Toon posts:

Hoogspannings spoel defect ??

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier een Samsung tv( +-10jaar oud) staan waarvan de hoogspanningspoel "knettert" tijdens dit knetteren flikkert het beelscherm steeds.

Zou het nog de moeite lonen deze spoel te vervangen en hoe begin je best aan deze klus.

Verwijderd

Pfoe man toch. Ik zou me er gewoon niet aan wagen.
Genoeg TV's die ergens weg staan te stoffen. Gewoon ergens eentje ophalen voor een habbekrats.

www.gratisoptehalen.nl:
Philips televisie. Ongeveer 12 jaar oud. Als een batterij vervangen wordt werkt hij weer. Geschatte reparatiekosten 40 euro

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 19:24:
www.gratisoptehalen.nl:
Philips televisie. Ongeveer 12 jaar oud. Als een batterij vervangen wordt werkt hij weer. Geschatte reparatiekosten 40 euro
Dure batterij dan :X

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:34
Als je goed kunt solderen is het goed te doen maar het verkrijgen van de trafo zal niet zo heel eenvoudig zijn waarschijnlijk dat de plaatselijke electronica winkel voor je kunnen bestellen.
Maar ik zou eerst eens het type nummer van de tv opschrijven en vragen wat hij gaat kosten.
Reken tussen de 35 en 100 euro.

Denk er aan de beeld buis blijft geladen ook al staat hij een week uit.

Je moet hem ontladen door een plat voorwerp met de massa van de tv te verbinden (bijv tunerbehuizing) en deze tussen de hoogspanningsdop en de beeld buis steken.

Succes

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Verwijderd

Topicstarter
"Je moet hem ontladen door een plat voorwerp met de massa van de tv te verbinden (bijv tunerbehuizing) en deze tussen de hoogspanningsdop en de beeld buis steken."

Kan je eens juist uileggen hoe dit te doen.

• Genelec
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 22:42
Om de buis te ontladen kun je het beste 2 dikke platte schroevendraaiers gebruiken.

Leg 1 tegen de beeldbuis op de gelijdende laag, leg de 2e daarop en druk de platte kant nu onder de dop, en zorg dat deze contact maakt met de contactpunten daaronder.. Je maakt als het ware een kruis van de 2 schroeven draaiers.

Zo deed ik het altijd toen ik nog TV's repareerde.

Suc6

Als ik inspiratie had zou ik hier iets moois neerzetten

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:34
Onder de rubber dop zit een metalen haak welke de hoogspannings aansluiting van de beeldbuis is.
Deze moet met de massa verbonden worden om de beeldbuis wat in feite een soort condensator is om hem te ontladen.
Je kunt een schroevendraaier met behulp van een draadje verbinden met de massa van de tv bijv. de tuner behuizing (metalen sigaren doosje).
Daarna steek je de met masa verbonden schroevendraaier onder de rubberdop tegen de metale haak.
Dit kan een behoorlijke klap (overslag) geven.
Natuurlijk zorg je dat de stekker uit het stopcontact is voor je hem open maakt.
Als hij ontladen is kun je de rubberdop samenknijpen en de haak uit de beeldbuis nemen.
Daarna houd je nog een keer de met massa verbonden schroevendraaier tegen de aansluiting op de beeldbuis.
Waar vind de overslag plaats bij de trafo pf ergens op de kabel?
Voor je de dop terug plaatst moet je de aansluiting goed schoon maken met spiretus en ook de ruimte rond de dop en als je de oude terug plaatst ook de dop.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Verwijderd

hoogspanningsspoel heet in vaktermen lijntrafo. het hoef overgens niet persee de lijntrafo te zijn wat vakker gebeurt is de aansturingen van de lijntrafo die der mee kapt of de hoogspannings elco die uitdroogt en het leven laat. even goed kijken of der geen contacten gaar zijn op de printplaat. en of alle eleco`s en andere componenten der niet zwart of gesmolten zijn. veel scuc6 en denk na voordat je iets doet in zo`n tv.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 15:12

Swerfer

Hmm...

Als de TV 'knettert' kijk dan eens in het donker naar je hoogspanningstrafo. Soms zit er een scheurtje in, en springt er dan een vlamboog over naar een ander component of naar massa. Is dit het geval, dan is de scheur goed te repareren met 2 componenten epoxy lijm. Maak de trafo goed schoon, en smeer een dikke laag epoxy (evt. in meerdere lagen) over de scheur.

Het komt ook vaak voor dat de soldeercontacten slecht zijn. Controleer die ook, en soldeer ze eventueel opnieuw...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-02 20:35

TommyGun

Stik er maar in!

Ik ken ook iemand die zoiets gehad heeft en zag ook vonkjes overspringen en dat was idd zo gepiept. Net zoals Swerfer hierboven zegt, zijn nog te lijmen / solderen. Maar post eens wat pics van de schuldige spoel zodat we kunnen zien wát er nou precies aan de hand is. Maar ik gok ook op scheurtjes.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1