Toon posts:

[AutoCAD] gedraaide vorm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb een lamp ontworpen en nu wil ik deze in autocad uitwerken.
ik heb in paint (Geprobeerd!) een schets te maken (hoop dat deze een beetje duidelijk is):
Afbeeldingslocatie: http://img202.exs.cx/img202/1931/scherts7tq.gif
het is een soort gedraaide balk, het maakt een soort schroef beweging.
de zwarte lijnen worden ijzerdraad, dus een soort draadframe.
maar ik krijg dit met geen mogelijkheid getekend in autocad.

hoe maak ik zoiets?
hoe krijg ik die gedraaide vorm?

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:06
Ik vrees dat dat niet mogelijk is in Autocad. Autocad kan wel een 2d doorsnede om zijn as laten draaien om hier vervolgens een 3d object van te maken (zoals dat bij schoefen wordt gedaan). mr dat kan niet met dit figuur.

Je kan het hier eens vragen http://www.cadforum.nl/

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27
Niet gelijk doorverwijzen naar de concurrent he, een beetje vertrouwen in je medeforummers mag ook wel. ;)

Ik zal niet beweren dat ik Autocad een handig pakket vind om dit in te doen (in 3dStudio is het bijvoorbeeld twee seconden werk: maak box, twist), maar het kan wel als je het echt wilt. Of je het als een solid kan maken weet ik niet, maar doordat de vorm tamelijk regelmatig is kan je alle ribben van de vorm als lijn of spline maken en vervolgens met "edge surface" de vlakken invullen.

Suggestie:

-teken een vierkant
-teken hierin een diagonaal en zet de snap aan
-kopieer het vierkant en roteer het 45 graden (met als middelpunt het midden van de diagonaal)
-verplaats een van de vierkanten afstand x omhoog
-kopier de beide vierkanten naar afstand 2x omhoog
-herhaal bovenstaande stap net zo lang tot je figuur genoeg omwentelingen heeft
-maak er dan nog twee omwentelingen bij
-maak een spline en teken een vertikale kronkelende ribbe door hoekpunten van vierkanten te verbinden
-trim de onderste en bovenste omwenteling van de ribbe af (dit omdat anders de tangenten bij onder- en bovenkant niet kloppen)
-kopier de ribbe en roteer hem negentig graden (met als middelpunt het midden van de diagonaal die we al hadden)
-gooi de vierkanten weg
-verbind de bovenuiteinden van de twee kronkelende ribben met een lijn
-verbind ook de onderuiteinden
-maak met "edge surface" een zijvlak
-kopier en roteer dit zijvlak naar alle vier de kanten (met als middelpunt etc.)

Klaar! :)

• Plint
Dat zei ik omdat ik daar een soort gelijk probleem was tegengekomen :)

Jouw suggestie kan idd, alleen moet je of; heeel veel vierkanten tekenen of; je krijgt een niet mooi afgeronde vorm.

Toevoeging:
Voor het ijzerdraad dezelfde lijn gebruiken die je vierkanten verbind, maak een cirkel --> extrude via path --> klik op de lijn. Verplaats het ijzerdraad naar binnen zodat het niet door de buitenkant heen gaat.

Ben benieuwd naar het resultaat.

• Charango
Plint schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:00:
Jouw suggestie kan idd, alleen moet je of; heeel veel vierkanten tekenen of; je krijgt een niet mooi afgeronde vorm.
Dat valt wel mee. Per 45 graden draaiing 1 vierkant en als ik het plaatje van topicstarter zie draait hij maar 180 graden.

Hoe afgerond de vorm moet worden kan je instellen met surftab1 en surftab2, dat is verder niet afhankelijk van het aantal vierkanten dat je getekend hebt.

Ik heb een aantal screenshots online gezet, misschien wordt de eerder geschetste aanpak zo duidelijker: http://www.dse.nl/~malta/got/lamp.html.

Verwijderd

Topicstarter
@Charango: bedankt,
was me bijna gelukt, en toen kwam ik bij die edge surface, en ik weet niet wat ik daarmee aanmoet...
edit: met de screenshots is het tog gelukt _/-\o_ badankt voor de hulp

@Plint: had ik ook als idee, maar ik krijg deze "error":
quote: error
Cannot extrude along 3D spline path.
Cannot extrude along this path.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 13:06 ]

• Charango
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 13:02:
en toen kwam ik bij die edge surface, en ik weet niet wat ik daarmee aanmoet...
Edge surface maakt een vlak tussen vier aansluitende lijnen, in de help staat het uitgelegd (onder EDGESURF). Je moet dus gewoon dat commando uitvoeren en dan de vier lijnen die je zijvlak gaan vormen selecteren.

Mocht het probleem zijn dat de uiteindelijke vorm te ruw is, dan staan je surftab-waardes te laag ingesteld. Deze waardes bepalen het aantal segmenten in het vlak dat je creeert.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img173.exs.cx/img173/6348/voorbeeld9xv.th.gif ideaal bedankt. _/-\o_

• Plint
Hmm ik moet me maar is wat meer verdiepen in autocad :)
Heb nooit geweten van die edge surface... B)
Pagina: 1