Hoe bereid je je als fotograaf voor op een fotosessie?

Pagina: 1
Acties:

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Zojuist ben ik uitgenodigt om bij een bepaalde gebeurtenis als fotograaf op te treden. Het gaat hier om een gebeurtenis die zich binnen in een gebouw zal afspelen. Hiernaast hoop ik over een aantal maanden wederom als fotograaf aanwezig te zijn bij een bruiloft. De reden dat ik dit topic open is dat ik graag goed voorbereid op pad ga. Ik ben geen professionele fotograaf maar een goede voorbereiding is meer dan het halve werk. Overigens ben ik bij beide gelegenheden niet primair maar secundair als fotograaf aanwezig. :)

Zaken die ik zelf al bedacht heb:
• Half uur tot uur aanwezig zijn
• Volle bepakking mee (eigen auto); dus: camera (Canon EOS 300D), lenzen (18-55 en 75-300), groot (2 meter) en klein (20 cm) statief.
• Accu volledig opgeladen; geheugenkaart leeg, spullen gecontroleerd en even eventueel schoongemaakt
• Script van gebeurtenis proberen te achterhalen zodat ik op voorhand mijn plaats en camera-instellingen kan bepalen
• Uiteraard een aantal testfoto's maken, en indien mogelijk direct op laptop controleren

Hebben jullie wellicht nog tips / ideeen / ervaringen? Wat zijn zaken om van te voren op te letten? Schiet je belangrijke zaken standaard op RAW? Hoe haal je je voordeel uit het feit dat je van te voren al weet wat er gaat gebeuren? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 20:48
Locatie van tevoren verkennen.

Rekeninghouden met de stand van de zon, zodat je niet voor verrassingen komt te staan als je na 2 uur schieten opeens veel tegenlicht krijgt, terwijl je dit niet voorzien had..

Meerdere memorycards meenemen, er zou er maar een kapot gaan :)
2e volle accu meenemen.

Dit schiet me zo 123 ff te binnen..

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

geheugenkaart leeg
Je hebt maar 1 geheugenkaart? Wat als die geen zin heeft om mee te werken precies op de bewuste dag? ;)

Verder: witbalans van tevoren regelen, als je weet dat je consistent licht zal hebben :)
Schiet je belangrijke zaken standaard op RAW?
Ja, zeker wel ;)
Hoe haal je je voordeel uit het feit dat je van te voren al weet wat er gaat gebeuren?
De beste locatie zoeken om een interessant/leuk shot vanuit te maken, evenals prefocus danwel statief opzet-mogelijkheden.

En als secundair fotograaf moet je vooral doen of je er niet bent: ga dus zo onopvallend mogelijk te werk, dat is ook onderdeel van een fotoshoot. Succes ;)

LinkedIn
Instagram

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Reserve camera, desnoods lenen.
Minimaal 2 geheugenkaartjes, want stel dat je er 1 hebt, en die weigert ofzo.

Verder inderdaad locatie vantevoren even gaan bekijken, lichtomstandigheden etc.

It’s the economy, stupid!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
En als je het hebt over die bruiloft, ga vooraf alvast op zoek naar eenleuk plekje waar je mooie foto's van het bruidspaar kunt schieten.

[ Voor 3% gewijzigd door Justawitte op 20-02-2005 19:54 ]

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Binnen absoluut zorgen voor een externe flitser zou ik zeggen (met omni).

Daarnaast kijk ik in dat soort gevallen of m'n spullen 100% schoon zijn.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

En ook een beetje kijken hoe je als fotograaf kan rondlopen. In hoeverre je storend kan zijn en in hoeverre je niet teveel op moet vallen. Je valt toch wel op, maar opvallen kan vreemd genoeg op verschillende manieren.
Uiteraard ook kijken of je iets kan verzinnen om niet te flitsen. Binnen bv met een 1:1.8 lens gaan rondlopen pp de wat hogere isowaarden.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 08:07

Korakal

Up up up!

Remy schreef op zondag 20 februari 2005 @ 19:18:
Verder: witbalans van tevoren regelen, als je weet dat je consistent licht zal hebben :)
als je in RAW schiet kun je die ook fijn achteraf regelen :9 zolang je niet vanuit één constante positie aan het fotograferen bent kun je naar mijn idee beter gewoon de automaat z'n werk laten doen en achteraf eventueel correcties maken bij het converteren van de RAW-files. (overigens een antwoord op je vraag: schiet je belangrijke dingen in RAW? Nee, je schiet alles in RAW. Kunnen corrigeren achteraf is altíjd handig :Y) )

Meerdere memorycards kan ik me zeker bij aansluiten, al is het maar omdat je tijdens het leegkopiëren op je laptop wilt kunnen doorschieten.
Tja, en wat betreft weigerend materiaal: een 2e camera zoals hier gesuggereerd zou ik gewoon afwegen hoe makkelijk het is om eraan te komen/mee te nemen en de ernst van de fotoshoot. Bij een bruiloft kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar bij een familiefeestje heb ik persoonlijk niet echt de behoefte aan een backup. Als het zeldzame geval zich voordoet dat je materiaal weigert: jammer dan. In jouw geval geef je al aan dat je als secundair fotograaf meegaat, dus om je nou helemaal te overladen met reservespul...

Ik zou de tijd dat je er eerder bent gebruiken om even te testen hoe je camera (en met name de flitser) op de belichting/ruimte reageert, dus even een paar testshots maken en eventueel bedenken wat je wel en niet moet gebruiken qua positie van waaruit je fotografeert.

Voor de rest: gewoon doen en op je gevoel afgaan. Succes :*

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Bedankt voor alle tips :)
Korakal schreef op zondag 20 februari 2005 @ 21:58:
[...]

als je in RAW schiet kun je die ook fijn achteraf regelen :9 zolang je niet vanuit één constante positie aan het fotograferen bent kun je naar mijn idee beter gewoon de automaat z'n werk laten doen en achteraf eventueel correcties maken bij het converteren van de RAW-files. (overigens een antwoord op je vraag: schiet je belangrijke dingen in RAW? Nee, je schiet alles in RAW. Kunnen corrigeren achteraf is altíjd handig :Y) )
Goed punt; het is ook niet zo dat ik te weinig opslagruimte zou hebben; RAW is dan inderdaad een goed idee om onverwachtse geintjes van de camera (/ fouten van de fotograaf) te vermijden
Meerdere memorycards kan ik me zeker bij aansluiten, al is het maar omdat je tijdens het leegkopiëren op je laptop wilt kunnen doorschieten.
Tja, en wat betreft weigerend materiaal: een 2e camera zoals hier gesuggereerd zou ik gewoon afwegen hoe makkelijk het is om eraan te komen/mee te nemen en de ernst van de fotoshoot. Bij een bruiloft kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar bij een familiefeestje heb ik persoonlijk niet echt de behoefte aan een backup. Als het zeldzame geval zich voordoet dat je materiaal weigert: jammer dan. In jouw geval geef je al aan dat je als secundair fotograaf meegaat, dus om je nou helemaal te overladen met reservespul...
Het is inderdaad meer richting het 'O jij hebt toch een camera' dan dat er echt iets 100% goed moet gaan; ik denk dat de kans dat ik een extra camera ga bijkopen erg klein is; maar het is goede tip voor het geval je qua professionaliteit een treedje hoger wilt klimmen :)
Ik zou de tijd dat je er eerder bent gebruiken om even te testen hoe je camera (en met name de flitser) op de belichting/ruimte reageert, dus even een paar testshots maken en eventueel bedenken wat je wel en niet moet gebruiken qua positie van waaruit je fotografeert.

Voor de rest: gewoon doen en op je gevoel afgaan. Succes :*
Ik hoop dat de verlichting goed is want ik ben momenteel nog aangewezen op de standaard aanwezige flitser; wellicht is dat een goed punt om uit te breiden aan de camera :) Verder zal ik kijken in hoeverre de foto's voor publiek gebruik geschikt zijn en dan zal ik jullie ongetwijfeld een tipje van de sluier van het gemaakte resultaat laten zien :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:11

Pelle

🚴‍♂️

Laatst heb ik hier op DPZ ook wat over geroepen (n.a.v. iemand die een trouwshoot volledig de mist in had zien gaan):
jij hebt meegemaakt wat iedere (amateur) trouwfotograaf een keer mee moet maken om er achter te komen dat een goede voorbereiding goud waard is, en ook om er achter te komen dat je (ondanks die goede voorbereiding) nog altijd met omstandigheden te maken kunt krijgen waar jij als fotograaf niets aan kunt doen.

Na 4x een dag trouwfotograaf te hebben gespeeld, ben ik er inmiddels ook achter dat het vooraf verkennen van de trouw- en reportage-lokatie een must is. Dat het inplannen van tijd voor de reportage (minimaal 2 uur) een must is. Dat het laten zien waar je toe in staat bent (zodat men weet wat men kan verwachten, en je zo een stuk minder onder druk staat om te presteren) een must is. Dat een backup body eigenlijk ook een must is, en indien mogelijk ook een backup flitser. Dat het weten wie wie is (naaste familie & vrienden moeten natuurlijk ook op de foto) een must is.

Verwijderd

Een aantal zaken die ik je kan meegeven (ook reeds genoemde, maar dan zijn ze extra belangrijk):

-Verken de locatie. Weet waar het bruidspaar zich bevind en weet waar jij moet zitten tijdens de ceremonie. Als je mag rondlopen neem dan even een paar modellen mee, zodat je op voorhand een aantal locaties kunt proberen. Bekijk het licht op een andere dag op dezelfde locatie. Je weet dan van tevoren wat je kunt verwachten en welke sluitertijden je mee te maken krijgt, waardoor je wellicht een flitser nodig hebt. Werk je vanaf een vast plek, kijk dan voor de bruiloft eens goed door je zoeker of er op de achtergrond geen storende elementen zijn die je makkelijk kunt wegwerken (bijv een lichtknopje naast een bloembak kun je makkelijk laten verdwijnen door de bloembak te verschuiven). Let er ook op dat het bruidspaar vrij op de foto kan, indien gewenst. Dus zorg ervoor dat jouw stoel op zo'n plek staat dat je een vrij gezichtsveld hebt naar het bruidspaar en dat er zich geen storende elementen (personen) op een rare manier achter het bruidspaar staan.
-Neem indien mogelijk van alles een reserveexemplaar mee (geheugenkaarten, objectieven, batterijen, en fotogear).
-Zorg dat je weet wie belangrijk zijn op de bruiloft. Weet wie de getuigen en belangrijkste familieleden zijn.
-Zorg dat je echt belangrijke momenten in burst schiet. Ik wil drie foto's van de ringen en drie foto's van de kus. Instrueer het bruidspaar dat zij de ringen langzaam omdoen en dat die kus best wel een seconde of 2 (uiteraard ook langer) mag duren. Je wilt niet verrast worden en al zeker niet een onscherp exemplaar ertussen hebben.
-Zorg dat je de ceremonie kent (bij de eerste fotoshoot het liefste bij dezelfde ambtenaar gaan kijken, zodat je ook weet hoe hij/ zij het aanpakt). Als je gaat kijken bij een bruiloft, kijk dan gelijk naar de prof. fotograaf; daar kun je veel van leren. Het belangrijke hieraan is dat je geen momenten mist of weet wanneer de momenten gaan komen, zodat je van plek kunt wisselen.
-Wees brutaal. JIJ bent de fotograaf en bepaalt welke foto jij neemt; eventueel iets te aanwezig gedrag wordt gecompenseerd door mooie foto's die je soms alleen kunt nemen door net iets buiten de regeltjes te werken. Geef gerust eens mensen een duw als je een foto MOET maken. Je hebt geen tijd voor uitleg, eerst schieten en daarna pas sorry zeggen.
-Als je moet fotograferen bij de receptie, zoek dan alvast een plek waar het bruidspaar kan gaan staan en let er dan op dat de rij met mensen op zo'n manier weglopen dat ze niet voor jouw camera weglopen, want de nieuwe mensen staan al te feliciteren. (en dan mis jij iedere keer je shot)
-Werk in RAW en in handmatige witbalans. Neem hiervoor vast de foto's in de verschillende ruimtes, zodat je snel kunt wisselen tussen de witbalansen.
-Voorkom direct flitslicht en moet je er toch mee werken, probeer dan (via firmwarehack) een stopje minder te belichten. Probeer het liefst een externe flister te regelen (vrienden met een flitser??). Indirect flitsen een stopje meer gebruiken.
-Ik denk niet dat je meer dan je standaard objectief zult gebruiken. Wanneer wil je binnenshuis die 75-300 gaan gebruiken? Neem hem mee, maar bedenk goed wanneer je welk objectief wilt gaan gebruiken. Met die 75-300 heb je namelijk ook kortere sluitertijden nodig.
-Werk op 1/125. Foto's zijn scherp of niet, maar een foto op 1/60e is vaak net iets minder scherp dan die op 1/125. 1/brandpuntsafstand is een mooie regel, maar de scherpte neemt toe wanneer je een paar stops hiervan afwijkt (kortere tijden dus).
-Neem voldoende geheugen mee (no-brainer).
-Maak afspraken hoe je je fotowerk aflevert. Ik heb er een hekel aan om alle foto's te moeten overhandigen. Slechts 10 of 20 % vind ik de moeite van het laten zien waard. De rest maakt die eerste procenten minder mooi en doet dus afbreuk aan jouw kwaliteiten als fotograaf. Wanneer jij zelf de rotzooi eruit haalt, ziet jouw werk er stukken beter uit. Wees hierbij ook kritisch. In geval van twijfel foto weggooien (tenzij het een zeer belangrijk moment is). Eventueel op een later tijdstip kun je de rest laten zien. Gooi de bestanden dus niet direct weg, maar sorteer ze in diverse mappen.
-MAAK BACKUPS! Je zult zien dat jouw pc stuk gaat als de foto's op je pc staan en je drukt net op format van je geheugenkaartje. Hoe leg je zoiets uit....

Als ik meer bedenk, dan post ik het nog wel.

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 22:04
Ter aanvulling op de voorgaande lijst:

Koop een (externe) flitser! Je zult zien dat je de schaduwen wilt oplichten als je buiten in de volle zon het bruidspaar staat te fotograferen. Doe je dat niet, dan krijg je allemaal donkere schaduwen onder de ogen.

Verwijderd

Ter aanvulling op de vorige opmerking :P

Hiervoor zou je ook een reflectiescherm (zijn erg goedkoop) kunnen gebruiken. Neem een slaafje mee [insert leathersmiley] en laat hem het licht indirect bouncen op het bruidspaar. Zorg ervoor dat je op de locatie weet waar het licht vandaan komt en kijk dan of je met een reflectiescherm kunt werken. Voordelen van een reflectiescherm: je kunt de intensiteit heel makkelijk bepalen door het scherm dichter of verder weg te plaatsen, je kunt de kleurtemperatuur makkelijk aanpassen door de gouden kant te gebruiken, waardoor je wat warmer licht krijgt, het licht is diffuser = mooier, het licht komt vanuit een mooiere hoek dan recht van voren.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:22:
-Ik denk niet dat je meer dan je standaard objectief zult gebruiken. Wanneer wil je binnenshuis die 75-300 gaan gebruiken? Neem hem mee, maar bedenk goed wanneer je welk objectief wilt gaan gebruiken. Met die 75-300 heb je namelijk ook langere sluitertijden nodig.
Dat zag ik even, verder _/-\o_

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Verwijderd

Dank, maar ik zie dat je de "verbetering" in mijn quote al hebt doorgevoerd. Evenals in de rest van mij stuk heb ik natuurlijk gewoon gelijk :P Je hebt namelijk bij een kortere sluitertijd minder kans op bewegingsonscherpte. Dat weet je natuurlijk zelf ook wel, maar dit soort foutjes sluipen er snel in! ;)

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

Oké, ik ging uit van de mindere lichtsterkte van de lens en dus langere sluitertijden voor een goed belichte foto. Jij stelt daartegenover dat je met meer zoom kortere sluitertijden nodig hebt om de kans op bewegingsonscherpte te verkleinen. Samen vormen ze twee redenen waarom een zoomlens minder handig kan zijn.

Ik hou het op 1-1 ;)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Verwijderd

Meeste is wel genoemd. Vergeet vooral niet tevoren ff lekker te ontspannen ...

Verwijderd

Je vergeet nog iets, namelijk om ook te genieten van de happening an sich. Zeker wanneer het vrienden zijn, kan het zomaar gebeuren dat je aan het einde van de dag erachter komt dat je jezelf heel weinig kunt herinneren omdat je wordt opgenomen door de fotografie.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Bedankt voor de lange lijst! Jullie komen inderdaad met erg nuttige tips op de proppen; iets wat erg prettig is gezien het feit dat ik me nu al redelijk voorbereid voel (aangezien ik nu al weet wat ik ga doen) :) Ik zal inderdaad zoals genoemd eens gaan kijken naar een mogelijke flitser zodat ik bij te weinig licht toch kan fotograferen. Nogmaals bedankt allemaal :)

---

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:35
Nog een paar tipjes, voornamelijk voor bruiloft.
  • Zorg er bij het fotograferen van een bruiloft ook voor dat je zowel buiten als binnen lokaties hebt. Ik moest ooit foto's maken en had alleen een buitenlocatie, das toch vervelend als het pijpenstelen regent.
  • Doe makkelijk zittende, niet te warme, onopvallende kleding aan. Je krijgt het vanzelf warm genoeg.
  • owjah, van tevoren even goed met opdrachtgevers overleggen wat zij willen, en ze dan ook meteen duidelijk maken wat jij kan. Als een van bijde partijen verkeerde verwachtingen heeft kan dat nogal vervelend uitpakken.
  • Ga er op een bruiloft niet vanuit dat je echt veel van het feest meepkrijgt. Je bent nogal druk bezig namelijk.
  • bij een diner, zorg dat je foto's van de mensen maakt op het moment dat ze nog niet zijn begonnen met eten, of naar een speach luistern of iets dergelijks. Mensen die eten in hun mond aan het proppen zijn zien er niet heel erg charmant uit op een foto.
  • Spreek ook een eindtijd af. Op gegeven moment zijn alle foto's van pratende/drinkende mensen wel gemaakt.
  • Als je apperatuur voor een opdracht nieuw koopt of leent, zorg er dan voor dat je er ruim van tevoren mee leert werken. Scheelt een hoop stress, en het word allemaal weer een stuk mooier.

[ Voor 1% gewijzigd door T_knoop op 22-02-2005 13:52 . Reden: foutjes in UBB :X ]

Pagina: 1