Toon posts:

[Suse/Gnome] Geluids device bezet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:

Als ik geluid probeer af te spelen met realplayer of XMMS, wordt er gezegd dat de geluidskaart in gebruik is door een ander programma terwijl dit niet zo zou moeten zijn. (dus als er geen andere programma's actief zijn)
Ik heb ook limewire en die kan wel gewoon geluid afspelen. iemand een idee wat het probleem kan zijn?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:29

Cyphax

Moderator LNX
Heb je wat meer info? Is het ALSA of OSS? Wat is de exacte melding? Dat soort dingen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Realplayer zegt:

"Error, Cannot open device, another application may be using it."

Als ik XMMS vanuit terminal opstart en een bestand probeer af te spelen komt dit in de terminal:

"** WARNING **: oss_open(): Failed to open audio device (/dev/dsp): Onbekend bestand of map"

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 21:29:
Realplayer zegt:

"Error, Cannot open device, another application may be using it."

Als ik XMMS vanuit terminal opstart en een bestand probeer af te spelen komt dit in de terminal:

"** WARNING **: oss_open(): Failed to open audio device (/dev/dsp): Onbekend bestand of map"
Even een algemene opmerking: heb je ondersteuning voor ALSA in je kernel? XMMS kun je in dat geval al vast gebruik laten maken van ALSA.
OSS is onderhand deprecated. :)

Lukt het als root wel? Probeer eens?

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 20-02-2005 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als root krijg ik precies hetzelfde. ik heb geen /dev/dsp/

Bij de XMMS preferences kan ik alleen output naar OSS kiezen.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hier is een topic op een ander forum dat over hetzelfde probleem lijkt te gaan. Kijk even of daar wat tussen staat. :)
http://www.linuxquestions.org/questions/history/169572

Verwijderd

De oplossing is simpel. Chmod /dev/snd/* naar 660. Zorg er wel voor dat je dit bij het booten weer herhaald, want anders worden de oude rechten weer teruggezet. Dit doe je door /etc/logindevperm te editten, en /dev/snd/* op 660 ipv 600 te plaatsen.

Suc6.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2005 22:21 ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als je gnome gebruikt heb je een goede kans dat je sounddevice ingebruik is door, esd, een daemon die zorg dat verschillende programma's tegelijk je geluidskaart kunnen gebruiken.
check dit met "ps ax | grep esd". Als dat zo is kun je het best je zorgen dat al je programma's esd gebruiken voor het geluid. Volgens mij kan xmms dat, maar realplayer niet.
Pagina: 1