Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EM] mengpaneel aan bijv. winamp hangen

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:19
oke als eerst jullie zullen wel denken dat ik gek ben maar het lijkt me wel bruut als het lukt:

ik wil (bijvoorbeeld via seriele poort) een setje schuifweerstanden aansluiten waarmee ik in bijvoorbeeld winamp (of ander audio prog) de equalizer kan bedienen en het volume kan regelen, ik weet dat dit mogelijk is maar ik weet niet precies hoe, vervolgens wil ik dan ook via mijn geluidskaart 2 draaitafels aan gaan sluiten wat dan natuurlijk weer niet zo lastig is ;) zegmaar een soort menpaneel met tafels maken via de computer. ik weet niet of dit realiseerbaar is maar ik zit al een tijdje met het probleem te spelen, misschien dat er iemand wat tips heeft :)

Adjust non olet, plerumque...

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 08:50

Nik

Ik weet dat er van die boards bestaan, maar of je dit zelf kan maken, weet ik niet.

Wat dan ook weer gaaf is, is als je een soort draaischijf kan maken, die je laat draaien alsof je met echte draaitafel bezig bent... Oew wat een fantasie :D

Ineens zit ik te denken aan Tracktor DJ Studio, dat is volges mij te bedienen via een joystick :D Eens even mijn gamepad opzoeken en proberen :*)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Een mengpaneel met schuifweerstanden okee, maar dat je daarmee de equalizer functie vervult, dan is het tog geen mengpaneel meer... En kun je niet veel makkelijker een kant en klaar mengpaneel aan je audio out knopen, en aan de rec van je mengpaneel dan weer de line in knopen?

• 1nsane
  • Laatst online: 15:19
Gr0wLiThE schreef op zondag 20 februari 2005 @ 23:16:
Een mengpaneel met schuifweerstanden okee, maar dat je daarmee de equalizer functie vervult, dan is het tog geen mengpaneel meer... En kun je niet veel makkelijker een kant en klaar mengpaneel aan je audio out knopen, en aan de rec van je mengpaneel dan weer de line in knopen?
kan maar da's geen uitdaging wel soms ;)

Adjust non olet, plerumque...

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

proller schreef op zondag 20 februari 2005 @ 23:13:
Ik weet dat er van die boards bestaan, maar of je dit zelf kan maken, weet ik niet.

Wat dan ook weer gaaf is, is als je een soort draaischijf kan maken, die je laat draaien alsof je met echte draaitafel bezig bent... Oew wat een fantasie :D
Dat 2e bestaat al, kwestie van je muis aan een platenspeler modden. Als je dan de draatafel beweegt veranderd de snelheid van je muisballetje, en scratcht hij dus.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Op zich kan het volgens mij wel. Alleen waar jij het over hebt is een equalizer, niet een mengpaneel :P Maargoed, de Winamp-API staat hier: http://forums.winamp.com/...cbab7ebea&threadid=180297

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

Ik weet niet hoe je het met schuifweerstanden kan doen, maar bijvoorbeeld programma's starten of winamp besturen ( play, pauze etc.) via de seriele of parallelle poort kan al heel simpel. Dan hoef je alleen maar de betreffende pin kort te sluiten met de massa+ was simpele code. Volgens mij moet het dan ook wel te doen zijn met schuifweerstanden.
Ga dit topic in elk geval even in de gaten houden :)

[CM] Flightcase Mod

• Marco Mahieu
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06-2020
Gnuitenjong schreef op zondag 20 februari 2005 @ 23:38:
Ik weet niet hoe je het met schuifweerstanden kan doen, maar bijvoorbeeld programma's starten of winamp besturen ( play, pauze etc.) via de seriele of parallelle poort kan al heel simpel. Dan hoef je alleen maar de betreffende pin kort te sluiten met de massa+ was simpele code. Volgens mij moet het dan ook wel te doen zijn met schuifweerstanden.
Ga dit topic in elk geval even in de gaten houden :)
Kan je dit iets duidelijker zeggen, bedoel je dat je door op een seriele of parallelle poort 2 bepaalde draatje's elkaar te laten raken d.m.v. wat dan ook je een bepaalt programmatje kan laten starten :???

Moederbord: Asus K8V SE DeLuxe Socket 754, Processor: AMD Athlon 64 3400+, Geheugen: TwinMos DDR400 1024MB CL2.5 Dual channel kit, Harddisk: Western Digital Caviar 200GB 2000JD SATA 7200/100 8mb.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
proller schreef op zondag 20 februari 2005 @ 23:13:

Ineens zit ik te denken aan Tracktor DJ Studio, dat is volges mij te bedienen via een joystick :D Eens even mijn gamepad opzoeken en proberen :*)
Ook zo'n draaitafel-ding bestaat al; de Hercules DJ-console:

Afbeeldingslocatie: http://www.tomshardware.hu/video/03q4/031111/images/hercules_dj_console_1.jpg

Back on-topic:
Potmeters aansluiten via de seriele of parallele poort zal niet gaan zonder een ingewikkelde schakeling of microcontroller, aangezien die poorten alleen digitale signalen accepteren. Misschien dat het wel op de joystickpoort kan, maar dat weet ik niet zeker.

• Marco Mahieu
Wat ik nou prachtig zou vinden (in het midden gelaten of het wel of niet kan) dat is als je zelf aan je computer knoppen zou kunnen maken.

een voorbeeldje. je gaat naar een winkel en koopt daar wat drukknopjes. Je bouwt deze in een leuk kastje en sluit dit aan op je comp (hoe, ik zou het niet weten, daar gaat het juist om). en dan kan je het zo maken dat je van elk knopje een soort sneltoest naar een programmatje maakt.

Ik vraag me af of dit kan. Het lijkt me in iedergeval niet makkelijk.

Verder over het topic zelf: koop een soundcard met 8 audio uitgangen en ook nog een aantal ingangen. neem een leuk mengpaneeltje, sluit het aan, en klaar. Wil je het nou echt spectaculair maken moet je het programma BPM Studio nemen met een bijbehorende controler (www.bpm.nl hier kan je ook die soundcard vinden). dit is wel aan de dure kant dus als je het op een andere manier voor elkaar kan krijgen zou prachtig zijn. Iniedergeval ligt de (dure) oplossing er voor mensen die niet zo willen prutsen. Ik ga in iedergeval dit topic in de gaten houden.

Het leukste zou natuurlijk zijn als je inderdaad zelf een knoppenkastje met sneltoesten kan maken. dan kan je natuurlijk voor jezelf maken wat je wilt.

Moederbord: Asus K8V SE DeLuxe Socket 754, Processor: AMD Athlon 64 3400+, Geheugen: TwinMos DDR400 1024MB CL2.5 Dual channel kit, Harddisk: Western Digital Caviar 200GB 2000JD SATA 7200/100 8mb.

Verwijderd

Marco Mahieu schreef op maandag 21 februari 2005 @ 01:49:
Wat ik nou prachtig zou vinden (in het midden gelaten of het wel of niet kan) dat is als je zelf aan je computer knoppen zou kunnen maken.

een voorbeeldje. je gaat naar een winkel en koopt daar wat drukknopjes. Je bouwt deze in een leuk kastje en sluit dit aan op je comp (hoe, ik zou het niet weten, daar gaat het juist om). en dan kan je het zo maken dat je van elk knopje een soort sneltoest naar een programmatje maakt.

Ik vraag me af of dit kan. Het lijkt me in iedergeval niet makkelijk.

.
Met winamp poort control is dit perfect mogelijk en je laat voor elke toets een progje draaien is perfect in te stellen. je hebt wat drukknopjes nodig en wat diodes. :9

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Bigs schreef op maandag 21 februari 2005 @ 01:31:
[...]

Ook zo'n draaitafel-ding bestaat al; de Hercules DJ-console:

[afbeelding]

Back on-topic:
Potmeters aansluiten via de seriele of parallele poort zal niet gaan zonder een ingewikkelde schakeling of microcontroller, aangezien die poorten alleen digitale signalen accepteren. Misschien dat het wel op de joystickpoort kan, maar dat weet ik niet zeker.
Je kan wel potmeters met een digitale poort meten door via de potmeter een condensator op te laden en hierbij de RC tijd te meten. Gewoon de potmeter aan een uitgang hangen die je op T=0 hoog maakt. Via de potmeter laad je een C op die je (evt. via een schmitt-trigger) aan een input hangt. Op T=n is je C vol en krijg je een digitale "1" op je ingang. Mbv de tijd kun je dan de stand van de potmeter bepalen.

• Bigs
  • Niet online
Ok, maar stel dat je de potmeter op 50% hebt staan en je condensator is opgeladen. Als je de potmeter dan omhoog schuift, dan merk je dat verschil niet aan je ingang toch?
Wel een koel idee trouwens, nooit aan gedacht :)

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wat je anders kan doen is een schuif'weerstand' nemen (als die bestaan tenminste) die bij elke stap omhoog of omlaag een puls geeft :) Dán is het wel een digitaal signaal en kan je het met de compoort opvangen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:33
Iemand al gedacht aan een simpele A/D converter. Die is gemaakt voor zo'n toepassingen. Een wisselende spanning (van je potmeter) wordt netjes uitgelezen door je PC.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Je hebt producten als de FinalScratch (heeft ook een opvolger) die zorgen ervoor dat je je MP3's met draaitafels kan synchroniseren. Kost wel wat (800 euro ofzo).

Zelfbouw zit je met de volgende problemen:
- Het analoge signaal van de schuiweerstanden digitaliseren
- Het signaal de computer is krijgen (parallel is het makkelijkst vind ik, maar het blijft een gedoe)
en het belangrijkste
- software aanpassen/helemaal opnieuw schrijven
Er is namelijk geen standaard "schuufresister ;) plugin" bij winamp

Als jij niet eens een idee hebt hoe je de eerste stap moet doen, dan zullen die daarna ook wel helemaal niet lukken...

[ Voor 12% gewijzigd door MeMoRy op 21-02-2005 09:53 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:14

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bigs schreef op maandag 21 februari 2005 @ 09:21:
Ok, maar stel dat je de potmeter op 50% hebt staan en je condensator is opgeladen. Als je de potmeter dan omhoog schuift, dan merk je dat verschil niet aan je ingang toch?
Wel een koel idee trouwens, nooit aan gedacht :)
Nee je snapt het niet.

Zie het condensatortje als een vat water, en de weerstand als een kraan. Naarmate je de kraan verder opendraait, loopt het vat sneller vol. De schakeling kan dan de tijd meten die nodig is om het vat te vullen. Dat is dan de zogenaamde RC tijd.

• Bware81
  • Laatst online: 24-01-2022
Oeh, ik zie hier een at90s2313 microcontoller liggen met een max 232 , en delphi staat ook nog eens geinstalleerd om mijn pc. zal wel eens kijken of ik gauw iets van schakeling kan maken met wat software. lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk. ik heb al ervaring met het programmeren van de winamp API.

[ Voor 11% gewijzigd door Bware81 op 21-02-2005 10:36 ]

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

waarom niet via de game poort, die heeft 4 analoge ingangen die je zo uit een geheugen adres kan lezen. deze gaan van 0 - 256 dus de resolutie moet hoog genoeg zijn voor een paar potmeters.

blabla

• Bigs
  • Niet online
sebastius schreef op maandag 21 februari 2005 @ 10:20:
[...]

Nee je snapt het niet.

Zie het condensatortje als een vat water, en de weerstand als een kraan. Naarmate je de kraan verder opendraait, loopt het vat sneller vol. De schakeling kan dan de tijd meten die nodig is om het vat te vullen. Dat is dan de zogenaamde RC tijd.
Ik weet hoe een condensator werkt, maar als die eenmaal gevuld is dan blijft ie toch ook vol zolang die spanning er op blijft staan? Als je de potmeter dus verschuift op het moment dat hij vol is dan maakt dat voor de lading condensator toch niet uit? Dan zul je hem eerst moeten ontladen voordat je weer een nieuwe meting kunt doen, anders heb je niks nieuws om te meten. Of heb ik dat nou?

Verwijderd

MeMoRy schreef op maandag 21 februari 2005 @ 09:52:
Je hebt producten als de FinalScratch (heeft ook een opvolger) die zorgen ervoor dat je je MP3's met draaitafels kan synchroniseren. Kost wel wat (800 euro ofzo).

Zelfbouw zit je met de volgende problemen:
- Het analoge signaal van de schuiweerstanden digitaliseren
- Het signaal de computer is krijgen (parallel is het makkelijkst vind ik, maar het blijft een gedoe)
en het belangrijkste
- software aanpassen/helemaal opnieuw schrijven
Er is namelijk geen standaard "schuufresister ;) plugin" bij winamp

Als jij niet eens een idee hebt hoe je de eerste stap moet doen, dan zullen die daarna ook wel helemaal niet lukken...
Zelfbouw FinalScratch is niet zo heel moeilijk hoor, kijk maar eens op DJDecks.be... :)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:14

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bigs schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:38:
[...]

Ik weet hoe een condensator werkt, maar als die eenmaal gevuld is dan blijft ie toch ook vol zolang die spanning er op blijft staan? Als je de potmeter dus verschuift op het moment dat hij vol is dan maakt dat voor de lading condensator toch niet uit? Dan zul je hem eerst moeten ontladen voordat je weer een nieuwe meting kunt doen, anders heb je niks nieuws om te meten. Of heb ik dat nou?
Dat laden en ontladen hoort bij het principe. Je gebruikt een lijn om de condensator te legen en de ander om te meten. En dat kan behoorlijk wat sneller dan jij die schuif beweegt.

• Marco Mahieu
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 06:27:
[...]

Met winamp poort control is dit perfect mogelijk en je laat voor elke toets een progje draaien is perfect in te stellen. je hebt wat drukknopjes nodig en wat diodes. :9
Hmm, daar kan ik makkelijk aankomen, heb je hier wat meer info over. 'k zal zelf ook ff zoeken op google, maar denk op voorhand al dat dit niet zo een succes gaat worden. maar dit gaat dus over een seriele port (net als bijv. een printer)?

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

Marco Mahieu schreef op maandag 21 februari 2005 @ 01:25:
[...]

Kan je dit iets duidelijker zeggen, bedoel je dat je door op een seriele of parallelle poort 2 bepaalde draatje's elkaar te laten raken d.m.v. wat dan ook je een bepaalt programmatje kan laten starten :???
Ja, dat kan inderdaad en de code ervoor, bijv. in basic, is heel simpel. Zelfs mij is dat gelukt en ik kan 0 programmeertaal. Je moet er wel een weerstandje tussen doen omdat de pin anders kapot kan gaan omdat je dan echt kortsluiting maakt.

[CM] Flightcase Mod

• Marco Mahieu
Gnuitenjong schreef op maandag 21 februari 2005 @ 15:23:
[...]

Ja, dat kan inderdaad en de code ervoor, bijv. in basic, is heel simpel. Zelfs mij is dat gelukt en ik kan 0 programmeertaal. Je moet er wel een weerstandje tussen doen omdat de pin anders kapot kan gaan omdat je dan echt kortsluiting maakt.
Dit ga ik zeker zeer binnekort een uitproberen :D.

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

Moet je het "winamp control" topic (zo heet het geloof ik) eens doorlezen, staat precies hoe je winamp (en andere dingen) kan besturen met een aantal puls-knopjes aan de seriele poort. Parallele poort werkt bijna hetzelfde, dit heb ik gedaan omdat ik geen seriele poort heb.

[CM] Flightcase Mod

• Marco Mahieu
Ga ik doen, Bedankt voor de tip. Maar als ik dit draaient heb dan kan ik die knopjes ook buiten winamp gaan gebruiken toch? Ik gebruik namelijk nooit winamp :+

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

Ja, tuurlijk wel. Je kan er heel makkelijk een shell command aan binden om bijv. je internetbrowser te openen o.i.d.

[CM] Flightcase Mod

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 22:06

tie-rep

nu met ir. !

nog even wachten, dan kan je voor € 190,- dit kopen
Afbeeldingslocatie: http://www.behringer.com/BCD2000/BCD2000_medium_soft.jpg

Wat ik verder vaak gebruik is een midicontroller aan de PC.
Wel zo makkelijk & veel gebruikt voor muziek software.

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Voor BPM zijn wel dergelijke dingen van Denon te krijgen:

Afbeeldingslocatie: http://www.bpmstudio.nl/images/rcp2001b.jpg

Denk sowieso dat een programma als bpm studio geschikter is als mixprogramma dan Winamp to be honest.

/edit

Di's trouwens een Alcatech, maar herinner me vagelijk dat denon ook van dat spul had :)

[ Voor 22% gewijzigd door DarkX op 21-02-2005 23:04 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
BPM studio trekt wel redelijk wat meer resources. Ik kreeg hem op mijn oudere compu niet zonder hakkelen aan het draaien en ben toen teruggestapt naar winamp3 (ook minder zwaar dan winamp 5).

Sowieso is een PC (zeker met windows) eigenlijk niet geschikt voor een productieomgeving. Realtime is niet realtime, dus een andere process/task kan zonder pardon broodnodige cpu tijd wegvreten.

U vraagt, wij antwoorden.

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Mja, voor background music is BPM niet fijn, maar voor dedicated muziek draaien is het prettiger dan winamp imo.

Heb wel eens met bpm en die controller gespeeld, werkt best fijn :)

[ Voor 25% gewijzigd door DarkX op 21-02-2005 23:00 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:24
www.ucapps.de - eem wat meer tweaker-achtige oplossing! :D

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Marco Mahieu
Als je BPM instelt op de autofade dan kan het ook voor achtergrond muziek het ideale systeem zijn. Ik ben zelf ook (soms :P) DJ en ik heb wel eens gehad dat ik naar de wc moest, BPM ff goed ingesteld en hij kon bij weize van spreke zo een uur zonder mij draaien. Het is wel een programma waar je wat kennes over moet krijgen. Verder is het handige er ook aan, als jij 2 soundcard's hebt kun je elke speler op een andere laten draaien, ideaal dus voor naar je mengpaneel. Ik vind het wel een heel duur systeem, zo ook de bijbehorende spullen.

Verwijderd

Marco Mahieu schreef op maandag 21 februari 2005 @ 15:19:
[...]

Hmm, daar kan ik makkelijk aankomen, heb je hier wat meer info over. 'k zal zelf ook ff zoeken op google, maar denk op voorhand al dat dit niet zo een succes gaat worden. maar dit gaat dus over een seriele port (net als bijv. een printer)?
WinampPoort Control

• Gnuitenjong

Gnuitenjong

Ja, dat topic bedoelde ik ook. Hier gaat het volgens mij alleen via de com-poort, maar het is dus ook te doen via de printerpoort, werkt bijna hetzelfde.

[CM] Flightcase Mod

Pagina: 1