Op mijn weg om meer te leren over PHP/MySQL kom ik tegen een probleempje. Vroeger kon ik heel erg uit de voeten met PHP/MySQL maar na 2 jaar helemaal niets meer gedaan te hebben valt het vies tegen.
Het niveau van mijn vraag is dan ook al niet erg hoog, en hoop dat ik jullie kan gebruiken om te testen.
Heb de search gebruikt voor mijn vraag maar dat werkt _net_ niet voor mij op de een of andere manier. Ook heeft de search hier alleen van 2002 en terug geindexeert, erg lastig dus.
Oké, hier volgt mijn probleem, ik heb twéé hele simpele tabelletjes gemaakt, de query zegt alles.
nu staat er in cat 1 record met id=1 en name=cat1
bij forums staan er 2 records met catid=1 en naam=1.1 en 1.2
Nu zou de output van deze query moeten zijn
cat1 forum1.1
cat2 forum1.2
ik gebruik de volgende php code om te fetchen
Nu zou ik dunkt me die records toch moeten krijgen.
Niet dat ik een forum oid ga maken maar dit is puur voor test-doeleinden en voor mij nu een onopgelost vraagstuk.
Ik heb zelfs wat gratis forumpakketten gedownload om te kijken hoe hun het doen, zaten er een paar tussen die gewoon while($cat){ while($forum) {}} gebruikte, lijkt me _ERG_ intensief
Hierna ga ik kijken of ik een rechtentabel erbij kan zetten zodat er 3 tabellen met elkaar moeten gaan werken, een tabelletje (we houden het simpel) waar het forumid in staat met wel of niet viewen.
Het niveau van mijn vraag is dan ook al niet erg hoog, en hoop dat ik jullie kan gebruiken om te testen.
Heb de search gebruikt voor mijn vraag maar dat werkt _net_ niet voor mij op de een of andere manier. Ook heeft de search hier alleen van 2002 en terug geindexeert, erg lastig dus.
Oké, hier volgt mijn probleem, ik heb twéé hele simpele tabelletjes gemaakt, de query zegt alles.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| SELECT cat.id, cat.name, forums.id, forums.catid, forums.name FROM cat INNER JOIN forums ON ( cat.id = forums.catid ) |
nu staat er in cat 1 record met id=1 en name=cat1
bij forums staan er 2 records met catid=1 en naam=1.1 en 1.2
Nu zou de output van deze query moeten zijn
cat1 forum1.1
cat2 forum1.2
ik gebruik de volgende php code om te fetchen
PHP:
1
2
3
4
5
| $blaat = mysql_query($query); while ($fetch = mysql_fetch_array ($blaat)) { echo $fetch['cat.name'],$fetch['forums.name']; } |
Nu zou ik dunkt me die records toch moeten krijgen.
Niet dat ik een forum oid ga maken maar dit is puur voor test-doeleinden en voor mij nu een onopgelost vraagstuk.
Ik heb zelfs wat gratis forumpakketten gedownload om te kijken hoe hun het doen, zaten er een paar tussen die gewoon while($cat){ while($forum) {}} gebruikte, lijkt me _ERG_ intensief
Hierna ga ik kijken of ik een rechtentabel erbij kan zetten zodat er 3 tabellen met elkaar moeten gaan werken, een tabelletje (we houden het simpel) waar het forumid in staat met wel of niet viewen.
[ Voor 23% gewijzigd door RedHat op 20-02-2005 19:22 ]