Dilemma aanschaf hardware analoge video capture

Pagina: 1
Acties:
  • 1.205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tweakers.not
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-02 23:22
Ik heb al het een en ander opgezocht met google en hier op got, toch kom ik er niet helemaal uit qua keuzes.

Voor mijn pa moet ik een nieuwe pc in elkaar zetten, waar hij, naast gewoon internetten, briefjes tikken en af en toe een simpel spelletje doen, zijn vakantiefilmpjes mee op dvd zetten.

De videocamera waarmee hij tot nu toe alles gedaan heeft is een Sony TRV 69E. Hier zit geen firewire op, alleen een s-video aansluiting en de 3 tulpstekkers. Er zal dus analoog gecaptured moeten worden.

In het gecapturede materiaal zal hij wat willen knippen e.d. zodat hij leuke stukjes overhoudt om op dvd te zetten. Of hij later de smaak te pakken krijgt en er meer werk van wil maken weet hij nog niet.

Qua configuratie heb ik wel wat in gedachten, maar is sta overal voor open. Het wordt waarschijnlijk iets van een AMD 64 3000, 1024mb ram, SATA 160 GB HD, DVD Brander.

Maar qua videokaart/capture ben ik er nog niet uit. Er zullen geen nieuwe games op gespeeld worden. Maar wel analoog video gecaptured worden.

Ik heb zitten kijken naar videokaarten als de V9520 Home Theater / Video Suite (100E). Ik lees o.a. op GOT dat de kwaliteit niet super is, en dat je frameloss en kwaliteitsverlies kan krijgen als je PC niet snel genoeg is. Een Pinnacle DC10 zou een beter (kwaliteit) alternatief zijn, aangezien deze zelf hardwarematig de video omzet naar MPEG2.

Mijn vraag is nu, is het capturen van analoog op 720 x 576 mogelijk op de V9520 Home Theater / Video Suite in een AMD 64 systeem met goede kwaliteit? Of is de kwaliteit betreurenswaardig te noemen en moet ik toch maar denken aan een DC10 (200E), welke een bult geld meer gaat kosten.

Ook zie ik apparaten als de Pinnacle Dazzle DVC90 capture adapter (softwarematig, 75E) of DVC120 (hardwarematig, 125E). Is hardwarematige compressie toch wel een must en die 50E extra waard, of zou die DVC90 genoeg zijn? En is dat spul sowieso wel iets?

Of zijn er nog meer oplossingen die niet te prijzig zijn? Het gaat immers voornamelijk op vakantiefilmpjes, maar de kwaliteit moet wel in orde zijn.

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik adviseer een Studio AV/DV, dit is een "moderne" dc10+ die zowel analoog als digitaal aan kan en dus ook voor de toekomst ruimte bied. Deze heb ik voor mijn pa gehaald en die kan er als digibeet prima mee overweg, dwz met de bijgeleverde Studio 9.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 18:04
Al eens naar een iMac of Mac Mini gekeken? Kan je via firewire makkelijk een analoge capture device op aansluiten en heeft erg goede en makkelijk te gebruiken software (iMovie) standaard meegeleverd. Voor het serieuzere werk kan je eventueel upgraden naar Final Cut (Express/Pro).

• tweakers.not
Ghostrider(NL) schreef op zondag 20 februari 2005 @ 18:14:
Ik adviseer een Studio AV/DV, dit is een "moderne" dc10+ die zowel analoog als digitaal aan kan en dus ook voor de toekomst ruimte bied. Deze heb ik voor mijn pa gehaald en die kan er als digibeet prima mee overweg, dwz met de bijgeleverde Studio 9.
Maar heb jij voor deze oplossing gekozen vanwege de software? Of vanwege de kwaliteit? Ik zie hem in de pricewatch voor 175E staan. Toch een behoorlijk bedrag, want daar zou dan nog een ' normale' videokaart bijkomen.
Straat schreef op zondag 20 februari 2005 @ 18:37:
Al eens naar een iMac of Mac Mini gekeken? Kan je via firewire makkelijk een analoge capture device op aansluiten en heeft erg goede en makkelijk te gebruiken software (iMovie) standaard meegeleverd. Voor het serieuzere werk kan je eventueel upgraden naar Final Cut (Express/Pro).
Ik ben zelf wel weg van een Mac, ik werk er regelmatig mee op mijn opleiding. (Final cut pro, Director, etc) Maar voor mijn pa zoek ik toch echt een Windowsoplossing.

Ik zou graag nog meer racties willens zien, vooral qua de Dazzle / de ASUS v9520 met TV in en dan vooral qua kwaliteit en gebruikerservarignen.

• tweakers.not
Ben vandaag nog wat winkels afgegaan... ze hebben mij eigenlijk weinig kunnen vertellen, al helemaal niets kunnen garanderen qua kwaliteit...

Dus nogmaals;

Hier helemaal niemand ervaring mee (zie eerste post)? Ook niet met die Asus v9520 kaarten met video in? MSI en Aopen hebben ze ook zie ik, iemand daar video mee gecaptured? Of iemand die Dazzle dingen geprobeerd?

• Kneep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01-2024
En ben je er al uit wat het gaat worden?

Zit er ook aan te denken om een keer zo'n capture kaart aan te schaffen, maar weet ook nog niet welke ik het beste kan pakken...

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
dc10 raad ik je af, boven windows 98 worden er geen goede drivers gesupport door miro, ze bestaan wel op driverguide heb je een3 tall versies staan maar die bleken bij mij behoorlijk instabiel te zijn. ben nu overgestapt naar matrox wel stukken duurder mgoed hobby is hobby

Verwijderd

Let erop dat de resolutie van Hi8 maar iets van 250 beeldlijnen maximaal is. Die moet je dus gaan upscalen naar 550 voor DVD kwaliteit. Dit geeft overigens ook al aan dat je veel minder bandbreedte gebruikt voor het capturen van Hi8 (de verticale resolutie is al 2x zo laag, de horizontale weet ik niet, maar als dat ook 2x zo laag is dan heb je in totaal 4x zo weinig informatie). Ik denk zelf dat een AMD64 3000+ dat wel zou moeten trekken. Je kunt dan dus voor een softwarematige oplossing kiezen. Zelf zou ik echter altijd een hardwarematige oplossing zoeken.

• tweakers.not
Nee ik ben er nog niet uit :(

Ik ben tegen de Canopus serie aangelopen. Bijvoorbeeld de 50 of 55. Zijn vrij duur, paar keer via ebay proberen te krijgen voor een leuke prijs. Maar blijkbaar is dat roofgoed. Het voordeel van die Canopus is dat het audio en videoaansluiting heeft EN audiolock. Dus ook na 90 minuten (volle tape) caputeren geen Out of Sync. Nu kan je je afvragen of met een AMD 64 met genoeg geheugen en geen draaiende achtergrondprogramma's snel OOS optreedt. Grootste nadeel is dat die dik 200E kosten.

En tja, dan kan ik ook nog gaan voor een pc-tunerkaartje, of een videokaart met video-in (V9520 Home Theater/Video Suite) maar wat daar de kwaliteit van zou zijn?

Ik ben ook gedacht aan de DC10, oude oplossing, maar wel betaalbaarder.

@whocares: Over de DC10 hoor ik wisselende verhalen. De DC10 heeft ook geen audio in, dus ook geen audiolock. Drivers zijn er hier en daar wel te vinden, ook voor XP. Deze kaarten zijn wel (2de hands) verkrijgbaar voor 50E, opzich een nette prijs.

@mig29: Dat upscalen, moet je dat zelf speciaal doen of doet elk standaard videoconverteerprogramma dat wel prima?

Verwijderd

Let erop dat de resolutie van Hi8 maar iets van 250 beeldlijnen maximaal is.
Nee:
VHS: 240-250 lijnen
8mm: 240-270 lijnen
SVHS: ~400 lijnen
Hi8: 400-480 lijnen
Digital8: ~500 lijnen
miniDV: 500-520 lijnen
Dat upscalen, moet je dat zelf speciaal doen of doet elk standaard videoconverteerprogramma dat wel prima?
Neem de native resolutie van je source als captureformaat. Resizen kan elk fatsoenlijk captureprogramma wel (iig VirtualDub).

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:59
Ik heb zelf wat ervaring met de wat oudere DC10. Nadeel was dat je de boel zelf nog om moet zetten naar mpeg2 voor DVD, dat kan aardig wat tijd kosten, tevens was de output in motion-jpeg, dat betekend enorm veel ruimte op je HD.
Vanwege die tijd, die het in beslag nam, ben ik overgegaan naar een capture-kaart die direct naar mpg2 kon capturen, (ik ben de naam van dat ding kwijt) daarbij kwam meteen een ander groot probleem bij: de mpeg2 stream was niet DVD-comliant.
Resume: Let er op als je een mpeg2-capture-kaart koopt, dat ie DVD-compatible is.

Na al dat gedoe wat ik had bleek die DC10 toch de beste kwaliteit (toen, 3 jaar geleden) op te leveren. Ik had zelf nooit problemen met audio, die liep gewoon netjes mee via de geluidskaart.

De DC10, of zijn opvolgers zijn een goede keus, ze zijn niet echt goedkoop, maar leveren goede kwaliteit. Besef echter wel dat het echt enorm veel tijd in beslag neemt om een DVD te maken van je (analoge) video.

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Ik heb zelf een Hercules Radeon 8500dv AIW.
Kun je prima mee capturen, ook via firewire.
Krijg je ook nog een tv optie "kadoo".
Bij mij draait ie op een P4 2,0Ghz met 1024Mb.
Dat trekt ie makkelijk, mits je hem verder met rust laat. :/
En hij kost niet zo veel meer, je hebt ook geen aparte videokaart meer nodig.
Maar wel een AGP slot . . .

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 16:33
Gewoon capturen mbv je videokaart met video-in. Gaat prima. Editen, dan de avi omzetten naar mpg en via een dvd authoring (TMPenc plus) een dvd van maken.
Je hardware is snel genoeg, hoef je niet echt hardware mpg omzetters voor aan te schaffen (ok, ok dat gaat nog sneller).

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-02 19:39
Ik heb zelf een dc10+ in m'n compu, en icm met de nieuwere studio software, een grote harde schijf en een snele processor is het een goede manier om video naar dvd te zetten. De kaart captured inderdaad in motion-jpeg, wat de bewerkingssnelheid ten goede komt. Nadeel is wel de 2,5 mb/s die je nodig hebt voor het capuren, maar dat is met een grote hd op te vangen, Studio is een betrekkelijk uitgebreid (vor beginners dan) programma, waarmee "kinderlijk" eenvoudig de scenes kunnen worden geknipt en geplakt. Dingen als effectjes, overganegn en teksten kan je makkelijk toevoegen. Als alles af is rendert ie als je dat wil alles naar dvd, inclusief branden.
De driver supprot was in het begin, met de verstap naar win XP eerst dramatisch, maar tegenwordig is het goed genoeg om met studio probleemloos aan de slag te gaan. De ingevouwde ondersteuning vor bijvorbeeld adobe premiere is er wel uitgesloopt.
Een nieuwe zou ik niet zo snel kopen, tis inmiddels gewoon een stukje oude techniek, maar het werkt nog wel. Tweedehands kosten ze bijna niks, dus daar zou ik het zoeken.
Een nog niet genoemd voordeel is dat je bijna gelijk (afhankelijk van de hoeveelheid swcene overgangen die wel ge-pre-renderd moeten worden) je resultaat op in volledige kwalitiet op een tv kan zien die je ook op je dc10plus kan aansluiten. En dat monteert toch even wat leuker dan met zo'n klein preview schermpje.

• tweakers.not
Iedereen bedankt voor raad en advies. Ik had een 2de hands DC10 willen kopen, maar liep tegen een tweedehands Canopus ADVC 55 voor net iets meer dan 100E aan.Op zich geen slechte koop denk ik, nieuw kosten ze het dubbele.

De Canopus 55 is een breakoutkastje met S-video en audio in naar je firewire aansluiting. Deze heeft dus Audiolock. Zodat beeld en geluid 'altijd' synchroon blijven.

Voor de specs klik hier.

Waarom uiteindelijk hiervoor gekozen?
Solide alles in een oplossing. Wordt herkent in vrijwel elk videopakket. Zeer hoge kwaliteit, welke ik toch belangrijk vind.In videofora werd de Canopus vaak aangeraden. Kost wel ruim 100E, maar andere oplossingen hadden ook geld gekost, dus het valt relatief gezien mee. En dit ding blijft voorlopig goed in de markt liggen mocht ik er ooit af willen.

Bij een videokaart met video-in oplossing was ik gebonden aan een moederebord met AGP. Plus de kwaliteit was moeilijk in te schatten, Out of Sync zou voor kunnen komen ivm gescheiden audio en video input.

De Miro / Pinnacle kaarten (DC10-30) worden niet in elk pakket ondersteund, vaak alleen door de eigen studio software. OOS zou bij de DC10 ook kunnen gebeuren.

De Dazzle (inmiddels ook van pinnacle) producten als de video 80, 90, 120, 150 zijn het ook niet geworden, want ilk las toch een aantal negatieve topics hierover. (o.a. mindere kwaliteit/ook soms OOS/USB oplossing welke niet altijd snel genoeg hoeft te zijn)

Nu alleen nog even afwachten of het pakketje daadwerkelijk aankomt na betaald te hebben :D

En nog bedenken of ik voor agp/pci-e oplossing ga qua moederbord en videokaart :)

Als ik de pc klaar heb en de Canopus binnen heb zal ik laten weten of ik na het caputeren van de eerste tapes nog steeds achter mijn keuze sta :)

Verwijderd

tweakers.not schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 00:45:

En nog bedenken of ik voor agp/pci-e oplossing ga qua moederbord en videokaart :)

Als ik de pc klaar heb en de Canopus binnen heb zal ik laten weten of ik na het caputeren van de eerste tapes nog steeds achter mijn keuze sta :)
Mijn ervaring met een Canopus ACEDVio zijn uitstekend.
Ik gebruik een homebrew computer met Epox moederbord en AMD Athlon 2,2 GHz.
Voorheen altijd gezeur met coding via XP, dat te druk is met zichzelf :? en dus af en toe last van artifacts en de nodige blocking en vegen als het echt snel gaat op het scherm.
Met de Canopus perfecte beelden en feilloos editen met Premiere Pro. In het systeem passen was even lastig omdat Canopus officieel Epox niet ondersteund.
Ik hoop, dat je DV ingang van je computer goed afgehandeld wordt, Microsoft is daar ook niet altijd even vriendelijk voor .......
Maar ik denk dat je op het Net wel 't een en ander kan vinden om de prioriteitsafhandeling hoog te houden.
Succes
Pagina: 1