Programma data uit de map mijn documenten vermijden

Pagina: 1
Acties:

• dualband
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05-2020

dualband

Phantasy

Topicstarter
Mijn gebruikersmap "Mijn Documenten" staat vol met submappen die gemaakt zijn door allerlei programma's (My eBooks, Mijn Video's, Mijn Afbeeldingen, EA Games, CyberLink, Nero Vision, Nero Recode, enz..).
Als ik ze verwijder worden ze terug aangemaakt vanaf ik het programma die de map aanmaakte terug opstart.

Ik werk met één profiel in Windows XP Pro voor het hele gezin. De gebruikersmap heb ik ingesteld op F:\Documenten ipv C:\Documents and Settings\<gebruikersprofiel>.
De submappen van de gebruikersmap waren vroeger [gebruiker1], [gebruiker2], [gebruiker3] en "iedereen". Maar nu is het niet echt overzichtelijk meer door al die andere mappen (die meestal leeg zijn of enkele programma instellingen bevatten).

Bij veel programma's kan je die optie uitzetten en heb op dit forum al truukjes gevonden om dit bij specifieke programma's uit te schakelen (oa adobe acrobat) maar er zijn nog programma's waar ik het echt niet kan vermijden als ik ze gebruik: Nero Recode, Spellen van EA (Electronic Arts), Pinacle Studio, PowerDVD.

Kent iemand een manier om te vermijden dat programma's mappen rechtstreeks onder Mijn Documenten aanmaken?
En liefst zonder de default locatie voor mijn documenten te veranderen.

Afbeeldingslocatie: http://www32.brinkster.com/esly/images/mijndocs.JPG

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:46

Boss

+1 Overgewaardeerd

Denk niet dat dat kan. Het zit gewoon hard-coded in die @#% programma's dat ze hun instellingen in Mijn Documenen opslaan (of andere map die je als zodanig hebt aangemerkt). Ik erger me er ook rot aan.

Je zou een soort batch kunnen maken die die mappen steeds weggooid voor je, maar dat is ook meer symtoombestrijding dan dat het echt iets oplost.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Vraag rijst dan, waarom gebruik je maar 1 gebrukers account? Met meerdere accounts wordt het al een stuk overzichtelijker, aangezien niet elke gebruiker elk programma gebruikt

• L01
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-08 18:05

L01

Ik heb dit probleem ook, onder het mom van: "wat ik niet kan zien, ergert me ook niet" heb ik de mappen "hidden" gemaakt.

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-08 10:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Boss schreef op maandag 21 februari 2005 @ 10:49:
Denk niet dat dat kan. Het zit gewoon hard-coded in die @#% programma's dat ze hun instellingen in Mijn Documenen opslaan (of andere map die je als zodanig hebt aangemerkt). Ik erger me er ook rot aan.
Wat is daaraan te ergeren? Dat is zoals het zou moeten! Het is veel irritanter dat sommige programma's maar een beetje hun gebruikersdata in de programfiles dir plempen. Die programma's zijn onmogenlijk te draaien in een iets veiligere omgeving. Je wilt immers helemaal niet dat gewone gebruikers schrijfrechten hebben in de programfiles dir. Daarnaast is het op deze manier mogelijk dat elke gebruiker zijn eigen instellingen heeft (eigen ebooks, eigen savegames, eigen andere configuratie)

Het enige waar ik me aan irriteer is dat ik alleen simpel de mijn documenten map kan verplaatsen en dit veel lastiger is met de documents and settings map in zijn geheel.

[ Voor 10% gewijzigd door Janoz op 21-02-2005 11:16 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• dualband

dualband

Phantasy

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Mr._Superior schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:10:
Ik heb dit probleem ook, onder het mom van: "wat ik niet kan zien, ergert me ook niet" heb ik de mappen "hidden" gemaakt.
Dit lijkt me inderdaad de best mogenlijke "oplossing". Merci.
Janoz schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:15:
Wat is daaraan te ergeren? Dat is zoals het zou moeten! Het is veel irritanter dat sommige programma's maar een beetje hun gebruikersdata in de programfiles dir plempen.
Dat heeft volgens mij dan meer met persoonlijke voorkeur te maken. Ik zou liever hebben dat ze hun data in hun eigen map in Program Files zetten.
Dit is inderdaad niet ideaal (om oa te werken in een veilige omgeving,...) maar ze zouden toch hun user data kunnen opslaan in C:\Documents and Setting\<user>\Local Settings\Application Data wat mij veel logischer lijkt en wat veel programma's ook doen.
Maar toch niet Mijn Documenten, dit dient om je persoonlijk werk in op te slaan. Het geeft ook een minder persoonlijker gevoel als programma's dit gaan vervuilen met lege mappen of enkele gebruikersinstellingen. Dit is hoe ik het zie toch.
Men zou allesinds de optie moeten laten om die locatie te veranderen, maar hierover is iedereen het wel eens denk ik.
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 10:51:
Vraag rijst dan, waarom gebruik je maar 1 gebrukers account? Met meerdere accounts wordt het al een stuk overzichtelijker, aangezien niet elke gebruiker elk programma gebruikt
Meerdere gebruikersprofielen maken heeft inderdaad zijn voordelen maar ik heb er niet zoveel aan. Ik vind het gemakkelijker met 1 profiel te werken omdat er niet veel verschil is in onze gebruikersvoorkeuren. Als de computer blijft aanstaan en er komt iemand anders op willen ze natuurlijk onmiddellijk beginnen zonder hun eerst aan te melden onder hun account.
Meerdere gebruikers tegelijk aanmelden neemt ook meer systeembronnen in en voor die paar verschillen in onze gebruiksgewoontes vind ik het de moeite niet.
Dit ligt bij iedereen anders natuurlijk.
Maar zelfs al zou ik dat doen dan zou mijn probleem nog niet helemaal opgelost zijn.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-08 10:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

dualband schreef op maandag 21 februari 2005 @ 15:05:
Dat heeft volgens mij dan meer met persoonlijke voorkeur te maken. Ik zou liever hebben dat ze hun data in hun eigen map in Program Files zetten.
Nee niet, het is een door MS opgelegde standaard waar eigenlijk elke software maker zich aan dient te houden. Configuratie settings in application data of register. Documenten in My Documents. Juist door de mensen die zich daar niet aan houden is het veilig krijgen en tegelijkertijd werkbaar houden van een windows machine onmogelijk.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• dualband

dualband

Phantasy

Topicstarter
Janoz schreef op maandag 21 februari 2005 @ 15:28:
Nee niet, het is een door MS opgelegde standaard waar eigenlijk elke software maker zich aan dient te houden. Configuratie settings in application data of register. Documenten in My Documents. Juist door de mensen die zich daar niet aan houden is het veilig krijgen en tegelijkertijd werkbaar houden van een windows machine onmogelijk.
Ok, je zal wel gelijk hebben.
Maar dan vind ik het een slechte keuze van microsoft voor je persoonlijke map en de map voor opslaan van gebruikersgegevens een en dezelfde map te gebruiken. :*)
Men zou gebruikersdata vb in een verborgen submap 'userdata' kunnen plaatsten.
Als het de standaard is, is er weinig tegen te beginnen. Alles kan beter.
Bij deze bedankt je toelichting.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:46

Boss

+1 Overgewaardeerd

[...]
Ik bepaal liever zelf wat ik opsla in de map Mijn documenten. Zoals die naam zegt, is het een map voor documenten: niet met savegames en andere data die je over het algemeen niet onder de noemer 'documenten' zal vatten.

Als ze dan toch een 'standaard' willen maken en die implementeren, waarom worden de savegames dan niet bij de rest van mijn profiel opgeslagen, waar ook die meuk van mn startmenu staat ofzo.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• koen_l
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02 20:38
Boss, volgens mij bedoelt hij dat ook. Die savegames en gebruikersinstelling en dergelijke horen programmas in de Application Data map van de betreffende gegruiker te stoppen. Tis inderdaad erg vervelend dat dat niet altijd gebeurt.

Dat er uberhaupt mappen in de My Documents folder aangemaakt mogen worden door programmas vind ik vervelend. Ook mappen als My Pictures of My Music zit ik niet op te wachten. Laat mij eerder zo'n functie aan een map toewijzen, ipv een paar cuntine van die lege mappen in me 'home' directory te hebben. My eBooks is ook stomvervelend bijvoorbeeld. Ik heb helemaal geen eBooks! :(

Maar goed, ze verstoppen (hidden) werkt eigenlijk wel prima. Het zou fijn zijn als Microsoft bijvoorbeeld met Longhorn bedrijven meer verplichten zich aan de indeling van het OS te houden, zodat dit minder voorkomt, en programmas als Nero het ook gewoon onder Restricted User doen.

• dualband

dualband

Phantasy

Topicstarter
koen_l schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 12:50:
My eBooks is ook stomvervelend bijvoorbeeld. Ik heb helemaal geen eBooks! :(
Er is nog geen echte oplossing voor gevonden maar van die eBooks kan je alvast verlost geraken (als die map tenminste gemaakt woord door Adobe Acrobat).
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/860931///ebooks
Sorry, ik had dit eerst verkeerd begrepen.
Ik ben het helemaal met je eens.
Pagina: 1