Toon posts:

Laptop specifiek voor foto's bewerken etc

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo luitjes, niet schieten! ik weet dat er een laptop forum is. Maar ik gebruik hem vooral voor fotobewerking en hoor dus graag ervaringen van fotografen. Ikhad een acer tm 800 cli, sweet ding, nooit problemen mee gehad. Maar goed, die is dus gestolen. En nu op zoek naar nieuwe waar. Er schijnt nogal wat verschil te zitten tussen de beeldschermkwaliteit. Wat voor beeldscherm raden jullie aan? is breedbeeld (15.4") handig voor fotoshop of juist niet? IK zit te twijfelen tussen acer of asus. t wordt in ieder geval een centrino 725, 512 mb, 60gb, dvd+/-rw. Budget max 1500 euro. Punt van twijfel is dus het soort beeldscherm. Welke gebruiken jullie en waarom?
bedankt vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:27
zorg voor een scherm met 16,77 miljoen kleuren, anders kan je de foto nooit 100% goed bekijken.

De resolutie is natuurlijk tja hoe hoger hoe beter en wat voor plaatsing van de photoshop tools jij pretting vind werken?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okee, hoe kom ik erachter hoeveel miljoen kleuren een scherm heeft? staat meestal niet bij de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Leverancier mailen in plaats van ons lastigvallen met dit soort feitenkennis? :)

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ligt het aan mij of kan ieder scherm tegenwoordig 32bit kleuren weergeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zou voor een 1600*1200 scherm gaan, sinds ik op een laptop werkt met zulke resoluties wil ik niet meer terug. Hoe meer hoe beter voor Photoshop, lekker plaats om de paletjes rond te strooien en er blijft nog plaats voor de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 23:54

n00bs

Het is weer Zomer!

Terw_Dan schreef op zondag 20 februari 2005 @ 23:50:
32bit bij TFT hoe wou je dat doen dan ;) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 20 februari 2005 @ 23:50:
De LCD/TFT kan maar 8 / 16 / 24 bit weergeven. Het ligt aan het scherm hoeveel kleuren hij kan weergeven. Daarvoor zou je toch echt de fabriekant voor moeten benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-10 00:34
Terw_Dan schreef op zondag 20 februari 2005 @ 23:50: ligt het aan mij of kan ieder scherm tegenwoordig 32bit kleuren weergeven?
Voor zover ik weet niet. Er zijn nogal wat schermen die "slechts" 16 bits kleuren weergeven.
Je kunt niet afgaan op de informatie in de windowsdriver. Die zegt alleen iets over de mogelijkheden van de videokaart. Het grote probleem is dat je op de infopagina's van de notebook fabrikant niets zult vinden over de kleurweergaven van het onderhavige scherm. Je zult echt naar de fabrikant van het beeldscherm moeten gaan. Maar hoe weet je nu wie de fabrikant is van een bepaald scherm dat in notebook xyz gebruikt wordt?

Tot zover meer vragen dan antwoorden.....

Ik weet niet wat het budget is waar je mee werkt maar ik weet wel dat ik zelf voor een 1920x1200 beeldscherm zou gaan, breedbeeld dus. Deze wordt in ieder geval door Dell op een notebook geleverd (€ 1800,00). Ook Sony heeft in zijn A-serie modellen met 1920x1200 maar deze modellen zijn op dit moment niet leverbaar :(

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 10:07
contrast en lichtopbrengst zijn minstens net zo belangrijk en dat zijn tenminste waardes die je bij Acer terug kunt vinden. Ik heb zelf de Acer Aspire 2012WLMi (met breedbeeld dus) en ik merk dat hij een veel beter beeld geeft dan mijn 17" desktop TFT uit 2001.
350 cd/m² en 450:1 zijn waardes waar je heen moet. Laat je niet puur door aantal kleuren leiden....

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

350 cd/m2 op een notebook? Zal je niet snel redden...
Wellicht is de 1680-serie van Acer iets voor je, of de TM4000-serie, en dan de WLMi modellen :)

Veel mensen zijn er erg over te spreken, breedbeeld 1.6GHz heb je al voor 1399 incl. B.T.W. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:26

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb een Acer Ferrarri 3000 met 15,4" beeldscherm, 1400x1050. Het beeld is haarscherp en uitstekend geschikt voor kantoor applicaties, maar de kleuren en inkijkhoek zijn voor fotografie gewoon bedroevend. Het eerste wat ik doe als ik thuis kom is de foto's bekijken op mijn SyncMaster 191T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Ik vind juist van de Acers vaak dat het lijkt of er bespaard wordt op de schermen!
de duurdere lijnen (zo ook de 800lci) niet idd,
gewoon goed in de winkel de showmodellen vergelijken? :P
Asus ken ik persoonlijk niet, maar zie wel dat vaak de Sony's(X Black TFT's ,echt zeer strak en helder) en de Toshiba's boven de meeste merken uitsteken kwa scherm,
compaq(HP) ook wel, vergeleken met de meeste Acers dan he ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Rebels op 21-02-2005 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-10 17:20

dawuss

gadgeteer

Als Apple liefhebber moet ik je dan zeker de PowerBook aanraden:

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/powerbook/images/indexsuperdrive20050131.jpg

Over het algemeen staan deze speeltjes er echt om bekend dat ze een heel helder beeld produceren. Ik heb het scherm van de PowerBook 15" vergeleken met een vergelijkbare 15" breedbeeld TFT in een ASUS centrino laptop, en het is een stuk minder flets.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheBorg schreef op maandag 21 februari 2005 @ 00:50:
Ik heb een Acer Ferrarri 3000 met 15,4" beeldscherm, 1400x1050. Het beeld is haarscherp en uitstekend geschikt voor kantoor applicaties, maar de kleuren en inkijkhoek zijn voor fotografie gewoon bedroevend. Het eerste wat ik doe als ik thuis kom is de foto's bekijken op mijn SyncMaster 191T.
kijk, daar ben ik nou precies bang voor! Kleur en inkijkhoek is zoo belangrijk, ook omdat het voor mij een desktopvervanger is. Toch maar aan de sony denken dan? De apple heb ik nog nooit overwogen, ik zal me er eens in gaan verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-10 20:07

Beaves

Usque ad Finem

Ik heb nu een Dell Inspiron 8600c met een 15,4" beeldscherm (1680x1020 resolutie) en ik heb het geluk gehad dat ik een goed Mitshubitsu beelscherm geleverd kreeg. Dat beeldscherm is na een goede calibratie zeer goed te noemen, beter dan menigeen CRT scherm en je hebt een grote inkijkhoek.

Verder zijn de Powerbooks leuk, maar die zijn en duur en de resolutie valt tegen vind ik, zo heeft de 15,4" variant geloof ik maar een resolutie van 1200x800, veel te laag IMO voor een beetje Photoshop.

[ Voor 30% gewijzigd door Beaves op 21-02-2005 09:29 ]

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okee jongens, ik ben er bijna uit! ik heb de beeldschermspecs van alle acer, asus, apple en sony notebooks die aan mijn eisen voldeden onderzocht. Ben erachter gekomen dat met mijn eisenpakket en budget alleen de acer travelmate 6004 lmi en 8003 lmi in aanmerking komen. Deze hebben allebei een 15"sxga+ (1400x1050) TFT LCD met 16.7 miljoen kleuren. De 6004 heeft een iets snellere processor: 1.7 ghz t.o.v. 1.6 ghz. Maar de 8003 heeft een betere grafische kaart, ati 9700 t.o.v. intel extreme graphics 2. De 6004 is 150 euro goedkoper en een goede grafische kaart heb ik niet echt nodig, dus ik denk dat ik daarvoor ga. Tenzij iemand nog een beter idee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk ook eens aan Asus. Ik vind de schermen van Asus meestal stukken beter dan die van Acer. Acer vind ik zowiezo geen super laptop merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook aan asus gedacht, maar ben erachter gekomen dat die bijna allemaal een te lage resolutie hebben. Omdat ik perse een sxga+ beeldscherm wil hebben, kwam alleen de asus m 6827 ne in aanmerking. Die is incl btw 1636 euro, en mijn budget is 1500, dus helaas...... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 19:08
Voor Photoshop zou ik toch een powerbook aanraden: Uitstekend scherm, kleurenmanagement geheel geïntegreerd in het besturingssysteem en in alle applicaties, mooie lichte laptop en de batterij gaat lang mee.

De resolutie van het scherm (1280 x 854) vind ik precies goed. Wat heb je tenslotte aan een scherm waar je met een vergrootglas naar moet kijken omdat de karakters zo klein zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
apple: voldoet niet aan andere eisen qua snelheid en opslagmogelijkheden, degenen die dat wel doen zijn boven mijn budget... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dell heeft speciale super hoge resolutie TFT's (1920x1200) voor bepaalde laptop reeksen. En ik kan je vertellen, die zijn erg prettig, zeker voor high-res fotowerk en ontwerpwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
apple: voldoet niet aan andere eisen qua snelheid en opslagmogelijkheden, degenen die dat wel doen zijn boven mijn budget...
dat is het probleem van apples voor de meeste mensen :'(

[ Voor 58% gewijzigd door spone op 21-02-2005 12:46 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 00:59
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 12:42:
apple: voldoet niet aan andere eisen qua snelheid en opslagmogelijkheden, degenen die dat wel doen zijn boven mijn budget... :'(
Vergeet niet dat uit verschillende tests naar voren is gekomen dat Photoshop zelfs op goedkopere Apples gewoon sneller draait dan op duurdere 'gewone' laptops. Daarnaast kunnen alleen de Sony XBright schermen de kwaliteit van Apple schermen evenaren, alhoewel ook dat wikken en wegen is: Mac OS X gebruikt geen een compleet andere manier om een scherm aan te sturen, hetgeen betekent dat een Apple scherm er per definitie gewoon beter uitziet.

Met andere woorden: kijk nog eens goed naar de iBook 15"!

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

-RenE- schreef op maandag 21 februari 2005 @ 12:37:
De resolutie van het scherm (1280 x 854) vind ik precies goed. Wat heb je tenslotte aan een scherm waar je met een vergrootglas naar moet kijken omdat de karakters zo klein zijn?
Veel gehoorde opmerking van mensen die niet langdurig met dergelijke hoge resolutie schermen hebben gewerkt is mijn ervaring.

Toen ik voor het eerst mijn laptop binnen kreeg en liet zien aan een paar mensen die voor hun vak veel met grafische applicaties werken was dat ook de eerste opmering; "Waar is het vergrootglas", maar als ze er wat langer mee werken zie ik meestal dat ze de extra werkruimte toch wel erg fijn vinden. Zeker voor programma's zoals Photoshop is de extra ruimte gewoon erg fijn. Daarbij zijn de karakters wel goed leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

daniel_ev schreef op maandag 21 februari 2005 @ 13:39:
[...]
Daarnaast kunnen alleen de Sony XBright schermen de kwaliteit van Apple schermen evenaren, alhoewel ook dat wikken en wegen is: Mac OS X gebruikt geen een compleet andere manier om een scherm aan te sturen, hetgeen betekent dat een Apple scherm er per definitie gewoon beter uitziet.
Wat een hoop lariekoek in 1 post, jeez.
Anyway, Er zijn best enkele laptops met schermen die net zo mooi zijn als de sony schermen; een voorbeeld vind je hier (deze laptop is ook wel te vinden onder merknaam Promidium)
Ik heb zelf de voorganger van dit beest en het 17" WSXGA+ (1680x1050) scherm is heerlijk, groot "wow" gehalte. Ik werk zelf vooral in photoshop en after effects en breedbeeld is dan echt heerlijk omdat je al je tools aan de zijkant zet en je foto/plaatje/video lekker groot in beeld hebt.

aanrader!

Ow en ik weet niet of je ook After Effects gebruikt maar dat is op een pentium 30 tot 60% sneller dan op de snelste mac, dat je het maar even weet.

[ Voor 15% gewijzigd door dadj op 21-02-2005 14:04 ]

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

daniel_ev schreef op maandag 21 februari 2005 @ 13:39:
[...]

Vergeet niet dat uit verschillende tests naar voren is gekomen dat Photoshop zelfs op goedkopere Apples gewoon sneller draait dan op duurdere 'gewone' laptops. Daarnaast kunnen alleen de Sony XBright schermen de kwaliteit van Apple schermen evenaren, alhoewel ook dat wikken en wegen is: Mac OS X gebruikt geen een compleet andere manier om een scherm aan te sturen, hetgeen betekent dat een Apple scherm er per definitie gewoon beter uitziet.
:X Je moet geen Steve Jobs napraten, is niet goed niet. Die kan zo overdrijven dat het net lijkt alsof een Powerbook sneller is als een dual Opteron :X

De Pentium-M is net zo snel met Photoshop als een Powerbook met een G4 erin. Ik heb zo geen onafhankelijke benchmarks, maar ik zal eens gaan zoeken.

Verder zijn de schermen van Apple helemaal niet zo fantastisch en ze worden ook echt niet door Apple zelf gemaakt, maar gewoon mij Mitshubitsu en dergelijke ingekocht. Daardoor zijn er zat schermen te vinden die net zo goed en beter zijn.

Als laatste, het feit dat Apple quarts gebruikt is leuk als eyecandy, maar voor de weergave van afbeeldingen maakt het geen ruk uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Beaves schreef op maandag 21 februari 2005 @ 13:49:
[...]

Als laatste, het feit dat Apple quarts gebruikt is leuk als eyecandy, maar voor de weergave van afbeeldingen maakt het geen ruk uit :)
Quartz is wel meer dan eyecandy hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Had je geen andere topic titel kunnen verzinnen? Wat heeft je gestolen laptop nou met beeldkwaliteit te maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-10 13:29
Naar mijn mening kan je voor laptops & fotografie het beste een Sony of Apple nemen.
Ga gewoon eens kijken bij diverse winkels naar de kleur kwalliteit.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

CyBeR schreef op maandag 21 februari 2005 @ 13:55:
[...]

Quartz is wel meer dan eyecandy hoor.
Ja, maar voor de weergave van afbeeldingen maakt het wel of niet hebben van Quartz geen ruk uit :)

En waarom is nou weer een Sony beter dan de andere PC merken? Die maken echt geen gebruik van speciale software of hardware. Sony is juist net zoals Apple een duur merk waarbij je in het geval van Sony geen echte meerwaarde hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door Beaves op 21-02-2005 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:03
Nou ja, ik hoor dat er hier een heleboel Apple wellus/nietus wordt geroepen...

Allereerst de disclaimer, ik ben geen fanatiek photoshopper, ik gebruik het wel geregeld, maar voor hele simpele dingen.

Voor mijn _gevoel_ is mijn iBook 12" 1Ghz 768Mb _sneller_ als mijn XP2800+, 1Gb DDR. Verder is PhotoShop (voor mijn doeleinden) prima te doen op 12"..

advies -> kijk nog eens wat critischer naar die Powerbooks.. verkijk je niet op GHz.. Of ga anders een met een Pobo spelen in een Apple-store...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 12:25:
okee jongens, ik ben er bijna uit! ik heb de beeldschermspecs van alle acer, asus, apple en sony notebooks die aan mijn eisen voldeden onderzocht. Ben erachter gekomen dat met mijn eisenpakket en budget alleen de acer travelmate 6004 lmi en 8003 lmi in aanmerking komen. Deze hebben allebei een 15"sxga+ (1400x1050) TFT LCD met 16.7 miljoen kleuren. De 6004 heeft een iets snellere processor: 1.7 ghz t.o.v. 1.6 ghz. Maar de 8003 heeft een betere grafische kaart, ati 9700 t.o.v. intel extreme graphics 2. De 6004 is 150 euro goedkoper en een goede grafische kaart heb ik niet echt nodig, dus ik denk dat ik daarvoor ga. Tenzij iemand nog een beter idee heeft?
De TM6000-serie is end-of-life en de TM8003 is ook al zo goed als op. Alternatief is de TM8004 of de TM8005. Anders zou het de TM4500-serie een alternatief. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 13:55:
offtopic:
Had je geen andere topic titel kunnen verzinnen? Wat heeft je gestolen laptop nou met beeldkwaliteit te maken :?
helemaal gelijk, kan ik hem nog aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sony's black onyx schermen zijn gewoon veel scherper en mooier dan alle anderen. Naar mijn weten zijn er in sommige series van Toshiba ook deze sony schempjes te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De TM6000-serie is end-of-life en de TM8003 is ook al zo goed als op. Alternatief is de TM8004 of de TM8005. Anders zou het de TM4500-serie een alternatief. :)
ze zijn nog wel verkrijgbaar hoor! pc-snel heeft de 6004 nog en de laptopper heeft de 8003 nog. Maar ik moet dus wel snel wezen...
Ik kan alleen geen gebruikerservaringen vinden over de 6000 serie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 6000-serie is compleet hetzelfde als de 8000-serie op de videokaart na.

De 6000-serie is érg beperkt leverbaar (dan heb ik t over aantallen, niet eens tientallen) en de 8003 idem dito :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee jongens, het lot heeft beslist! De acer tm 6004 en 8003 bleken toch niet meer leverbaar te zijn. Foutje van pcsnel. Maar gelukkig is de asus m6827ne in de aanbieding gegooid bij 4launch, dus heb ik toch die besteld. Zelfde spces als de acer tm 8003, alleen dan met double layer dvd-brander en 2 jaar garantie. Leuk extraatje voor dezelfde prijs!
Het is dus geworden: een centrino (p-m 725) 512 mb, 60 gb, 15"sxga+ tft, dvd+/-DL voor €1489. En nu maar hopen dat ik de juiste keuze heb gemaakt! Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

drolschbach, doe volgende keer beter je best op een topictitel, dit is niks natuurlijk :X

Even aangepast in any case, en move >> CSL :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
spanks! :+
Pagina: 1