs makkelijker.
Bij ATX moet je in de bios met de powerstate rommelen. Iets dat niet alle biosen kunnen.

Een AT voeding gaat gewoon simpel aan zodra de ups weer spanning gaat leveren.

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
je kan instellen wanneer je pc down moet gaan, dus als er nog maar voor 1 minuut stroom in zit dan zal de pc zichzelf afsluiten. als in de tijd dat je pc helemaal uit gaat de stroom net weer up gaat dan heb je denk ik dikke pech, maar die kans is erg klein.

De ups die ik heb kan mijn server voor zo'n 40 minuten online houden en de kans is groot dat in die tijd je er al lang achter bent dat de stroom weg is gegaan. je moet immers toch actie ondernemen lijkt mij zo.
dus als je binnen de tijd dat de baterij op is de stroom hebt hersteld dat zal de ups vrolijk weer overgaan op netstroom (dit zal vrijwel altijd het geval zijn)
Maar mocht je niet thuis zijn en de stroom is nog steeds weg voordat je het weer aan kan zetten en de batterij is op... dan zal je ups je server uit hebben geschakeld om een crash te voorkomen.
als de stroom dan weer aanslaat dan zal je pc ook weer aangaan (mits ingesteld in de bios) dus zal je server weer netjes booten en de ups wordt weer opgeladen.
Het scenario dat je schets is mogelijk maar zeer onwaarschijnlijk, wil je dit vermeiden dan had je een duurdere ups moeten kopen die via WOL of iets anders een interupt kan geven, anders kan je altijd nog een watchdog gebruiken.

maar zeg nu zelf.. vind je het niet erg ver gezocht?

• vanaalten
een_madcat schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 01:26:
Het scenario dat je schets is mogelijk maar zeer onwaarschijnlijk, wil je dit vermeiden dan had je een duurdere ups moeten kopen die via WOL of iets anders een interupt kan geven, anders kan je altijd nog een watchdog gebruiken.

maar zeg nu zelf.. vind je het niet erg ver gezocht?
Ver gezocht? Misschien wel, misschien niet. In de wijk waar ik woon heb ik zeker drie keer per jaar wel een spanningsonderbreking. Zelden echt lang, maar het komt vind ik best vaak voor. Daarbij ben ik overdag meestal niet thuis en 's-nachts niet wakker genoeg om actie te ondernemen.

Wat 'Device Manager' ook aangaf: Zodra de server down is gegaan zal de batterij nauwelijks meer leeg lopen en zal de 220 van de UPS op de server nog behoorlijk lang aanwezig zijn, zodat de server niet echt snel spanningsloos zal zijn. Het zal zelden voorkomen, maar al met al vind ik het nog niet eens zo ver gezocht, eigenlijk...

Ik hoop eigenlijk gewoon dat die 'USB resume' functie in m'n servers BIOS doet wat ik ervan verwacht, dan heb ik dit hele probleem niet. En anders... jammer, hopen dat het niet te vaak gebeurt. Belangrijkste voor mij is dat de server netjes down gaat (en niet botweg stopt) bij spanningsuitval, netjes weer up is minder van belang.

• Madcat
  • Niet online
ik woon hier in een studentenhuis waar de stroomvoorziening denk ik slechter is dan nederland, en als het maar 3 keer per jaar uitvalt dan heb ik geluk.

ik heb geen idee hoe erg je jou ups gaat belasten maar zorg er voor dat je het zo min mogelijk belast zodat de tijd zo lang mogelijk is. de kans dat de stroom terug gaat in de paar seconde dat jou systeem een shutdown doet is klein.

laat ik even mijn pc als voorbeeld noemen de baterijen hebben 40 min de tijd om mijn server van stroom te voorzien.
dus stel dat ik niet thuis ben en niemand op onze flat is thuis dan zal mijn server een shutdown doen na 39 minuten.
de kans dat iemand na 38 minuten opeens er achterkomt dat de stroom is uitgevallen en precies in de paar seconden dat mijn systeem een shutdown doet de stroom terug zet.. dat is toch klein.
als je jou systeme heel erg belast zodat je maar 5 minuten stoom hebt dan heb je een probleem omdat de kans dan wel redelijk groot is dat in de laatste minuut de stroom aangaat.. maar dan heb je toch echt je ups teveel belast.

maar als je jou mailserver zo belangrijk vind waarom koop je dan al cheapo spul... waarschijnlijk vind je het niet belangrijk genoeg en heb je er niet lang genoeg over nagedacht.
dus ga terug naar de winkel en zeg dat je er eentje met WOL wil hebben, dan kan je daar je netwerkkaart mee doorverbinden en dat is meteen je netwerk ook beschermt tegen blliksem inslag en dat soort dingen.

als je het toch belangrijk vind en geen cent wil uitgeven dan moet je een watchdog solderen die het probleme voor je oplost.. maar dan nog kan je systeem voor een paar mnuten down zijn.
en netjes down gaan dat vind ik ook belangrijk.. al hoewel dat nog nooit nodig is geweest, maar ik heb het 1 keer getest en dat werkte goed.. in practijk nog nooit nodig gehad.

wat voor server is het eigenlijk?
is het voor prive gebruik of is het van een bedrijf.
als het van een bedrijf is dan zou ik maar eens heel snel een goede ups kopen en daar absoluut niet op bezuinigen. en als het voor prive sfeer is dan zit je gigantisch moeilijk te doen..
probeer zelf maar eens het scenario wat je hebt geschets na te doen... ik denk dat je zelfs als je het expres wilt niet zal lukken.. tenzei je zo'n prut systeem hebt dat hij er erg lang over moet doen om te shutdown-en

[ Voor 5% gewijzigd door Madcat op 23-02-2005 10:21 ]

• vanaalten
een_madcat schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 10:19:
ik heb geen idee hoe erg je jou ups gaat belasten maar zorg er voor dat je het zo min mogelijk belast zodat de tijd zo lang mogelijk is. de kans dat de stroom terug gaat in de paar seconde dat jou systeem een shutdown doet is klein.
Server zal ongeveer 25 watt verbruiken, met een 500VA UPS moet 'ie het er wel een uurtje op uit kunnen houden.
Overigens zag ik meer een probleem in de vele minuten dat de server down is, maar de UPS nog niet 'leeg'. Stel dat de UPS op 40% batterijcapaciteit de server down te leggen. Vanaf dat moment is de belasting praktisch nul, dus die resterende 40% kan het best een flinke tijd (tientallen minuten?)volhouden. De server zal weliswaar uit staan, maar al die tijd niet spanningsloos! Als dan de spanning in die tijd op de UPS terugkomt, hoe wordt dan de server weer wakker gemaakt? Ik hoop dus op die USB resume functie in de BIOS.
maar als je jou mailserver zo belangrijk vind waarom koop je dan al cheapo spul... waarschijnlijk vind je het niet belangrijk genoeg en heb je er niet lang genoeg over nagedacht.
dus ga terug naar de winkel en zeg dat je er eentje met WOL wil hebben, dan kan je daar je netwerkkaart mee doorverbinden en dat is meteen je netwerk ook beschermt tegen blliksem inslag en dat soort dingen.
Nou, cheapo spul... ik vond 100 euro voor een UPS, gewoon voor de hobby, wel genoeg geld. Belangrijkste motivatie was dat de server door die UPS 'netjes' down moest gaan in plaats van er keihard uit vallen met harddisk corruptie als risico. Dat 'ie een eventuele spanningsuitval voor korte tijd kan overbruggen is mooi meegenomen. Ik was voornamelijk nieuwsgierig naar hoe 'mijn' scenario opgelost zou kunnen worden, het is geen serieus issue waar ik een andere UPS voor zou willen aanschaffen.
wat voor server is het eigenlijk?
is het voor prive gebruik of is het van een bedrijf.
als het van een bedrijf is dan zou ik maar eens heel snel een goede ups kopen en daar absoluut niet op bezuinigen. en als het voor prive sfeer is dan zit je gigantisch moeilijk te doen..
Privegebruik, mailserver voornamelijk. En elders wordt secondary-MX gedraaid, dus mail missen is er sowieso niet bij. En gigantisch moeilijk doen: wat ik al schreef, het is voornamelijk nieuwsgierigheid dat ik wil weten hoe die situatie afgedekt wordt.
probeer zelf maar eens het scenario wat je hebt geschets na te doen... ik denk dat je zelfs als je het expres wilt niet zal lukken.. tenzei je zo'n prut systeem hebt dat hij er erg lang over moet doen om te shutdown-en
Mwah, gaat mij wel lukken hoor. De shutdown-tijd van Linux is al gauw een seconde of vijftien. Maar nogmaals, het gaat mij niet op een spanningsherstel tijdens het shutdownen, maar na shutdown als de UPS nog niet spanningsloos aan z'n uitgang is!

• Madcat
  • Niet online
okey als je pc geshutdowned is dan betekend dat, dat je UPS geen sap meer heeft. en zal dus als je systeem helemaal netjes is uit gezet niet meer van spanning worden voorzien.
in de bios kan je instellen dat je pc weer aanmoet gaan als hij spanning krijgt.. tenminste zo heb ik dat ingesteld. als de pc dus weer spanning krijgt dan boot hij weer.

• vanaalten
Ik ben gisteravond even bezig geweest met UPS software onder Linux, met name 'apcupsd'. Het blijkt dat dat programma tegen de UPS kan zeggen 'zet over x seconden de spanning af'! Ofwel, het zal zo in z'n werk gaan:

1) Netspanning valt weg; UPS neem spanningsvoorziening server over;
2) Server ontvangt signalen dat de UPS 'on battery' is en hoe vol die batterij nog is;
3) Bij een ingesteld percentage begint op de server de afsluit-procedure:
4) Server zegt tegen de UPS dat over 30 seconden de spanning van de server af moet;
5) Server sluit af en zet zichzelf uit;
6) 30 seconden na '4' zet de UPS de spanning op de server uit;
7) de batterij is echter nog niet leeg! Als nu de netspanning terug komt zal de UPS die netspanning ook op de server zetten;
8) Doordat de netspanning terug is op de server zal 'ie weer opstarten.

Met name punten 4 en 6 zijn dus van belang - ik wist niet dat dat soort communicatie mogelijk was. Enige risico dat je nu misschien nog hebt is als de spanning tijdens '5' terugkomt, maar die kans is niet zo groot. En zelfs dat zal misschien gewoon goed gaan.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56
M_v_A schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 08:06:
Ik ben gisteravond even bezig geweest met UPS software onder Linux, met name 'apcupsd'. Het blijkt dat dat programma tegen de UPS kan zeggen 'zet over x seconden de spanning af'! Ofwel, het zal zo in z'n werk gaan:

1) Netspanning valt weg; UPS neem spanningsvoorziening server over;
2) Server ontvangt signalen dat de UPS 'on battery' is en hoe vol die batterij nog is;
3) Bij een ingesteld percentage begint op de server de afsluit-procedure:
4) Server zegt tegen de UPS dat over 30 seconden de spanning van de server af moet;
5) Server sluit af en zet zichzelf uit;
6) 30 seconden na '4' zet de UPS de spanning op de server uit;
7) de batterij is echter nog niet leeg! Als nu de netspanning terug komt zal de UPS die netspanning ook op de server zetten;
8) Doordat de netspanning terug is op de server zal 'ie weer opstarten.

Met name punten 4 en 6 zijn dus van belang - ik wist niet dat dat soort communicatie mogelijk was. Enige risico dat je nu misschien nog hebt is als de spanning tijdens '5' terugkomt, maar die kans is niet zo groot. En zelfs dat zal misschien gewoon goed gaan.
Jup, dit verbaast me niet:
XanderH schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:58:
Ik geloof dat sommige UPS'en zo zijn in te stellen dat ze als de PC uitstaat en de netspanning terugkomt toch de spanning op de outlet even uitschakelen en terugzetten... dit moet in jouw geval werken.
Het idee is hetzelfde, de spanning gaat eraf terwijl de batt niet leeg is... :)
Ik heb iig zelf niet de optie "on" bij "power state after power failure"... maargoed, ik denk dat dat ook niet zo vaak nodig gaat zijn... :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1