Toon posts:

Chello werkzaamheden dit weekend [20.02.05]

Pagina: 1
Acties:
  • 26 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of jullie net zo'n problemen hebben gehad zoals ik, maar mijn verbinding heeft er 8 uur uitgelegen. Dit terwijl Chello alleen aangegeven heeft dat de DHCP e.d. opnieuw opgestart zou moeten worden.

Na een kleine controle merk ik wel wat vreemde zaken. Mijn subnet is van /6 naar /9 gegaan. Dus 512 ipv 64 potentiele gebruikers op mijn "wijkhub" (???). Verder heb ik nu ineens een DNS server vanuit Brussel.

Is dit misschien een voorbode dat Chello de bandbreedte gaat verhogen, maar dat ze de gebruikers gewoon erin willen laten stikken omdat ze de max. snelheid toch niet meer halen? Het zou toch wel weer typisch zijn.

Trouwens wel slim van Chello om de werkzaamheden precies heel het weekend te laten duren terwijl 99% van je klanten particulieren zijn....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lekker onderbouwd...

De werkzaamheden betreffen softwareupgrades van administratie- en provisioningsystemen. Die worden om twee redenen in het weekend doorgevoerd:

1) klantenservice heeft hier het meeste last van en die is toch niet over het weekend open
2) het aantal calls is in het weekend sowieso veel lager dan andere tijden, dus zo is de impact bij storingsdienst en andere afdelingen ook geminimaliseerd.

Sowieso is chello 100% voor particuliere gebruikers. Maar dan nog, ook particulieren bellen doorgaans doordeweeks :z

De werkzaamheden hebben geen zak te maken met bandbreedte (die is pas twee maanden terug verhoogd...), DNS servers of wat dan ook voor netwerktechnische zaken dan ook :o

Als je internet eruit lag, lag het daar niet aan dus (tenzij je een ander MAC adres probeerde aan te melden, want dat gaat nou net niet als provisioning eruit ligt).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bandbreedte moet inderdaad datalimiet zijn. En wat Chello INTERN allemaal aan voordelen heeft boeit een klant niet.

Verder ... Als je een product hebt voor particulieren, dan doe je onderhoud op het moment dat ze er zo weinig mogelijk last van hebben. Gedurende kantooruren dus, omdat dan het grootste gedeelte zelf aan het werk is, en dus niet thuis. Bedankt voor je reactie hierover, natuurlijk bellen gebruikers ALTIJD. Je kondigt onderhoud aan via Email en niet op een site. Moet een klant soms op een site gaan zoeken of hij de dag erop beschikking heeft om te internetten? En je reactie lijkt me nutteloos omdat ik 2 stellingen heb : DNS in Belgie, en het subnet dat aangepast is, waaruit ik een doemscenario verwacht. Over "lekker onderbouwen" gesproken... Hier heb je geen reactie op, standaard blah blah over wat ze in de achtergrond doen kan ik ook wel bij Google vinden. Ik neem aan dat je dit wel weer zal wegmodden. Maarja dat is de macht van het individu dat niet met zijn verantwoording om kan gaan, en denkt dat iedere gebruiker dom is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 07:52 ]

• Flaterik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06-2025
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 07:51:
Als je een product hebt voor particulieren, dan doe je onderhoud op het moment dat ze er zo weinig mogelijk last van hebben. Gedurende kantooruren dus, omdat dan het grootste gedeelte zelf aan het werk is, en dus niet thuis.
Toch bellen er meer mensen doordeweeks dan in het weekend dus logisch dat zo'n update in het weekend plaats vindt. En zoals dion_b al aangaf zit je met de klantenservice. Deze kan _niet_ zonder het administratie systeem. Oftewel een paar honderd medewerkers die 2 dagen lang niet kunnen werken. De technische afdeling kan gewoon doorgaan. Tools voor telefonie en Chello werken wel gewoon alleen je kan nu niet zoeken op klantnummer maar bijvoorbeeld wel op MAC adres.

Imho pleeg je onderhoud dan nog 's nachts maar als zo'n update 48 uur duurt gaat ook dat niet lukken :)

Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 07:51:
Bandbreedte moet inderdaad datalimiet zijn. En wat Chello INTERN allemaal aan voordelen heeft boeit een klant niet.

Verder ... Als je een product hebt voor particulieren, dan doe je onderhoud op het moment dat ze er zo weinig mogelijk last van hebben. Gedurende kantooruren dus, omdat dan het grootste gedeelte zelf aan het werk is, en dus niet thuis. Bedankt voor je reactie hierover, natuurlijk bellen gebruikers ALTIJD. Je kondigt onderhoud aan via Email en niet op een site. Moet een klant soms op een site gaan zoeken of hij de dag erop beschikking heeft om te internetten? En je reactie lijkt me nutteloos omdat ik 2 stellingen heb : DNS in Belgie, en het subnet dat aangepast is, waaruit ik een doemscenario verwacht. Over "lekker onderbouwen" gesproken... Hier heb je geen reactie op, standaard blah blah over wat ze in de achtergrond doen kan ik ook wel bij Google vinden. Ik neem aan dat je dit wel weer zal wegmodden. Maarja dat is de macht van het individu dat niet met zijn verantwoording om kan gaan, en denkt dat iedere gebruiker dom is.
Enige wat ik aangaf was dat de onderhoud 0,0 met de problemen die jij ervaart te maken had.

En dat je een ander subnet had en een ander DNS server :? Welkom in de wondere wereld van dynamisch toegekende adressen :z

Het internet houdt overigens niet op bij de landsgrenzen, dus is het ook niet vreemd dat providers die zelf ook internationaal opereren soms als backup DNS eentje in een ander land toekennen. Ik heb hier zelf ook een 195-IP DNS (chello Belgie idd) als secundair, toch doet de verbinding het prima :)

Als je enorm wilt gaan zitten ranten, ga gerust je gang, maar verwacht niet dat je ook maar een stap dichterbij het oplossen van de problemen met je verbinding komt. Wil je dat wel :? Nok dan met loos ranten, kom met specifieke informatie over de momenten dat verbinding wegvalt. Hoe branden de LEDs op je modem dan? Wat voor IP krijg je op die momenten? Kun je pingen naar localhost? Naar je modem? Naar je gateway? Naar een willekeurige andere IP? Naar een URL?

Met dat soort info kunnen we je misschien helpen. Aan jou de keuze of je geholpen wilt worden :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Lieve Dion_B,

Zoals je zelf aan aangeeft, het heeft 0,0 met mijn problemen te maken. Dit komt omdat ik momenteel 0,0 problemen heb. Zie regel 1 van mijn eerste bericht. Verder is het niet relevant om over een secundaire DNS Server te praten, temeer deze amper gebruikt wordt. Het gaat dus om een primaire server. En als je dan zelf even verder denkt, dan kom je ineens tot de conclusie: Hey,... is het niet vaag dat je subnetmask 8x zoveel IP nummers toestaat, je een PDNS krijgt in Brussel, en dat UPC op het punt staat om iets te gaan doen aan de datalimiet (COAX). Als de marges hier in NL al zo klein zijn, zou UPC dan niet op het punt staan om gewoon de wijkhubs vol te gooien zodat de gebruikers zelf verstikken in hun eigen verbruik. UPC zal het dan niets extra's kosten... Daar gaat het over in mijn relaas.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kortom, loze rant :z

Je trekt hier verbanden tussen 1001 dingen die er niet zijn. Jouw internet lag er 8 uur uit? Jammer, maar met zo weinig info niets over te zeggen. Subnet veranderd? Kan gebeuren als je in een andere range terecht komt. Andere DNS servers, primair of secundair? Maakt geen worst uit, je kunt zelfs een Albanese DNS server instellen en het werkt (als de Albanezen tenminste online zijn). Bandbreedte danwel AUP veranderingen? Kan best, maar dat staat volkomen los van DNS servers of gebruikte subnetten. En dat het netwerk het niet aan zou kunnen in NL? Doe eens een speedtest, kom je onder de 2000Kbps uit (bij Classic), dan kan dat aan capaciteit liggen, maar zowat iedereen (ik iig ook) komt geregeld boven de 3500Kbps uit.

En die werkzaamheden hebben dus niets met al het bovenstaande te maken...

[ Voor 96% gewijzigd door dion_b op 21-02-2005 16:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Flaterik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06-2025
dion_b schreef op maandag 21 februari 2005 @ 16:10:

En die werkzaamheden hebben dus niets met al het bovenstaande te maken...
En die werkzaamheden zijn ook alweer opgelost :P

Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl

Verwijderd

Topicstarter
Over ranten gesproken, je stijgt toch wel boven de rest uit zeg. Mijn IP nummer is nog steeds ongeveer hetzelfde, eenzelfde soort nummer kreeg eerst een subnetmask /6 en nu /9. En die DNS server, goh, dat wist ik echt niet. Bedankt joh! Dat kan ik aan mijn ervaring van 20 jaar IT'er mooi toevoegen. Het lijkt alsof Chello in de achtergrond de infrastructuur aanpast ten einde op e.o.a. manier er in de toekomst iets mee te willen doen. Maar weet je.... Heel dit forum wordt de laatste jaren al verziekt door dit soort egotripperij van steriele mannetjes die de evangelie wel even duidelijk maken. Succes ermee.

Verwijderd

Ik vind het toch wel weer typisch dat TS gewoon een paar dingen aan de kaak stelt en dat een of andere mod er dan gelijk weer op uit is de TS onderuit te halen. Als je nou gewoon eens meedenkt over die twee toch best interessante vragen en over zijn stelling dat ze misschien sneaky bezig zijn bij chello.. Dat een aantal dingen die TS zegt niet met elkaar te maken hebben interreseert mij werkelijk geen r**t! Hou gewoon eens op met dat gebitch altijd maar weer.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2005 09:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ruk, met de IQ test heb ik 125 gescoort, en misshien dat het de eerste keer niet helemaal helder is, maar Chello moet de winst wel ergens vandaan halen. Dit soort acties merkt een standaardgebruiker niet echt, waardoor ze naderhand in een kleiner "potentieel" komen te zitten. Dus verwacht in het weekend niet 450KB/s, maar 320KB/s,... en ja... dan heeft Chello weer zijn winst, terwijl die gebruiker waarschijnlijk niet zal klagen omdat hij toch tevreden is. Dan zit je toch in een win-win situatie bij Chello, en je infrastructuur wordt alleen maar beter benut. Dusse, ik mag jou wel ja! :P Hey Dion, heb je hier nog een normale aanvulling op, of gaan we verder met "ranten"?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
:z

GRiMLoCK1970 mag zodirect z'n email controleren.

[ Voor 62% gewijzigd door Xandrios op 22-02-2005 17:49 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.