Toon posts:

[afmetingen] pagina hoogte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een na uren proberen een, voor mij doen dan, mooie actergrond voor een site gemaakt. De achtergrond is 1px breed, en is een gradient die zowel boven als onder op wit uitloopt. Nu kan ik niet zomaar die afbeelding als achtergrond doen, want dan wordt bv de onderkant van de pagina veel te lang wit, of de achtergrond past niet, waardoor het niet meer mooi is.

Ik heb hiervoor al verschillende oplossingen bedacht (tabels, div's of buffer plaatjes), maar bij alle komt het erop neer dat ik een "veilige" hoogte voor het achtergrond plaatje kies. Een maximale minimale hoogte zeg maar. Ik wil de site optimaliseren voor 1024*768 en verschillende browsers. Nu is het probleem dat niet elke browser dezelfde hoogte heeft voor de pagina.

Welke minimale hoogte kan ik dus maximaal gebruiken voor m'n pagina hoogte?

Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen verwoorden,
alvast bedankt!
Roemer

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:42

André

Analytics dude

Er is geen minimum aan de maximale hoogte voor een achtergrondplaatje, als hij niet past word er gewoon niet meer getoond.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-05 20:28

Nik

Of valt hij in de herhaling...

Verwijderd

Topicstarter
tja...ik weet dat dat gebeurt, en dat ik wil dus juist tegen gaan. De achtergrond die ik gemaakt heb wil ik namelijk precies in het midden van de hoogte hebben, 1x. En als die tekort is, is het niet erg (wordt aangevuld met wit), maar te groot wel, want dan is de symmetrie eruit.

Verwijderd

Heb je misschien een voorbeeldje? Dat werkt wat makkelijker

~ Rick Natsch

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 16:33

Peetman

Tjah....

Je kan natuurlijk een repeat opgeven, maar als je dat pas boven een bepaalde hoogte wil doen, zal je met javascript moeten werken.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:51

alienfruit

the alien you never expected

Cascading Stylesheet:
1
2
background: url(images/background.gif) no-repeat;
background-position: center left;

Bovenstaande zou moeten werken denk ik :)
http://www.meyerweb.com/eric/css/tests/css2/sec14-02-01e.htm

[ Voor 36% gewijzigd door alienfruit op 21-02-2005 09:53 ]

Verwijderd

Een voorbeeldje zou idd verhelderend zijn maar ik denk dat je zoiets wilt:

Cascading Stylesheet:
1
body {background:#FFF url('myimg') repeat-x center left;}

en dan evt. met javascript afvangen dat als je body te laag is je iets doet als:

JavaScript:
1
body.style.backgroundPosition='top left';

Verwijderd

Topicstarter
Hmm...goed...bij deze vraag ik jullie even goed op te letten, want blijkbaar lezen jullie niet goed of leg ik het niet goed uit, of iets daar tussen in.

Ik heb een achtergrond plaatje gemaakt voor een website. Dit is eigenlijk 1 grote gradient (kleurverloop, verticaal, wit-rood-wit). Deze achtergrond wil ik vast op de pagina hebben (geen probleem), zonder scrollbalken, maar hij moet wel precies in het midden zitten. Aangezien de werkelijke pagina grootte's van bv IE en FF verschillend zijn (de menubalken zijn bij de een groter, dus blijft er minder ruimte over voor de rest van de pagina), moet ik de hoogte van de kleinste pagina grootte kiezen voor de gradient. Maar niet iedereen heeft dezelfde browser(instellingen), dus vroeg ik mij af welke grootte ik dan moet nemen.

Ik kan helaas geen voorbeeld geven, want ik ben het nog niet veel tegengekomen, en als ik dat voorbeeld had, kon ik de maten ook wel overnemen.

Ik hoop dat ik me duidelijk heb gemaakt, en anders jammer. Iig bedankt voor het proberen / meedenken.

Roemer

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Roemer, er bestaat simpelweg geen enkele 'vaste binnen-venstergroote'
alleen al de scherminstellingen kunnen verschillen, van 480x600, 800x600 tot 1024x768 en 1200x946

vervolgens zijn er veel mensen die hun vensters niet op de fullsize zetten..
effectief is de binnenvenster-grootte bij vrijwel iedereen anders en dus kan een designer werken met een zekere 'overloop', het plaatje is groter dan de grootste schermgrootte en wat niet getoond wordt valt gewoon weg,
bv een afbeelding van 5pixels hoog en 1600pixels breed en die op repeat-y zetten, terwijl de x-as niet repeat..

Daar doelen de antwoorden die veel mensen geven hierop, en dat is gewoonweg de enige manier, bedenk goed dat je webdesign maakt en dat je denkwijze dus ook aangepast is aan de mogelijkheden die HTML+CSS je bieden, dat is wat anders dan 'statisch' Grafisch design, via Quakr of Abobe inDesign

[ Voor 21% gewijzigd door RM-rf op 21-02-2005 16:33 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1