Na veel lezen, hier en op andere fora en techbases werkt mijn dualboot niet naar behoren, vandaar dit topic om duidelijk te maken naar iedereen hoe het beste met een dualboot met 2 HD's om te gaan.
Ik heb een dualbootsysteem geinstalleerd omdat ik genoodzaakt ben Windows 98 voor een programma te gebruiken.
Er gaat alleen iets mis, ik zal de situatie uitleggen:
Er zijn 2 HD's beide op IDE0
HD 1: partitie1 staat XP op (FAT32), partitie2 is opslag (FAT32)
HD 2: partitie1 staat WIN98 op (FAT32)
Tot nu toe allemaal vrij duidelijk. Ik heb XP bewust op FAT32 geïnstalleerd omdat ik begrepen heb dat dit voor een Dualboot met een FAT32 OS vereist was. (ik denk overigens door de boatloader die niet kan schakelen van NTFS naar FAT32 bij booten)
Windows 98 was als eerste geinstalleerd op HD2, daarna heb ik netjes met FDISK partities groter dan 32GB aangemaakt op HD1 omdat XP gelimit is tijdens de installatie op 32GB.
Tijdens de XP installatie op HD1/partitie1 ben ik niets tegen gekomen van een dualboot dat XP WIN98 tegen gekomen was op een andere HD.
Na de installatie heb ik dus in de boot.ini van XP het volgende toegevoegd:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows 98"
Helaas werkt dit niet helemaal met verschillende settings geprobeerd te hebben omdat ik 2 errors kan krijgen wanneer ik voor Windows 98 kies:
1: Er is waar schijnlijk een fout in het bestandsindeling gevonden waardoor het besturingssysteem niet kan worden gestart.......
2: Het bestand Hal.dll is niet gevonden.
Wat doe ik hier fout ? Ik heb alles omgekeerd en getest en gedaan. Beide installaties werken afzonderlijk prima maar WIN98 start niet vanuit de boot.ini
Als er onduidelijkheden zijn..... spui ze hier
Ik heb een dualbootsysteem geinstalleerd omdat ik genoodzaakt ben Windows 98 voor een programma te gebruiken.
Er gaat alleen iets mis, ik zal de situatie uitleggen:
Er zijn 2 HD's beide op IDE0
HD 1: partitie1 staat XP op (FAT32), partitie2 is opslag (FAT32)
HD 2: partitie1 staat WIN98 op (FAT32)
Tot nu toe allemaal vrij duidelijk. Ik heb XP bewust op FAT32 geïnstalleerd omdat ik begrepen heb dat dit voor een Dualboot met een FAT32 OS vereist was. (ik denk overigens door de boatloader die niet kan schakelen van NTFS naar FAT32 bij booten)
Windows 98 was als eerste geinstalleerd op HD2, daarna heb ik netjes met FDISK partities groter dan 32GB aangemaakt op HD1 omdat XP gelimit is tijdens de installatie op 32GB.
Tijdens de XP installatie op HD1/partitie1 ben ik niets tegen gekomen van een dualboot dat XP WIN98 tegen gekomen was op een andere HD.
Na de installatie heb ik dus in de boot.ini van XP het volgende toegevoegd:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows 98"
Helaas werkt dit niet helemaal met verschillende settings geprobeerd te hebben omdat ik 2 errors kan krijgen wanneer ik voor Windows 98 kies:
1: Er is waar schijnlijk een fout in het bestandsindeling gevonden waardoor het besturingssysteem niet kan worden gestart.......
2: Het bestand Hal.dll is niet gevonden.
Wat doe ik hier fout ? Ik heb alles omgekeerd en getest en gedaan. Beide installaties werken afzonderlijk prima maar WIN98 start niet vanuit de boot.ini
Als er onduidelijkheden zijn..... spui ze hier
[ Voor 8% gewijzigd door BacardiBreezer op 20-02-2005 18:04 ]
Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)