Toon posts:

KT7-RAID nightmare :(

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

zal ff mijn weekend samenvatten :

Vrijdagmorgen : 150 km. naar de winkel om wat stukken te kopen ... Tbird 1000 , Duron 800 , ... niets voor mijzelf, enkel een KT7-RAID voor mezelf . Had m'n A7V namelijk verkocht om een RAID-0 te kunnen hebben met m'n 2 maxtor 7200 rpm's.
Bon , thuis gekomen , eerst de Tbird wat zitten overklokken voor de lol op m'n A7V omdat m'n "klant" dat wel zag zitten.
(het ding wilde niet booten op multipliers hoger dan 11 , maar had geen enkel probleem met 11 x 110 raar genoeg ... ik crashte windows pas bij 115 MHz FSB)
Maar anyway, alles eruit en de KT7 erin , m'n Duron 650 erin die 1081 deed in m'n A7V en alles aansluiten. Druk op de Power knop , alles begint lekker te draaien maar geen beeld (altijd leuk wanneer dat gebeurt) .
Alles 20.000 keer gecheckt .... niks .
zelfs als ik m'n geheugen eruit haalde geen enkele beepmelding .... *zucht*
Winkel gebeld ... technische dienst die enkele overduidelijke dingen opmerkte , uiteindelijk terug gereden (150 km) gemiddelde snelheid 141 km/h , inclusief het stuk over de gewone weg .....
Daar een uurtje gewacht tot die kerel ook tot de bevinding kwam dat het moederbord niet werkte ...
Nieuw moederbord , zet het aan en het POST normaal ... ok terug naar huis .
Kom thuis en sluit alles aan. Zet hem aan en hij POST en loopt vast. Reset en meteen de BIOS in, na enkele seconden loopt hij alweer vast ... daarna geen leven meer in te krijgen ... geen beeld. F***
bord eruit gehaald ... alles gecontroleerd ... nergens iets te vinden wat een contact kon geven met het moederbord ...
moederbord uit de kast gehaald, werkt nog steeds niet ... CMOS al duizend keer gereset ... hopeloos.
Volgende morgen nog maar eens geprobeerd ....
Mirakel , het ding werkt ... zelfs in mijn case . Bon , alles geinstalleerd , HD eraan vast en booten maar ...
Windows liep vast maar niet geheel onverwacht aangezien de promise ATA100 drivers werden geladen en zo ... in veilige modus verwijderd.
Alles zo'n beetje geinstalleerd, lijkt prima te werken allemaal...
Later op het internet echter de ene crash tegen de andere .... niet normaal ...
Deze morgen dan maar alles er weer uit ... m'n 2 HD's aan de RAID conroller en een stripe array gemaakt ... zoals in het boekje beschreven ... werkt blijkbaar ok ...
met FDISK gepartitioneerd dan ...
Maar de stations zijn ongeldig ... kan er niet naar lezen of schrijven ... dus ff windows setup doen is er niet bij ... hoe los je dit op ?
Heb dan een andere HD er bij aan gehangen en van daar windows geboot. Na een paar dozijn vastlopers uiteindelijk aan het werken gekregen .... maar niet m'n ATA100 RAID controller. Die werkt niet. En als ik hem inschakel boot windows niet meer.
Nog zo iets leuk: in DOS werkt mijn cd-rom enkel als ie master is op de primary IDE.
op slave , of op de andere werkt niet.
In windows wel , maar in dos niet ....
en windows booten als de schijf op de slave of de tweede hangt kan ik ook al vergeten ...
heeft me enige moeite gekost drivers op m'n HD te krijgen (omweg via diskette) ...
Nu werkt alles vrij goed , behalve m'n RAID.
Die wil van geen kanten.
Heb m'n BIOS al geflasht overigens met de laatste BIOS. geen verschil ...
kutbord ...

zal maar eens wat andere drivers gaan zoeken maar dat zal denk ik niet helpen ... het crashen is voorlopig voorbij nadat ik de Modem in een ander PCI slot heb gestoken.

bye

DD

• Powersoft744
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 16:59

Powersoft744

Maakt werk van Dromen

Kun je je precieze config eens posten? incluisef in wlke slots de kaarten zitten plus de irqs? Wat voor voeding heb je?

Ik zie dat je de raid wel hebt aangemaakt. en partioneren is wel gelukt! Heb je daarna geprobeerd windoze te installeren? Eerst formatteren is een betere oplossing. Daarna windoze erop. Dan als eerste de raid drivers installeren zelf voor de via 4in1 drivers!! Vervolgens de rest! Het moet werken!! zie mijn setup

Welke biosversie (raid) en welke versie van de drivers gebruik je?

greetz,
PS

MacBook Pro 14” (2023), Imac Pro (2017,3 Ghz 10 core Xeon W, 128 Gb, Radeon Pro Vega 64), Mac Mini (Late 2014, i5 2,8 Ghz, 8Gb) IPad Pro 13” 2024

Verwijderd

Topicstarter
KT7-R
Duron 650
Creative SB Live! 1024 PCI (PCI slot 5)
Motorola modem 65K (PCI slot 6)
Riva TNT2 + tv-out AGP
2 x Maxtor 20 GB 7200 rpm (en nu ook nog een Maxtor 10 Gb 7200 als systeemschijf)
CD-rom 52x & DVD LG
Aopen HQ8 / 300W PSU

Verwijderd

Topicstarter
probleem is overigens dat hoewel de verschillende partities wel worden herkent , ik kan ze niet aanspreken ... bv. : c: kan ik typen , maar formatten of dir lukt niet (kan niet lezen blablabla)
zit op een gewone HD nu niet op de RAID ...
ik kan de schijven op de RAID dus niet bereiken

Verwijderd

heb dit probleem ook vaak gehad, voornamelijk met asus moederborden, de bios is zo kut van asus, want vaak bij een crash of reset, lijkt het of de bios niet meer weet hoe die moet booten.

Maar even terug op jouw probleem, ik denk dat het probleem bij je HDD legt, tussen de 20 en 60 Gb zijn ze bijna allemaal te gebruiken met raid 66. Daarboven gaan ze vreemd doen omdat ze niet ondersteunt worden. Je moet dus zoeken naar een HDD die raid 100 ondersteunt. Dan moet het goed gaan. Is dit niet het geval dan zul je moeten zoeken naar een update voor de raid.

Werkt dit nog niet, dan weet ik het ook niet meer. check ook even de kabel !! succes

Verwijderd

Topicstarter
kan ook zo instellen dat ie maar op ATA66 werkt , geen verschil ....

• Powersoft744
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 16:59

Powersoft744

Maakt werk van Dromen

haal als de sodemieteer je sb live uit pci 5!!! deze wordt geshared met je raid controller!!! Bij de KT7-RAID zijn SB en RAID nogal gevoelig wat irqs betreft! |:( Dit kan voor de problemen zorgen! gooi 'm naar bv PCI3!!

lost dit nu niets op kijk dan voor meer tips:

http://www.icrontic.com/faqs/kt7faq/kt7faq.htm

greetz

Powersoft

MacBook Pro 14” (2023), Imac Pro (2017,3 Ghz 10 core Xeon W, 128 Gb, Radeon Pro Vega 64), Mac Mini (Late 2014, i5 2,8 Ghz, 8Gb) IPad Pro 13” 2024

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 21:00

tweakerbee

dus..?

Goh, wij dromen weleens hetzelfde ;)

Oplossing:

SBLIVE in PCI 4 !!!!!!

Je kunt btw niet win98 starten vanaf je RAID array, dus zul je er een extra HDD in moeten hangen. Hoe win2k werkt weet ik niet, daar zal het vast wel kunnen!

You can't have everything. Where would you put it?

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Op zondag 07 januari 2001 21:55 schreef tweakerbee het volgende:
Je kunt btw niet win98 starten vanaf je RAID array, dus zul je er een extra HDD in moeten hangen. Hoe win2k werkt weet ik niet, daar zal het vast wel kunnen!
Windows 98 draait hier perfect op een array, zelfs zonder de drivers draait het, alleen met een bagger performance :)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

En in de bios bij "Standard Cmos" de HD de instelling "Auto" voor alle vier de IDE poorten zetten.

Elke namelijk keer dat je de BIOS reset of defaults ophaalt staat het weer op "none",
zodat er onder dos geen HD's gepartitioneerd kunnen worden behalve de eerste,
en CDroms niet worden herkend.... kajje dus ook niet van CD booten en zo.. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
thankz

zal het eens proberen

;)

DuronDude

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08 18:47
en werkt het?
Bij mij gaf mijn SB-Live ook problemen in slot 5. Dit slot geeft wel vaker problemen.

Anyway. Als dit niet helpt kun je nog proberen of ie 1 schijf wel aanspreekt (wel op raidcontroller aansluiten). Doet die ene schijf het wel dan is in ieder geval je mobo in orde.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Ik wil ook wel graag weten of het werkt want ik zit ook aan een raid mobo te denken.
Wanneer kan die parity check erop? bij 3 HD's? (niet dat het thuis echt boeit, maar is leuk om er dan een HD uit te hakken en kijken hoe het opgelost wordt enzo)
Ik ben nu nl een beetje huiverig met die mobo's omdat het nog zo "nieuw" is in de particuliere sector...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Topicstarter
alles werkt :)

De SB live was overigens niet echt een probleem ... het was stabiel enkel had ik wat mis gedaan met m'n RAID setup ...
Met m'n modem in slot 5 was het echter hopeloos onstabiel ... Live! ging wel maar voor de veiligheid ...
Vraagje nog wel : wat zijn de beste instellingen voor de array ? Blokgrootte ?? ik heb 16 genomen .... en ik wilde ook 16k cluster size op m'n HD maar ik wist niet meer hoe dat moest dus heb ik voorlopig maar gewoon geformat ...
ME draait vlekkeloos ... enne ... snél hoor met 2 schijven van 7200 die samenwerken ;)

DuronDude

Verwijderd

Gaaf :) veel plezier met het nu werkende systeem :)

Maareh.. k'weet nog nix van het RAID verhaal zelf, ik gebruik het gewoon als extra IDE kanalen... pietsje sneller dan de 'normale' onboard IDE.

Verwijderd

je boot order in je bios staat toch wel goed he.. of heb je nog een ander boot device dan ide of raid? ik kan namelijk ook niet van booten van raid. ik moet kiezen tussen scsi, ide.

Verwijderd

je moet die drives eerst effe op de gewone ide doen en formateren enzo tot ze klaar zijn..dan naar je bios, bootup sequence op raid 100 zetten en dan die hd's in de raid 100 zetten dan moet het werken...

Verwijderd

Hi,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Alleen je bent wel heel dom bezig geweest om met al die extra pci kaarten te gaan trouble shooten. Eerst alle overbodige dingen eruit(audio netwerk etc), en vervolgens kijken of het werkt.
Anyway dat formateren op een normale ide controller (mannetje69) is dat bij jou ( mannetje 69) de oplossing geweest? Bij mij heeft hij problemn met alles wat aan een controller hangt (cdrom floppy Hd ) :r

Ben ook niet tevreden over het bios bv resetten met een insert key werkt volgens mij nooit.

Ik heb op dit moment ook nachtmerries van mijn KT7 raid. Advies van mij is om een MSI pro2a te kopen en een losse promise controller erbij te halen. Kt7raid onder linux of andere exotische OS kan volgens mij veel problemen veroorzaken. Die raid controller van Abit is brak :'(

Verwijderd

Dat is dan een persoonlijke ervaring..

Hier draait het als een zonnetje :)

Apropos, heb je gezien hoeveel problemen hier op Tweakersnet ook met de MSI Pro2A opduiken, voorla met de harde schijven?

Al dit vrij nieuwe spul heeft wat bugs en inventieve oplossingen zijn nou eenmaal nodig.

Maarjah, daar zijn wij Die-Hard Overclockers voor >:)

• oehoe
  • Laatst online: 28-08 16:52

oehoe

blije prutser, ouwe sok

Op dinsdag 09 januari 2001 17:14 schreef No_mercy_on_u2 het volgende:
Ben ook niet tevreden over het bios bv resetten met een insert key werkt volgens mij nooit.
Hmm, ik was laatst wat aan het pielen in het BIOS (van mijn KT7-Raid), ik had de ene na de andere onmogelijke setting geprobeerd en toen ik ineens tsjak, geen (re)boot meer, noppes, nada. Met insert ingedrukt kwam ik iig weer bij de POST en kreeg toen een foutmelding die ik kon rechttrekken in het BIOS. Maw, resetten van het BIOS doe je hier niet echt mee, je reset de CPU defaults met de insertkey. Vervolgens krijg je een foutmelding (de default komt niet overeen met wat er in het BIOS staat) en kun je alles zelf recht gaan zetten.

Effe on-topic, ik ben nog niet aan het spelen geweest met de Raid-mogelijkheden, dus sorry, can't help you :).

edit=typo :(

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04 20:43
Om RAID aan het werk te krijgen kan je misschien de oplossing van bxb http://bxboards.com/mainboard/socketa/abit-kt7-raid.shtml volgen.
Dit klinkt me namelijk heel erg logisch in de oren (cq netvlies), ook al heb ik (nog :))geen RAID array draaien. Succes!

Workstation

Verwijderd

bxb ? bedoel je soms mannetje69 ??

:P

• oehoe

oehoe

blije prutser, ouwe sok

en hier is nog een handige link:

http://go.to/kt7faq

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

Verwijderd

Topicstarter
Tja ...

de meeste problemen zijn opgelost ...
RAID werkt prima , en snél overigens :)

Maarre das niet echt alles ... ik heb nog wel problemen met apparaten op m'n IDE 1 en 2 ... de gewone ATA66 ...

te lang om uit te leggen eigenlijk ... 1 apparaat op de master werkt meestal wel ...
master en slave op een kabel is doffe ellende ... ofwel start hij niet op , ofwel vind hij de apparaten niet , ofwel een ervan ...
enne ik weet best wel waarvoor die jumpers master/slave dienen ! en in mijn BIOS staat alles op AUTO , niet disabled of zo .
Nu heb ik 1 IDE volledig aan het werken , m'n primary , m'n schrijver en DVD hangen er nu aan ... m'n writer als master , omgekeerd werkte het niet !!!!
En een 3e HD voorlopig aan de andere ... ik heb nog een 52x CD maar die kan er niet bij aan ... niet master en niet slave ...

Enne , de enige manier om op te kunnen starten is m'n ram in de BIOS te laten staan op SDRAM 8/10ns
als ik de boel op "normal" zet werkt het zelfs al niet (beschermingsfout bij opstarten weet je wel) "fast" etc. is uiteraard al helemaal uitgesloten ...
kan iemans me misschien eens in de gauwte uitleggen wat zoal optimale settings zijn ?
Met m'n A7V had ik geen dingen zoals "force 4-way interleave" en CPU fast command decode" ...

voor de rest ... met CPUCool de FSB instellen vanuit windows is niet echt dàt ... lukt eigenlijk niet zonder vastlopen ..
Met 4-way interleave ingeschakeld en nog een paar settings is m'n sandra memory score wel een stuk hoger ineens ... (?)

voor de rest zal er nog wel wat zijn maar dat ben ik nu ff vergeten ... lol

DuronDude

Verwijderd

He duron dude check out this site:
http://www.apushardware.com/?action=articles&id=44
Geeft een overzicht van de verschillende opties in het KT7 bios.

Peace 8-)

Verwijderd

Topicstarter
thanx :)

peace

DD

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ik heb nix dan problemen gehad met mijn KT7-RAID Highpoint RAID-controller. Ik gebruik het ding gewoon als twee extra IDE-bussen: alles master.

Leuk dat er blijkbaar oplossingen zijn, maar ik vind dat ik voor de prijs die ik ervoor betaald heb (drie en een halve meier) toch wel een moederboard had mogen krijgen dat gewoon (!!!) werkt zoals in het boekje dat erbij zit, beschreven staat. Ik voel me zwaar in de zeik genomen door Abit :(.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
door een klein toeval heb ik voor m'n Kt7-RAID de prijs betaald van een gewone KT7 ;)
lol ...

M'n RAID controller werkt perfect ... echt waar.
Het zijn m'n IDE 1&2 die niet mee willen werken ... zucht
en nog een paar andere probleempjes ...

m'n eerste bord werkte zelfs helemaal NIET !

Als het niet voor de RAID controller was geweest ... ASUS A7V ... had ik eerst ... prima bord . Ofwel de MSI .. die is eigenlijk zo veel goedkoper dat je niet moet twijfelen ...

maar m'n RAID-0 array is wel indrukwekkend ... en ik ben ook blij van die DIP-switchen verlost te zijn ;)

DuronDude

Verwijderd

Topicstarter
1 dingetje wel :

Zit er echt ZO veel verschil op temperatuursensors ?
op m'n A7V liep m'n Duron 10 graden warmer , met een FOP32-1 , nu met een standaard cooler !!!!!!!
kàn toch niet ??
Al moet ik ook wel zeggen dat m'n CPU bij een 52°C onstabiel werd ... heb ik nog niks van gemerkt dus zo warm wordt hij in ieder geval niet ...
maar ik vind het raar
ook m'n memory timings moet ik van afblijven of ik boot niet :(

DD

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-08 18:59

Daniel

Kapitein NCC-1701
Heerlijk bord die KT7-RAID...Femme heeft 1 Athlon 1 GHz en 1 Athlon 1.1 GHz gemold door zo'n geval |:(|:(

Verwijderd

heb dit bord ook , met dezelfde problemen.Ze waren als sneeuw voor de zon verdwenen toen ik m'n dimm (256mb) vervangen had door een ander exemplaar (128mb) de eerste dimm was niet goed dus, maar gaf geen problemen bij de mem test, en vaak starte de boel gewoon op, alleen ook net zovaak weer vast, alleen op verschillende momenten, zo bleef ik zoeken.nu draait het plankje als een trein, zonder vastlopers :)

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag me nu vooral nog af hoe het met doe temperatuur zit ..
Ik bedoel 10° koeler met minder goede koeling da's toch te gek .... ?

• oehoe

oehoe

blije prutser, ouwe sok

Op woensdag 10 januari 2001 21:40 schreef holy_cow het volgende:
heb dit bord ook , met dezelfde problemen.Ze waren als sneeuw voor de zon verdwenen toen ik m'n dimm (256mb) vervangen had door een ander exemplaar (128mb) de eerste dimm was niet goed dus, maar gaf geen problemen bij de mem test, en vaak starte de boel gewoon op, alleen ook net zovaak weer vast, alleen op verschillende momenten, zo bleef ik zoeken.nu draait het plankje als een trein, zonder vastlopers :)
Hmm, klinkt bekend. Mijn bord slikte de tweede 128Mb geheugenmodule niet > piep jengel jengel. Ook als ik de nieuwe module in zijn eentje er in drukte > piep jengel jengel. Module in mijn andere machine geplaatst, niks aan de hand. Wordt zo langzamerhand tijd om dat bord om te ruilen denk ik. Ik heb toch iets van een jaar garantie op dat ding of zo :?.

Verwijderd

Op woensdag 10 januari 2001 21:14 schreef Daniel Kegel het volgende:
Heerlijk bord die KT7-RAID...Femme heeft 1 Athlon 1 GHz en 1 Athlon 1.1 GHz gemold door zo'n geval |:(|:(
Jaaa, en dat ligt vast aan het KT7-RAID moederbord. Komop nou man ! :r

Verwijderd

Ik ben uiterst tevreden met die KT7-RAID. En ja, ik heb er één die kapot is.

Heb ik zelf gemold, helemaal alleen. Gewoon je kast verzagen met het mobo er nog in.

Ik neem aan dat een A7V dan zelf even wegloopt zodat'ie niet beschadigd wordt *D

Maarehh effe seremeneus,

DDude, die temp sensors wijken wel wat af, maar niet meer dan 2 graden.

Dat betekent dus dat je
1) of de coolermaster goed hebt gemonteerd en die Fop32 niet ( na jaahh kan altijd)
2) je hebt de blauwe temp sensor onder de CPU een beetje te ver naar beneden gebogen zodat hij nu te weing contact met de CPU maakt
3) je had vannacht het raam open en je bent vanmorgen vergeten de CV aan te zetten >:)

Verwijderd

Aan allen die gezeik hebben met hun abit kt7 (a) raid bord...een tip doe geen pci kaarten in PCI 5 want die irq's zijn gedeeld met je raid controller. is echt een super bord met vette opties. en dat force 4 way interleave enzo is voor DDR geheugen maarja je normale dimm kan het ook wel aan haal in Q3 12 FPS meer als die shit aan staat..:)en het is gewoon makkelijker als je eerst je hd formateert en fdiskt in je normale ide want die ziet ie altijd..en voor die dudes die gezeik hebben met master en slave en niet booten moeten hun master op de laaste aansluiting en de slave op de middelste douwen..kan helpen..;) bij mij word mijn processor tb900@1050 52 graden na een paar uur UT-en..:7
Pagina: 1