Ik heb een autoradio (medion) een Jbl versterker van 400 watt max een marquant versterker van 1200 watt max en twee pioneer boxen van 350 watt max. Nu heb ik dit uit mij auto omdat ik gek werd van een brom. Nu had ik het idee om net als bij een winkel dit allemaal in een kastje in te bouwen. Laten we zeggen een super ghettoblaster of zoiets Deze wil ik zowel op het lichtnet kunnen af spelen als wederom in de auto. Nu heb ik een paar vragen. 1. hele algemen vraag zou het werken ? 2. zou een normale huis,tuin en keuken 220 volt stekker voldoen? 3. wat voor voeding moet ik nemen. 4. wat is een beetje het energie verbruik?
1. De max vermogens zegt totaal niets.
Mijn autoversterker is 1000watt (right). Dat zou bij 12v betekenen dat ie 83A trekt en dan ook nog eens 100% rendement zou hebben... terwijl ie gezekerd is op 30A.. Als er 20% van die 1000w uitkomt ben ik al blij
2. Een voeding die zulke stromen (20-30A) kan leveren bij 12volt.. succes, dat wordt een duur geintje, 200 eur ofzo. Naast een (dure) trafo ben je er nog niet, je moet t ook nog eens gelijkrichten (zware brugcel), afvlakken (enorme grote/dure condensators) en gelijkrichten (een zooi transistoren met enorme koeling)
Voor de kosten die je dan kwijt bent kun je beter een PA versterker kopen. Daarbij is een auto-versterker gemiddeld een stuk beroerder in kwaliteit, en al helemaal marquant e.d.. Tenslotte zijn de speakers bedoeld voor in een kleine ruimte...
trouwens, waarom haal je t uit je auto? Als je al geen brom eruit kan halen in je auto wens ik je ook veel succes met het bouwen van een goede voeding
Nee, wil je herrie, koop een elcheapo PA herrieding
Mijn autoversterker is 1000watt (right). Dat zou bij 12v betekenen dat ie 83A trekt en dan ook nog eens 100% rendement zou hebben... terwijl ie gezekerd is op 30A.. Als er 20% van die 1000w uitkomt ben ik al blij
2. Een voeding die zulke stromen (20-30A) kan leveren bij 12volt.. succes, dat wordt een duur geintje, 200 eur ofzo. Naast een (dure) trafo ben je er nog niet, je moet t ook nog eens gelijkrichten (zware brugcel), afvlakken (enorme grote/dure condensators) en gelijkrichten (een zooi transistoren met enorme koeling)
Voor de kosten die je dan kwijt bent kun je beter een PA versterker kopen. Daarbij is een auto-versterker gemiddeld een stuk beroerder in kwaliteit, en al helemaal marquant e.d.. Tenslotte zijn de speakers bedoeld voor in een kleine ruimte...
trouwens, waarom haal je t uit je auto? Als je al geen brom eruit kan halen in je auto wens ik je ook veel succes met het bouwen van een goede voeding
Nee, wil je herrie, koop een elcheapo PA herrieding
[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 20-02-2005 19:11 ]
ik denk dat je beter af bent bij die radio op de pioneer speakers op een oude PC voeding. (dat moet nog wel lukken).
Wise enough to play the fool
Gooi er een flinke transformator + gelijkrichter + elco tussen, en dan met een flinke wisselschakelaar kiezen tussen de 12V= uit de auto, of de 230V~ via de trafo.
Maximaal opgenomen vermogen van de radio + versterker *1,5 (of delen door 0,68 wat mijn elektroleraar deed) als VA van de trafo nemen, en per Ampère 2000uF (afgerond naar boven) aan elco. (en natuurlijk ook een brugcel die het vermogen aankan)
Waarom geen schakelende voeding? die geven volgens mij te veel storing, daarom zie je ze weinig in audioapparatuur.
-edit-
IN apparatuur, een autoradio zit natuurlijk in een metalen behuizing
schakelende voeding maakt dus niet uit.
Maximaal opgenomen vermogen van de radio + versterker *1,5 (of delen door 0,68 wat mijn elektroleraar deed) als VA van de trafo nemen, en per Ampère 2000uF (afgerond naar boven) aan elco. (en natuurlijk ook een brugcel die het vermogen aankan)
Waarom geen schakelende voeding? die geven volgens mij te veel storing, daarom zie je ze weinig in audioapparatuur.
-edit-
IN apparatuur, een autoradio zit natuurlijk in een metalen behuizing
[ Voor 11% gewijzigd door Resistor op 20-02-2005 19:27 ]
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
In die autoamps zitten ook al geschakelde voedingen, daar moet je je dus niet druk over maken.Resistor schreef op zondag 20 februari 2005 @ 19:26:
-edit-
IN apparatuur, een autoradio zit natuurlijk in een metalen behuizingschakelende voeding maakt dus niet uit.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
is het volledig met Dj Smiley eens
[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 20-02-2005 19:35 ]
ik denk na wat jullie mij vertellen en wat ik al vreesde dat het inderdaad beter is om een verstreker(die op 220 kan) te kopen die op de speakers kan....denk dat ik dan een stuk goedkoper uit ben...
btw nog even 1 dingetje off topic.....ik heb mij normale 50 w hifi aangesloten op mijn pc nu komt er veel ruis uit ...is er een manier om dit op te lossen?
btw nog even 1 dingetje off topic.....ik heb mij normale 50 w hifi aangesloten op mijn pc nu komt er veel ruis uit ...is er een manier om dit op te lossen?
[ Voor 29% gewijzigd door WarthogSmurf op 20-02-2005 19:54 ]
Een hoogvermogen versterker hoort op hogere spanningen te werken, zie theorie over transistorversterkers/clipping. In de auto zijn er geen spanningen zoals 2*30V (symmetrisch), dan worden er allerlei trucjes toegepast die meer vermogen geven tenkoste van geluidskwaliteit en spanning oppompen (verlaagt het rendement). Dus een "dj-versterker" aanraden, goedkope bakken van JB Systems/Stageline die lekker luid spelen.
Computervoeding met autoradio is een goedkope oplossing. Sloop een voeding uit een ouwe Pentium en zien dat het genoeg stroom levert op de 12V-lijn.
Computervoeding met autoradio is een goedkope oplossing. Sloop een voeding uit een ouwe Pentium en zien dat het genoeg stroom levert op de 12V-lijn.
[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 20-02-2005 20:06 ]
Verwijderd
Dit is wat ik vroeger toen ik nog klein was ook altijd had, maar had dan een auto accu icm accu lader als voeding. Als ik mijn radio aan dee dan sloot ik ook meteen de accu lader aan, dit werkte prima. Je moet dan alleen niet 4 uur met de radio erg hard gaan spelen, want dat trekt je accu icm. je lader niet.
Verwijderd
ik gebruik voor me sub mono eindblock van 180 watt RMS / 500 watt max een 230 watt ATX voeding. Is er een keer op bijna vol vemorgen uit geklapt maar verder gaat het prima
Verwijderd
Shadowxx wat jij noemt klinkt juist wel leuk in de auto volgens mij.
Kan je niet beter naar de oorzaak van die brom gaan zoeken.
Volgens mij is er namelijk gewoon een simpele oplossing voor te vinden.
Kijk trouwens ook even hierop:
http://www.12vhifi.nl/
http://www.12voltmedia.nl/
Kan je niet beter naar de oorzaak van die brom gaan zoeken.
Volgens mij is er namelijk gewoon een simpele oplossing voor te vinden.
Kijk trouwens ook even hierop:
http://www.12vhifi.nl/
http://www.12voltmedia.nl/
Pagina: 1