Toon posts:

Mandrake 10.2 beta 2 hangt tijdens installatie.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Wil iemand me helpen met een installatie-probleem?

Halverwege de installatie hangt mijn pc. Dit is waar hij dan mee bezig is.
"Installing package bootloader-utils. small utils needed for the kernel"

Het betreft een Compaq Deskpro En Pentium 3, 1 GHz met 512 MB.
Nu blijkt het zo te zijn dat deze machine standaard geen DMA heeft op IDE2 waar ik de CDROM aan heb hangen. Alleen is de hele kopiëerslag van de drie installatie-cd's naar harddisk allang klaar.
Als ik Knoppix gebruik, dan moet ik als ik boot van de Live-cd starten met de schakel-optie "NoDMA".
Zouden deze twee zaken iets met elkaar de maken kunnen hebben?

Alvast bedankt,

Sleegemi

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:15
Heb je de md5-sums van de cd's gechecked?
Download ze eens opnieuw van een andere site?

Verwijderd

Topicstarter
Goede tip; ik ga uitzoeken hoe MD5 werkt en ga de iso's checken.
Helaas geeft nero geen mogelijkheid tot verify tijdens het branden van een iso-tje.
Ik laat straks wat weten. Bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, de MD5-check klopt als een zwerende vinger...

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Krijg je versie 10.1 wel goed geïnstalleerd of heb je dat nog niet geprobeerd (10.2 is per slot van rekening nog in testfase)?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net Mandrake 9.1 geïnstalleerd, en dat gaat helemaal goed. 10.1 had ik ook nog liggen, maar daar is de md5-check van de 3e cd niet goed van.
Het is trouwens überhaupt voor het eerst dat ik Linux probeer te installeren.

Ik krijg de indruk dat het probleem door twee mogelijkheden veroorzaakt kan worden;
1- Er is een bitje omgevallen tijdens het schrijven van de cd's
2- er zit een probleem in deze beta, misschien in combinatie met mijn machine.

Ik denk er over om morgen eeniso-tje van mijn cd's te maken en daar een md5sum van te maken. Dan moet ik denk ik dezelfde md5sum terug krijgen als van de gedownloade iso's.
Als 1 van de 3 md5's niet overeenkomt, dan is die cd niet goed gebrand.

Ik heb hier alleen geen winiso, dus moet ik dat morgen op mijn werk doen. Ik hou jullie op de hoogte.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Sleegemi

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand misschien enig idee hoe ik in Mandrake 9.1 DMA kan controleren?

Verwijderd

Het valt denk ik sterk aan te bevelen toch een recenter versie te downen, 9.1 stamt van de eerste helft van 2003 en, hoewel ik met die versie ook Mandrake de eerste spin heb gegeven, we zijn nu bijna 2 jaar verder en dat is sterk te merken (bijv KDE 3.2 ipv 3.1, OpenOffice.org 1.1.3 ipv 1.0.2, GNOME 2.6 ipv 2.4, kernel 2.6.8 ipv 2.4.xx (ik dacht 12), Firefox 1.0 (van de contrib mirrors), Thunderbird 1.0, NVU, etc, etc, etc).

Kan je nog niet echt aanbevelen om de beta2 van 10.2 te checken, is imho nog iets te buggy (op mijn testbak draait het momenteel op zich wel aardig, maar het blijft een beta).
Wacht desnoods nog een maandje op de Community release, die is op zijn minst bruikbaar als desktop oplossing.

Mandrake is wel, zeker voor een beginner, een erg lekkere distro, er is een zeer aardige selectie aan configuratietools en de online documentatie is ook van een zeer acceptabel niveau (hoewel nog niet in het Nederlands).

Even ontopic, je kan de DMA kanalen op een paar manieren controleren, maar voordat je daaraan begint, ben je zeker dat dit noodzakelijk is, maw heb je duidelijk aanwijsbare "bron conflicten" (mooie Win32 term :) ), of werkt een apparaat niet naar behoren?
Check nl eerst aub harddrake (of beter gezegd het Mandrake Configuratie Centrum -> Apparatuur) of daar niet een configuratietool is voor dat stukje hardware, mijn ervaring is dat die meestal prima hun werk doen.
Mocht je echt vastbesloten zijn dan krijg je met het volgende commando (uitvoeren in een terminal, "dos prompt") de volledige listing:

lspci -v

Succes in ieder geval en veel plezier met Mandrake!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt hcderaad, voor je antwoord.

Ik ben inmiddels 10.1 aan het downloaden en ga eerst die eens proberen.
Als ik in Harddrake kijk, ziet alles er goed uit. Draait 10.1 wèl goed,
dan laat ik 10.2 voorlopig voor wat het is. Tenslotte moet ik met 10.1 ook
goed vertrouwd kunnen raken met Linux...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren de DVD van Mandrake 10.1 gedownload, en de installatie verliep vlekkeloos. Ik hou het dus hierbij en ga lekker met Linux stoeien. Jullie in ieder geval bedankt voor de hulp.

Groet,

Sleegemi

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Graag gedaan :P

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1