Verbetertips voor deze sessie

Pagina: 1
Acties:

• DarkWingDuck
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Voor mijn opleiding moet ik een aantal foto's maken van één object. De foto's dienen ter oefening van lichteffecten en dingen als sluitertijd etc. Ik heb een paar maanden terug een Canon A80 gekocht en die kan ik nu eindelijk mooi gebruiken voor m'n studie, omdat ie redelijk naar wens in te stellen is (dat was ook 'n pre bij het zoeken van 'n camera toen ik 'm ging kopen). Ik heb een 4tal foto's hier gepost. Ik heb niet de beschikking over een studio ofzo, dus heb ik 'n A3 vel gepakt en die tegen 'n muur aan gelegd, zodat ie rond in de hoek loopt (had ik misschien beter een hoek van 90 graden kunnen gebruiken, of is zo'n ronde hoek beter?).

Ik heb bij een hoop foto's met de witbalans lopen spelen, maar kan iemand mij het juiste gebruik ervan aangeven? Stel je die in 'n in 'n kamer waar bijv kaarslicht brandt, op een wit vel om zo aan te geven dat dat "wit" is ofzo?

Verder zou ik graag tips/kritiek op de foto's willen hebben waar ik iets aan heb. Kritiek mag gaan over instelling, maar ook over compositie. Sommige zijn qua compositie heel saai, maar ik vind er zelf ook 'n aantal mooie bij zitten, maar dat is mijn idee... Wil graag weten wat anderen mooi/goed vinden.

Bij de 1e 3 heb ik de witbalans gebruikt om andere foto's te krijgen:
1.Afbeeldingslocatie: http://www.madebymade.nl/images/IMG_0715_1.JPG
2.Afbeeldingslocatie: http://www.madebymade.nl/images/IMG_0716_1.JPG
3.Afbeeldingslocatie: http://www.madebymade.nl/images/IMG_0720_1.JPG

Bij deze heb ik de compositie wat aangepast, maar ik denk dat het geheel wat verder naar links had mogen staan:
4.Afbeeldingslocatie: http://www.madebymade.nl/images/IMG_0721_1.JPG

Dit is verreweg mijn favoriete foto van de 50 die ik gemaakt heb. Alleen is het mogelijk om die verstuiver bijv wat kleur te geven, ipv zwart? Ik zat aan tegenlicht te denken achteraf, maar ik vrees dat dat weer de hele sfeer zou verpesten... Of zou ik dan tegenlicht met 'n zaklampje ofzoiets moeten/kunnen gebruiken? Zwak + gericht licht zeg maar...:
5.Afbeeldingslocatie: http://www.madebymade.nl/images/IMG_0723_1.JPG

Deze 2 vind ik qua kleur echt super, alleen is de scherpte echt 0 :( Als ik macro had gebruikt, waren 't denk ik erg mooie foto's geworden, maarja dat is achteraf helaas makkelijk praten:
6.Afbeeldingslocatie: http://www.madebymade.nl/images/IMG_0729_1.JPG
7.Afbeeldingslocatie: http://www.madebymade.nl/images/IMG_0730_1.JPG

Bij deze laatste 2 heb ik waterdruppels toegevoegd, om het weer heel anders te laten ogen, bij de laatste foto was ik echter vergeten dat het A3 vel ook ergens ophield en zie je de muur erbovenuit komen :p
8.Afbeeldingslocatie: http://www.madebymade.nl/images/IMG_0736_1.JPG
9.Afbeeldingslocatie: http://www.madebymade.nl/images/IMG_0738_1.JPG

Elke tip + advies is welkom!

Verder moet ik voor volgende week ook een aantal foto's gaan maken (zelfde opdracht eigenlijk), alleen dan met een model. Zijn er dan nog dingen waar ik echt aan moet denken? Ik weet bijv, dat wanneer je 'n portret foto gaat maken (die zal er namelijk ook wel bij zitten), je de flits boven de lens moet houden (als je de camera op z'n kant houdt), omdat je anders rare schaduwen krijgt bij bijv de neus). Zulke dingetjes/tips zou ik graag horen :)

[ Voor 11% gewijzigd door DarkWingDuck op 21-02-2005 11:09 . Reden: thumbnails toegevoegd ]

Laten we lekker link gaan doen!!!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
DarkWingDuck schreef op maandag 21 februari 2005 @ 10:03:
Ik heb niet de beschikking over een studio ofzo, dus heb ik 'n A3 vel gepakt en die tegen 'n muur aan gelegd, zodat ie rond in de hoek loopt (had ik misschien beter een hoek van 90 graden kunnen gebruiken, of is zo'n ronde hoek beter?).
Je opstelling is prima, maar het hangt er natuurlijk vanaf wat je wil bereiken. Als je graag een naad in de achtergrond wil zien (ja, soms is dat echt wenselijk...), dan is een hoek van 90o beter. Meestal wordt het echter gedaan zoals jij nu hebt gedaan.
Ik heb bij een hoop foto's met de witbalans lopen spelen, maar kan iemand mij het juiste gebruik ervan aangeven? Stel je die in 'n in 'n kamer waar bijv kaarslicht brandt, op een wit vel om zo aan te geven dat dat "wit" is ofzo?
Ik ken de A80 niet (iig niet de witbalans functies), maar ik neem aan dat je d.m.v. een testshot van het vel papier de witbalans kan calibreren. Zie handleiding camera, zou ik zeggen ;)
Bij de 1e 3 heb ik de witbalans gebruikt om andere foto's te krijgen:
Foto1
Foto2
Foto3
De kleuren hebben wel iets in deze drie platen. De compositie vind ik echter erg ongelukkig gekozen. Veel te krappe uitsnedes waardoor een druk en onoverzichtelijk beeld ontstaat.
Bij deze heb ik de compositie wat aangepast, maar ik denk dat het geheel wat verder naar links had mogen staan:
Foto4
Ik denk dat de keuze om die grote plastic dop in het midden te zetten, geen uitgesproken goed idee was. Ook stoort de schaduw van het flesje op de achtergrond (maar dat is misschien zo bedoeld) en is er een lelijke reflectie op het flesje zelf. De uitsnede is al minder krap dan bij de vorige foto's, maar ik denk dat dit nog niet optimaal is.
Dit is verreweg mijn favoriete foto van de 50 die ik gemaakt heb.
Ik denk ook dat dit de beste van de serie is. Belichting is wel spannend zo.
Alleen is het mogelijk om die verstuiver bijv wat kleur te geven, ipv zwart? Ik zat aan tegenlicht te denken achteraf, maar ik vrees dat dat weer de hele sfeer zou verpesten... Of zou ik dan tegenlicht met 'n zaklampje ofzoiets moeten/kunnen gebruiken? Zwak + gericht licht zeg maar...:
Je zou een klein spotje kunnen gebruiken om verstuiver uit te lichten, maar ik denk dat dit de sfeer van het hele beeld niet ten goede zou komen,
Deze 2 vind ik qua kleur echt super, alleen is de scherpte echt 0 :( Als ik macro had gebruikt, waren 't denk ik erg mooie foto's geworden, maarja dat is achteraf helaas makkelijk praten:
Foto6
Foto7
Goed, ik begrijp dat je de kleuren mooi vindt, maar de foto's zijn gewoon mislukt en dat heb je zelf ook gezien. Ik zou dit dus niet posten maar in plaats daarvan de verlichting proberen te reconstrueren en een paar _goede_ shots maken.
Bij deze laatste 2 heb ik waterdruppels toegevoegd, om het weer heel anders te laten ogen, bij de laatste foto was ik echter vergeten dat het A3 vel ook ergens ophield en zie je de muur erbovenuit komen :p
Foto8
Foto9
Ik denk dat het 'plasticwerk' van dit flesje niet het meest fotogeniek is van het onderwerp. Het is misschien persoonlijk, maar ik blijf die dop afschuwelijk lelijk vinden, met of zonder druppeltjes ;) Het idee is goed, maar ik zou zeker een andere ondergrond kiezen voor het testen met "waterdruppelgarneringen" :) Hoe heb je trouwens deze druppels gemaakt? Ze zijn namelijk nogal groot en plat; meestal zijn kleine, ronde druppeltjes wat mooier.
Verder moet ik voor volgende week ook een aantal foto's gaan maken (zelfde opdracht eigenlijk), alleen dan met een model. Zijn er dan nog dingen waar ik echt aan moet denken? Ik weet bijv, dat wanneer je 'n portret foto gaat maken (die zal er namelijk ook wel bij zitten), je de flits boven de lens moet houden (als je de camera op z'n kant houdt), omdat je anders rare schaduwen krijgt bij bijv de neus). Zulke dingetjes/tips zou ik graag horen :)
Ik zou eerst gaan testen met de belichting (gebruik een statisch onderwerp zoals een pop of een voetbal) zodat je niet hoeft te gaan pielen als je met je model bezig bent. Ook kun je je wat verdiepen in gezichtsuitdrukkingen en houdingen zodat je niet 50 dezelfde platen gaat schieten. Daar heb je immers dan ook tijd voor, want je hoeft niet meer te klooien met lampen; je weet dan namelijk al hoe ze moeten staan ;)

PS: Misschien is het een idee dat je de volgende keer thumbnails in je post opneemt. Ik heb dit keer wel de moeite genomen om al je foto's te openen, maar ik denk dat de meeste GoTters die moeite niet nemen. Ikzelf meestal ook niet.

• DarkWingDuck
zo ej, je had wat tijd over ? _/-\o_

thnx voor de uitgebreide reply! Zitten 'n paar dingen bij die ik goed kan gebruiken!!! :D Ik zal de post ff wat aanpassen. Btw, die foto's 6&7 heb ik ook niet gebruik voor de uiteindelijk mini-portfolio hoor, maar wilde ik gewoon ff als sfeerimpressie showen, of mensen zoiets aanstond ;)

Dat de composities krap waren had ik eigenlijk nog niet bij stil gestaan... maar idd ik zie 't eigenlijk nu pas! Zal ik in 't vervolg rekening mee houden, hoewel 't soms wel zo bedoeld was btw :)

Nogmaals thnx voor de uitgebreide reactie :D

[ Voor 11% gewijzigd door DarkWingDuck op 21-02-2005 11:02 . Reden: reden van foto 6&7 erbij gezet ]

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

DarkWingDuck schreef op maandag 21 februari 2005 @ 10:03:

Die witbalans is een leuke. Je kan inderdaad je camera vertellen dat als je op een stuk papier richt om het wit te bepalen, dat dat echt wit is. Maar soms, is mijn ervaring, gaat dan de sfeer verloren. Maarja, als een plaatje té geel wordt, is het ook niet goed. Daarom dus gewoon lekker spelen met de witbalans en belichtingstrapjes maken en dan kijken wat je het beste vindt.

Over je composities, bij de eerste 3 staat er een nietszeggend glas water. Als je slechts een deel van het glas op de foto zou hebben gehad, of heel het glas in het midden op de foto, zodat de lijnen van glas en water een eigen tekening vormen, was het denk ik interessanter geweest.

Qua flitsgebruik had je denk ik beter indirect kunnen flitsen om geen harde flitsspiegelingen op het flesje te krijgen. Zo krijg je ook geen ogewenste schaduwpartijen. Als dit wel de bedoeling is, zou je je flitser nog gerichter moeten opstellen, zodat de spiegeling en schaduw wel mooi vallen.
Leerzaam zijn vooral de fotocontests, zoals die ene die schaduw als onderwerp had. Daar vind je veel voorbeelden en zie je vanzelf wel hoe het wel en niet moet.

[ Voor 20% gewijzigd door Ursamajor op 21-02-2005 11:36 ]

Gadgets FTW!

• DarkWingDuck
Ik heb overigens 3x flits gebruikt, maar die foto's staan hier niet bij, dan heb je bij glas meteen zo'n overbelicht geheel. Dat licht komt van het raam af wat 'n paar meter achter me staat. Ik heb bij sommigen de gordijnen open gedaan en bij sommige de gordijnen dicht. Verder heb ik rechts van de opstelling ook 'n deur naar 'n hele lichte kamer (veel ramen) die heb ik bij sommige foto's ook opengedaan, voor een andere lichtval, maar die heb ik hier ook niet gezet.

Kzal dat topic ff doorneuzen :D thnx!